Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1435986_0001.png
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007
(foråret 2014)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0002.png
Afrapportering på Aftale om
trafik for 2007 (Foråret 2014)
Banedanmark
Teknisk Økonomisk
Planlægning
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.banedanmark.dk
Mail: [email protected]
Telefon: 8234 0000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0003.png
Afrapportering på Aftale om
trafik for 2007 (foråret 2014)
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
4
4.1
5
Side
Indledning og sammenfatning .......................................................... 4
Regularitet ........................................................................................ 6
Kanalregularitet på fjernbanen ........................................................ 6
Kanalregularitet på S-banen ............................................................ 7
Strækningsvis kanalregularitet ........................................................ 8
Irregularitetens fordeling i 2013 ...................................................... 9
Afvikling af efterslæb ...................................................................... 11
Spor ............................................................................................12
Broer ...........................................................................................14
Kørestrøm ....................................................................................16
Tele, it og transmission..................................................................16
Trafikinformation ..........................................................................17
Øvrige fag ....................................................................................18
Banens vedligeholdelsestilstand ..................................................... 21
Indikatorer for jernbanens ydeevne - KPI .........................................21
Effektivisering ................................................................................ 23
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (foråret 2014)
Indledning og sammenfatning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1
Indledning og sammenfatning
Aftale om trafik for 2007 forudsatte en afvikling af efterslæbet på Banedanmarks
jernbanenet i perioden 2007-2014 (eksklusiv signaler) og en markant forbedring af
regulariteten. Endvidere blev det forudsat, at Banedanmarks organisation skulle optimeres,
og at der skulle opnås en årlig effektivisering på 2 pct.
Aftale om trafik for 2007 blev indgået den 26. oktober 2006 af den daværende regering
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre.
Denne afrapportering er en opgørelse af resultatet for 2013 i henhold kravene i aftalen.
Regularitet
Banedanmark leverede i 2013 en kanalregularitet på S-banen på 97,7 pct., hvilket er 0,2
procentpoint over årskravet. Årsresultatet på fjernbanen blev på 96,7 pct., og det er 0,1
procentpoint under årskravet. Kanalregulariteten på fjernbanen blev i løbet af 2013 påvirket
af lokale hastighedsnedsættelser som følge af sporfejl og udførelsen af projekter i sporet.
Efterslæbsafvikling
Hovedkonklusionen på denne afrapportering er, at Banedanmark kan fastholde
forventningen om at afvikle det forudsatte efterslæb i 2014. Afviklingen forløber som
forudsat med de ændringer, som er identificeret i løbet af aftaleperioden, og som der er
redegjort for i disse afrapporteringer.
Banedanmark forventer inden udgangen af 2014 at have indhentet 98 pct. af de forudsatte
km sporfornyelse. At Banedanmark gennemfører marginalt færre kilometer sporfornyelse
end forudsat, skyldes primært, at den eksisterende infrastruktur i videst mulig omfang
fornyes i tilknytning til de besluttede og planlagte anlægsprojekter. Fornyelsen af enkelte
strækninger gennemføres derfor først i perioden 2015-2020 i stedet for inden udgangen af
2014, som oprindelig forventet i forbindelse med Aftale om trafik for 2007
Efterslæbet på broer blev indhentet ved udgangen af 2012 og dermed hurtigere end forudsat
i Aftale om trafik for 2007.
Det bemærkes, at Banedanmark i perioden har måttet udbedre skader på jernbanenettet i
forbindelse med uheld, ekstremvejr og hærværk. Der pågår drøftelser med Finansministeriet
om den bevillingsmæssige håndtering heraf efter reglerne om statens selvforsikring. Indtil
videre har Banedanmark afholdt udgifter hertil på mere end 100 mio.kr. fra midlerne til
fornyelse og vedligehold. Der er derfor i perioden afholdt tilsvarende mindre udgifter til
fornyelse- og vedligeholdelse af jernbanen i forhold til det forudsatte i Aftale om trafik
2007-2014, hvilket dog ikke isoleret set forventes at påvirke den forudsatte afvikling af
efterslæb i perioden 2007-2014.
Effektivisering
I 2013 har Banedanmark opnået en effektivisering på fornyelse, vedligehold og anlæg på
2,3 pct. Den positive effektivisering er primært opnået i de store sporprojekter, som i 2013
blev gennemført på grønne og blå baner.
4
Indledning og sammenfatning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Banedanmark forventer fortsat at opnå den med Aftale om trafik for 2007 forudsatte,
gennemsnitlige akkumulerede effektivisering på 2 pct. pr. år for perioden 2007-2014.
Fremadrettet afrapportering
Med Finansloven for 2014 blev der truffet beslutning om Banedanmarks rammer for
fornyelse og vedligehold i perioden 2015-2020.
Da Banedanmark udarbejdede det politiske oplæg, som ligger til grund for de økonomiske
rammer for 2015-2020, blev den samlede periode frem til 2020 analyseret. Formålet hermed
var at sikre den mest hensigtsmæssige anvendelse af midlerne på både kort og lang sigt.
De gennemførte analyser har medført en ændret fordeling af midlerne mellem fag i den
sidste del af indeværende aftaleperiode, men også at der overføres midler fra indeværende
aftaleperiode (2007-2014) til perioden 2015-2020. Baggrunden for overførslen af midler er
bl.a., at sporfornyelsen af udvalgte strækninger er udskudt til perioden 2015-2020 for at
sikre koordineringen med nogle centrale anlægsprojekter, jf. afrapporteringen fra foråret
2013.
Samlet set betyder det, at de opgørelser af økonomi og mængder, som lå til grund for Aftale
om trafik for 2007, er blevet ”overhalet” af opdaterede analyser. På den baggrund
indeholder denne afrapportering derfor alene en opgørelse af de mest centrale resultater,
som Banedanmark har opnået i 2013 i relation til Aftale om trafik for 2007.
Banedanmark arbejder på nuværende tidspunkt på et format for den fremtidige opfølgning
på perioden 2015-2020.
