Færøudvalget 2013-14
L 185 Bilag 1
Offentligt
1364106_0001.png
1364106_0002.png
1364106_0003.png
1364106_0004.png
1364106_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2014StrafferetskontoretMorten Holland Heide2013-730-03111151459

KOMMENTERET OVERSIGT

over

høringssvar vedrørende

forslag til lov om ændring af lov for Færøerne om rettens pleje

(Indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation, dataaflæsning,

forstyrrelse eller afbrydelse af radio- eller telekommunikation og vi-

deoafhøring af børn m.v.)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. oktober til den 30. oktober2013 været i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:Østre Landsret, Retten på Færøerne, Domstolsstyrelsen, Den DanskeDommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspo-litiet, Politimesteren på Færøerne, Datatilsynet, Foreningen af OffentligeAnklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Danske Advokater,Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder,Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Østre Landsret, Retten på Færøerne, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,Rigspolitiet, Politimesteren på Færøerne, Datatilsynet, Landsforeningen afForsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder og Retspolitisk For-ening.Herudover blev et udkast til lovforslag den 2. oktober 2013 forelagt Færø-ernes Hjemmestyre til udtalelse. Færøernes Landsstyre har i den forbindel-Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
se sendt udkastet i høring hos følgende myndigheder og organisationermv.:Føroya Tele, Vodafone, Fjarskiftiseftirlitið (Telekommunikationstilsynetpå Færøerne), Dátueftirlitið (Datatilsynet på Førøerne) og Føroya Advo-katfelag (Den Færøske Advokatforening).Færøernes Landsstyre har modtaget høringssvar fra Føroya Tele.Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets bemærkninger hertil er anført nedenfor ikursiv.

2. Høringssvarene

2.1. Generelt

Østre Landsret, Retten på Færøerne, Domstolsstyrelsen, Rigsadvoka-

ten, Rigspolitiet, Datatilsynet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,

Institut for Menneskerettigheder

og

Retspolitisk Forening

har ikkebemærkninger til lovforslaget.

Politimesteren på Færøerne

har udtrykt stor tilfredshed med, at der skeren ajourføring af den færøske retsplejelov på de områder, som er omfattetaf lovforslaget. Herudover har politimesteren ingen særskilte bemærk-ninger til lovforslaget, som efter dennes opfattelse tager højde for de særli-ge færøske forhold, der måtte gøre sig gældende.

2.2. Indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation, dataaflæsning

og forstyrrelse eller afbrydelse af radio- eller telekommunikation

Føroya Tele

har i anledning af Færøernes Landsstyres høring af selskabetoplyst, at Føroya Tele i 2011 kom overens med de færøske myndighederom, at selskabet ville foretage investeringer i hardware, software, licensermv., som var nødvendige for at kunne foretage indgreb i meddelelses-hemmeligheden i forhold til GSM og fastnettelefoni på Færøerne. Detteville ifølge Føroya Tele være i overensstemmelse med politiets ønsker ogbehov i 2011. Foretagelsen af investeringer var dog betinget af, at sammepligt blev pålagt andre teleudbydere på Færøerne.
2
Det anføres endvidere i Føroya Teles høringssvar, at lovforslaget giverhjemmel til særdeles mange og indgribende muligheder for indgreb i med-delelseshemmeligheden mv., og at dette ifølge selskabet vil medføre gan-ske betragteligt større anlægs- og driftsomkostninger, end hvad selskabetblev stillet i udsigt i 2011, idet de nye krav til teknik/udstyr, uddannelse,organisation og sikkerhed vil blive voldsomt forøget. Det anføres i denforbindelse også, at Føroya Tele ikke har overblik over følgerne – inklusi-ve de økonomiske og tidsmæssige – af lovforslaget, og at der ikke lader tilat være nogen myndighed, der kan hjælpe Føroya Tele med at få det nød-vendige overblik.Herudover anføres det i Føroya Teles høringssvar, at lovforslaget svarer tilde danske regler, der er tilpasset et samfund, som er 100 gange større enddet færøske, og hvor selv de små teleselskaber er meget større end de fæ-røske. De forholdsmæssige omkostninger ved at skulle efterleve disse reg-ler vil ifølge Føroya Tele være en voldsom økonomisk belastning for sel-skabet, da den store usikkerhed i forhold til omfanget og implementerin-gen af forslaget gør, at selskabet bl.a. må påregne, at anlægsudgifterne kankomme til at udgøre titals millioner kr.Føroya Tele foreslår derfor, at hele lovforslaget bliver revurderet, nedska-leret og bedre tilpasset det lille færøske samfund, således at kun de be-stemmelser, som erfaringsmæssigt er højst nødvendige, tages med i lov-forslaget. Udgangspunktet i 2011, jf. ovenfor, vil efter selskabets opfattel-se være et realistisk bud på niveauet for denne slags lovgivning.Føroya Tele anfører herudover, at det ikke er praktisk og juridisk muligt atefterleve lovforslaget, uden at selskabet samtidig får en logningsbekendt-gørelse at operere efter, da det uden en logningsbekendtgørelse ikke er mu-ligt at vide, hvilke oplysninger der skal registreres og gemmes. Selskabetvil ikke kunne bestille og implementere nyt aflytningsudstyr mv., uden atrammerne for logningen først defineres.De regler om logning (dvs. pligt for telenet- og teletjenesteudbydere til atforetage registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik til brugfor efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold), som var inde-holdt i det udkast til lovforslag, der har været i høring, er ikke medtaget ilovforslaget. Telenet- og teletjenesteudbydere vil således ikke med lovfors-laget få pligt til at foretage logning.
3
Pligten efter lovforslaget for telenet- og teletjenesteudbydere til konkret atbistå politiet ved gennemførelse af indgreb i meddelelseshemmelighedenog teleobservation vil skulle forstås inden for rammerne af de generellekrav, der stilles til udbydernes tekniske udstyr og systemer i lovgivningenom telekommunikation. Da de færøske myndigheder har overtaget tele-kommunikationsområdet som særanliggende, vil det i givet fald være defærøske myndigheder, der vil skulle fastsætte eventuelle regler om pligt fortelenet- og teletjenesteudbydere til at indrette deres udstyr og systemer så-dan, at indgreb i meddelelseshemmeligheden og teleobservation i praksiskan gennemføres. Dette fremgår af pkt. 3.2.8 og 6.2.3 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger.Som det fremgår af pkt. 13 i lovforslagets almindelige bemærkninger, ind-går de eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet mv. af indførelse af sådanne eventuelle krav i den færøske tele-kommunikationslovgivning til udbydernes tekniske udstyr og systemer ikkei dette lovforslag, idet der som nævnt er tale om et færøsk særanliggende,som derfor hører under de færøske myndigheder.Færøernes Landsstyre har i den forbindelse oplyst, at der efter afgivelsenaf Føroya Teles høringssvar har været afholdt en række møder mellembl.a. Landsstyret og teleselskaberne på Færøerne. På disse møder erLandsstyret og teleselskaberne kommet frem til en løsning, som indebærer,at det ved en ændring af den færøske telekommunikationslovgivning på-lægges de færøske teleselskaber at have det nødvendige tekniske udstyr,således at politiet kan ”aflytte fastnettelefoni, mobiltelefoni, sms og teleob-servation”. Udstyr til internetaflytning er derimod ikke medtaget som enforpligtelse for selskaberne i den nævnte ændring af den færøske telekom-munikationslovgivning. Den samlede investering for de to teleselskaber påFærøerne (Føroya Tele og Vodafone) påregnes at blive omkring 10 mio.kr., og den årlige driftsudgift påregnes at blive omkring 1,7 mio. kr. Udgif-terne fordeles mellem selskaberne efter markedsandel.

3. Lovforslaget

I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, er regler ompligt for telenet- og teletjenesteudbydere til at foretage registrering og op-bevaring af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsfor-følgning af strafbare forhold (logning) ikke medtaget i lovforslaget.
4
Herudover har Justitsministeriet i forhold til høringsudkastet foretaget æn-dringer af lovteknisk og redaktionel karakter i lovforslaget.
5