Skatteudvalget 2013-14
L 79
Offentligt
1310792_0001.png
1310792_0002.png
J.nr. 13-0203936Den 9. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 79 - Forslag til Lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov omansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov ometablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat(Harmonisering af beskatningen af kulbrinteindvinding m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 6. december 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/2
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes ministerens udtalelse til ”Bag Borgen”sendt på DR1 den 19. september 2013, hvor han adspurgt, om man kan væresikker på, at den øgede beskatning af Nordsø-olien vil give så mange milliardertil Togfonden, som Skatteministeriet har beregnet, udtaler, at ”sker det ikke, såmå man jo – om man så må sige – fylde op fra de investeringsmidler, der iøvrigt er i staten”, stemmer overens med regeringens forsigtighedsprincip?
Svar
Jeg mener, at den citerede udtalelse er fuldstændig i overensstemmelse medregeringens forsigtighedsprincip.Der ligger et meget grundigt analysearbejde bag det skønnede merprovenu påca. 28½ mia. kr. ved harmoniseringen af Nordsø-beskatningen.Og de metoderog beregningsforudsætninger, der ligger bag skønnet, er de samme, som nor-malt anvendes til denne type beregninger, og som også er anvendt under tidli-gere regeringer.Med merprovenuet fra harmoniseringener der – i overensstemmelse med rege-ringens forsigtighedsprincip – anvist finansiering tilde udgifter, der afholdes afTogfonden DK.Der henvises til svarene på spørgsmål U og W, der blev givet på samrådet iKlima-, Energi- og Bygningsudvalget den 21. maj 2013.Regeringens forsigtighedsprincip indebærer – selvsagt – ikke en garanti for, atde forudsætninger, der er lagt til grund for det skønnede merprovenu, ikke kanændre sig.De provenuvirkninger, der er forudsat i aftalen mellem regeringen, Enhedsli-sten og Dansk Folkeparti, skal fortolkes som centrale skøn. Det indebærer, atafvigelser i begge retninger – dvs. såvel et større som et mindre provenu – kanforekomme. Som det fremgår af aftalen, vil eventuelle afvigelser mellem detrealiserede og skønnede merprovenu blive håndteret i forbindelse med denløbende tilrettelæggelse af finanspolitikken i overensstemmelse med de mel-lemfristede finanspolitiske målsætninger.Det svarer fuldt ud til, hvordan deprovenumæssige konsekvenser af ændrede forudsætninger i øvrigt håndteres,ligesom det svarer til, hvordan finansieringen af andre større initiativer hånde-res, når der opstår uforudsete ændringer i de underliggende forudsætninger.Der henvises til svaret på spørgsmål S 85 af 1. oktober 2013.
2/2