Grønlandsudvalget 2013-14
L 16 Bilag 4
Offentligt
1289396_0001.png
1289396_0002.png
1. oktober 2013UKA 2013/17Kristian Jeremiassen
Forslag til: Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder forslag til lovom ændring af lov nr. 197 af 16. juni 1962 for Grønland om børns retsstilling og lovnr. 154 af 27. maj 1964 arvelov for Grønland.(Formand for Naalakkersuisut & Naalakkersuisoq for Udenrigsanliggender)1.behandling.Angående ændringsforslag vedr. lov nr. 197 af 16. juni 1962 om lovmæssige rettighederfor børn i Grønland samt beslutningsforslag vedr. Inatsisartut-lov nr. 154 af 27. maj 1964om arveret i Grønland har Siumut følgende bemærkninger:Børn født udenfor ægteskab uanset om de er født i Grønland eller i Danmark, har desamme grundlæggende rettigheder. Men grønlandske børn som falder ind under to kate-gorier har andre rettigheder, da de ikke har muligheder for at få besluttet faderens identi-tet. De pågældende grønlandske børn er børn født i Grønland før implementering af lovvedr. børn i Grønland. Prioriteret hensigt med lovforslaget er at forbedre juridiske rettighe-der for ”juridisk faderløse børn” sådan så børnene kan føre en retssag for at identificerederes far. Fra Siumut mener vi at det er oplagt, da vi ikke mener at den er i overensstem-melse med menneskerettighederne.Grønlandske børns manglende rettigheder for at kunne finde ud af identiteten af far er ud-tryk for undertrykkelse fra dansk side, og har været genstand for alvorligt sjælelig under-trykkelse som folk i vores samfund, der har ført smerte med sig, som vil vare ved i voreshistorie, da den har medført smerte for flere generationer.Vedr. arveret i Grønland har børn født før implementering af lov om børnenes juridiskerettigheder har de ikke haft retten til at arve efter deres far, og ved hensigten med nærvæ-rende Lovforslag giver denne børnene ret til at identificere deres familieskab og som alleandre får retten til at arve efter deres familie. Fra Siumut finder vi forslaget rimelig og støt-ter den fuldt ud.Men lovændringen vil ikke give de ”juridisk faderløse børn” arveretten, da lovændringen viltræde i kraft uden en tilbagevirkende kraft. Dette er ikke godt nok for Siumut, hvorfor vikræver at Naalakkersuisut kontakter den danske regering, med et krav om, at ” de juridiskfaderløse børn” får en erstatning, fordi de ikke skal ”stå til regnskab” for, at man har kræn-ket dem juridisk.1
Med disse bemærkninger støtter vi i Siumut det fremlagte forslag og sender den til viderebehandling i Inatsisartut´s Lovudvalg før 2. behandlingen finder sted.
2