Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 229
Offentligt
1514204_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. mst-5250-00016
Ref. kaasm/CLF
Den 24. marts 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Kommissionsdirektiv om ændring af flere bilag til
luftkvalitetsdirektiverne 2008/50/EF og 2004/107/EF vedrørende referencemetoder,
datavalidering, kriterier for prøveudtagningssteder med henblik på vurdering af
luftkvaliteten.
KOM(2015)xxx (foreløbig udgave)
Komitésag
1. Resumé
Baggrund: Kommissionen har fremsat forslag til kommissionsdirektiv vedrørende
referencemetoder, datavalidering, placering af måleindtag men henblik på vurdering af
luftkvaliteten. Der er tale om en komitésag. Forslaget har til formål at regulere
referencemetoder til vurdering af koncentrationer i udendørs luft, kvalitetskriterier for
luftkvalitetsvurderingerne samt en præcisering og supplerende af kriterier for
prøveudtagningssteder. Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure med frist den 27.
marts 2015 i komitéen for luftkvalitet. Forslaget har ingen statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget har heller ingen administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vurderes at være neutralt for beskyttelsesniveauet i
Danmark. Regeringens generelle holdning er, at forslaget indeholder en række nyttige
præciseringer og agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har udarbejdet et forslag til en revidering af de gældende referencemetoder til
vurdering af koncentrationer i udendørs luft, kvalitetskriterier for luftkvalitetsvurderingerne
samt en præcisering af og supplerende kriterier for prøveudtagningssteder, herunder et krav
om dokumentation af placeringen af de enkelte målestationer.
Det foreløbige forslag har været forelagt medlemsstaterne i komitéen for luftkvalitet den 28.
oktober 2014 og 4. marts 2015. Forslaget er sat til skriftlig afstemning med frist den 27. marts
2015.
Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentet og Rådets rammedirektiv nr. 2008/50/EF om
luftkvaliteten og renere luft i Europa artikel 28(1) samt datterdirektivet nr. 2004/107/EF om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514204_0002.png
arsen, cadmium, kviksølv, nikkel og polycykliske aromatiske kulbrinter i luften artikel 4(15).
Forslaget vedtages med kvalificeret flertal i komiteprocedure artikel 5a, stk. 1-4, og artikel 7 i
afgørelse 1999/468/EF (forskriftsprocedure med kontrol).
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at sikre ens og sammenlignelige data ved at præcisere reglerne for
referencemetoder, datavalidering samt prøveudtagningssteder.
Forslaget til referencemetoder indbefatter indsættelse af reference til en lang række af nye og
reviderede EN-standarder, der er fremkommet siden vedtagelse af de to oprindelige direktiver.
Forslaget til kvalitetskriterier for luftkvalitetsvurderingerne indbefatter krav om anvendelse af
kvalitetssikringssystemer og deltagelse sammenligningsøvelser hvert 3. år.
Forslaget til en præcisering og supplerende af kriterier for prøveudtagningssteder indbefatter
præcisering af enkelte definitioner (fx for vejkryds), samt krav om dokumentation af
begrundelsen af placeringen af de enkelte målestationer suppleret med fotografier fra
forskellige retninger, kort, m.v.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres forud for den endelige
vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget; om udkastet
ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold; eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da forslaget vedrører en indsats overfor grænseoverskridende luftforurening, finder
regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Luftkvalitetsdirektiverne (2008/50/EF og 2004/107/EF) er implementeret i dansk ret i
bekendtgørelse nr. 851 af 2010 om vurdering og styring af luftkvaliteten.
7. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget fremsættes som et kommissionsdirektiv, og der er forventes at være 12 måneder til
implementering i dansk ret i bekendtgørelse nr. 851 af 2010 om vurdering og styring af
luftkvaliteten. Denne bekendtgørelse vil skulle ændres som følge af forslaget, i det direktivet
indgår som bilag til bekendtgørelsen.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514204_0003.png
Forslaget vil ikke have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Danmarks overvågning af luftkvaliteten indgår i overvågningsprogrammet NOVANA.
DCE ved Aarhus Universitet forestår den del af overvågningen der vedrører luftkvalitet.
I den forbindelse har Miljøstyrelsen hørt DCE, der har tilkendegivet, at ændringer kan
håndteres inden for den nuværende økonomiske ramme.
Forslagets Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet:
Forslaget vil ikke have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget højnes marginalt ift. beskyttelsesniveauet, da der er tale om præciseringer af
referencemetoder og datavalidering i forbindelse med måling af luftkvaliteten.
8.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget vedrørende Miljø den 24. marts 2015. Der
er modtaget 2 høringssvar. 3F og Det Økologiske Råd har tilkendegivet, at de kan støtte
forslaget til dansk holdning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt tilslutning til at vedtage kommissionens forslag. Et enkelt større land har dog
foreslået kommissionen at tage forslaget af bordet, da ændringerne var så små, så det ikke
stod mål med besværet ved at skulle implementere forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i relevansen af at få etableret mere præcise og opdaterede regler for
referencemetoder, datavalidering og prøveudtagningssteder, og agter derfor at stemme for
forslaget.
.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3