Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 11 , L 11 A , L 11 B
Offentligt
1302748_0001.png
1302748_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:21. november 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0037-0046Dok.:965339
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til regi-stersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af an-søgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne omopsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af famili-emæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Ud-lændingenævnet m.v.) (L 11), som Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 11. november2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget TomBehnke (KF).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-

loven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til registersamkøring, be-

myndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema

eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne om opsættende

virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæs-

sigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlæn-

dingenævnet m.v.) (L 11):

”Det fremgår af svar på spørgsmål 5, at nævnets forretningsor-den forholder sig meget snævert til lovens bogstav, og derforer der ingen grund til bekymring over, at nævnet fremover selvfastsætter sin forretningsorden. Hvis det er tilfældet, hvorforskal der så overhovedet være en forretningsorden?”

Svar:

Udlændingenævnet har i lighed med en række andre uafhængige nævn op-rettet ved lov, herunder bl.a. Flygtningenævnet og Procesbevillingsnævnet,en forretningsorden, der nærmere fastlægger den praktiske tilrettelæggelseaf det pågældende nævns opgaver.Formålet med Udlændingenævnets forretningsorden er, som det ogsåfremgår af Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende lov-forslaget, at udmønte den nærmere tilrettelæggelse af nævnets virksomhedinden for de rammer, som er fastlagt i udlændingelovens §§ 52 a-52 c.I forretningsordenen kan enhver – på en let og overskuelig måde – få op-lysning om alle relevante forhold vedrørende nævnets virksomhed, herun-der om bl.a. opsættende virkning af en klage, klagefrist og -gebyr samt omgenoptagelse.
2