Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1492208_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Sagsnr.
2015 - 163
Doknr.
203250
Dato
02-02-2015
Folketingets TRU har d. 22.12.2014 stillet følgende spørgsmål nr. 231 (alm. del) til
økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 231:
”I det tilfælde at der faktisk finder en overkompensation sted til godstransporten til/fra
Bornholm, bedes ministeren redegøre for muligheden for at anvende disse ”oversky-
dende” midler til takstnedsættelser for passagerer og biler.”
Svar:
Besejlingen af Bornholm hører under Transportministerens ressort, hvorfor jeg har
indhentet bidrag til besvarelsen af spørgsmålet fra Transportministeriet.
Transportministeriet oplyser følgende:
”For så vidt gælder den nugældende kontrakt om færgebetjeningen af Bornholm vil
udmøntningen af billetprisreduktionen bero på forhandling med den nuværende opera-
tør. Det vil i den forbindelse blive sikret, at der ikke sker en overkompensation af ope-
ratøren.
For så vidt gælder det kommende udbud af færgebetjeningen af Bornholm har Trans-
portministeriet på baggrund af oplysninger fra den nuværende operatør beregnet, hvor
stort et beløb billetpriserne skal reduceres med for at opnå en billetprisreduktion for
gods på 80 pct. (ekskl. havneafgifter). Dette beløb tilføres rammen for det kommende
udbud af færgebetjeningen af Bornholm, og der indføres krav i udbuddet om reduktion
af billetpriserne for gods på 80 pct.
Udbuddet konstrueres således, at kontrakten tildeles den tilbudsgiver, der kan levere
de største gennemsnitlige billetprisreduktioner for passagerer på udvalgte billettyper. I
den situation, der skitseres af spørgeren, hvor Transportministeriets beregning over-
vurderer omkostningen til at gennemføre en billetprisreduktion på 80 pct. for gods vil
det alt andet lige gøre det muligt for tilbudsgiverne at tilbyde en større billetprisredukti-
on for passagererne i bestræbelserne på at afgive et konkurrencedygtigt bud.”
Jeg kan henholde mig til Transportministeriets besvarelse.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard