Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1496902_0001.png
16. februar 2015
J.nr. 15-0148673
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 391 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496902_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved at afskaffe reklameafgiften fra og med 2015.
Ministeren bedes angive provenutabel i tabelform umiddelbart, efter tilbageløb samt efter
tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-2020 og varigt.
Svar
Reklameafgiften var en del af Aftalen om Finansloven for 2012 mellem regeringen (S, R,
SF) og Enhedslisten. Reklameafgiften skulle finansiere den supplerende grønne check.
Reklameafgiften er endnu ikke trådt i kraft.
I det vedtagne lovforslag (L50, folketingsår 2012-13) blev der skønnet over udviklingen
på reklamemarkedet. Det har imidlertid vist sig, at mængden af husstandsomdelte rekla-
metryksager er faldet mere end forudsat.
En afskaffelse af reklameafgiften skønnes at give et varigt mindreprovenu på ca. 120 mio.
kr. efter adfærd og tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en afskaffelse af reklameafgiften
2015-niveau, mio. kr.
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Efter tilbageløb
Efter adfærd og tilbageløb
2015
-260
-330
-250
-210
2016
-230
-290
-220
-180
2017
-200
-250
-190
-160
2018
-180
-220
-170
-140
2019
-160
-200
-150
-130
2020
-140
-180
-130
-120
Varig
virkning
-150
-180
-140
-120
Anm.: Adfærd inkl. arbejdsudbud. Det forudsættes, at provenuet fastholdes i 2015-niveau efter 2020. Det antages, at adfærden udgør 5 pct.
og arbejdsudbudseffekten 10 pct. Der er beregningsteknisk forudsat helårsvirkning i 2015.
Side 2 af 2