Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 52
Offentligt
Religiøs forfølgelse
Bidrag til åben høring i Folketingets
Udenrigsudvalg 12.11.14
‘Religionsfrihed og forfulgte kristne’
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
1
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
Tre spørgsmål:
1. Hvad er religiøs forfølgelse?
2. Hvad ved vi om forfølgelse pgra religion i
dag?
3. Hvilke udenrigspolitiske handlemuligheder?
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
1. Forfølgelse pgra religion
Forfølgelse er (risiko for) fysiske overgreb, der truer den
enkeltes liv og frihed. Tortur, slaveri, vilkårlig berøvelse af
livet, arbitrær arrest, frihedsberøvelse, bortførelse, vold,
ildspåsættelse, grove seksuelle krænkelser.
Begrundelsen for overgrebene er knægtelse af friheden til
at have, antage eller skifte til og udøve en bestemt
religion eller religiøst gruppetilhør.
Forfølgelsen foregår i en sammenhæng, hvor staten ikke
kan eller vil beskytte den enkelte.
En forfulgt kristen, muslim, jøde eller hindu har ret til at
få asyl i Danmark.
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
Brud på religionsfrihed og religiøs
forfølgelse
a. Den danske, russiske, tyrkiske og kinesiske
religionsmodel forskelsbehandler religioner.
Forfølgelse bliver det først, hvis ‘de andre’
udsættes for overgreb.
b. Diskrimination pgra religion kan være sagligt
begrundet. Diskrimination er ikke forfølgelse.
c. Religiøst begrundet chikane kan blive til
forfølgelse, hvis den bliver fysisk, manifest,
omfattende og fører til, at den chikanerede er
nødt til at forlade feltet
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
Religionskritik og religiøs forfølgelse
Religionskritik er ikke forfølgelse (ej heller
diskrimination eller chikane).
Ytringsfrihed har samme vægt som
religionsfrihed, men tillader ikke hate speech.
Religioners trossystemer og praktiske
anvendelse må løbende kritiseres og refomeres.
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
2. Religiøs forfølgelse i dag
Kristne:
forfølges af forskellige grunde I en række muslimske
lande samt I Kina (kampagner mod husmenigheder)
Muslimer:
forfølges i Myanmar, Kina, nogle områder af Indien,
Sri-Lanka, nogle post-Sovjetiske lande
Baha’i, Alevitter, Jazidier, Ahmadi’er mv:
forfølges som ikke-
muslimske mindretal i mange mellemøstlige stater med klar muslimsk
identitet, I Indonesien mv.
Jøder:
forfølges ikke aktuelt, men kan ikke opholde sig i en
række Mellemøstlige stater og er udsat for chikane
Hinduer:
12. nov 2014
forfølges i Bangladesh
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
6
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
Aktuelle årsager til religiøs forfølgelse:
a.
Statslig forfølgelse (Baha’I, Sunni og kristne i Iran; Muslimer,
Buddhister, Falun Gong og hus-menigheds-kristne i Kina mv
(kampagner); Muslimer i Myanmar; arbitrær og voldelig udgave af
Shari’a i Pakistan og Afrikanske lande; sekulære I Mexico?)
Religiøse gruppers udrensning af andre (eks-Jugoslavien, ISIS vs
sekulære muslimer, Jazidier, Mandæere, Assyrere mv hen over
Mellemøsten, konvertitter og kristne I Pakistan, kristne og
muslimer I Indien, Boko Haram vs kristne i Nigeria )
Religiøse mindretal i klemme i borgerkrige – chikane? Forfølgelse?
(kristne, alevitter og sekulære i Syrien; kristne I Irak og Iran;
arabiske og jødiske kristne i Israel)
Religiøse mindretal chikaneres/forfølges (koptere i Egypten, )
Statsreligioner (Saudi-Arabien) og statsateisme (nordkorea,
Central-Afrika) med forbud mod udøvelse af alternative ideologier
b.
c.
d.
e.
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
7
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
Kilder:
Pew Research; Human Rights Watch; Amnesty International; FN’s
menneskerettighedsråds special rapporteur; årlig status for
religionsfrihed I hele verden, udarbejdet af det amerikanske
udenrigsministerium; Forum 18; ODHIR.
EU-guidelines on the promotion and protection of freedom of religion
or belief. Foreign Affairs council meeting 24 June 2013.
Kilder og projekter fra danske og internationale trossamfund og
religiøse sammenslutninger, herunder MKR, DKR og DMS.
International og dansk forskning. Jeg undrer mig lidt over fraværet af
3-4 fremragende forskere med aktuel og dokumenteret indsigt i
kristnes og andre minoriteters forhold i Mellemøsten i programmet for
høringens anden del (men de kan jo have takket nej).
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
8
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
3. Kritisk reflektion
Er der tendenser i den danske debat, som kan
skævvride fokus og fungere kontraproduktivt for
kristnes situation, ikke mindst i Mellemøsten?
Er altså religiøse forklaringer nogle gange forkerte?
Nogle beretninger ude af proportion og nogle
forfølgelser overset? Hvor meget er debatten
inficeret af overdreven pro-israelisme og
overdreven pro-palæstinaisme? Og er der nogen
tendenser til islamofobi, som skal identificeres?
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
9
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 52: Materiale fra høring den 12. november 2014 om religionsfrihed og forfulgte kristne
Udenrigs- og udviklingspolitiske
handlingsrum
A. Skabe sproglig klarhed. Skelne mellem brud på frihed,
usaglig forskelsbehandling, krav om ligebehandling,
chikane og forfølgelse.
B. Skærpe den kritiske sans og få ensartet fokus på alle
religiøst forfulgte.
C. Forfølge forfølgeren ctr krig for at beskytte vore egne
– den westphalske freds grundprincipper.
D. Rumme den udstødte – asyl er post-wwii’s svar på
handlingslammelsen i kølvandet 1648-principperne.
E. Includere fokus på religion og konkrete religiøse
grupper i udenrigs- og udviklingspolitik. Undgå bias.
12. nov 2014
Lisbet Christoffersen, Professor (mso) i Ret,
Religion og Samfund
10