Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 211
Offentligt
1509863_0001.png
N O T AT
19. marts 2015
JTJ/
Høringsnotat om Danmarks høringssvar til EU-Kommissionens høring om reform
af Europa-Parlamentets og Rådets Kvotehandelsdirektiv (2003/87/EF)
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har den 10. marts 2015 sendt Danmarks høringssvar til EU-
Kommissionens høring om en reform af Europa-Parlamentets og Rådets Kvotehandelsdirektiv
(2003/87/EF) i høring i Klima-, Energi-, og Bygningspolitisk Specialudvalg med frist for afgivelse af hø-
ringssvar den 12. marts 2015. Forud for denne høring har Specialudvalget tillige haft selve Kommissi-
onens spørgeskema i høring fra den 30. januar til 10. februar 2015.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har modtaget fire høringssvar fra følgende parter:
Landbrug og Fødevarer
Dansk Industri
Dansk Byggeri
Vedvarende Energi
Dansk Byggeri har i deres høringssvar angivet, at de ikke har bemærkninger til selve høringen udover,
at høringsfristen har været for kort.
Landbrug og Fødevarer mener, at reglerne for CO
2
-lækage i perioden efter 2020 bør indeholde nye
initiativer for at begrænse risikoen for dette. Konkret opfordrer de til, at Danmark arbejder for æn-
dring af de nuværende regler, så der kan tages højde for sektorer med nationale eller regionale styr-
kepositioner fremfor alene at foretage en vurdering på EU-niveau som under de nuværende regler.
Landbrug og Fødevarer mener, at udenrigshandelskriteriet er et relevant og enkelt kriterie for tilde-
ling af gratiskvoter og, at konkurrenceevneproblemet bør adresseres, før forventningerne til eventu-
elle globale klimapolitiske virkemidler indarbejdes i kvotehandelssystemet.
Dansk Industri ønsker, at kvotehandelssystemet skal stå som det centrale instrument i EU’s energi-
og klimapolitik efter 2020 og støtter EU’s beslutning om målsætningerne for 2030. Samtidig mener
Dansk Industri, at der efter 2020 i højere grad vil være behov for at adressere konkurrenceelementet
i kvotehandelssystemet. Overordnet mener Dansk Industri ikke, at mængden af gratiskvoter skal mi-
nimeres. Dansk Industri mener, at udenrigshandelskriteriet er væsentligt for vurdering af risiko for
CO2-lækage, da det ikke blot er de afledte omkostninger forbundet med kvotehandelssystemet, der
påvirker virksomhedernes konkurrencesituation. Yderligere mener Dansk Industri, at der skal anven-
des opdaterede produktionsdata for allokering af kvoter, da dette i højere grad vil afspejle virksom-
hedernes økonomiske virkelighed samt minimere behovet for den tværsektorielle reduktionsfaktor.
De anvendte benchmarks skal baseres på reelle industrielle data, der skal fastsættes forud for den
kommende periode, og virksomheder, der lever op til de fastsatte benchmarks skal sikres 100 pct. af
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509863_0002.png
de nødvendige gratiskvoter. Dansk Industri opfordrer desuden til, at der kommer opmærksomhed på
mulige løsninger for sektorer med udledninger fra ikke-energirelaterede processer, der ikke kan
håndteres gennem energieffektivisering eller brændselsskift.
For at undgå konkurrenceforvridning inden for EU mener Dansk Industri, at indirekte kompensation,
som statsstøtte giver anledning til, bør indgå direkte i kvotehandelssystemet. Dansk Industri støtter,
at fondene i kvotehandelssystemet bidrager til at fremskynde den grønne omstilling, men mener, at
der er behov for større fleksibilitet og bedre muligheder for mindre projekter i NER400 fonden. Dansk
Industri mener yderligere, at provenuet fra auktionering af kvoter i højere grad skal anvendes til initi-
ativer, der understøtter kvotehandelssystemets formål. Vedrørende forslaget om en markedsstabili-
serende mekanisme støtter Dansk Industri dette, og hilser en eventuel innovationsfond i den forbin-
delse velkommen. Dansk Industri mener ikke, det bør være muligt at fritage mindre virksomheder fra
bestemmelserne i kvotehandelssystemet, da det vil kunne medføre øget forvridning internt i Europa.
Dansk Industri opfordrer dog til, at der sættes fokus på de administrative byrder i kvotehandelssy-
stemet for de mindre virksomheder. Endelig påpeger Dansk Industri, der i forbindelse med reformen
af kvotehandelssystemet bør tages højde for særlige nationale forhold i de enkelte sektorer såsom en
mere udtalt eksportprofil end EU-gennemsnittet.
Vedvarende Energi mener, at kvotehandelssystemet i øjeblikket fungerer så dårligt, at det er ude af
stand til at bidrage til at reducere EU’s drivhusgasudslip og mener, at det børe reformeres hurtigst
muligt. De opfordrer til, at kvotehandelssystemet ikke ses som det centrale instrument i EU’s klima-
politik, men at andre virkemidler opprioriteres af hensyn til at undgå unødigt høje omkostninger ved
opfyldelse af de mellemlange og langsigtede målsætninger for 2030 og 2050. Vedvarende Energi
støtter en forhøjelse af EU’s reduktionsmål for 2020 til 30 pct. og støtter i den forbindelse en perma-
nent annullering af kvoter. Vedvarende Energi støtter ligeledes indførelse af en markedsstabiliseren-
de mekanisme. Vedvarende Energi mener, at gratistildeling af kvoter skal reduceres markant og, at
gratistildeling til el-intensive virksomheder skal begrænses mest muligt. Vedvarende Energi støtter
innovationsfonden NER400 og mener, at der skal være gode adgangsmuligheder for mindre projek-
ter, samt at projekter inden for vedvarende energi og energieffektivisering bør prioriteres både i
NER400 og i moderniseringsfonden.
Side 2