Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 10
Offentligt
1307074_0001.png
1307074_0002.png
02.12.2013/kda
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K

Høringssvar fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole vedrørende lov om ændring af

lov om offentlighed i forvaltningen fremsat af Enhedslisten

Hermed følger høringssvar fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole til forslag fraEnhedslisten om ændring af offentlighedsloven. Lovforslaget fra Enhedslisten vil ophævebestemmelser i den nye offentlighedslov, som undtager kalenderføring,ministerbetjening og dokumenter udvekslet mellem ministre og folketingsmedlemmerfra offentlighedens ret til indsigt.Det er vigtigt, at offentlighedsloven sikrer gode muligheder for kvalificeret offentligdebat med reel oplysning, undersøgelser af forhold og kritiske spørgsmål til praksis ogforslag. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der var repræsenteret iOffentlighedskommissionen, er på linje med kommissionens mindretal jf. dissenserne iOffentlighedskommissionens betænkning (1510.2009) og den opfølgende henvendelsetil Folketingets Retsudvalg 1. marts 2011.Den generelle undtagelse for kalendere er en væsentlig begrænsning. Kalendere, derføres ved offentlige myndigheder m.v., har en praktisk funktion som redskaber til hurtiginformation om, hvor og hvornår en ansat er tilgængelig. Det er ofte en fordel, atkalendere er tilgængelige for offentligheden for at undgå unødvendig brug af ressourcertil spørgsmål og svar. Mere alvorligt er det, at undtagelsen for kalendere betyder, atoffentligheden mister retten til oplysning om, hvilke møder politiske og administrativeledelser deltager i. Den nye undtagelse kan dermed betyde øget lukkethed omlobbyisme.Den nye undtagelse for ministerbetjening (§ 24) skal vurderes i sammenhæng medreglerne om aktindsigt i oplysninger om sagens faktiske grundlag og i faglige vurderingeri endelig form. Retten til aktindsigt i det faktiske grundlag (§ 28) er uændret i forhold tilden gamle offentlighedslov.Den nye regel om aktindsigt i faglige vurderinger i endelig form (§ 29) skulle sikreoffentligheden ret til indsigt i grundlaget for beslutninger herunderkonsekvensvurderinger af et fremsat lovforslag, fremlagt plan m.v. Dette formål bliverikke opfyldt, fordi § 29 undtager faglige vurderinger, der indgår i grundlaget for devigtigste politiske beslutninger. Det gælder faglige vurderinger, der er udarbejdet tilrådgivning af en minister, regeringen eller regeringsudvalg. Det samme gælderrådgivning af formandskaberne for Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.Faglige vurderinger, der indgår i beslutningsgrundlaget for sygehusplaner, skoleplaner ogandre planer, som kommuner og regioner har pligt til at udarbejde, er ligeledes undtagetifølge bemærkninger til den nye offentlighedslov.Lovforslaget fra Enhedslisten fjerner den nye undtagelse for ministerbetjening, men rører
ikke ved undtagelsen for interne dokumenter (§ 23). Svagheden ved lovforslaget er, atoffentlighedens ret til indsigt fortsat vil afhænge af myndigheders organisering.Udveksling af dokumenter, der hidtil har været ekstern, kan blive intern vedsammenlægning af ministerier eller ved at styrelser bliver indlemmet i et departement.Det er vigtigt, at offentligheden sikres ret til indsigt i faglige præmisser for vigtigebeslutninger uanset myndigheders organisering. Forskellen mellem Enhedslistenslovforslag og forslaget fra mindretallet i Offentlighedskommissionen er, at mindretalletsforslag undtager udveksling af foreløbige overvejelser, men til gengæld sikrer ret tilindsigt i endelige faglige præmisser for beslutninger, uanset om de er interne ellereksterne.Den nye offentlighedslovs undtagelse for udveksling af dokumenter mellem ministre ogenkelte medlemmer af Folketinget er en alvorlig begrænsning for den demokratiskekontrol. Denne undtagelse omfatter bl.a. dokumenter, der udveksles mellem en ministerog repræsentanter for partigrupper i forbindelse med forberedelse eller gennemførelseaf lovforslag eller andre politiske initiativer (ofl § 27 nr. 2).Denne nye undtagelse er ikke nødvendig for at sikre mulighed for fortrolig skriftligkommunikation mellem folketingsmedlemmer eller en ministers partipolitiskekommunikation. Sådan kommunikation er ikke omfattet af offentlighedsloven jf.udtalelse fra Folketingets Ombudsmand(FOB 2006.263).Den nye undtagelse omfatter typisk dokumenter, der udarbejdes af embedsmænd iministerier som grundlag for forhandlinger og politisk bindende aftaler. Undtagelsenbetyder dermed, at dele af det faglige grundlag for ny lovgivning og andre vigtigepolitiske beslutninger kan skjules både for offentligheden og for andre medlemmer afFolketinget.
Med venlig hilsenOluf JørgensenForskningschef