Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
GRU Alm.del Bilag 23
Offentligt
NOTAT
Udenrigsministeriet
Center for Europa og Nordamerika
Til:
Udenrigsministeren
Cc:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeriet
Sag:/
ID Nr.:
Bilag:
Dato:
2015-4342/
423804
07-03-2015
Kommunikation i sagen vedr. servicekontrakten på Thulebasen.
Udenrigsministeren udbad sig den 25. februar 2015 et notat vedr. kommunikationen i sagen om
servicekontrakten på Thulebasen siden forhandlingerne om ændringen af udbudsproceduren.
Nærværende notat beskriver i forlængelse heraf de kontakter, som Danmark i den pågældende
periode har haft med USA omkring forståelsen af kravene til tilbudsgivere, der ønsker at byde
på servicekontrakten på Thulebasen.
I efteråret 2013 blev USA, Grønland og Danmark enige om at ændre udbudsproceduren
vedrørende servicekontrakten på Thulebasen. Baggrunden var, at Danmark ikke efter EU-
retten i varetagelsen af danske eksterne relationer kunne fortsætte med at fortrinsbehandle
danske virksomheder i forhold til andre EU-virksomheder. Det skulle derfor gøres klart i
aftalegrundlaget, at kravet om, at virksomheden skal være dansk/grønlandsk, er begrundet i et
ønske om at sikre Grønland og det grønlandske samfund det størst mulige udbytte af
samarbejdet om Thulebasen. Det skulle samtidig sikres, at Danmark ikke længere havde en
certificeringsrolle, der kunne være i strid med EU-retten. Ordningen blev fastlagt i en
brevveksling mellem USA og Danmark i december 2013, hvor det bl.a. blev aftalt, at ansvaret
for certificeringen af budgivende virksomheders dansk/grønlandske tilhørsforhold overgik fra
Danmark til USA. Kravet om, at kontraktshaveren skulle være dansk/grønlandsk indebar efter
2013-aftalen, at der skal være tale om et dansk selskab med hovedkontor (registreret hjemsted) i
Kongeriget, og at der ikke må være tale om et udenlandsk ejet datterselskab. Danmark og
Grønland havde en tæt dialog i forhandlingsprocessen, og repræsentanter fra Selvstyret deltog i
forhandlingsmøderne med den amerikanske ambassade i november og december.
I juli 2014 henvendte den amerikanske ambassade sig og anmodede om, at Udenrigsministeriet
bidrog til vurderingen af, hvorvidt en række budgivende virksomheder opfylder de aftalte
kriterier, herunder kunne bekræfte, at disse virksomheder er danske og ikke datterselskaber af et
udenlandsk firma. Anmodningen besvaredes med en henvisning til processen i efteråret 2013,
som resulterede i brevvekslingen, hvorefter Danmark ikke længere kan forestå certificeringen
af, hvorvidt et selskab er dansk/grønlandsk og dermed har ret til at deltage i udbuddet. Det
oplystes endvidere, at man ikke har viden om konkrete firmaers ejerforhold, hvorfor der
henvistes til den ressortansvarlige myndighed for så vidt angår registrering af virksomheder i
Danmark, Erhvervsstyrelsen, som muligvis vil kunne hjælpe med faktuelle oplysninger om
budgivernes ejerforhold.