Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337041_0001.png
N O TAT
KL's økonomiske høringssvar
-
forslag til lov
om ændring af lov om trafikselskaber
KL har modtaget ovennævnte forslag til lov om ændring af lov om trafik-
selskaber i økonomisk høring d. 17. december 2013, men svarfrist d. 13.
januar 2014.
Kl har følgende bemærkninger til de enkelte dele i den økonomiske høring:
Ad 1. Ø-kommuners udmeldelse af trafikselskaber (2, 18 og 20-22)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad 2. Smidiggørelse af vedtægtsændringer (punkt 3 og 4)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad 3. Ansvars- og finansieringsmodellen for busdriften på Sjælland. (punkt 5-7)
Lovforslaget lægger op til DUT-neutralitet. KL er som udgangspunkt enig i, at
lovforslaget ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
KL finder det dog problematisk, at kæde problemstillingen omkring forde-
ling af administrationsomkostninger sammen med en omplacering af ud-
valgte ruter. KL mener, at man principielt bør adskille disse to punkter i to
forskellige sager. Fx når der skal overflyttes ruter fra kommunerne til regio-
nerne, så forekommer det for KL uklart, hvordan det overlade til MOVIA,
at bestemme hvilke ruter der skal flyttes og her bestemme de økonomiske
relationer for kommunerne i mellem. Når dette kædes sammen med omfor-
delingen af de administrative omkostninger, så kan man frygte, at ruterne
overflyttes af økonomiske grunde
fordi det skal gå op med økonomien i
den administrative overflytning, og ikke at ruterne udvælges pga. regionale
relevans.
Den 13. januar 2014
Sags ID: SAG-2013-06096
Dok.ID: 1799436
[email protected]
Direkte 3370 3532
Mobil 2031 8387
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget har konsekvenser for den byrdemæssige fordeling kommunerne i
mellem. Hvor store disse byrdemæssige konsekvenser er, afhænger dog af,
hvilke typer ruter der overflyttes. KL har derfor en forventning om, at Trans-
portministeriet vil bede Økonomi- og indenrigsministeriets finansieringsudvalg
behandle og belyse de fordelingsmæssige konsekvenser af lovforslaget. Finan-
sieringsudvalget kan give en kvalificeret belysning af de byrdemæssige aspekter
i lovforslaget, som jf. de fremsendte beregninger har konsekvenser på op til 34
pct. ift. lovmodellen for nogle kommuner.
Ad 4. Åben skolebuskørsel for alle passagerer (punkt 9, del 1)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad 5. Regioners og trafikselskabernes mulighed for varetagelse af ejerskab eller drift af
faste anlæg (punkt 8 og 9, del 2)
Det fremgår af lovbemærkningerne, at regionerne gives mulighed for, at
kunne finansiere faste anlæg, der relaterer sig til offentlig trafik. Ligeledes
kan regionerne lade trafikselskaberne varetage ejerskab eller drift af sådanne
anlæg. Ligeledes gives der i lovforslaget mulighed for, at trafikselskaberne
kan medfinansierer faste anlæg, der relaterer sig til offentlig trafik.
KL finder, at det ikke af forslaget fremgår tydeligt, hvilke konsekvenser
disse bestemmelser har for kommunerens beslutningskompetence. Fx hvis
regionerne finansierer et anlæg, så er det ikke tydeligt om regionerne kan
overvælte driftsdelen på vejmyndigheden. Ligeledes er det uklart, om trafik-
selskaberne kan sprede udgiften på evt. medfinansiering af fast anlæg ud på
alle kommuner i trafikselskabet
også udgifter der ikke vedrører flere af
disse kommuner fx en ny busterminal i en enkelt kommune. Det bør derfor
fremgå eksplicit af lovforslaget, at regionerne og trafikselskabets medfina n-
siering af faste anlæg til offentlig servicetrafik forudsætter, at der er indgået
aftale med den/de berørte kommuner herom, for at KL kan acceptere 0-
DUT.
Ad 6. Udvidet mulighed for samarbejde mellem trafikselskaberne (punkt 10)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad 7. Region Nordjyllands overtagelse af togtrafik (punkt 12)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad 8. Sammenhængende takstsystemer (punkt 14)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad 9. Styrket integration af trafikselskabernes aktiviteter øst for Storebælt
(Punkt 15 og 16)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ad 10. Bedre planlægning af den offentlige servicetrafik (punkt 17)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad 11. Tilladelser til rutekørsel (punkt 19)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Ad. 12 Passagerrettigheder for buspassagerer (punkt 24 og 25)
KL er enig i, at dette ikke forventes at give merudgifter til kommunerne.
Med venlig hilsen
Marie B. Bager
KL’s Økonomiske Sekretariat
3