Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1524008_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
28. april 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0030-3322
Dok.:
1564478
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om, hvordan politiet kontrollerer kravet om 45 timers weekendhvil, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 655 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan
kontrollerer politiet kravet om 45 timers weekend-
hvil, og er ministeren enig i, at reglerne er vanskelige at hånd-
hæve, fordi de danske regler er uklart formuleret sammenlignet
med andre EU-landes regler, men at reglerne som minimum
foreskriver, at weekendhvil skal afholdes i eget hjem?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har forstået spørgsmålet således, at det vedrører
politiets kontrol med, om chauffører afholder deres regulære
ugentlige hviletid på 45 timer i køretøjet.
Reglen om, at den regulære ugentlige hviletid ikke må afholdes
i køretøjet, må efter Rigspolitiets opfattelse antages at være ud-
tryk for en social foranstaltning i forhold til chaufføren. Der-
imod har bestemmelsen ikke efter Rigspolitiets opfattelse væ-
sentlig betydning i forhold til færdselssikkerheden.
Politiets kontrol med køre- og hviletidsbestemmelserne retter
sig først og fremmest mod de overtrædelsestyper, som har
færdselssikkerhedsmæssig størst betydning. Opstår der i for-
bindelse med politiets kontrol af et køretøj mistanke om, at fø-
reren har afholdt en ugentlig hviletid i køretøjet i strid med kø-
re- og hviltidsbestemmelserne, vil der blive indledt en efter-
forskning, som f.eks. kan være en afhøring af chaufføren.
Det må antages at være forbundet med betydelige ressourcer at
kontrollere, om chauffører afholder deres regulære ugentlige
hviletid i køretøjet, idet dette som udgangspunkt vil kræve
længere tids observation mod køretøjet.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelser af 7. ok-
tober 2009 og 6. september 2013 af henholdsvis spørgsmål nr. 1454 fra
Folketingets Trafikudvalg (Alm. del) og spørgsmål nr. 988 fra Folketingets
Retsudvalg (Alm. del) vedrørende samme emne.
2