Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
S 949
Offentligt
1332472_0001.png
SPØRGSMÅL NR. S 949§2 0- S PØ RG SM Å L T IL S KR IFT L IG B E S V AR E L S E

Til:

Dato:

Stillet af:

7. februar 2014Bertel Haarder (V)
Vil ministeren påtage sig et ansvar for at få spørgsmålet om cand. Pæd.Psyk.-uddannelsen løst på den ene eller anden måde, bl.a. ved at få indkaldtparterne til et møde, hvor der kan være mulighed for at lave nogle konkreteaftaler i den meget langstrakte sag?(Spm. nr.S 949).

Begrundelse

Det var ikke rimeligt at forlange en stillingtagen fra ministeren på samrådetden 4. februar så kort tid efter ministerskiftet. Derfor vil jeg nu give ministerenet par uger til at overveje sit svar. Ved høringen om folkeskolelærernes efter-og videreuddannelse den 4. marts om formiddagen gav dekan Mette Thunøudtryk for, at den skæve udvikling i kandidatproduktionen alene skyldes denmanglende efterspørgsel på fag-faglige kurser. Hendes universitet ertilsyneladende et vilje- og visionsløst offer for efterspørgslen. På dennebaggrund er det ejendommeligt, at Aarhus Universitet tilsyneladende erganske ligeglad med den kraftige efterspørgsel, der gennem et årti igen ogigen er blevet manifesteret, når det gælder cand.pæd.psyk.-uddannelsen.Ved den pågældende høring stod dekanen så vidt, jeg opfattede det, aldelesalene med sin holdning. Alle brugere, lærerne, KL osv. var varmt forcand.pæd. psyk.-uddannelsen. Jeg håber, ministeren er enig i, at intetuniversitet kan undskylde sig med henvisning til efterspørgslen. Det eruniversiteternes pligt at leve op til samfundsbehov uanset efterspørgslen.Men i tilfældet cand.pæd.psyk.-uddannelsen er der både samfundsbehov ogefterspørgsel, hvilket gør universitetets uendelig langvarige træghed endnumere uforståelig. Ministeren bør anmode universitetet om at tage hensyn tilden store ærgelse, universitetets dumstædige holdning har forvoldt i storedele af undervisningssektoren gennem mange år. Til gengæld kanuniversitetet med stor fordel drosle ned på den enorme produktion afantropologer og sociologer, som ikke gavner lærernes faglige kompetencer.På Folketingets formands vegneLovsekretariatet
Den 7. februar 2014
Svaret bedes sendt elektronisk tilspørgeren på[email protected] tilLovsekretariatet på [email protected].