Banedanmark vil i foråret 2015 udarbejde en samlet og afsluttende status på Aftale om
trafik for 2007.
5
Indledning og sammenfatning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0006.png
2
Regularitet
I 2013 opfyldte Banedanmark årskravet for S-banen vedrørende kanalregularitet. På
fjernbanen manglede Banedanmark 0,1 pct. point for at nå årsmålet fra Aftale om trafik for
2007.
På fjernbanen var der i 2013 forudsat en kanalregularitet på 96,8%, og på S-banen var der
forudsat en kanalregularitet på 97,5%. Den realiserede kanalregularitet for passagertog på
fjernbanen og S-banen i 2013 fremgår af Tabel 1.
Tabel 1: Realiseret kanalregularitet i 2013
Resultat 2013
Fjernbanen
S-banen
96,7 %
97,7 %
Mål 2013
96,8 %
97,5 %
Mål 2014
96,9 %
97,5 %
Banedanmark har ønsket at skabe et mere ensartet billede af kanalregularitet på fjernbanen
på tværs af operatører. Fra 2013 har Banedanmark derfor etableret en ensartet metode til
opgørelse af kanalregularitet, som gælder for alle operatører, og derfor defineres
trafikmængden ens for alle passagertog fremadrettet.
Denne metode sikrer i øvrigt overensstemmelse mellem Præstationsordningen
1
og
Banedanmarks resultatkontrakt. Kravet til kanalregularitet i Præstationsordningen bliver
således fastsat ud fra antallet af påvirkede tog i
Aftale om trafik for 2007.
2.1
Kanalregularitet på fjernbanen
På fjernbanen lå resultatet i 2013 0,1 pctpoint under målet for 2013. I Figur 2-1
sammenlignes regularitetsudviklingen i 2013 med resultaterne fra 2006 og frem. Det
fremgår af figuren, at Banedanark fra juni og frem til november 2013 leverede en månedlig
kanalregularitet under kravet for passagertog på fjernbanen. Den manglende målopfyldelse
skyldtes påvirkninger i forbindelse med sommerens sporarbejder i trekantsområdet, herunder
sporombygningen på Lillebæltsbroen samt diverse hastighedsnedsættelser flere steder i
landet.
1
Der skal tilskynde infrastrukturforvalter og jernbanebanevirksomheder til at forbedre
jernbanenettets ydeevne, jf. EU-direktivet 2012/34/EF.
6
Regularitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0007.png
Figur 2-1: Kanalregularitetsudviklingen på fjernbanen i 2013 samt mål (sammenlignet
med perioden 2006-2012, omregnet efter ny definition af trafikmængde)
1
Passagertog Fjernbanen
100%
98%
96%
94%
92%
90%
88%
86%
1) Et tog på fjernbanen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 5 minutter. Forsinkelseskriteriet på
4:59 er benyttet til omregning af kanalregulariteten for 2006, 2007 og 2008.
2.2
Kanalregularitet på S-banen
På S-banen lå resultatet på 97,7 %, hvilket er over målet for 2013. I de måneder hvor
performance lå under målsætningen, skyldtes det fortrinsvis sporrelaterede forhold.
Figur 2-2: Kanalregularitetsudviklingen på S-banen i 2013 samt mål (sammenlignet
med perioden 2006-2012, omregnet efter ny definition af trafikmængde)
1
S-banen
100%
95%
90%
85%
80%
75%
70%
65%
60%
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
1) Et tog på S-banen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 2�½ min.
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
7
Regularitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0008.png
2.3
Strækningsvis kanalregularitet
Nedenfor illustreres den strækningsvise kanalregularitet for 2013 for henholdsvis fjernbanen
og S-banen. For fjernbanens vedkommende er strækningerne fordelt på røde, grønne og blå
strækninger.
Figur 2-3: Strækningsvis kanalregularitet 2013
På fjernbanen var resultatet for 2013 lige under målsætningen. På strækningerne
Fredericia-Padborg og Vestfyn (Odense–Middelfart) var der i andet halvår af 2013 store
8
Regularitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0009.png
udfordringer med at levere den strækningsvise kanalregularitet som følge af sporombygning
på Lillebæltsbroen, samt diverse vedligeholdelsesarbejder i sporet i Trekantsområdet.
Øvrige strækninger, som lå under målsætning:
1. Kystbanen (Købehavn-Helsingør) har været påvirket af en række fejl indenfor
sporområdet og projekter. Det har hovedsagelig været broarbejde ved Hellerup og
Kokkedal, restarbejder ifm. KØR-projektet samt trafikale påvirkninger fra Ny Nørreport-
projektet.
2. Strækningen fra Roskilde til Kalundborg (Nordvestbanen) blev primært påvirket af
etableringen af dobbeltspor mellem Roskilde Vest og Holbæk.
3. Strækningen Roskilde – Ringsted har primært været påvirket af hastighedsnedsættelser
– en i Ringsted og en i Borup. Disse forhold er udbedret.
Den samlede kanalregularitet på strækningen København – Århus lå på 95,6 %. I retning fra
Århus mod København har kanalregulariteten primært været påvirket af
hastighedsnedsættelser pga. brorenovering hen over sommeren. Disse forhold er nu
udbedret. Der er dog fortsat et par hastighedsnedsættelser på strækningen. I retning fra
København mod Århus er alle forhold udbedret.
På S-banen var resultatet i 2013 overordnet set tilfredsstillende, men der var dog mindre
udfordringer med kanalregulariteten på Køge Bugt-banen på grund af diverse broarbejder
på strækningen.
2.4
Irregularitetens fordeling i 2013
De følgende tre tabeller viser fordelingen af årsager til irregulariteten i 2013.
Jf. ovenfor anvender Banedanmark fra 2013 en ensartet opgørelsesmetode for
kanalregulariteten på tværs af operatører. I beregningen indgår den realiserede
trafikmængde i stedet for de operatørspecifikke opgørelser, som har været anvendt siden
indgåelse af Aftale om trafik 2007. Målet for irregularitet på signalområdet er derfor også
omregnet i overensstemmelse med denne ændring af beregningsmetode, men det er som
hidtil forudsat, at antallet af fejl ikke må overstige niveauet fra 1. halvår 2006.
Tabel 2: Irregularitet, fjernbanen 2013
Fjernbane
Irregularitetsprocent spor
Irregularitetsprocent signalområdet
Irregularitetsprocent øvrige områder
1
I alt
Irregularitetsprocent
1,4 %
1,3 %
0,6 %
3,3 %
disponeringsfejl
mv.
1) Irregularitet som følge af kørestrømsfejl, gensidige operatørpåvirkninger,
Irregularitetsprocenten som følge af gensidige operatørpåvirkninger udgør 0,3 pct.
9
Regularitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0010.png
Tabel 3: Irregularitet, S-banen 2013
S-bane
Irregularitetsprocent spor
Irregularitetsprocent signalområdet
Irregularitetsprocent øvrige områder
I alt
Irregularitetsprocent
0,4 %
1,6 %
0,3 %
2,3 %
Tabel 4: Irregularitet fjern- og S-banen fra signalområdet 2013
Niveau for
første halvår
2006 -
grundlaget for
Aftale om trafik
for 2007
1
1,7 %
Realiseret i
2012
Realiseret
i 2013
Irregularitetsprocent signalområdet for
fjernbanen
Irregularitetsprocent signalområdet
for S-banen
1,1 %
1,3 %
1,2 %
1,6 %
1,8 %
1) Målet i Aftale om trafik for 2007 er et samlet mål for både S- og Fjernbane.
Som det fremgår af ovenstående, har irregulariteten fra signalområdet i 2013 ligget på et
højere niveau end i 2012, men holder sig fortsat under niveauet fra første halvår 2006.
Trods stigningen i 2013 og den høje gennemsnitsalder af Banedanmarks signalanlæg
forventes det stadig, at niveauet fra 2006 kan fastholdes frem til udskiftningen til de nye
signaler.
10
Regularitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0011.png
3
Afvikling af efterslæb
I dette afsnit redegøres for afviklingen af efterslæbet fordelt på fagområder. Den
overordnede konklusion er, at efterslæbet afvikles som forudsat med de ændringer, som er
identificeret i løbet af aftaleperioden.
I Tabel 5 nedenfor ses en oversigt over det forudsatte forbrug på fornyelse og
vedligeholdelse i aftaleperioden, og dette sammenholdes med det realiserede forbrug i
perioden 2007-2013 samt en prognose for det forventede forbrug for 2014.
Samlet for perioden 2007-2014 forventes et mindreforbrug på 326 mio. kr. Disse midler vil
medgå til finansiering af aktiviteter i perioden 2015-2020.
Sporfornyelsen af enkelte strækninger er udskudt fra perioden 2007-2014 til perioden 2015-
2020. Det sker med henblik på, at sporfornyelsen kan gennemføres samtidig med
nyanlægsprojekter på de pågældende strækninger.
Tabel 5: Forbrug og prognose 2007-2014
1
(Fornyelse og Vedligehold) [Mio. kr.]
Mio. kr.
Forudsat i Aftale
om trafik for
2007
2
Realiseret/
prognose
Merforbrug
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
I alt
2.213
2.816
2.954
2.746
2.763
3.037
2.442
2.314
21.284
2.281
68
2.894
78
2.925
-29
2.789
43
2.379
-384
2.958
-79
2.480
39
2.252
-36
20.958
-326
1) Tabellen inkluderer realiseret forbrug 2007-2013 (løbende priser) samt forventet/forudsat forbrug 2014 (PL13) i
Aftale om trafik for 2007 inklusiv årlig justering af Finansloven, herunder tillægsbevillinger for § 28.63.05 til
fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet.
2) Rækken indeholder den oprindelige Aftale om trafik for 2007 samt efterfølgende tillægsbevillinger. For 2014 er §
28.63.04 inkluderet.
Af Tabel 6 nedenfor fremgår det, hvordan prognosen for 2014 forventes at fordele sig på
fornyelse indenfor de forskellige fag samt den samlede prognose for vedligehold.
Tabel 6: Fagfordelt prognose for fornyelse og samlet vedligehold 2014 [Mio. kr.]
Mio. kr.
[PL13]
Køre-
strøm
Stærks
trøm
IT, Tele
og
Trans-
mission
83
Vedli-
gehold
Spor
Broer
Forst
2
Sikring
I alt
Prognose
2014
1
372
199
81
89
36
99
1.294
2.252
1) Prognosen er baseret på Banedanmarks Fornyelsesplan for 2014-2017 samt vedligeholdelsesbudgettet for 2014.
2) Fagområderne Forst samt Vej & Plads er slået sammen, hvilket er i overensstemmelse med det politiske oplæg
om fornyelse og vedligehold af jernbanen, som blev sendt til Folketinget i juni 2013.
Sammenlignet med aftaleperiodens tidligere år forventer Banedanmark i 2014 en lavere
fonyelsesaktivitet på sporområdet. Det skyldes primært, at har Banedanmark gennemgået
den samlede mængde sporfornyelse, der skal gennemføres frem mod 2020, og i den
11
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0012.png
forbindelse forudsat, at fornyelsen af den eksisterende infrastruktur i videst mulig omfang
fornyes i tilknytning til de besluttede og planlagte anlægsprojekter i perioden 2015-2020.
På den baggrund er fornyelsen af enkelte strækninger udskudt til efter 2014.
I 2014 og 2015 gennemfører Banedanmark sporfornyelse i Sønderjylland, og dette arbejde
er koordineret med anlægsprojektet vedr. anlæg af dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens.
I 2014 forventer Banedanmark en øget aktivitet indenfor kørestrøm og stærkstrøm
sammenholdt med de foregående år. På kørestrømsområdet skal Holte omformerstation bl.a.
fornyes; det er banens ældste, og den omformerstation med dårligst tilstand. På stærkstrøm
fokuseres på fornyelse af sporskiftevarme.
