Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1531664_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 20. maj 2015
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke formkrav der skal være opfyldt for hhv.
en frivillig anbringelse og en tvangsanbringelse, herunder om samtykke til en
anbringelse skal være skriftligt. Derudover bedes ministeren redegøre for, de
generelle formkrav der skal være opfyldt inden en anbringelse herunder både
en frivillig- og en tvangsanbringelse.”
Reglerne om særlige støtte til børn og unge, herunder om anbringelse af børn og
unge uden for hjemmet, findes i servicelovens kapitel 11. Nedenfor gennemgås
reglerne i hovedtræk.
Når en kommune finder, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte,
skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter reglerne i service-
lovens § 50. Undersøgelsen gennemføres så vidt muligt i samarbejde med for-
ældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år.
Den børnefaglige undersøgelse skal afdække ressourcer og problemer hos bar-
net, familien og netværket og skal omfatte barnets eller den unges udvikling og
adfærd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venska-
ber samt andre relevante forhold.
Som led i undersøgelsen skal kommunen inddrage de fagfolk, som allerede har
viden om barnets eller den unges og familiens forhold. Dette kan ske ved at ind-
drage sundhedsplejersker, pædagoger, psykologer, lærere eller andre. Hvis det
er nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den unge undersøge af en læg-
ge eller en autoriseret psykolog.
Side
af
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om hvilke formkrav der skal være opfyldt for hhv. en frivillig anbringelse og en tvangsanbringelse, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
Undersøgelsen må ikke være mere omfattende, end formålet tilsiger.
Som led i undersøgelsen skal der efter reglerne i servicelovens § 50, stk. 3, gen-
nemføres en samtale med barnet eller den unge. Samtalen kan undlades, hvis
barnets eller den unges modenhed eller sagens karakter i afgørende grad taler
imod det.
Kommunen skal herefter foretage en samlet vurdering af de forhold, som den
børnefaglige undersøgelse peger på. Kommunen skal herunder vurdere, om der
er grundlag for at iværksætte foranstaltninger og i givet fald, hvilke af de mulige
hjælpeforanstaltninger efter servicelovens § 52, der vurderes at være den eller
de bedste i forhold til den konkrete sag.
I særlige tilfælde kan kommunen desuden træffe afgørelse om foreløbig eller
akut støtte efter § 52, stk. 3, sideløbende med, at der gennemføres en børnefag-
lig undersøgelse.
Kommunen skal afholde en samtale med barnet eller den unge, inden der træffes
en afgørelse, der berører barnet eller den unge. Formålet med samtalen er at
klarlægge og beskrive barnets eller den unges egen holdning til den afgørelse,
kommunen påtænker at træffe. Samtalen kan undlades, hvis der umiddelbart
forinden er gennemført en børnesamtale i forbindelse med den børnefaglige
undersøgelse eller hvis barnets modenhed eller sagens karakter i afgørende grad
taler imod det. Hvis der ikke gennemføres en samtale, skal kommunen på anden
vis søge at tilvejebringe barnets holdning til den påtænkte afgørelse.
Hvis kommunen vurderer, at der er behov for foranstaltninger af hensyn til bar-
nets eller den unges behov for støtte efter servicelovens § 52, skal der som ud-
gangspunkt altid udarbejdes en handleplan, før der iværksættes foranstaltnin-
ger. Handleplanen tager udgangspunkt i resultaterne af den børnefaglige under-
søgelse og skal, jf. servicelovens § 140, angive formålet med indsatsen. Handle-
planen skal desuden angive, hvilken indsats der er nødvendig for at opnå formå-
let med indsatsen.
Foranstaltninger efter servicelovens § 52 forudsætter som udgangspunkt foræl-
dremyndighedsindehaverens samtykke og i visse tilfælde også samtykke fra den
unge, der er fyldt 15 år. Dette gælder også ved anbringelse uden for hjemmet, jf.
servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7. Der er ikke fastsat krav i serviceloven om, at
samtykket skal være skriftligt. Det følger dog af offentlighedslovens § 13, at der
skal skrives notat, hvis samtykket ikke er skriftligt. Hvis der opstår tvivl om,
hvorvidt forældrene i en konkret sag har afgivet samtykke, er det kommunen,
som har forpligtelsen til at dokumentere, at et sådant samtykke er afgivet. Uan-
set, at forældrene har samtykket til en anbringelse, vil de altid kunne tilbagekal-
de samtykket.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om hvilke formkrav der skal være opfyldt for hhv. en frivillig anbringelse og en tvangsanbringelse, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
3
Hvis forældremyndighedsindehaveren eller den unge, der er fyldt 15 år, ikke
samtykker til en anbringelse, kan barnet eller den uge kun anbringes uden for
hjemmet, hvis der er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller
udvikling lider alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg eller behandling,
overgreb, misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale vanske-
ligheder eller adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Dette følger af servicelovens § 58. Det er også en forudsætning, at der er en
begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under barnets eller
den unges fortsatte ophold i hjemmet. Beslutningen om anbringelse uden sam-
tykke træffes af børn og unge-udvalget efter indstilling fra kommunen.
Indstillingen til børn og unge-udvalget skal efter reglerne i servicelovens § 59
omfatte den børnefaglige undersøgelse og herunder beskrivelsen af, at betingel-
serne i servicelovens § 58 anses for opfyldt og af de ressourcer hos barnet, fami-
lien eller netværket, som kan bidrage til at klare vanskelighederne under anbrin-
gelsen. Indstillingen skal desuden omfatte handleplanen for anbringelsen, jf.
servicelovens § 140 samt en beskrivelse af barnets eller den unges holdning til
anbringelsen uden for hjemmet.
Børn og unge-udvalgets afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen. Ankestyrelsens
afgørelse kan frit indbringes for byretten.
Både forældremyndighedens indehaver og børn og unge, der er fyldt 12 år, har
ret til gratis advokatbistand under hele behandlingen af en sag om anbringelse
uden samtykke.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen