Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 78 Bilag 3
Offentligt
1304270_0001.png
1304270_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG15. november 2013
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, lov om varsling m.v. iforbindelse med afskedigelser af større omfang ogforskellige andre love (Præciseringer af kontant-hjælpsreformen, undtagelse fra aktindsigt i varslings-sager, m.v)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen1. januar 2014Birgitte S. Staffeldt 8.kt.35 28 83 77[email protected]
J.nr. 2013-00137261. kt./4. kt./8. kt.

Baggrund for loven

Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæfti-gelsesindsats, lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af større om-fang og forskellige andre love (Præciseringer af kontanthjælpsreformen, undtagelsefra aktindsigt i varslingssager, m.v.)Den lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen om en reform af kontanthjælpssy-stemet blev vedtaget af Folketinget den 28. juni 2013 med vedtagelsen af to love -nr. 894 og nr. 895 af 4. juli 2013. Dette lovforslag indeholder en række nye be-stemmelser, som ændrer de to ændringslove. Herved præciseres og konsekvensret-tes en række bestemmelser. Lovforslaget skal derfor ses i sammenhæng med de tovedtagne ændringslove, der udmøntede kontanthjælpsreformen. Lovteknisk ophæ-ves en række bestemmelser i de vedtagne ændringslove og foreslås på ny som æn-dringer til hovedloven indeholdende de nye elementer.Lovforslaget indeholder også forslag til en ændring som følge af ikrafttrædelsen afen ny offentlighedslov den 1. januar 2014 og en enkelt ændring, der tydeliggør, atogså ledige fleksjobvisiteredes cv’er indgår i det fælles datagrundlag på beskæfti-gelsesområdet til brug for sagsbehandling i kommunerne vedrørende beskæftigel-sesindsatsen.

Lovforslagets formål

Dette lovforslags formål er at præcisere og konsekvensrette en række bestemmel-ser, og således indeholder lovforslaget en række nye bestemmelser, som ændrer deto ændringslove, som udmønter aftalen om en reform af kontanthjælpssystemet.For så vidt angår forslag til ændring af varslingsloven har lovforslaget til formål pålovniveau at videreføre regler, som i dag er fastsat i en bekendtgørelse, hvorefterdokumenter i varslingssager er undtaget fra aktindsigt.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Betingelsen for at modtage forsørgersats er, at børnene bor her i landet (opret-holdelse af gældende retstilstand); målgruppen er forsørgere, der ikke har egetbarn i hjemmet, og hvor barnet ikke har ophold her i landet.”Erhvervet ret” erstatter ”modtager” ekstra børnetilskud (sikrer at enlige forsør-gere kan modtage satsen for enlige forsørgere fra tidspunktet, hvor de erhververret til ekstra børnetilskud, og ikke fra næste kvartal); målgruppen er enlige for-sørgere under 30 år.Uændret sats for ressourceforløbsydelse for en hjemmeboende ung under 25 årpræciseres, hvorved satserne for ressourceforløbsydelse fortsætter uændrede.(opretholdelse af gældende retstilstand); målgruppen for dette forslag er res-sourceforløbsydelsesmodtagere, der er hjemmeboende og under 25 år.Præcisering af varigheden for tilbud om virksomhedspraktik: Målgruppe fordette er uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, dvs. unge under 30 åruden erhvervskompetencegivende uddannelsePræcisering af området, hvori nytteindsats kan finde sted (kommunale, regiona-le og statslige virksomheder præciseres til ”offentlige arbejdsgivere” med be-myndigelse til beskæftigelsesministeren til nærmere at fastsætte regler herom):Målgruppen er åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere ogjobparate kontanthjælpsmodtagere.Fastsættelse af løn til ledige selvforsørgende under ansættelse med løntilskudhos offentlige arbejdsgivere og præcisering af, at ledige selvforsørgende ikkehar ret til læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus og realkompetencevurde-ring: Målgruppen for disse forslag er ledige selvforsørgende.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

For så vidt angår forslag til præcisering af området, hvori nytteindsats kan findested (kommunale, regionale og statslige virksomheder præciseres til ”offentlige ar-bejdsgivere” med bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til nærmere at fastsæt-te regler herom), er den sekundære målgruppe andre uddannelseshjælpsmodtagereog kontanthjælpsmodtagere, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate uddannelses-hjælpsmodtagere eller jobparate kontanthjælpsmodtagere.

Samlet vurdering

Lovforslaget ændrer ikke ved målgrupperne for kontanthjælpsreformen, som lov-givningsmæssigt blev udmøntet ved Folketingets vedtagelse den 28. juni 2013 afde to love - nr. 894 og nr. 895 af 4. juli 2013.Særligt blandt enlige forsørgere må der antages at være flere kvinder end mænd.Lovforslaget ændrer ikke ved målgruppen, som lovgivningsmæssigt blev udmøntetved Folketingets vedtagelse den 28. juni 2013 af de to love - nr. 894 og nr. 895 af4. juli 2013.Det vurderes derfor, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anledningtil yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
2