3.1
Spor
I det følgende redegøres for Banedanmarks opfyldelse af kravene vedrørende sporområdet i
Aftale om trafik for 2007. Inden udgangen af 2014 forventer Banedanmark stort set at
afvikle det forudsatte efterslæb på sporområdet. Det vil dog ikke ske i fuld geografisk og
metodemæssig overensstemmelse med det forudsatte i Aftale om trafik 2007, hvilket skyldes
ny viden i løbet af aftaleperioden.
For sporområdet var de primære aktiviteter i 2013 fornyelse af strækningen Esbjerg-Skjern-
Herning, fornyelse af strækningen Roskilde-Køge-Næstved, sporskifteudveksling på den
sydlige del af Fredericia Station samt sporombygning af Lillebæltsbroen. Samlet set var
aktivitetsniveauet for sporområdet i 2013 lavere end de foregående år i aftaleperioden,
hvilket også var forudsat. Det lave aktivitetsniveau fortsætter i 2014, og dermed bliver det
samlede aktivitetsomfang for perioden 2007-2014 lidt mindre end oprindelig forudsat jf.
ovenstående om udskydelse af sporombygningen af enkelte strækninger for at koordinere
med anlægsprojekterne.
Som det ses af nedenstående, forventer Banedanmark at have et merforbrug på
sporfornyelse på 468 mio. kr. for perioden 2007-2013, jf. Tabel 7 nedenfor. Det er bl.a. et
resultat af, at det har været nødvendigt at forny flere mængder end forudsat på de
strækninger, hvor Banedanmark har gennemført sporfornyelse i perioden. Dette har beroet
på en konkret vurdering af tilstanden på de pågældende strækninger, og der er redegjort
herfor i tidligere afrapporteringer.
Tabel 7: Forudsat/realiseret (Fornyelse), Spor [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale
om trafik for
2007
2
Realiseret
Merforbrug
2008
2009
2010
2011
2012
2013
I alt
833
1.039
1.062
936
955
906
874
6.605
888
55
1.282
243
1.103
41
1.150
214
795
-160
1.202
296
652
-222
7.073
468
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere justeringer af fagfordelingen, som
er afrapporteret tidligere. Eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05 er ligeledes inkluderet.
I Aftale om trafik for 2007 var det forudsat, at Banedanmark inden udgangen af 2014 skulle
gennemføre 1500 vægtede kilometer sporombygning. De vægtede kilometre opgøres på
baggrund af den mængde skinner, sveller og ballast, som Banedanmark har fornyet. Der er
12
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0013.png
således også fornyelsesaktiviteter, der indgår i de store sporprojekters økonomi, men som
ikke indgår i opgørelsen af de vægtede kilometer, eksempelvis fornyelse af sporskifter, dræn
og underbund.
Tabel 8: Fordeling af sporarbejder - vægtet metode
Pct.
Forudsat
Realiseret/
Prognose
Meraktivitet
2007
8%
14 %
6%
2008
13 %
19 %
6%
2009
14 %
10 %
-4 %
2010
10 %
14 %
4%
2011
13 %
10 %
-3 %
2012
15 %
22 %
7%
2013
14 %
6%
-8 %
2014
12 %
2%
-10 %
I alt
100 %
98 %
-2 %
Banedanmark forventer ved udgangen af 2014 at have fornyet 98 pct. af de forudsatte
vægtede kilometer, jf. Tabel 8 ovenfor. Heraf fremgår det også, at Banedanmark i 2013 har
afviklet 6 pct. efterslæb, hvilket afspejler det lave aktivitetsomfang, som blev nævnt
ovenfor. Et lavt aktivitetsniveau vil også gøre sig gældende for sporområdet i 2014.
I lyset af de mange anlægsprojekter, som skal gennemføres på jernbanen frem mod 2020,
har Banedanmark derfor gennemgået den samlede mængde sporfornyelse i samme periode,
jf. ovenfor og afrapporteringen fra foråret 2013. Det er både en økonomisk,
planlægningsmæssig og trafikal fordel, at anlægs- og fornyelsesarbejder udføres samtidig,
og det er derfor forudsat, at den eksisterende infrastruktur i videst mulig omfang fornyes i
tilknytning til de besluttede og planlagte anlægsprojekter. Som nævnt, vil fornyelsen af
enkelte strækninger derfor blive gennemført i perioden 2015-2020 i stedet for inden
udgangen af 2014. Det er hovedårsagen til, at Banedanmark gennemfører marginalt færre
vægtede kilometer sporfornyelse end forudsat. En anden årsag er den tilstandsinspektion og
vurdering af anlægget, som gennemføres inden et fornyelsesprojekt, og som ligeledes kan
betyde fysikændringer i både opad- såvel som nedadgående retning.
3.1.1
Sidespor
Banedanmark gennemgik i 2009 i samarbejde med Trafikstyrelsen behovet for åbne sidespor
frem mod 2014. Det var i 2009 vurderingen, at der samlet set forventes at være ca. 274 km
åbne sidespor i 2014. En opgørelse fra april 2014 viser, at der er ca. 280 km sidespor, som er
trafikalt efterspurgte, og som Banedanmark derfor forventer at holde åbne.
Ved indgåelse af Aftale om trafik for 2007 var vurderingen 151 km, og behovet for åbne
sidespor er dermed knap dobbelt så stort som anslået forud for Aftale om trafik for 2007, jf.
afrapporteringen efteråret 2009. Det vurderes dog, at de sidespor, som forventes åbne i
2014, kan fornyes og vedligeholdes inden for bevillingen til fornyelse og vedligeholdelse af
sidespor, som blev afsat med Aftale om trafik for 2007.
Banedanmark er fortsat i gang med at reducere mængden af åbne sidespor. Primo 2014 har
Banedanmark således nedlagt 102 km sidespor (ekskl. havnespor mv.) siden september 2009.
De pågældende spor har ikke været efterspurgt i de foregående to år.
Processen med at reducere mængden af åbne sidespor forsætter. Denne proces involverer
Trafikstyrelsen, der skal godkende, når sidespor lukkes endeligt.
13
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0014.png
3.1.2
Sporstoppere
Banedanmark skal i henhold til Aftale om trafik for 2007 sørge for, at alle sporstoppere
inden for fem år opgraderes til normen for sporstoppere BN1-95-2.
Banenormen blev godkendt ultimo marts 2012 af Trafikstyrelsen og derefter udgivet. Den
var gældende fra den 1. juni 2012. Fra det tidspunkt er der i henhold til normen en femårig
overgangsperiode. Det betyder, at Banedanmark senest 1. juni 2017 skal have opgraderet
alle sporstoppere til den gældende norm.
En mindre del af Banedanmarks sporstoppere vil blive opgraderet i forbindelse med
sporfornyelsesprojekter, mens et særskilt projekt til opgradering af øvrige sporstoppere er
igangsat. I forbindelse med godkendelsen af banenormen estimerede Banedanmark på
baggrund af en screening, at 189 sporstoppere skulle opgraderes i det særskilte
opgraderingsprojekt. I 2013 opgraderede projektet 92 sporstoppere, og i 2014 forventes
yderligere 94 sporstoppere at blive opgraderet. Dermed vil der ved udgangen af 2014 være
opgraderet 186 sporstopper, hvilket stort set svarer til det oprindeligt estimerede.
En efterfølgende gennemgang af infrastrukturen har dog vist, at flere sporstoppere end først
antaget skal opgraderes. Derudover har det vist sig, at en del af sporstopperne er mere
komplicerede at opgradere end forventet, hvilket vil påvirke udførslen. Bandanmark er i
øjeblikket ved at kortlægge det samlede opgraderingsbehov, og der forventes en opdateret
udførelsesplan ved udgangen af 2014. Banedanmark forventer fortsat at have alle
sporstoppere opgraderet til gældende norm inden 1. juni 2017.
3.1.3
Spordele i overkørsler
Det er forudsat i Aftale om trafik for 2007, at der i perioden 2007-2014 fornyes ca. 235
spordele i overkørsler.
Banedanmark fornyer primært spordele i overkørsler i forbindelse med de store
sporombygningsprojekter, idet man herved opnår de laveste priser. Samtidig reducerer
denne tilgang de trafikale gener. Herudover har Banedanmark igangsat fornyelse af
overkørsler på de strækninger, hvor sporenes generelle tilstand ikke fordrer en
sporombygning, men hvor tilstanden i de enkelte overkørsler kræver fornyelse.
I perioden 2007-2012 fornyede Banedanmark 216 spordele i overkørsler. I 2013 har
Banedanmark fornyet 13 spordele i overkørsler. I alt har Banedanmark således afviklet
efterslæb på 229 spordele i overkørsler ved udgangen af 2013 og dermed stort set indhentet
efterslæbet.
3.2
Broer
Banedanmark havde ved udgangen af 2012 indhentet efterslæbet med hensyn til antal
fornyede og vedligeholdte broer, som blev opgjort i forbindelse med Aftale om trafik for
2007, jf. afrapporteringen fra foråret 2013. Kravet fra Aftale om trafik for 2007 vedrørte de
mindre broer, som Banedanmark forvalter. Udover disse mindre broer ejer Banedanmark fem
14
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0015.png
store broer (Lillebæltsbroen, Oddesundbroen, Frederik d IX’s Bro, Storstrømsbroen og
Masnedsundbroen) sammen med Vejdirektoratet, mens Banedanmark alene har ansvaret for
Jernbanebroen over Limfjorden.
Selvom efterslæbet er indhentet, har Banedanmark fornyet og vedligeholdt broer i 2013. Det
er bl.a. for at undgå, at der opbygges et nyt efterslæb, men også fordi Banedanmark så vidt
muligt udfører brofornyelse sammen med sporarbejder for at opnå økonomiske og
planlægningsmæssige fordele. På nogle strækninger har Banedanmark således fornyet broer
for at undgå at skulle tilbage på strækningen i den nærmeste fremtid udenfor et
sporombygningsprojekt med deraf følgende trafikale gener.
Banedanmark har i 2013 brugt 394 mio. kr. til fornyelse og vedligeholdelse indenfor
broområdet, jf. Tabel 9 nedenfor. Midlerne har bl.a. været anvendt til følgende større
broarbejder, som har været i gang i 2013:
Ny Nørreport Station
Broer på strækningen Esbjerg - Skjern, som er blevet udført i forbindelse med
sporombygning på strækningen
Bro ved Ålekistevej på S-banen
Broer på strækningen Vejle – Fredericia
Broer på den nordlige del af Køgebugtbanen
Broer på strækningen Fredericia – Middelfart
Jernbanebroen over Limfjorden
Tabel 9: Forudsat/realiseret (Fornyelse og Vedligehold), Broer [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale
om trafik for
2007
2
Realiseret/
prognose
Merforbrug
2008
2009
2010
2011
2012
2013
I alt
103
227
377
390
3604
206 5
417
2.079
113
10
216
-11
300
-77
260
-130
2836
-77 8
404 7
198
422
5
1.998
-81
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” indeholder eventuelle tidligere afrapporterede justeringer af
fagfordelingen samt eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05
3) Der forventes et akkumuleret mindreforbrug på vedligehold af broer, som dog ikke bør påvirke den forudsatte
tilstand på broerne. Disse midler anvendes inden for den samlede ramme til vedligehold (jf. Afrapporteringen forår
2009).
I 2013 har broområdet haft et mindreforbrug på ca. 24 mio. kr. i forhold til det forudsatte.
Det skyldes primært mindre tidsmæssige forskydninger i de igangværende
fornyelsesprojekter.
Selvom der er blevet fornyet og vedligeholdt flere broer, har broområdet i perioden 2007-
2013 haft et mindreforbrug på 110 mio. kr. i forhold til det forudsatte. Dette skyldes bl.a., at
det har været billigere end oprindelig forudsat at afvikle efterslæbet på broer, jf.
afrapporteringen fra foråret 2013.
15
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0016.png
På baggrund af data fra 2013 er den gennemsnitlige tilstandskarakter
2
for Banedanmarks
mindre broer opgjort til 1,37. Udgangspunktet fra Aftale om trafik for 2007 var en
gennemsnitslig tilstandskarakter på 1,58. Trods mindreforbruget er bromassens tilstand
således forbedret i perioden 2007-2013.
8.1
Kørestrøm
Afviklingen af efterslæbet inden for kørestrøm forløber samlet set som forudsat, og
Banedamark forventer således at have indhentet efterslæbet ved udgangen af 2014.
I 2013 har der blandt andet været fokus på fornyelse af køretråd. Fornyelsen har primært
omfattet de steder, hvor tråden har været meget slidt og derfor ikke har kunnet vente på den
omfattende fornyelse af køreledningsanlægget, som planlægges i perioden 2015 – 2020.
Derudover har Banedanmark fornyet kørestrømsanlægget på Valby Station – Langgade
Trinbræt.
Banedanmark har i 2013 opsat pantografscannere på Ringbanen, og projektet afsluttes i
2014. Ved opsætning af pantografscannere kan fejl i strømaftagerne opdages tidligere og
udskiftes, før det resulterer i køreledningsnedbrud. Desuden vil det betyde længere levetid
for køreledningerne, da de ikke i samme omfang bliver slidt af defekte strømaftagere.
Tabel 10: Forudsat/realiseret (Fornyelse), Kørestrøm [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale om
trafik for 2007
2
Realiseret/prognose
Merforbrug
10
8
-2
2008
44
23
-21
2009
13
15
2
2010
12
8
-4
2011
20
17
-3
2012
17
10
-7
2013
18
32
14
I alt
133
113
-19
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” indeholder eventuelle tidligere afrapporterede justeringer af
fagfordelingen samt eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05.
8.2
Tele, it og transmission
I dette afsnit gennemgås status for opfyldelse af kravene i Aftale om trafik for 2007
vedrørende telefoni og radio, transmission samt trafikinformation.
8.2.1
Telefoni og radio
Togradiosystemet GSM-R er integreret i Signalprogrammet. Der afrapporteres derfor herpå i
forbindelse med de løbende afrapporteringer på Signalprogrammet, f.eks. i den halvårlige
Anlægsstatus og Banedanmarks årsrapport.
2
Tilstandskarakteren opgøres på en skala fra 0 til 5. En tilstandskarakter på nul er bedst og
svarer til en nybygget bro, mens en tilstandskarakter fem betyder, at broen skal udskiftes.
16
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0017.png
8.2.2
Transmission
Afviklingen af efterslæbet på transmission forløber samlet set som forudsat.
Der er i 2013 gennemført fornyelsesaktiviteter for 41 mio. kr. Midlerne har bl.a. været
anvendt til landsdækkende udbygning af MPLS netværksinfrastruktur, som skal være med
til at dække behovet for IP-datakommunikation. Derudover har Banedanmark indenfor
transmission brugt fornyelsesmidler på IP-understøttelse af trafikinformation i forbindelse
med etablering af nye trafikinformationskomponenter bl.a. skærme og højtalere.
Tabel 11: Forudsat/realiseret (Fornyelse), Transmission [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale om
trafik for 2007
2
Realiseret/prognose
Merforbrug
*
17
17
0
2008
24
22
-2
2009
26
52
26
2010
77
50
-27
2011
17
28
11
2012
42
28
-14
2013
12
41
29
I alt
216
238
22
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” indeholder eventuelle tidligere afrapporterede justeringer af
fagfordelingen samt eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05.
* Afvigelse i rækken skyldes afrunding
8.3
Trafikinformation
Med Aftale om trafik for 2007 og med Finansloven for 2008 blev det besluttet, at
efterslæbet på trafikinformationsudstyret på alle baner skulle afvikles inden udgangen af
2010. Efterslæbet blev endelig indhentet med udgangen af 2011, jf. afrapporteringen fra
foråret 2012, og vil derfor ikke indgå i denne afrapportering.
Aftale om trafik for 2007 omfatter indenfor trafikinformation også visse moderniseringer.
Det drejer sig bl.a. om følgende projekter:
Opgradering af højttalerbetjeningssystemet (ca. 200 stationer): Projektet omfatter
opgradering af højttalerbetjeningssystemet på alle strækninger. Systemet er
færdigudviklet, og idriftsættelse pågår. Systemet baserer sig på Banedanmarks IP
netværk, som først forventes implementeret i hele landet ved udgangen af 2014, og
selve højttalerbetjeningssystemet implementeres derfor i takt med IP netværket.
Udbygning af trafikinformation på København H/Aarhus H er gennemført og
afsluttet i 2013 som planlagt.
De forudsatte aktiviteter forventes dermed gennemført i aftaleperioden.
17
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0018.png
Tabel 12: Forventet/forudsat (Fornyelse), Trafikinformation [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale om
trafik for 2007
2
Realiseret/prognose
Merforbrug*
18
14
-4
2008
32
13
-19
2009
88
48
-40
2010
62
54
-8
2011
5
12
7
2012
3
20
17
2013
3
13
10
I alt
211
175
-36
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” indeholder eventuelle tidligere afrapporterede justeringer af
fagfordelingen samt eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05.
* Afvigelse i rækken skyldes afrunding
8.3.1 Tilpassede perronafsnit
IC4-tog er længere end IC3-togene, hvilket stiller nye krav til trafikinformation for at sikre,
at passagererne placerer sig rigtigt på perronerne. På den baggrund blev der med Aftale om
trafik for 2007 afsat 10 mio. kr. til at udvikle en anden løsning end det faste skiltesystem
med perronafsnit A-E. Projektet er sat i bero, idet projektet afventer pt. afklaring vedrørende
indsættelse af IC4-tog. Banedanmark og DSB er i løbende dialog herom.
8.4
Øvrige fag
I det følgende gennemgås afviklingen af efterslæb inden for de øvrige fagområder
Stærkstrøm, Bygninger, Vej & Plads samt Forst.
