Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1498393_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. februar 2015
2015-485
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 307:
Ministeren bedes be- eller afkræfte, hvorvidt der kan gå 1-2 år før den tyske
miljøgodkendelse for Femern Bælt-projektet foreligger, og hvorvidt ministeren
i så fald vil være indstillet på at afvente denne godkendelse inden byggeriet
igangsættes.
Svar:
Ansøgningen om tysk myndighedsgodkendelse blev indgivet til de tyske myndig-
heder i Kiel i oktober 2013 og har efterfølgende været i offentlig høring i Slesvig-
Holsten. Der kom færre indsigelser i høringsprocessen end forventet, dog er flere
af indsigelserne noget mere komplicerede og mere omfattende end forventet.
Som det fremgår af ”Status for anlægsprojekter på Transportministeriets område
2. halvår 2014” har Femern A/S på den baggrund iværksat arbejdet med en for-
nyet vurdering af risikoen for, at godkendelsen ikke kan forelægge allerede i
sommeren 2015 som hidtil forudsat. I den forbindelse har selskabet iværksat
initiativer for at sikre tidsmæssig fleksibilitet i udbudsprocessen.
Det er alene den uafhængige tyske godkendelsesmyndighed LBV Kiel, der afgør
hvornår godkendelsen kan udstedes. Femern A/S har betydelig fokus på arbejdet
med at besvare spørgsmål fra LBV Kiel i sagen, og selskabet er i tæt kontakt med
de relevante tyske myndigheder mm.
De store tunnelarbejder på søterritoriet mellem Rødby og Puttgarden må som
udgangspunkt afvente den endelige tyske myndighedsgodkendelse af projektet.
Jeg vil drøfte status for den samlede tyske proces på et kommende møde med
min tyske kollega Forbundstransportminister Alexander Dobrindt.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke