Ligestillingsudvalget 2013-14
L 182 Bilag 1
Offentligt
1364173_0001.png
Enhed
IT og CPR
Sagsbehandler
GK
Koordineret med
Kommenteret høringsnotat over forslag til lov om æn-
dring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af
nyt personnummer til personer, der oplever sig som tilhø-
rende det andet køn)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag blev den 28. februar 2014 sendt i høring hos følgende myndig-
heder og organisationer:
Amnesty International DK, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danske Patienter, Dansk Psykolog Forening, Danske Regio-
ner, Datatilsynet, Det Etiske Råd, Finansrådet, Foreningen af Speciallæger, Forenin-
gen af Transkønnede i Danmark (FATID), Institut for menneskerettigheder, KL, Lands-
foreningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT), Lægeforenin-
gen, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Læ-
gers Organisation, Sabaah og Statsforvaltningen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra Amnesty International DK,
Børnesagens Fællesråd, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Etiske Råd, Finansrådet,
Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og
transpersoner (LGBT Danmark).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har endvidere modtaget et uopfordret høringssvar
fra AIDS-Fondet.
Børnesagens Fællesråd og Datatilsynet har meddelt, at lovforslaget ikke giver anled-
ning til bemærkninger.
Efter høringen er der indsat følgende bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 2:
”Stk.
2.
For personer, som inden lovens ikrafttræden efter de hidtil gældende regler
har ansøgt om tilladelse til at bære et fornavn, der betegner det modsatte køn, om
tilladelse til at få kønsbetegnelsen X i passet eller om tilladelse til kastration med hen-
blik på kønsskifte, regnes den periode, der er nævnt i § 1, nr. 1, fra tidspunktet for
indgivelse af ansøgning herom. Har en person indgivet ansøgning om flere af de
nævnte tilladelser, regnes den nævnte periode fra tidspunktet for den først indgivne
ansøgning.”
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Sagsnr.
2014 - 14841
Doknr.
133071
Dato
30. april 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364173_0002.png
2.1. Almindelige bemærkninger til støtte for forslaget om tildeling af nyt person-
nummer til personer, der oplever sig som tilhørende det andet køn
AIDS-Fondet, Amnesty International, Danske Regioner, et flertal af medlemmer-
ne af Det Etiske Råd (12 ud af 17), Institut for Menneskerettigheder, LGBT Dan-
mark
støtter forslaget om tildeling af nyt personnummer til personer, der oplever sig
som tilhørende det andet køn på baggrund af den såkaldte erklæringsmodel.
2.2. Almindelige bemærkninger om manglende tilslutning til forslaget om tilde-
ling af nyt personnummer til personer, der oplever sig som tilhørende det andet
køn
Et mindretal af Det Etiske Råds medlemmer (5 ud af 17 medlemmer)
tilslutter sig
ikke lovforslaget. Efter disse medlemmers opfattelse bør den juridiske fastlæggelse af
kønnet ikke være et subjektivt anliggende.
2.3. Forslag om overgangsbestemmelse i forhold til kravet om en refleksionspe-
riode på 6 måneder for personer, der inden lovens ikrafttræden efter gældende
lovgivning har søgt om tilladelse til at bære et fornavn, der betegner det mod-
satte køn, at få kønsbetegnelsen x i passet eller til kastration med henblik på
kønsskifte efter sundhedslovgivningen
LGBT Danmark
har i foreningens høringssvar foreslået, at der i lovforslaget indsættes
en bestemmelse, således at betingelsen om refleksionsperiode på 6 måneder efter
ansøgning om juridisk kønsskifte ikke skal gælde for personer, som efter gældende
lovgivning har ansøgt om tilladelse til
et fornavn, som betegner det modsatte køn
kønsbetegnelsen x i den pågældendes pas
operativt kønsskifte
LGBT Danmark foreslår, at disse personer skal kunne tildeles nyt personnummer
straks efter indgivelse af ansøgning herom eller senest seks måneder efter tidspunktet
for deres ansøgning om en eller flere af ovennævnte tilladelser. Baggrunden herfor er,
at disse personer allerede har påbegyndt en refleksionsperiode i forbindelse med en
eller flere af ovennævnte ansøgninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Der er i lovforslagets § 2 indsat en bestemmelse om en overgangsordning for perso-
ner, som efter gældende ret har søgt om tilladelse til at bære et fornavn, der betegner
det andet køn, om tilladelse til at få betegnelsen X i passet eller om tilladelse til kastra-
tion med henblik på kønsskifte. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
”Stk.
2.
For personer, som inden lovens ikrafttræden efter de dagældende regler har
ansøgt om tilladelse til at bære et fornavn, der betegner det modsatte køn, om tilladel-
se til at få kønsbetegnelsen X i passet eller om tilladelse til kastration med henblik på
kønsskifte, regnes den periode, der er nævnt i § 1, nr. 1, fra tidspunktet for indgivelse
af ansøgning herom. Har en person indgivet ansøgning om flere af de nævnte tilladel-
ser, regnes den nævnte periode fra tidspunktet for den først indgivne ansøgning.”
2.4. Forslag, der vedrører unge under 18 år
Amnesty International
har i organisationens høringssvar bemærket, at det kunne
overvejes at give 15-17 årige samme adgang til juridisk kønsskifte, som ved lovforsla-
get foreslås indført for myndige personer. Det anføres, at en ordning eventuelt kunne
udformes således, at det er et krav, at forældremyndighedens indehaver erklærer sig
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364173_0003.png
indforstået med det juridiske kønsskifte eller – som det mindre – bekræfter, at den
unges oplevelse af egen kønsidentitet er rodfæstet og vedholdende.
Et mindretal blandt Det Etiske Råds medlemmer
(5 ud af 17 medlemmer) finder, at
der bør være dispensationsmuligheder for personer under 18 år. Disse medlemmer
peger på, at der i dette tilfælde er et særligt behov for rådgivning.
Institut for Menneskerettigheder
har i instituttets høringssvar anbefalet, at der i lov-
forslaget indsættes en dispensationsbestemmelse for unge under 18 år. Det fremgår
nærmere, at der herved skulle åbnes op for, at unge under 18 år under nærmere an-
givne omstændigheder, afhængigt af alder, modenhed m.v. samt godkendelse fra
forældre/værger kan ansøge om juridisk kønsskifte.
LGBT Danmark
beklager, at hverken rapporten fra den tværministerielle arbejdsgrup-
pe om juridisk kønsskifte eller selve udkastet til lovforslag indeholder forslag eller be-
stemmelser om juridisk kønsskifte for unge under 18 år. Foreningen henstiller, at der
efter behandlingen af indeværende lovforslag tages initiativ til, at unge under 18 år og
ikke-myndige med samtykke fra forældremyndighedsindehaver/værge får mulighed for
juridisk kønsskifte.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte i arbejdsgruppens rapport
har forudsat, at samtlige modeller for juridisk kønsskifte, som arbejdsgruppen er frem-
kommet med, forudsætter, at ansøgeren er fyldt 18 år.
Af arbejdsgruppens rapport fremgår, at der i dag er meget tilbageholdenhed med at
tilbyde irreversible medicinske og kirurgiske indgreb til børn og unge under 18 år, idet
barnet/den unge stadig er under såvel fysisk som psykisk udvikling. Det fremgår også,
at i offentligt regi tilbydes unge under 17 år og deres forældre derfor i dag alene rådgi-
vende og støttende samtaler på Sexologisk Klinik, indtil de unge ved 17 års alderen
kan påbegynde et observationsforløb. Sexologisk Klinik har hidtil årligt fået henvist
omkring 10 patienter under 18 år på grund af kønsidentitetsproblemer.
Det fremgår af arbejdsgruppens rapport, at Sexologisk Klinik er ved at udvikle et ud-
rednings- og behandlingstilbud særligt målrettet unge transseksuelle i samarbejde
med specialister i børnesygdomme, vækst og reproduktion, gynækologi, plastikkirurgi
og børne- og ungdomspsykiatri. Sundhedsstyrelsen og Sexologisk klinik er i tæt dialog
herom. Behandlingen kan blandt andet omfatte pubertets-stop behandling, hvilket
udskyder puberteten for ganske unge, og hormonbehandling til personer, som har
overstået puberteten.
Af rapporten fremgår også, at arbejdsgruppen har overvejet, om der som led i de en-
kelte modeller bør indføres ordninger med juridisk kønsskifte for personer under 18 år.
Arbejdsgruppen henviser imidlertid til, at på nuværende tidspunkt, hvor det endnu ikke
er afklaret, hvilke udrednings- og behandlingstilbud unge transseksuelle under 17-18
år skal tilbydes, jf. ovennævnte, finder arbejdsgruppen ikke, at det fornødne grundlag
er til stede for at vurdere, om – og i giver fald efter hvilke kriterier og procedurer – der
bør indføres mulighed for juridisk kønsskifte for personer under 18 år.