8.4.1
Stærkstrøm
Afviklingen af efterslæbet på stærkstrøm forløber samlet set som forudsat. Banedanmark
forventer at have indhentet efterslæbet ved udgangen af 2014.
Banedanmark har fokus på opgradering af sporskiftevarmeanlæggene. Denne indsats vil
betyde en reduktion i vedligeholdelsesudgifterne samt de fejl og trafikale gener, som de
ældre anlæg giver. Opgraderingen vil endvidere give en energibesparelse på op mod 50 pct.
I 2013 blev de sidste sporskiftevarmeanlæg på S-banen opgraderet til System 2000, og
dermed er hele S-banen nu System 2000.
Arbejdet med ny perronbelysning på Aarhus station blev afsluttet i 2013. Banedanmark
forventer, at perronbelysning fremadrettet fornyes til LED. Arbejdet med udskiftning af LED
pladsbelysning forventes afsluttet i første kvartal 2014. Det betyder, at omkring 4700 anlæg
er udskiftet til LED, og derved reduceres energiforbruget på pladsbelysning.
18
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0019.png
Tabel 13: Forudsat/realiseret (Fornyelse), Stærkstrøm [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale om
trafik for 2007
2
Realiseret/prognose
3
Merforbrug
8
13
5
2008
35
29
-6
2009
37
55
18
2010
48
16
-32
2011
35
15
-20
2012
35
45
10
2013
36
46
11
I alt
234
220
-14
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” indeholder eventuelle tidligere afrapporterede justeringer af
fagfordelingen samt eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05.
8.4.2
Vej & Plads
Det tilbageværende efterslæb på Vej & Plads omfatter udelukkende stationsafvanding.
I 2013 er der ikke udført mange selvstændige stationsafvandingsprojekter, idet
stationsafvanding primært udføres i forbindelse med de store sporprojekter. Der har dog
været fokus på at få afsluttet de resterende stationsafvandingsprojekter, blandt andet
stationerne Bramming, Esbjerg, Odense, Varde og Vejen.
Tabel 14: Forudsat/realiseret (Fornyelse), Vej & Plads [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale om
trafik for 2007
2
Realiseret/prognose
Merforbrug
2008
2009
2010
2011
2012
2013
I alt
11
1
-10
0
4
4
12
3
-9
12
0
-12
22
11
-11
16
8
-8
11
5
-6
83
31
-51
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” indeholder eventuelle tidligere afrapporterede justeringer af
fagfordelingen samt eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05.
8.4.3
Forst
På forst forløber afviklingen af efterslæb som forudsat, og den samlede mængde forventes
gennemført inden udgangen af 2014.
Banedanmark har i 2013 fået afsluttet dæmningsstabilisering i tre steder på Sydbanen, hvor
arbejderne blev påbegyndt i 2009. I forbindelse med kraftigt regnvejr i Vendsyssel i oktober
2014 blev der registreret overfladebrud på tre dæmninger vest for Sindal. Skaderne er blevet
udbedrede, og der vil i den kommende periode blive gennemført en udbedring af
dæmningerne til en mere tidssvarende anlægstilstand. Banedanmark har derudover ikke på
nuværende tidspunkt kendskab til yderligere problemdæmninger med deraf følgende behov
for stabiliseringsarbejder. Vejret har imidlertid stor betydning for tilstanden af dæmninger,
og dæmningerne skal derfor følges nøje fremadrettet, da flere af dem er anlagt i en tid, hvor
kravene til anlæggets robusthed ikke var så strenge som i dag.
19
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0020.png
I 2013 er der ryddet op for 4,5 mio. kr. på bl.a. stationsnære områder og langs banen. Der er
ligeledes planlagt oprydning for tilsvarende beløb i 2014. Derefter er efterslæbet på
oprydning, som blev opgjort i forbindelse med Aftale om trafik for 2007 indhentet.
Banedanmark har som nævnt i tidligere afrapporteringer udarbejdet en ny strategi for
grøftevedligehold. Strategien indebærer, at udførelsen lægges tidsmæssigt forud for
sporfornyelsen af en strækning frem for samtidig, hvilket har været hidtidig praksis. Det er
forventningen, at denne strategi kan billiggøre og effektivisere grøftevedligeholdelse samt
sporfornyelsesprojekter.
Tabel 15: Forudsat/realiseret (Fornyelse), Forst [Mio. kr.]
1
2007
Forudsat i Aftale
om trafik for
2007
2
Realiseret/
prognose
Merforbrug
2008
2009
2010
2011
2012
2013
I alt
33
44
31
40
39
27
24
237
14
-19
58
14
33
2
14
-26
22
-17
32
5
20
-4
192
-44
1) For årene 2007-2013 er beløbene angivet i løbende priser. For 2014 er PL13 anvendt.
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” indeholder eventuelle tidligere afrapporterede justeringer af
fagfordelingen samt eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05.
20
Afvikling af efterslæb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0021.png
9
Banens vedligeholdelsestilstand
Banens vedligeholdelsestilstand er afgørende for den overordnede ydeevne og performance.
For kontinuerligt at styrke vedligeholdelsesindsatsen analyserer Banedanmark løbende
tekniske fejl og hændelser samt igangsætter tiltag, som kan medvirke til at nedbringe
antallet af påvirkede tog. Der bliver månedligt udarbejdet detaljerede opgørelser af fejl for
de tekniske fagområder. Disse opgørelser anvendes i hændelsesanalyser og bidrager til den
fremadrettede optimering af vedligeholdelsesindsatsen.
Det skal dog bemærkes, at påvirkningerne fra de tekniske fag blot udgør en delmængde af
det samlede antal tog, som Banedanmark påvirker, og som indgår i opgørelsen af
kanalregularitet, jf. afsnit 2.
