Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 6
Offentligt
N*-N.NÆ
\s*ìN"'-"N*ë
fraFolketingets retsudvalg modtaget lovforslag nr,77 omændring afof-fentlighedslovenihøring,Forslaget erfremsat af Enhedslisten.FTFhenvisertildet,FTFhar
iforbindelsemed denoprindelige høring over offentlighedslovenrafgivne hørings-svar.
Meddet fremsatteforslag
tilændring afoffentlighedsloven foreslås3afbestemmelserneom
indskrænkning afaktindsigtophævet allerede inden loventræderikraft den1.januar2014.Detfremsattelovforslag indeholder herudoverenrække konsekvensændringer.Deomhandlede bestemmelservarogsåvæsentligeomdrejningspunkteridebatteniforbindel-
se meddetoprindelige forslagtiloffentlighedsloven.FTFfremkomi den forbindelse medhø-ringssvarden24.februar2010.Om de omhandlede bestemmelser tilkendegaveFTFbl.a.på baggrundafindkomne bemærk-ningerframedlemsorganisationerne følgende:"FTFtilsluttersig,at derindføresenbestemmelse(5 24),hvorefter derbortsetfrai sageromkonkrete forvaltningsafgørelser
-
-
som udgangspunkt
ikkeerrettilaktindsigt i internedokumenter og oplysninger,deriforbindel-se medministerbetjeningudveksles mellemministerier,mellem styrelser,mellemetministerium ogenunderliggende styrelse eller mellemetministe-rium og en styrelse underetandet ministerium.Dette skyldes,atdokumen-
terne ogoplysningerne udvekslesiforbindelse med forberedelsen af ensag.Heftilkommer,atnyetværfagligesamarbejdsformernØdvendiggørog tilsi-ger, atfritagelsenfraadgangentilaktindsigtirelationtilinterne arbejdsdo-kumenterogoplysningerbØrudstrækkestilogsåat findeanvendelsenår
arbejdetforegårtværministerielt.FTFmener,at der er etsagligt arbejds-maessigthensynatvaretage overfordeoffentligeansatte, der som medar-
bejdereersattil atløseenkonkret opgave.Denneopgavevaretagelse
-
der
ofte vilindebeeretanker ogoplysninger afforeløbigkarakter
-bør således
kunneforegåuden offentlighedensindsigt,idetdette ofte vilgive etfordre-
jetbilledeiforholdtildetendelige resultat (deromvendt vilværeomfattetHøRINGSSVAR- 02.12.2013-Side
1
afaktindsigten,jf.tilligenedenfor vedrørende g 29,stk. 1,1.pkt.).Imodsatfaldvilrisikoenvære,atoffentligtansatte vilvære (unødigt)tilbageholdendemedat tænke inye baner, eller bringe kontroversielle oplysningertiltorvs.Dettetilskadeforkvalitetenidetmaterielle indholdafarbejdsprocessen,
samtuden interesseforsamfundetiøvrigt.Modsætningsvist kanFTFikkepådet foreliggende grundlagtilsluttesig,at
der ifoven indsættesenbestemmelse(g 27,nr.2)hvorefterderikkeerret
tilaktindsigtidokumenter og oplysninger,derudarbejdesogudvekslesmel-lem ministre og folketingsmedlemmeriforbindelse med sager om lovgivningeller tilsvarende politisk proces.Iforholdtilformålsbestemmelsenilovudka-stets$1,synesderatv�eretaleom et forslag, som helt fundamentalt stri-
der mod intentionerne heri.Dette harmonerer på ingen måde med ønsketom en videre gradafåbenhed med henblikpåatsikre offentlighedens kon-
trolmed denoffentlige forvaltning, tillidentildenoffentlige forvaltning,me-diernesformidlingafinformatioñtiloffentlighedenogborgernes deltagelsedemokratiet,i
jf.51. Snareretværtimod.
FTFkan følgeligikketilsluttesiget
lovforslag som iforholdtilden ekslsterende retsstillingfremstårsomenklar
forringelsepåså helt centrale områder. Herudover kanFTFikketilsluttesig,atadgangentilaktindsigtifolketingsmedlemmers kalendereindskraenkes.Detturdesåledessige sig selv,at detafhensyntillovgivningsprocessen ietdemokratisk samfund ervæsentligtmed størst mulig åbenhed.
i
denne
sammenhaengerlovudkastet derforet skridtidenforkerte retning.Det er
efterFTF'sopfattelse således ikkeettilstraekkeligtvægtigtargumentfor atindskrænke adgangentilaktindsigt, atmanfrakommissionsflertalletssideønsker, i videre omfangatbeskytteogunderstøtte hensynettilden politiskebeslutningsproces og denfortroligedialog regering ogforligspartierimellem.
Heftilkommer,atFTFikke mener,atoffentlighedenvilmodtage tilstrække-lig informationigennemhØringsfasen.Det ersåledesetvelkendt aspektafenhver demokratisk proces,at det er iforbindelsemedselve(den materiel-
le) debat(ten)omet giventlovforslag,atmeninger ogtankerbrydes, idetderi denne faseofte foftsat vilvaeremulighedfor atopnåreelindflydelsekraftafmuligpåvirkningafbeslutningstagerne.Enmulighed dertesti
-
somof-
-ikke længere eksisterer
(de-facto)iforbindelse med en efterfølgende
(formel)høringsfase, hvordetpolitiskeflertal for et giventlovforslag allere-devilværeetableret.Ensådanprocesvildeforskade ønsket om enøgetgradafborgerinddragelse,
jf.
lovens$1,idetingen kanfortænkeborgerne
i,ikkeatdeltageiendebat,hvorderikkelaengereermulighedforreelind-
Hør�ngssvar -02.12.2013 - Side
2
flydelse.FTFtilsluttersigpådenne baggrund kommissionens mindretalsud-talelseirelationtildisseasoekter,For såvidtangår de foreslåede begrænsninger i aktindsigtenvedrØrende
dokumenter og oplysningerderudvekslesmellemKLogDanske Regionersamtdissesmedlemmeriforbindelse med politiske forhandlinger med sta-
ten,elleriforbindelse med drøftelser om fælles kommunale og politiske ini-tiativer,kanFTFtilsluttesigforslaget.Dette skyldes,at der efterFTF'sop-fattelse ertaleom sagligtatbeskyttedepågaeldendeaktøreriforhandlings-
situationer.Endelig kanFTFtilsluttesig forslaget om,atforskereogkunst-neresoriginale ideer og foreløbige forskningsresultatersamtmanuskripter,
skal kunne undtagesfra rettentilaktindsigti detomfang dette ernødven-
digt afhensyntilbeskyttelse af væsentlige hensyntildenævnte interesser."
FTFhenviser,iforbindelse med høringenoverEnhedslistensforslag om ændringaf offentlig-
hedsloven,tildissetidligere fremsattebemærkninger.Måttedetanførte give anledningtilbemærkninger, kan henvendelsesketilundertegnedeherom.
Medvenlig
PerFrydenreìmAdvokat (H)Tlf:+4533 36BB23
Hør�ngssvar -02.12.2013 - Side3