Det er således ikke undersøgt, hvilke problemstillinger de enkelte modeller vil indebæ-
re, hvis de udvides til også at omfatte transseksuelle under 18 år, f.eks. i forhold til
samtykke fra forældremyndighedsindehaver.
På baggrund af de indkomne bemærkninger er det besluttet at iværksætte en nærme-
re undersøgelse af en mulig ordning vedrørende juridisk kønsskifte for de under 18
årige i forlængelse af de udrednings- og behandlingstilbud, som Sexologisk Klinik er
ved at udvikle særligt målrettet unge transseksuelle i samarbejde med specialister i
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364173_0004.png
børnesygdomme, vækst og reproduktion, gynækologi, plastikkirurgi og børne- og ung-
domspsykiatri.
2.5. Forslag om at indføre krav om psykologisk og juridisk rådgivning
Et mindretal blandt Det Etiske Råds medlemmer
(8 ud af 17 medlemmer) finder, at
der i forbindelse med et juridisk kønsskifte bør være krav om psykologisk og juridisk
rådgivning, så ansøgeren støttes i at træffe den rigtige beslutning.
Danske Regioner
finder, at det kan være svært for borgerne at overskue konsekven-
serne af et juridisk kønsskifte, og bemærker i den forbindelse, at det vil være hen-
sigtsmæssigt, hvis der stilles krav om, at borgeren skal have rådgivning om konse-
kvenserne ved et juridisk kønsskifte. Som eksempel nævnes, at borgeren ikke auto-
matisk vil blive indkaldt til kønsspecifikke screeningsundersøgelser ved kønsskifte fra
kvinde til mand.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det vurderes ikke at være relevant eller nødvendigt at stille
krav
om psykologisk og
juridisk rådgivning, som grundlag for et juridisk kønsskifte i betragtning af, at der med
den valgte model – erklæringsmodellen – er lagt op til, at juridisk kønsskifte i vidt om-
fang beror på den enkeltes egen oplevelse af at tilhøre det andet køn. Det er ikke
ensbetydende med, at psykologisk og juridisk rådgivning ikke kan være fornuftigt i
forbindelse med den enkeltes overvejelser om et juridisk kønsskifte, men det bør være
et initiativ den enkelte selv i givet fald tager.
I forbindelse med meddelelse af nyt personnummer efter forslaget vil den pågældende
blive informeret om, at den pågældende nu juridisk betragtes som en person tilhøren-
de det andet køn, og at det bl.a. indebærer, at den pågældende ikke vil modtage ind-
kaldelse til kønsspecifikke screeningsundersøgelser ved kønsskifte fra kvinde til
mand. Derudover vil Økonomi- og Indenrigsministeriet i medfør af den almindelige
vejledningsforpligtelse for offentlige myndigheder være forpligtet til at vejlede om kon-
sekvenserne af, at den pågældende tildeles et nyt personnummer i overensstemmelse
med det køn, den pågældende oplever sig som tilhørende, henholdsvis henvise til den
kompetente myndighed for en nærmere vejledning.
2.6. Ordlyden af lovforslagets § 1, nr. 1, ændres, så der i stedet for ”det andet
køn” anføres ”et andet køn”
AIDS-Fondet
finder, at lovforslagets ordlyd bør ændres, således at der henvises til, at
nyt personnummer kan tildeles en person, som oplever sig som tilhørende ”et andet
køn” og ikke ”det andet køn”, således som den foreslåede bestemmelse er affattet.
AIDS-Fondet har herved henvist til, at en person, som oplever et misforhold mellem
det biologiske køn og det køn, som den pågældende oplever sig som tilhørende, i
mange tilfælde kan finde sig til rette i en biologisk og kulturelt defineret identitet, der
ikke nødvendigvis er konstitueret som binær modsætning til det oprindelige køn.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Køn registreres i dag i CPR, som enten mand eller kvinde. Det vurderes på den bag-
grund ikke at være relevant at ændre lovforslaget som foreslået.
