Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 163
Offentligt
1366380_0001.png
1366380_0002.png
1366380_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. maj 2014Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1306097Dok nr.: 1442622
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 23. april 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 15 til L 163 til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål nr. 15:’’Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. april 2014 fra Dansk So-larieforening, jf. l 163 – bilag 5.”Svar:Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 163, så er brug af sola-rier forbundet med en sundhedsmæssig risiko. Som det ligeledes fremgår afbemærkningerne, viste Sikkerhedsstyrelsens tilsyn på solarieområdet i 2010-2012, at der er problemer på solarieområdet, som kan gå ud over solariebru-gernes sikkerhed og sundhed.På den baggrund ønsker regeringen med lovforslaget at sikre en styrket be-skyttelse solariebrugere mod skadelige virkninger af kunstig UV-stråling vedbrug af solarier ved at sikre, at solarierne er så sikre som muligt og forbundetmed så lille en sundhedsmæssig risiko som muligt. Formålet med lovforslageter også, at brugerne skal kunne anvende solarierne på et oplyst grundlag, ogdermed også selv bidrage til en mere sikker anvendelse af solarier. Lovforsla-get tager således særligt sigte på at sikre større produktsikkerhed, øget bru-geroplysning og bedre regelefterlevelse med henblik på en styrket brugerbe-skyttelse.For så vidt angår Dansk Solarieforenings indledende betragtninger om desundhedsskadelige effekter af UV-stråling fra solarier henvises til lovforslagetsbemærkninger, hvoraf det fremgår, at UV-stråling fra både den naturlige sol ogkunstige kilder er klassificeret som kræftfremkaldende for mennesker af Inter-national Agency for Research on Cancer (IARC) under verdenssundhedsor-ganisationen (WHO).I Danmark er det Sundhedsstyrelsen, der tilvejebringer det sundhedsfagligevidensgrundlag og den faglige rådgivning på forebyggelsesområdet. IfølgeSundhedsstyrelsen vurderes den samlede livstidseksponering for UV-lys frabåde den naturlige sol og fra solarier at være hovedårsag til hudkræft, herun-der ondartet modermærkekræft, der er den mest alvorlige form for kræft i hu-den.I forlængelse heraf oplyser Sundhedsstyrelsen, at op til 90 pct. af alle tilfældeaf kræft i huden kan relateres til UV-stråling fra den naturlige sol og fra solari-er, og kræft i huden kan derfor forebygges. I en lys befolkning som den danske
Side 2
kan hen imod ni ud af ti tilfælde af kræft i huden forebygges ifølge Sundheds-styrelsen ved at undgå solskoldninger og ved at eksponeringen for UV-strålingreduceres.Jeg kan hertil oplyse, at Sundhedsstyrelsen fraråder brug af solarier som kildetil D-vitamin, idet brug af solarium øger risikoen for at få kræft i huden.I forhold til Dansk Solarie Forenings bemærkninger om udbredelsen af hud-kræft oplyser Sundhedsstyrelsen, jf. i øvrigt også lovforslagets bemærkninger,at ca. én ud af syv danskere får kræft i huden (modermærkekræft eller andenform for hudkræft), inden de fylder 75 år. I 2012 fik ca. 15.000 konstateret nyetilfælde af hudkræft, hvorved kræft i huden er den hyppigste kræftform i Dan-mark. Endvidere oplyser Sundhedsstyrelsen, at forekomsten af modermærke-kræft i huden er stigende med over fire gange så mange tilfælde i 2010 som i1981.Som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger registrerer Statens Se-rum Institut alle nydiagnosticerede tilfælde af cancer i Danmark i Cancerregi-steret og samler oplysninger om alle dødsfald i Danmark i Dødsårsagsregiste-ret. Tal fra Cancerregisteret viser, at 2060 danskere i 2012 fik konstateret mo-dermærkekræft, og tal fra Dødsårsagsregisteret viser, at 310 døde af moder-mærkekræft i 2012.For så vidt angår Dansk Solarie Forenings bemærkninger om en aldersgræn-se for brug af solarier på 18 år, henvises til, at lovforslaget ikke indeholder enaldersgrænse for brug af solarier. Som det fremgår af lovforslagets bemærk-ninger lægger regeringen i den forbindelse vægt på, at udviklingen i børn ogunges solarievaner går i den rigtige retning. Ifølge ”Børn og unges solarieva-ner 2012 – en kortlægning” som foretaget af Solkampagnens evalueringsen-hed CEDS (Center of Excellence for evaluering og monitorering under denDanske Solkampagne) for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden fremgår detsåledes, at andelen af 15-25 årige, der går i solarium, er faldet fra 41 pct. i2008 til 15 pct. i 2012. Samtidig fremgår det, at andelen af de 15-25 årige, deraldrig har brugt solarium, er steget fra 34 pct. i 2008 til 57 pct. i 2012.Det er regeringens forventning, at kravet til øget forbrugeroplysning, herunderobligatorisk skiltning i solcentre med generelle sundhedsråd om i hvilke tilfæl-de brug af solarium helt frarådes og information om de sundhedsmæssige risi-ci forbundet med brug af solarier, samt regler for krav til ansattes uddannelseog træning i bemandede solcentre og til ansattes rådgivning om korrekt brug,helbredsrisiko og mulige skader, kan understøtte den positive udvikling i børnog unges solarievaner.For så vidt angår Dansk Solarie Forenings bemærkninger vedr. kravene til ud-dannelse og træning af ansatte i solcentre, kan jeg oplyse, at de i medfør afbemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets§ 4, stk. 2,udstedte regler omkrav om uddannelse og træning af ansatte, forventes at tage udgangspunkt idet verserende standardiseringsarbejde i regi afTC 412. Jeg kan i øvrigthen-vise min besvarelse af spørgsmål 7.For så vidt angår Dansk Solarie Forenings bemærkninger vedr. branchean-prisninger kan jeg afslutningsvis henvise til at anvendelse af vildledende sund-
Side 3
hedsanprisninger og vildledende markedsføring generelt, der er egnet tilmærkbart at forvride forbrugeres og erhvervsdrivendes økonomiske adfærd,ikke er tilladt i medfør af markedsføringslovens § 3.Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med overholdelsen af markedsføringslo-ven og kan blandt andet meddele påbud, hvis fx en solcenterejer i sin mar-kedsføring bruger anprisninger, der klart er ulovlige. Hvis en sag bliver ind-bragt for retten, er det dog altid domstolene, der afgør, om markedsføringslo-vens regler er overtrådt.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Brit Borum Madsen