Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 1
Offentligt
1358534_0001.png
1358534_0002.png
1358534_0003.png
1358534_0004.png
1358534_0005.png
1358534_0006.png
1358534_0007.png
1358534_0008.png
Transportministeriet.Re: høring over udkast til ændring af cityringslov.27. marts 2014Efter nu lige knap 2 års erfaringer med anlægsarbejdet som nærmeste nabo kan jegkonkludere vi har været – og er - udsat for et helt usædvanlig groft – overgreb? og det ersvært at forstå dette kan ske i DK 2013/2014. Det er ligeledes næsten umuligt at se nogensammenhæng mellem informationsgrundlaget og virkeligheden her på Sønder Boulevard.Dette selv imedens dette skrives!En stor del af Påbuddene’s indhold vs afværgeforanstaltninger vs BAT vsstøjmodelleringer vs tilsyn kontrol og opfølgning kan således kunkarakteriseres som en uskøn blanding af direkte bevidst løgn, normligegyldighed, manipulation og fri fantasi!Kan synes relevant her at referere:Skal indledningsvis kort referere idet det synes relevant -fra ”Cityringen Miljøstrategi –Støj 2009” side 18/19:”ErfaringerPå trods af gener for beboerne i forbindelse med byggeriet er det kommunensopfattelse, at det med en proaktiv indsats, et højt informationsniveau og målrettet kommunikation er lykkedes, at få naboerne godt igennem forløbet indtil videre.Kommunen har fået flere positive tilbagemeldinger fra beboere, som følersig godt informeret, og som er glade for at få hurtige og konkrete svar. Erfaringerviser at det, at det er hensigtsmæssigt at:• være proaktiv og opsøgende• holde et højt informationsniveau• informere sagligt og være åbne omkring støj og andre gener (og sætte tidshorisontpå)• være tilgængelige både når det gælder personlig kontakt, telefonisk og pr.mail• handle hurtigt og være problemløsende• skabe tillid og troværdighed ved at tage beboernes henvendelser alvorligt -samt gennem ovenstående punkter.Det er vigtigt at prioritere mandskabsmæssige ressourcer til at sikre et højt ogkvalificeret informations- og kommunikationsniveau. Desuden er det vigtigt, atalle der arbejder på projektet ved, hvad der sker, og deler deres viden”.

!

En kort søgning på Metrobyggeriet synes dokumentere hvor grundlæggende alvorligt man har fejlet.I og med de utallige lastbiler har været – og stadig er – hvor grotesk det end lyder – den absolut værste gene ogovervejende grund til jeg nu er blevet decideret syg, ( henvist til psykolog i starten af februar 2014 pga atypiskdepression – og efter kontrolopfølgning hos læge så sent som i går anbefalet at starte med lykkepiller ”for at kunnegenoprette kroppen efter al den stress og belastninger den har været ude for i så mange år” – og citat psykologen”sammenlignende psykologiske forsøg med rotter resulterede i de til sidst lagde sig om på ryggen for at dø” skal jegogså kort referere Kildestyrker fra samme publikation:
Lastbil, tomgang 90dBLastbil, svag kørsel 100 dBDet allerværste de sidste 2 år har dog været de konstante meget aggressive bakalarmermed frekvenser der går lige i hjernen – præcis som hvert eneste billardstød døgnt rundt desidste 7 år.
Skal kort citere fra KKTMF og Metroselskabets Påstandsdokumenter vedr HøringssvarNMKN der var så omfattende de blev leveret på en usb via bud.
Kan også konstatere Københavns Kommunes Teknik- og Miljø Forvaltning(KKTMF) samt deres underafdeling Metroselskabet har udvist en nærmestfuldkommen ligegyldighed.I og med jeg kan forstå på udkastet det er KKTMF der fortsat skal foreståtilsynsarbejdet, og fortsat skrive påbuddene – ikke mindst som det der kom igår!!! ser jeg det som absolut og totalt spild af tid at skrive nogenkommentarer ift. fremtiden. Dette uanset udkastets forslag om at fjerne alklageadgang – og således nærmest føre os direkte tilbage til middelalderen.Når jeg alligevel skriver dette er det for måske at kunne øge forståelsen hvad vi har væretudsat for indtil nu – og de anlægspladser der ikke er så langt som vor, måske kan slippenemmere igennem en overordentlig svær tid.Var allerede inden Metrobyggeriet startede på grænsen til at bryde sammen pga. vi deforegående 5 år var blevet vækket 2 – 5 gange hver nat pga. voldsom støj fra værtshusene istuen samt overfor. Det er så nu 6 - 7 år hvor det har været umuligt at sove barenogenlunde uforstyrret. Har i samme anledning lånt en sofa hos en ven på Amager næstenhver week-end sidste vinter, og gør det denne også hvor det er muligt.
En genbo har ligeledes kæmpet med KKTMF i 4 år for at få bare nogenlunde acceptableforhold – i øvrigt den samme person jeg talte med første gang for knap 5 år siden ifm klageover Sommersted. Pågældende medarbejder var meget begejstret for værtshusholderen –men der har absolut ingen forbedring været for os omboende, og så sent som i går nathavde jeg ringet til politiet – som jeg jo skal – hvis jeg havde orket og det havde haft nogengang på jord.Fik så adgang til en Brüel & Kjær 2250 L støjmåler her i vinter og det er ret chokerendehvad vi har været ude for gennem så lang tid. Har gang på gang målt 69 – 70 db 4 m udepå fortovet foran Grotten i stuen natten igennem når døren står åben – hvad den ha gjort ilangt den overvejende del af tiden, - og 33 db laeq i min sofa her på 2 sal!
Disse værdier er vel at mærke efter vi har klaget allerede inden de startede på at holdeåbent om natten – for 6-7 år siden – og har gjort det jævnligt siden. Endvidere er ejerne afGrotten for lidt over eet år siden blevet ekskluderet af den andelsforening hvor de harderes andet værtshus – af samme årsager. Og selv om de har reduceret støjen ganskebetydeligt kan vi stadig konstatere disse nærmest vanvittige værdier. Det fortæller så ogsåhvorledes det har været tidligere! Retfærdigvis skal jeg oplyse den anden forening ikke fikmedhold i boligretten i forgårs, men de har dog stadig været villige til at bruge langt over120.000 kr samt rigtig mange ressourcer på at slippe af med dem.Desuden skal disse måleværdier belastes med 5 db yderligere pga slag på -stadigubeskyttede stigestrenge og radiatorer,samt hvad lyder som kast ogskubben/skraben med stole og borde hele natten.Havde lidt problemer med at regne støjoverskridelserne vs dæmpningen ietageadskillelsen ud procentuelt, og kontaktede miljøstyrelsen der dog ikke kunne hjælpedirekte, men i det mindste var venlige.Kontaktede så miljøafdelingen i en anden by og orienterede dem –de ville simpelthenikke tro på det kunne lade sig gøre i deres by!– og det måtte jeg jo så erkende.Respekt for denne professionalisme, og byen var Odense hvis man vil kontrollereoplysningen. Talte også kort med Aarhus og de syntes det lød ganske alvorligt men deresansvarshavende ekspert var ikke tilgængelig.Dette er højere støjniveauer end hvad selv Metroselskabet har lov i en begrænset periodeog et begrænset tidsrum.Dette på trods af Københavns Kommune har en lang række krav: ”Krav til indretning ogdrift af restaurationer i Københavns Kommune”, hvoraf næsten samtlige ikke eroverholdt/overholdes. Der er så startet en klagesag over tilsynet – men det ændrer jo ikkepå de belastninger vi allerede har været udsat gennem alle disse år.Ovennævnte er så baggrunden for jeg gjorde indsigelse mod først påbuddene for SBV ogsenere ankede disse til Natur- og Miljøklagenævnet (NMKN) – simpelthen for at overleve,da aftenen var det eneste tidspunkt hvor der var bare en teoretisk mulighed for vis ro.Blev i den forbindelse først dagen før fristdato af samme gjort opmærksom på jeg ikkekunne klage over tilsynet – men udelukkende påbuddet. Da havde jeg skrevet 36 siderinklusive dem hvor jeg henledte opmærksomheden på hvad der i mine øjne tangerermanipulation.Kom i frustration til at slette alt dette da jeg ikke troede jeg ville få brug for det men megetskinnede alligevel igennem i NMKN’s høring der for mig sluttede den 28.oktober 2013.Følte mig nærmes som handicappet og omtåget pga træthed allerede ved den førsteindsigelse og på trods af gode hensigter er det meget uoverskueligt og uprofessionelt.
Det er så også derfor jeg føler stor vrede pga ligegyldigheden vi er blevet vist i og med jeghar været ude for store personlighedsforandringer og har mistet en stor del af mindistance, humor – og overblik!Som ved tidligere påbud og høringer sender KKTMF stadig brevene adresseret – dvs debliver ikke videre/omdirigeret ved midlertidig adresseændring i post sorteringen. Uansetjeg har bedt om det ved KKTMF. Det var således ved et rent tilfælde jeg blev opmærksompå høringsudkastet fra sidste sommer – der resulterede i påbuddet af 150713.Igen i går kommer der så et meget voldsomt påbud i høring uadresseret – og man kanvirkelig havde grund til bekymring når en afdeling der nu kalder sig intet mindre endCenter for Miljøbeskyttelse overhovedet kan overveje et sådant påbud når man kigger lidttilbage.I januar/februar havde jeg så en mærkelig oplevelse hvor en mand der boede vedmarmorkirken, ringede for at få lidt information idet han gerne ville have arbejdet udførtså hurtigt som muligt.Jeg undrede noget idet jeg endnu ikke offentligt harudtrykt min mening – som vel egentlig bare er virkelig dyb foragt – for denmåde arbejdet har været organiseret og afviklet på.Han påstod han var blevet bollet rundt fra afdeling til afdeling i KKTMF uden nogen kunnehjælpe ham og at han til sidst havde fået oplyst mit navn og tlfnummer – samt at jeg havdestor kendskab til projektet. Sagde jeg troede nogen have gjort slemt grin med ham.Kontrollerede efterfølgende hans oplysninger om navn og hvor han boede og de checkedeud korrekt.
Talte således med KKTMF’s metrovagt første gang den 3. december 2013 og efterlysteafværgeforanstaltningen jf BAT mobile støjbarriere, samt spurgte til KøbenhavnsKommunes tomgangsregulativ.Det er måske her på plads at oplyse jeg de næste måneder talte med disse vagter en hel delgange og gjorde indsigelser mod støjen og rutinerne. Og kan efterfølgende somstøjmålingerne blev gjort tilgængelige, konstatere der næsten konstant var overskridelseraf publicerede grænseværdier.Alle - bortset fra den kvinde – jeg talte med igen medio dec 2013 – har været venlige, ogKenneth nærmest i referenceramme i sin kommunikation, det var dog kun Kenneth der fikgjort noget effektivt der hjalp med at reducere støjen – og det var da han af 2 gange fikfjernet de myriader af lastbiler der holdt lige neden for vore vinduer i tomgang time eftertime. I øvrigt som på andre pladser. Første gang var der vildt kaos og lastbilerne kørterundt som forvirrede vildfarne fluer og var i stedet til gene for trafikafviklingen pga deholdt alle steder hvor de kunne komme til.
Kenneth politianmeldte således en dag Metroselskabet da de ikke havde anmeldt arbejdetudenfor normal arbejdstid. Politiet bekræftede dette – men alligevel ville Metroselskabetikke standse arbejdet på trods af KKTMF’ s krav. Denne politianmeldelse blevsandsynligvis trukket tilbage idet det ikke efterfølgende var muligt at finde nogen referencetil den – eller at få bekræftet den blev fastholdt. Anuway – det gør ingen forskel da det ikkeændrede indstillingen hos nogen som helst. Surprice.Damen påstod den 3. december 2013 det ikke var nødvendigt med de mobile støjbarriererpga den begrænsede plads og at tomgangen ikke var reguleret på anlægspladsen. I midtenaf december 2013 var det så samme igen og nu påstod hun KKTMF havde fjernet kravetom de mobile støjbarrierer. Uden iøvrigt at gøre nogen forsøg på at videreformidle dennebeslutning – der selvfølgelig er helt uacceptabel..På trods af alt dette synes det nu igen at være en del af BAT ifm. Med høringsudkastet tildet nye direkte chokerende påbud vi modtog i går.På den anden side er de ”henkastedenedslidte mobile halvdækkende sjusketopstillet med mellemrum støjbarrierer”man i december 2013 satte op –sandsynligvis udelukkende for at reducere værdierne på støjmåleren umiddelbart ovenfor– fuldstændig virkningsløse i forhold til effektivt at reducere støjbelastningen på deomboende.I stedet for at vente på Ingerslevgade der er industrikvarter – og hvor de alligevel kommerfra. Vi har også konstateret de alle har mobiltelefoner – som de også kan bruge medens debakker ind på pladsen. Nu holdt de så også i stor klumper på Skelbækgade.Hvis ikke det var fordi det hele har været så pisse amatøragtigt havde det været direktepinligt. Nu er vi så hærdede.De her såkaldt professionelle chauffører har holdt i tomgang i op til 7 timer – og ingen afdem jeg har spurgt kender til dette regulativ – eller hr fået noget at vide om samme.Dette på trods af der i BAT notat’erne er oplyst tomgang vil være reduceret mest muligt.Samtidig har vi oplevet en støjmodellering hvor der ikke var beregninger for lastbiler idet –der ikke ville være lastbilfærdsel i udvidet arbejdstid!--På trods af dette har der i majoriteten af tiden holdt i snit 6 lastbiler - i tomgang –og med op til 5 bakalarmer samtidig.Der har absolut heller ingen reference været til vi ville blive udsat for op til 130 db nårde væltede den forstenede hårde kalk af betonkonsistens over i tomme jerncontainere –uden nogen som helt form for forsøg på at dæmpe denne uundgåelige støj –overhovedet. 130 db der pga midlingen kun fremgår som de ca 80db. Laeq.Endvidere:
-
-
citat brev fra Metroselskabet af 9.9.2013 ved Jens Ulrik Jensen til Herr Hans ChristianKarsten!!!
På trods af dette var der senest ca 2030 denne aften fuld gang i bakalarmerne – som derhar været hele tiden de sidste 2 år.Man refererer i samme brev til Miljøprojekt 1409/2012.Tror det var i samme projekt der var en række referencer til andre afhandlinger ogwhitepapers. Flere af disse drejede sig om hvor generende disse bakalarmer er og – ikkemindst hvor mange forskellige alternativer der findes.Endvidere har en Maniscopic forhandler oplyst allerede i foråret ’13 der fandtes en landgtmindre aggressiv udgave som lagervare til en pris af 800kr.Både Trafikstyrelsen og Arbejdstilsynet oplyste dengang de ingen krav havde på samme,men Arbejdstilsynet har ved fornyet kontatk i år oplyst der kabn være noget med CEmærkning.Er dog alligevel ligegyldigt idet en hel del lastbiler og betonditto ikke har disse aktiveret –og at der åbenbart intet kendskab er til reglerne for samme på arbejdspladserne diet jeg påRådhuspladsen så en terrængående frontloader stå i tomgagn med bakalrmen tilkoblet ilang tid uden nogen reagerede.Samme aften bakkede en Sydslam mammuttørsuger hele vejen ud med denne alarmaktiveret – på trods af der ingen kørsel skulle have været.Når ikke mere – kunne have skrevet 100 sider af samme slags – men det hjælper alligevelikke.Anerkender transportministeren umiddelbart fremtræder som lidt mere respektabel endgennemsnittet derinde – og regner med han holder øje med Kenneth ikke udsættes fornogen form for repressalier overhovedet.
Prøver at vedhæfte et par af mine tidligere indsigelser mm.
Med venlig hilsen
Claus HovmandSønder Boulevard 37 2th1720 København VOg sørg så venligst for lastbilerne fremover ikke forsøger at accelerere til 60 km/h på de 40m der er til SkelbækgadeFor yderligere understrege hvorledes der manipuleres skulle udvidet arbejdstid ophøre pr06mar14.Det er nu udsat til jan 2015!!!Har konstateret at Metroselskabet allerede i Januar ’14 har ansøgt om dette – og ingen harbekymret sig om at underrette naboerne.Men det forstsætter jo,sikkert også bare videre – alligevel.Modtog de sidste støjmodelleringer i går – og faktisk lige nu nogle åbenbart nyere – og derer stadig alvorlige fejl i forudsætningerne.
Gå tilbage til normal arbejdstid 06mar14.Ref åben og ærlig kommunikation – info om udvidet arbejdstid yderligere 1 helt år alleredei jan 14 jf nmkn….Helt upålidelige
Bat og støjmodellering - ingen tomgang - ingen bakalarm - ingen kørsel jf støjmodelforudsæt i går ref nmkn afvistLastbiler forsøger at accelerere til &=
”støjhegnet” til betydelig mere gene end gavn pga resonansvirkning sammen med dendårlige akustik fra sommerstedgade fra lastbiler biler og ikke mindst alle de mere ellermindre halvfulde værthusgæster der vækker os mange gange (dengang vi stadig kunnefalde i søvn igen) i løbet af hver nat.Kopi embedslæge øst info støj gennem nu 7 år døgnet rundt.