Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1493314_0001.png
Afrapportering DSB S-tog 3. kvartal 2014
1.
Antallet af rejser
I 3. kvartal 2014 blev der foretaget 26,2 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigning
på 0,1 mio. rejser (0,4 %) i forhold til samme kvartal sidste år. Resultatet er et fald i
forhold til 2. kvartal på 2 mio. rejser (7,1 %), som er resultatet af en naturlig udvikling
hen over året.
Figur 1:
Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2014 (mio.)
Sekretariat & Jura
2. december 2014
DSB
Telegade 2
DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76
[email protected]
www.dsb.dk
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 3. kvartal 2014 præsteret 317 mio. personkilometer, hvilket
ligeledes er en stigning på 0,4 % i forhold til samme kvartal sidste år og et fald på 7,1 %
i forhold til 2. kvartal 2014.
Figur 2:
Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2014 (mio.)
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold til
trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de
strækningsafsnit, der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-tog
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1 vedrører
hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.
Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.
”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.
”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publicerede
særkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.
”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagte
aflysninger.
Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 3. kvartal 2014 i al
væsentlighed svarer til den planlagte trafik.
Der har været ændringer på det centrale afsnit på grund af arbejdet med Nordhavnsvej,
samt på Hillerød strækningen som skyldes etablering af det nye signalsystem.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens af
driftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.
Ved driftsforstyrrelser (uplanlagt erstatningskørsel) forstås kørsel som sker som resultat
af pludseligt opståede situationer som gør at der i en periode ikke kan køre tog, hvorfor
der i stedet for indsættes togbusser.
Ved planlagte driftsændringer forstås situationer hvor sporene planmæssigt ikke kan
anvendes til togfremføring, og hvor togdriften derfor er erstattet af buskørsel. Dette er
primært tilfældet i forbindelse med sporarbejder.
I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012 til 2014. Der er tale om en
opgørelse baseret på bestilt trafik.
Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde
350 timer i 3. kvartal 2014. Omfanget af planlagt erstatningskørsel udgjorde i 3. kvt.
9.067 timer som primært skyldes
udrulning af nyt signalsystem og arbejdet på
Nordhavnsvej.
Figur 3:
Buskørsel i forbindelse med
driftsforstyrrelser (målt i timer)
Figur 4:
Buskørsel i forbindelse
med planlagte driftsændringer (målt i timer)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493314_0003.png
5.
Rettidighed
Rettidighed er udtryk for hvor mange tog der ankommer rettidigt til stationerne på S-
togsnettet. Et tog anses som forsinket hvis det ankommer mere end 2.29 minutter efter
planlagt ankomsttid.
Tabel 1:
Rettidighed 3. kvt. 2014.
Rettidighed 3. kvartal 2014
Kontraktkrav
Rettidighed
Rettidighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Rettidighed år til dato
Rettidighed år til dato uden korrektion for force majeure
Antal ankomster
Antal forsinkede ankomster
Antal force majeure ankomster
Rettidighed samme kvartal året før
Rettidighed uden korrektion for force majeure samme
kvartal året før
Tabel 2:
Større rettidighedspåvirkninger i 3. kvartal 2014
Antal
Årsagstype
Ansvar
hændelser
Sikringsanlæg
Ambulance
Omformer og
koblingsstationer
Ekstremvejr
Mangel på lokomotivførere
Forsinkelse ifm projekter
Personpåkørsel
Fejl under vedligehold
Hærværk
Vognkasse
6. Pålidelighed
Banedanmark
Ekstern
Banedanmark
Ekstern
DSB
DSB
Ekstern
Banedanmark
Ekstern
DSB
71
38
25
38
63
25
13
144
3
0
94,1
97,8
97,8
0,03
97,4
97,3
2.137.267
47.611
806
96,3
96,3
Påvirkning -
Rettidighed
0,07
0,08
0,05
0,04
0,03
0,02
0,02
0,04
0,00
0,00
Forsinkede
ankomster
1.440
1.709
1.160
820
746
510
368
881
14
0
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-
ninger. Rettidigt varslede aflysninger annonceres på DSB’s hjemmeside og app, ved
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493314_0004.png
ændringer på rejseplanen.dk og ved store og mellemstore sporarbejder ved opslag på
påvirkede stationer.
Tabel 3:
Pålidelighed 3. kvt. 2014
Pålidelighed 3. kvartal 2014
Kontraktkrav
Pålidelighed
Pålidelighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Pålidelighed år til dato
Pålideligheden år til dato uden korrektion for force majeure
Antal force majeure aflyste ankomster
Pålidelighed samme kvartal året før
Pålidelighed uden korrektion for force majeure hændelser
samme kvartal året før
Tabel 4:
Pålidelighed på S-banen 3. kvartal 2014
Planlagte
stationsankomster
3. kvt 2014
3. kvt 2014 - korrigeret
ÅTD
År til dato - korrigeret
Rettidigt varslede
aflysninger
Urettidigt varslede
aflysninger
97,5
98,2
98,4
0,2
98,5
98,1
0,4
97,7
97,7
Pålidelighed
2.175.455
2.160.306
6.523.264
6.427.201
0
0
481
481
38.210
34.935
124.861
99.081
98,2
98,4
98,1
98,5
Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold til de
urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomster løbende
korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder
Tabel 5:
Større pålidelighedspåvirkninger i 3. kvartal 2014
Antal
Årsagstype
Ansvar
hændelser
Sikringsanlæg
Ambulance
Omformer og
koblingsstationer
Ekstremvejr
Mangel på lokomotivførere
Forsinkelse ifm projekter
Personpåkørsel
Fejl under vedligehold
Hærværk
Vognkasse
Banedanmark
Ekstern
Banedanmark
Ekstern
DSB
DSB
Ekstern
Banedanmark
Ekstern
DSB
71
38
25
38
63
25
13
144
3
0
Påvirkning -
Pålidelighed
0,03
0,01
0,01
0,02
0,02
0,02
0,03
0,00
0,00
0,00
Aflyste
ankomster
656
184
263
487
361
517
590
57
0
0
7.
DSB S-tog og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til rettidigheden
opgjort efter stationsankomster
I figur 5, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 3. kvartal
2014 var ansvarlig for 0,7 pct. af forsinkelserne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493314_0005.png
Figur 5:
DSB S-tog og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til rettidigheden
opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.
I figur 6 vises ansvarsfordelingen af den samlede forsinkelse.
I 3. kvartal 2014 forårsagede DSB 31,8 pct. af de samlede forsinkelser, Banedanmark
forårsagede 45,5 pct., mens 22,7 pct. skyldes eksterne forhold.
Figur 6:
DSB S-tog og Banedanmarks andele af forsinkelser vist som procentvis ansvar
af kvartalets samlede forsinkelse
8.
Belægning
Belægningsopgørelsen er vedlagt som bilag 3.
Fra 2013 er opgørelsen suppleret med en standardafvigelse for belægningsprocenterne.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Standardafvigelsen er et udtryk for hvor stor spredning der er omkring middelværdien.
Jo mindre standardafvigelse, des tættere ligger størstedelen af de observerede
belægningsprocenter på middelværdien.
Middelværdien er gennemsnit af belægningsprocent pr. dato for hverdage
Ligeledes er det udarbejdet en supplerende tabel (bilag 3b) som viser antallet af
personer der benytter de tog som kører på den pågældende strækning i det
pågældende interval”, og ”antallet af sæder som er udbudt i de tog som kører på den
pågældende strækning i det pågældende interval”.
Der er tale om gennemsnitstal for hverdage.
Rapporten vedlægges som Excel fil.
6