Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1484706_0001.png
12. januar 2015
J.nr. 14-5325338
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 321 af 22. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484706_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes skønne over provenueffekten af at forhøje boafgiften, så arv over
750.000 kr. beskattes med 30 pct. Ministeren bedes angive provenueffekten i henholdsvis
umiddelbart provenu og efter tilbageløb og adfærd. Ministeren bedes i sit svar ligeledes
oplyse fordelingsvirkningen på henholdsvis indkomst- og formuedeciler af den umiddel-
bare provenuvirkning.
Svar
Satserne for boafgiften er efter gældende regler på 15 pct. for nærtbeslægtede og en til-
lægsafgift på 25 pct. for den del af værdierne, der tilfalder andre. Ved beregning af boaf-
giften gives et bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 272.900 kr. (2015).
En forhøjelse af bo- og gaveafgiften, så arv eller gave udover 750.000 kr. afgiftsbelægges
med 30 pct. plus evt. tillægsafgift på 25 pct., skønnes at medføre et umiddelbart merpro-
venu på ca. 2,3 mia. kr. årligt og ca. 1,75 mia. kr. efter tilbageløb. Skønnet er behæftet
med nogen usikkerhed.
Bo- og gaveafgiften kan ses på linje med beskatningen af kapitalindkomst og virker i den-
ne forstand på samme måde som fx selskabsskat og aktieindkomstskat af det afkast, der
tilfalder aktionærerne. Omvendt kan opsparing også ses som en form for forsikring i lyset
af usikkerhed om den enkeltes faktiske levetid, og at en del af arven derfor kan være
”uplanlagt”, ligesom arv potentielt kan svække tilskyndelsen til at arbejde mv. for arve-
modtageren. Beskatning af arv og gave anses derfor for mindre forvridende end andre
skatter på kapitalindkomst. På denne baggrund vurderes ændringer af boafgiften kun at
have begrænsede strukturelle effekter på vækst og arbejdsudbud.
Der foreligger ikke umiddelbart tilgængelige statistiske oplysninger om arveladers eller
arvemodtageres indkomst- og formueforhold, der gør det muligt at udarbejde fordelings-
analyser af den foreslåede afgiftsforhøjelse.
En forhøjelse af bo- og gaveafgiften skønnes at reducere forskellene i formue og ind-
komst, idet især rige boer og store efterladte formuer vil blive berørt af forhøjelsen. For-
højelsen vil dog ikke umiddelbart medføre ændringer i den målte Gini-koefficient, da arv
ikke indgår i opgørelsen heraf.
Side 2 af 2