9.1
Indikatorer for jernbanens ydeevne - KPI
For at kunne følge op på anlæggenes performance arbejder Banedanmark med KPI’er (Key
Performance Indicators), som gør det muligt at måle på og overvåge, at anlægget lever op til
det ønskede ydelses- og tilstandsniveau. Sammen med opgørelsen af antal påvirkede tog
giver KPI’erne et mere dækkende billede af banens vedligeholdelsestilstand. KPI’erne er
udviklet efter vedtagelse af Aftale om trafik for 2007, som et redskab til opfølgning på
tilstanden.
Figur 4-5 nedenfor viser udviklingen i udvalgte KPI’ere for banens tilstand. De udvalgte
KPI’ere er en delmængde af et større antal KPI’er for de tekniske fag. KPI’en
Sikringsfejl
er
en indikator for, hvordan sikringsanlæggene har performet i den pågældende måned, mens
Driftsforstyrrende fejl i kørelednings- og højspændingsanlæg
indikerer mængden af tekniske
fejl og dermed den vedligeholdelsesmæssige tilstand for kørestrømsanlæg.
21
Banens vedligeholdelsestilstand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0022.png
Figur 9-1: Udvalgte indikatorer (KPI) for banens tilstand
Der skelnes i figuren mellem røde, grønne og blå baner, jf. prioriteringen i Aftale om trafik
for 2007. I praksis er der tale om, at fornyelse og vedligehold på de vigtigere og mest
trafikerede røde strækninger prioriteres før de mindre trafikerede grønne og blå strækninger.
Der er ligeledes strammere mål for de røde baner, idet der forudsættes et højere
vedligeholdelsesniveau.
For hver indikator er der fastsat mål, der angiver den største acceptable mængde fejl, f.eks.
hvor mange fejl der maksimalt må være i et sikringsanlæg på en rød bane. Hvis antallet af
fejl markant overskrider målet, bliver månedens resultat rødt, da det indikerer en udfordring
i forhold til jernbanens ydeevne. Omvendt bliver månedens resultat grønt, hvis jernbanens
ydeevne i den pågældende måned overholder målet.
Måltallene for 2013 viser en generelt tilfredsstillende målopfyldelse på næsten alle
parametre. Det ses blandt andet, at tidligere års udfordringer i forhold til fejl i
signalsynlighed (typisk beskæring langs banen) nu er imødegået, men at der til gengæld har
været problemer sidst på året. Det skyldes til dels de mange væltede træer i terrænet efter de
to voldsomme efterårsstorme.
Tredje indikator i Figur 4-1 er opgørelsen af sikringsfejl, hvor der særligt har været
udfordringer på de blå baner. Generelt skyldes en del sikringsfejl de gamle og nedslidte
anlæg, som ved hjælp af fejlretning levetidsforlænges, indtil det nye signalsystem er
udrullet. Mange fejl kan især tilskrives enkeltstående hændelser i form af bl.a. fejl i
transmissionsanlæg, relæer og kabler.
22
Banens vedligeholdelsestilstand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0023.png
10
Effektivisering
I 2013 er Banedanmarks effektivisering på fornyelse, vedligeholdelse og anlæg (28.63.02 og
28.63.05) er opgjort til 2,3 pct., mens effektivisering på driften (28.63.01) er opgjort til 6,4
pct.
I forbindelse med afrapporteringen i foråret 2011 blev det besluttet ikke længere at foretage
en samlet opgørelse af effektiviseringen på tværs af de tre hovedkonti 28.63.01, 28.63.02 og
28.63.05. Det var for at sikre, at de relativt store udsving på effektivisering på driftskontoen
ikke påvirker billedet af den opnåede effektivisering på de øvrige områder. Effektiviseringen
på driften (28.63.01) fremgår af Tabel 16 nedenfor (og endvidere af Banedanmarks
årsrapport), mens Tabel 17 nedenfor viser effektiviseringen på puljer samt fornyelse og
vedligeholdelse (28.63.02 og 28.63.05).
Tabel 16: Effektivisering i 2011-2013 – konto 28.63.01 i henhold til årsrapport
Effektivisering [Mio. kr.
årets priser]
28.63.01
Effektivisering i procent
28.63.01
2011
57,4
2011
14,0
2012
-10,9
2012
-4,0
2013
15,8
2013
6,4
Den positive effektivisering på konto 28.63.05 er primært opnået i de store
sporfornyelsesprojekter, som i 2013 er gennemført på blå og grønne
baneprioritetsstrækninger.
Tabel 17: Effektivisering i 2011-2013 - konto 28.63.02 og 28.63.05
Effektivisering [Mio. kr.
årets priser]
28.63.02
28.63.05
Total
Effektivisering i procent
28.63.02
28.63.05
Total
2011
0,0
13,1
13,1
2011
0,0
0,6
0,5
2012
0,0
70,5
70,5
2012
0,0
2,4
2,4
2013
0,0
58,2
58,2
2013
0,0
2,4
2,3
På baggrund af årsresultatet for 2013 er den gennemsnitlige, akkumulerede effektivisering
for perioden 2007 til 2013 2,14 % pr. år. Effektiviseringen for perioden 2007-2010, som
blev opgjort på tværs af de tre konti 28.63.01, 28.63.02 og 28.63.05, fremgår af Tabel 18
nedenfor. Banedanmark forventer fortsat at opnå den forudsatte gennemsnitlige
akkumulerede effektivisering på 2 pct. pr. år for perioden 2007-2014.
23
Effektivisering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435986_0024.png
Tabel 18: Effektivisering 2007-2010
Effektivisering [Mio. kr.
årets priser]
28.63.01
28.63.02
28.63.05
Total
Effektivisering i procent
28.63.01
28.63.02
28.63.05
Total
2007
17,1
0,0
69,4
86,5
2007
3,5
0,0
3,0
3,1
2008
37,9
0,0
37,5
75,4
2008
7,6
0,0
1,3
2,2
2009
-85,4
0,0
42,6
-42,8
2009
-18,1
0,0
1,5
-1,2
2010
91,8
0,0
55,3
147,1
2010
19,7
0,0
2,0
4,4
2,1
266,2
Akk.
Akk.
24
Effektivisering