Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
2. oktober 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (L 203 - § 7.
Finansministeriet) af 17. september 2014 stillet efter ønske fra
Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren forklare, hvorfor det er nødvendigt at bruge driftsmidler til at
finansiere afgiftslettelser af PSO'en?
Svar
Ændringsforslaget til de gældende udgiftslofter for 2015-2017, der indebærer en
reduktion af det statslige delloft for driftsudgifter, afspejler den samlede
nettoeffekt af omprioriteringer mellem loftsbelagte udgiftsområder og øvrige
områder, herunder indtægtssiden, der følger af
Aftaler om Vækstpakke 2014,
herunder
Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO.
Den samlede nettoeffekt, som ligger til grund for justeringen af driftsloftet, tager
udgangspunkt i virkningen efter tilbageløb og adfærd af samtlige initiativer og
finansieringselementer i
Aftaler om Vækstpakke 2014,
som påvirker udgifter samt
indtægter uden for udgiftslofterne, jf. også svar på spørgsmål nr. 2 til dette
lovforslag.
Initiativer og finansieringselementer består bl.a. af en række skatte- og
afgiftslempelser, herunder bl.a. afskaffelse af forsyningssikkerhedsafgiften og
lempelse af PSO og energiafgifter. Disse finansieres dels ved ændringer i person-
og erhvervsskatter, og dels via omprioriteringer af puljer samt diskretionære tiltag
med virkning under delloftet for driftsudgifter.
Finansieringen af lempelserne af PSO tilvejebringes således både via omlægninger
og skatter og afgifter samt udmøntning af puljer og skal ses i sammenhæng med
finansieringen af den samlede aftale.
Reduktionen af delloftet for driftsudgifter kan således ikke isoleret set henføres til
PSO-lempelsen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk