Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
S 949
Offentligt
1335015_0001.png
1335015_0002.png
Ministeren
LovsekretariatetFolketingetChristiansborg1240 København K
Medlem af Folketinget Bertel Haarder (V) har den 7. februar 2014 stillet følgendespørgsmål nr. S 949 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed besva--res.Spørgsmål S 949:Vil ministeren påtage sig et ansvar for at få spørgsmålet om cand. Pæd. Psyk.Psyk.-uddannelsen løst på den ene eller anden måde, bl.a. ved at få indkaldt parterne til etmøde, hvor der kan være mulighed for at lave nogle konkrete aftaler i den megethedlangstrakte sag?Svar:

17. januar 2014

Uddannelses- og

Forskningsministeriet

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
14/002682-04
Ministeriet har igennem mange år forgæves forsøgt at finde en løsning, der tilgodtilgode-ser KL's ønske om at videreuddanne folkeskolelærere med henblik på at opnå gge-nerel psykologautorisation. I disse forsøg har indgået drøftelser med KL og Aarhusisation.Universitet, herunder det tidligere Danmarks Pædagogiske Universitet.Som jeg har forstået det, har det været afgørende for KL, at det samlede uddanneuddannel-sesforløb på 3½ år - svarende til 210 ECTSECTS-point - skulle være studietidsrammen,der kunne føre læreruddannede frem til en psykologautorisation. Et sådant forløbskulle altså være på samme faglige niveau, som de kandidater i psykologi, universuniversi-teterne i dag uddanner i løbet af samlet set en femårig specialuddannelse, og det ergdet, som efter Aarhus Universitets vurdering ikke kan lade sig gøre på faglig fofor-svarlig vis.Jeg finder det naturligt og hensigtsmæssigt at det er universitetet og ikke ministe-hensigtsmæssigt,riet - eller for den sags skyld os politikere - der står inde for fagligheden og hermedogså vurderer, om uddannelsesforløbet kan leve op til de krav, der skal stilles tilf.eks. en psykologuddannelse.Derfor er der efter min mening behov for at finde andre løsninger.Som jeg også sagde på samrådet om samme problemstilling den 4. februar 2014 viljeg opfordre KL til at overveje, om behovet for nyuddannede ansatte i skolernespædagogisk-psykologiske rådgivning (psykologiske(PPR) kan dækkes af de eksisterende efter-uddannelsesmuligheder såsom den 2som2-årige kandidatuddannelse i pædagogisk psy-kologi, selv om den ikke giver psykologautorisation.Side1/2
I KL's overvejelser ser jeg også gerne, at der indgår en vurdering af udvikling af enny 2-årig kandidatuddannelse til skolepsårigskolepsykolog, der kan målrettes de specifikkebehov i folkeskolen - i højere grad end kandidatuddannelsen i pædagogisk psykpsyko-logi.Det er ikke ministeriet, men kommunerne og uddannelsessektoren, der kan og måfinde en løsning. Derfor vil jeg ikke som spørgeren foreslår afholde møde medparterne, men i stedet fortsat opfordre dem til, at de sætter sig sammen og finder enfordreløsning.
Med venlig hilsen

Uddannelses- og

Forskningsministeriet

Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2