Til lovforslag nr.
L 177
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 0. juni 2014
1. udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven
(Supplerende miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forurening og gener fra byggepladserne,
kompensation til metrobyggepladsernes naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014 og var til 1.
behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget. Udval-
get afgav betænkning den 26. maj 2014. Lovforslaget var til
2. behandling den 3. juni 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 4. juni 2014. Ministeren har efterføl-
gende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for be-
svarelsen af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 15 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Lovforslaget et blevet forsøgt solgt som en »nabopakke«.
Det er EL´s medlemmer af udvalgets opfattelse, at der sna-
rere tale om en fremdriftspakke. Vægten er helt klart lagt på
økonomien i projektet og på at blive færdig til tiden i det
omfang, det nu kan lade sig gøre, for tiden er allerede skre-
det. Hensynet til naboerne til byggepladserne viger tvært-
imod – først og fremmest ophæves klageadgangen.
EL mener, at det faktisk er tvivlsomt, om naboerne bliver
sikret større adgang til kompensation og genhusning. I hvert
fald er det sikkert, at ikke én nabo til byggepladsen ved Nør-
rebroparken opnår genhusning efter dette lovforslag og den
supplerende VVM, som følger lovforslaget.
Nogle af beboergrupperne ved byggepladser har rejst al-
vorlig og berettiget tvivl om de støjmålinger, som danner
grundlaget for tildeling af kompensation og genhusning. Be-
boergruppen ved Nørrebroparken har således påpeget, at de
støjmålinger, som for denne byggeplads vedkommende an-
vendes er de samme, som tidligere er blevet underkendt af
Natur- og Miljøklagenævnet. Det betyder, at de støjudbre-
delseskort, som anvendes i den supplerende VVM-redegø-
relse ikke stemmer overens med den reelle støjudledning,
som den er målt ved Nørrebroparken.
EL er enig i, at støjmålinger og støjkort er manipulerede
og tjener til formål at spare Metroselskabet for penge til
kompensation og genhusning.
Vi synes, lovforslaget er udtryk for en panikhandling fra
Metroselskabets ejerkreds side. Projektet er i forvejen for-
sinket, og det er uklædeligt og manipulerende, at en såkaldt
nabopakke indleder med nærmest at give naboerne skylden
for forsinkelsen, blot fordi man har klaget og fået ret.
DokumentId
Journalnummer