2.7. Bemærkninger vedrørende kobling mellem nyt og gammelt personnummer
Danske Regioner
bemærker, at der ved juridisk kønsskifte vil kunne opstå udfordrin-
ger som relaterer sig til, at sundhedsdata er bundet op på et kønsspecifikt person-
nummer. Danske Regioner forudsætter, at disse udfordringer undersøges nærmere,
og bemærker, at det i den forbindelse kan overvejes, om der skal være begrænsnin-
ger i mulighederne for gentagne juridiske kønsskifter.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364173_0005.png
Finansrådet
bemærker, at finanssektoren forudsætter, at ændringer som følge af et
juridisk kønsskifte opdateres automatisk i CPR-registret, og at alle ændringer af CPR-
numre som følge heraf meddeles bankerne automatisk.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Af de almindelige bemærkninger afsnit 3.1. og de specielle bemærkninger til lovforsla-
gets § 1, nr. 1, fremgår, at når der tildeles nyt personnummer til erstatning for et tidli-
gere tildelt personnummer, vil det oprindelige personnummer blive stående i CPR med
en henvisning til det nye nummer. Det gælder i alle tilfælde, hvor der tildeles et nyt
personnummer. Det nye nummer vil ligeledes indeholde en henvisning til det oprinde-
lige personnummer. Oplysningerne fra det oprindelige nummer vil blive overført til det
nye personnummer, hvorpå nye oplysninger fremover vil blive registreret.
Det vil på den baggrund være muligt i sundhedssystemer og andre offentlige it-
systemer at foretage korrekt henvisning til det nye personnummer med henblik på
korrekt og sikker fremtidig identifikation.
Private virksomheder, herunder banker m.v., som efter forudgående identifikation får
leveret data fra CPR først og fremmest om ubeskyttet navn og adresse og ændringer i
disse data på en person, der tildeles nyt personnummer, vil fortsat få leveret data her-
om fra CPR. Der leveres ikke data fra CPR om personnummer til private virksomhe-
der, men private virksomheder som f.eks. bankerne får i almindelighed oplyst person-
nummer fra deres kunder og benytter bl.a. dette til entydig identifikation over for CPR
til brug for levering af data om ubeskyttet navn og adresse. I sådanne tilfælde, hvor
identifikation er sket ved oplysning om kundens personnummer fra den erhvervsdri-
vende, gives der besked om, at det gamle nummer er erstattet af et nyt personnum-
mer, ligesom det nye nummer oplyses med henblik på korrekt og sikker fremtidig iden-
tifikation.
2.8. Praktiske forhold forbundet med juridisk kønsskifte
Danske Regioner
bemærker, at der er udfordringer i forhold til, at mange funktioner
på sygehusene fortsat tager hensyn til de kønslige forskelle – f.eks. i forhold til ind-
læggelse på flersengsstuer. Der vil ifølge Danske Regioner komme situationer, hvor
sundhedspersonale må vurdere, om en person skal betragtes som det ene eller andet
køn – og der vil komme situationer, hvor det kan vække anstød hos andre patienter,
hvis en patient behandles som det køn, patienten tilhører rent juridisk.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Med lovforslaget imødekommes et meget stort og mangeårigt ønske fra de transkøn-
nede. Mange af hverdagens situationer bliver lettere, når der er overensstemmelse
mellem personnummer og vedkommendes fysiske fremtræden, som f.eks. ved job-
samtaler, påbegyndelse af et ansættelsesforhold, legitimering ved køb, i valgsituatio-
ner m.m.
Et nyt personnummer løser ikke de praktiske problemer, som kan opstå, hvis en
transkønnets fremtræden ikke er i overensstemmelse med vedkommendes biologiske
køn.
Lovforslaget skaber imidlertid ikke nye problemer for de transkønnede, der ikke øn-
sker eller ikke kan få foretaget et fysisk kønsskifte. Disse personer skal allerede i dag
håndtere f.eks. svømmehalsbesøg, besøg i fitness-centre, hospitalsindlæggelser m.m.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364173_0006.png
Der er ikke i dag regler for, hvordan hverdagens problemer, som f.eks. omklædning
ved svømmehalsbesøg og hospitalsindlæggelser løses, og lovforslaget ændrer ikke
ved, at disse problemer som hidtil må løses i mindelighed.
Det må derfor som hidtil i den enkelte situation vurderes, hvordan man bedst muligt
tager hensyn til både den transkønnede og andre personer ved f.eks. besøg i en
svømmehal, hvor der måske er mulighed for at benytte et selvstændigt omklædnings-
rum, eller på et hospital m.m., hvor der måske er mulighed for at skærme sengen af,
finde en enestue osv.
2.9. Øvrige forhold
Finansrådet har bemærket, at rådet imødeser at blive inddraget i relation til analysen
af persondataregistreringen under grunddataprogrammet, der skal munde ud i et for-
slag til en mere effektiv og sammenhængende personregistrering og distribution af
persondata via Den Fællesoffentlige Datafordeler.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har noteret sig det fremførte synspunkt og skal samtidig bemærke, at der
ikke er tale om bemærkninger med direkte sammenhæng med nærværende lov-
forslag.
6