Kommunaludvalget 2013-14
S 1611
Offentligt
1384379_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Sagsnr.
2014-17089
Doknr.
2014-17089
Dato
26-06-2014
Medlem af Folketinget Nikolaj Villumsen (EL) har d. 18. juni 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. S 1611 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1611:
”Hvordan
forholder ministeren sig til, at kommunerne i 2013 underforbrugte 7,1 mia.
kr. som følge af de økonomiske sanktioner i budgetloven, hvilket kritiseres for at skade
beskæftigelse og vækst i Danmark, og hvordan vil ministeren fremadrettet arbejde på
at ændre kommunernes tendens til at underforbruge som følge af frygt for de økono-
miske sanktioner i budgetloven?”
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at der i spørgsmålet og begrundelsen for spørgs-
målet henvises til en analyse fra Arbejdernes Erhvervsråd omhandlende et mindrefor-
brug i 2013 i
den samlede offentlige sektor,
som i denne analyse er opgjort til 7,1 mia.
kr.
Spørgsmålet går imidlertid ikke på den samlede offentlige sektor men på underforbru-
get i kommunerne i 2013. Det er således heller ikke en korrekt forudsætning, når der i
spørgsmålet tales om et underforbrug på 7,1 mia. kr. i kommunerne i 2013.
Det kan opgøres, at kommunerne i 2013 samlet set har realiseret udgifter til service
og anlæg, der ligger ca. 2,6 mia. kr. under kommunernes budgetterede service- og
anlægsudgifter under ét. I denne opgørelse er korrigeret for pris- og lønudvikling og
opgaveændringer.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at regeringen og KL efter kommunernes budget-
lægning for 2013 i januar 2013 indgik en aftale om at prioritere et løft af anlægsinve-
steringerne på 2 mia. kr. mod et tilsvarende lavere niveau for serviceudgifterne under
den forudsætning, at kommunernes regnskab 2013 for service og anlæg under ét er i
overensstemmelse med budgetterne. Baggrunden herfor var en forventning om lavere
serviceudgifter, der gav plads til højere anlægsudgifter inden for de samlede økono-
miske rammer for 2013. Løftet af anlægsniveauet i 2013 har været med til at under-
støtte vækst og beskæftigelse.
Mere konkret kan de kommunale serviceudgifter i regnskab 2013 opgøres til at ligge
ca. 2,8 mia. kr. under det budgetterede, mens anlægsudgifterne ligger 0,2 mia. kr.
over det budgetterede, når der korrigeres for ovennævnte prioritering af anlægsinve-
steringer mod et tilsvarende lavere niveau for serviceudgifterne. Det skal hertil be-
mærkes, at KL bl.a. har begrundet det lavere regnskabsresultat for serviceudgifterne i
2013 med kommunale mindreudgifter på grund af lærerkonflikten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384379_0002.png
Budgetloven, der er vedtaget af et bredt flertal af folketinget, er med til at sikre en tro-
værdig og ansvarlig økonomisk politik med sunde offentlige finanser. Ikke mindst med
hensyn til at undgå de budgetoverskridelser, vi tidligere har set. Tillid til de offentlige
finanser bidrager til at fastholde lave renter, og dermed er budgetloven også med til at
understøtte vækst og beskæftigelse.
Kommunerne har i de senere år gennemført en betydelig tilpasning af udgifterne og
påtaget sig et stort ansvar i forhold til den nødvendige konsolidering af den offentlige
økonomi. Det afspejler et markant styrket fokus på budgetoverholdelse i kommunerne.
Med henblik på at understøtte økonomistyringen i kommunerne og sikre, at budget-
overholdelsen i kommunerne sker på en god måde, har regeringen og KL igangsat et
fælles arbejde om god økonomistyring i kommunerne. I aftalen om kommunernes
økonomi for 2014 blev der opstillet et fælles målbillede for god økonomistyring i kom-
munerne. Der er som opfølgning herpå igangsat en række pilotforløb, som understøt-
ter implementeringen af målbilledet, og regeringen og KL er enige om at følge op på
implementeringen heraf i forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2016.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2