Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1493312_0001.png
Notat
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 3. kvartal 2014
Sekretariat & jura
2. december 2014
1.
Antallet af rejser
I 3. kvartal 2014 blev der foretaget 12,9 mio. rejser med DSB's Fjern- og
Regionaltog hvilket er en stigning på 0,6 mio. (4,9 %) i forhold til 3. kvartal 2013,
og en stigning i forhold til sidste kvartal 0,2 mio. rejser (1,6 %).
Figur 1:
Antal rejser pr. kvartal i 2010 – 2014
Telegade 2
2630 Taastrup
Direkte telefon 24 68 67 76
[email protected]
www.dsb.dk
2.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-
afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,
der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-
naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-
planen. Nedenfor er et overblik over de væsentligste driftsafvigelser.
Roskilde -Køge
Ekstra tog grundet Roskilde festival.
Navn, 21-11-2014 13:19
Dokument1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493312_0002.png
Tog til og fra Aarhus
Fra 28. juni til 17. august har arbejder i forbindelse med anlæg af Aarhus letbane
ændret driften mellem Frederikshavn og Vejle. Der har blandt andet været
reduceret drift til og fra Aarhus.
Vamdrup – Vojens
Sporspærring i uge 31-33 i forbindelse med anlæg af dobbeltspor. Spærringen
påvirkede strækningen Kolding – Tinglev og nattogskørslen København – Padborg.
Tog til og fra Aalborg
Nedlæggelse af overkørsler på strækningen mellem Aalborg og Hobro medførte
sporarbejder og erstatningskørsel med togbusser i perioden 14 juli til 4. august.
3.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.
Ved driftsforstyrrelser (uplanlagt erstatningskørsel) forstås kørsel som sker som
resultat af pludseligt opståede situationer som gør at der i en periode ikke kan køre
tog, hvorfor der i stedet for indsættes togbusser.
Ved planlagte driftsændringer forstås situationer hvor sporene planmæssigt ikke
kan anvendes til togfremføring, og hvor togdriften derfor er erstattet af buskørsel.
Dette er primært tilfældet i forbindelse med sporarbejder.
DSB har gennemført meget erstatningskørsel med bus på grund af sommerens
mange infrastrukturprojekter, herunder dobbeltspor mellem Vamdrup-Vojens,
etablering af Aarhus letbane, dæmningsskred i Nordjylland, og etablering af
dobbeltspor på Nordvestbanen.
I tabel 1 er omfanget af erstatningskørsel i 2014 vist. Opgørelsen er fremkommet
ved en registrering tid og sted hvor hver enkelt erstatningsbus har kørt. DSB kørte i
3. kvt. 2014, 34.396 planlagte bustimer, samt 1.022 i forbindelse med
driftsforstyrrelser.
Tabel 1:
Erstatningskørsel med bus opgjort i antal bustimer med passagerer
Planlagt
Juli
August
September
3.kvt
22.610
9.361
2.425
34.396
Uplanlagt
397
218
407
1.022
Side 2/7
Navn, 21-11-2014 13:19
Dokument1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493312_0003.png
4.
Rettidighed
Rettidighed er udtryk for hvor mange tog der ankommer rettidigt til
målestationerne på Fjern- og Regionaltogsnettet. Et tog anses som forsinket hvis
det ankommer mere end 5.59 minutter efter planlagt ankomsttid.
Tabel 2:
Rettidighed 3. kvt. 2014
Rettidighed 3. kvartal 2014
Kontraktkrav
Rettidighed
Rettidighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Rettidighed år til dato
Rettidighed år til dato uden korrektion for force majeure
Antal ankomster
Antal forsinkede ankomster
Antal force majeure ankomster
Rettidighed samme kvartal året før
Rettidighed uden korrektion for force majeure samme kvartal året før
90,6
93,4
93,4
0,02
94,7
94,7
286.634
19.009
73
91,8
91,8
Tabel 3:
Rettidighed 3. kvartal 2014 fordelt
Antal
ankomster
Heraf forsinkede
Rettidighed
År til dato
286.634
19.008
93,4
94,7
Hele landet
Fjerntrafik
Øst
Vest
147.044
90.307
55.285
12.994
4.562
2.515
91,2
95,0
95,5
93,1
95,8
95,8
Tabel 4:
Væsentlige driftspåvirkninger 3. kvt. 2014 - Rettidighedspåvirkning
Årsagstype
Sikringsanlæg
Projekter/Trafikale
forhold
Disponering togdriften
Forsinkelser fra Tyskland
Sporanlæg
Disponering togsæt
MF teknik (undt. ATC)
Ekstreme vejrforhold
Togsæt forhold
Passagerudveksling
Ansvar
BANE
BANE
DSB
EKSTERN
BANE
DSB
DSB
EKSTERN
DSB
DSB
Antal
hændelser
608
438
573
160
147
323
171
26
184
591
Påvirkning - Forsinkede
rettidighed ankomster
1,04%
0,64%
0,36%
0,41%
0,26%
0,25%
0,23%
0,10%
0,17%
0,16%
2.995
1842
1024
1182
757
725
647
291
489
460
Side 3/7
Navn, 21-11-2014 13:19
Dokument1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493312_0004.png
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af
aflysninger. Rettidigt varslede aflysninger annonceres på DSB’s hjemmeside og app,
ved ændringer på rejseplanen.dk og ved store og mellemstore sporarbejder ved
opslag på påvirkede stationer.
