Socialudvalget 2013-14
L 147
Offentligt
1358730_0001.png
1358730_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:11. april 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: tha

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af26. marts

2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-

ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.46(ad L 147).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)

Stine Brix (EL).

Sagsnr. 2012-5757

Spørgsmål nr.46:

”Ministeren bedes oplyse, om det er et lovligt konkurrenceparameter mellemfirmaer/foreninger på markedet at tilbyde borgere med BPA eller deres pårø-rende fordele som f.eks. ansættelse, gaver, ekstra serviceydelser, belønnin-ger eller loyalitetsbonus?”

Svar:

Til brug ved besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Erhvervs- ogVækstministeriet,som har oplyst følgende:”I forhold til konkurrenceloven ser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikkeumiddelbart nogen konkurrenceretlige betænkeligheder ved, at virksomhe-der tilbyder borgere med BPA fordele, så længe virksomhederne ikke har endominerende stilling på markedet i konkurrenceretlig forstand.Hvis en virksomhed, som tilbyder borgere med BPA fordele, har en domine-rende stilling på markedet, ville virksomheden være underlagt en særligforpligtelse til ikke at hindre den frie konkurrence. Afhængig af de konkreteomstændigheder vil nogle af de beskrevne handlinger kunne udgøre et mis-brug af en dominerende stilling i strid med konkurrenceloven. Eksempelvisvil et tilbud om ”ekstra serviceydelser” under visse omstændigheder kunneudgøre ulovlig koblingssalg.En belønning for at skifte leverandør eller for alene at benytte den domine-rende virksomhed (eksklusivitet) vil også under visse omstændigheder kun-
2
ne være i strid med konkurrenceloven, eksempelvis hvis de modsvares af enforpligtelse til at binde sig til virksomheden i en længere periode.I forhold til markedsføringsloven er det som udgangspunkt lovligt for virk-somheder, at forsøge at fremme afsætningen af deres ydelser ved at tilbydeborgere gaver, ekstra serviceydelser, andre belønninger, loyalitetsbonussermv. Betingelserne for at få gaven mv. skal dog være klare, tydelige og lettilgængelige jf. markedsføringslovens § 9, stk. 1.”
Manu Sareen/ Mette Holm Sørensen