Tabel 5:
Pålidelighed 3. kvt. 2014
Pålidelighed 3. kvartal 2014
Kontraktkrav
Pålidelighed
Pålidelighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Pålidelighed år til dato
Pålideligheden år til dato uden korrektion for force majeure
Antal force majeure aflyste ankomster
Pålidelighed samme kvartal året før
Pålidelighed uden korrektion for force majeure samme kvartal året før
99,5
98,9
98,8
0,08
99,0
99,0
243
99,0
99,0
Tabel 6:
Pålidelighed 3. kvt. 2014
Pålidelighed
Planlagte ankomster
Udførte ankomster
Aflyste ankomster i alt
Rettidigt varslede ankomster
Urettidigt varslede ankomster
Pålidelighed
3. kvt.
293.068
286.634
6.434
3.536
2.898
98,81%
Tabel 7:
Hel- og delaflyste tog 3. kvt. 2014
Rettidige
helaflysninger
3. kvartal 2014
Rettidige
delaflysninger
Urettidige
helaflysninger
Urettidige
delaflysninger
2.666
669
650
1.233
Side 4/7
Navn, 21-11-2014 13:19
Dokument1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493312_0005.png
Tabel 8:
Væsentlige driftspåvirkninger 3. kvt. 2014 - Pålidelighedspåvirkning
Årsagstype
Sikringsanlæg
Projekter/Trafikale
forhold
Disponering togdriften
Forsinkelser fra Tyskland
Sporanlæg
Disponering togsæt
MF teknik (undt. ATC)
Ekstreme vejrforhold
Togsæt forhold
Passagerudveksling
Ansvar
BANE
BANE
DSB
EKSTERN
BANE
DSB
DSB
EKSTERN
DSB
DSB
Antal
hændelser
608
438
573
160
147
323
171
26
184
591
Påvirkning -
pålidelighed
0,08%
0,02%
0,14%
0,01%
0,09%
0,04%
0,03%
0,09%
0,02%
0,01%
Aflyste
ankomster
216
59
393
26
250
117
96
269
69
15
6.
Andele af forsinkelser
I figur 2 herunder vises forsinkelserne i 3. kvartal 2014 opdelt efter, hvorvidt de er
forårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.
I 3. kvartal 2014 forårsagede DSB 33 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er 2
procent point højere end seneste kvartal og 5 procent point mindre end samme
kvartal sidste år. DSB’s andel af forsinkelserne var nogenlunde jævnt geografisk
fordelt med en lille overvægt i den jysk/fynske regionaltrafik. DSB forårsagede 31,2
pct. i fjerntrafikken, 31,7 pct. i den sjællandske regionaltrafik og 40,9 pct. i den
fynsk/jyske regionaltrafik.
Figur 2:
Andele af forsinkelser i 3. kvartal 2014
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Eksterne forhold
Banedanmark
DSB
Side 5/7
Navn, 21-11-2014 13:19
Dokument1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493312_0006.png
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til rettidigheden
og opgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
I figur 3 herunder vises udviklingen i forsinkelsesandele for DSB, Banedanmark og
eksterne forhold.
DSB havde ansvaret for 2,0 procent point af de samlede forsinkelser på i alt 6,6 pct.
i 3. kvartal 2014.
Figur 3:
DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til rettidigheden
opgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
1. kvartal 2014
1. kvartal 2012
2. kvartal 2012
3. kvartal 2012
4. kvartal 2012
1. kvartal 2013
2. kvartal 2013
3. kvartal 2013
4. kvartal 2013
0,0
DSB
Banedanmark
Eksterne forhold
2. kvartal 2014
3. kvartal 2014
8.
Belægningsprocent
DSB har indsat det til rådighed værende materiel.
I planlægningen af siddepladskapaciteten, og med henblik på overholdelse af
kontraktens pkt. 1.6.2, inddrages på planlægningstidspunktet:
-
-
Data fra de seneste 1-3 års passagertællinger (KIT tal)
Forventet passagertilvækst beregnes på baggrund af Trafikstyrelsens
prognose ”Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027”, DSB’s
materielplan og salgstal for de seneste 1-3 år eller for en relevant
sammenlignelig periode.
Kendte sporarbejder fra Banedanmark og aflysninger fra DSB Operation.
Passagertal under sporarbejder beregnes ud fra tidligere lignende
sporarbejder og relevant data fra KIT.
-
Side 6/7
Navn, 21-11-2014 13:19
Dokument1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493312_0007.png
Forventet passagertal og togstørrelser beregnes i planlægning og overføres internt i
planlægning til enheden for materielplanlægning.
Antallet af tog og togstørrelser planlægges med henblik på at imødekomme den
forventede efterspørgsel på det enkelte tog på de dimensionerende strækninger og
for at leve op til kravene i 1.6.2.
I bilag 2a er
andelen
af togafgange i og uden for myldretiden på definerede
strækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 pct. fremhævet. Endvidere
vises andelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’,
standard og på strækninger hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.
Bilag 2b viser
antallet
af overbelagte tog på de samme strækninger med de samme
kriterier.
Bilag 2c viser belægningsprocent over Storebælt.
Bilag to er opgjort på tællesnit og vedhæftet separat.
København - Aarhus
Overbelægningen på hovedstrækningen skyldes primært DSB’s anstrengte
materielsituation.
Nykøbing Falster – Rødby
Spærringen mellem Vamdrup og Vojens skabte overflytning af internationale
passagerer til EC togene over Rødby.
Side 7/7
Navn, 21-11-2014 13:19
Dokument1