Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337030_0001.png
Trafikministeriet
[email protected]
[email protected]
KKR
HOVEDSTADEN
Høringssvar fra KKR Hovedstaden - Lov om Trafiksel-
skaber
Vi har med interesse læst forslag til ændring af Lov om Trafikselskaber, der
er sendt i høring med svarfrist den 7. januar 2014. Efter aftale med KL og
TRM er svarfristen udskudt til den 10. januar.
Forslaget indeholder en række gode elementer. Samtidig må det konstateres
at en række af de bemærkninger, som fremgik af KKR Sjælland og KKR
Hovedstadens fælles høringssvar om evalueringen af loven fortsat er rele-
vante og der henvises derfor til høringssvaret.
Her skal særligt to områder af lovforslaget fremhæves:
1) Finansiering af trafikselskabet på Sjælland
Der foreslås en ændret fordeling af
administrationsomkostningerne
mellem
kommuner og region, hvilket KKR Hovedstaden, som tidligere angivet,
bakker op om. Ændringerne skal være DUT-neutrale. Der er dog fortsat en
række kommuner som vil opleve store stigninger i deres udgifter. Det skal
derfor her fremhæves, at en ændring dels skal indfases over en periode, dels
skal føre til en bedre og mere sammenhængende kollektive trafik.
Som led i omlægningen af administrationsomkostningerne overtager regio-
nerne en række busruter som vurderes at have regional karakter. Trafiksel-
skabets bestyrelse har kompetencen til at forhandle hvilke buslinjer som
skal finansieres regionalt, ligesom bestyrelsen fastsætter et grundbeløb af
administrationsudgifterne som finansieres af regionerne. Begge dele er posi-
tivt.
Det skal dog understreges, at det vil kræve tid at få aftale om overdragelse
af busser fra kommuner til region på plads og at der skal tages højde for
dette ifb. lovens ikrafttræden.
Ligesom begrebet ”regionale ruter” ikke kan
betragtes som en statisk størrelse, men må forventes at skulle tilpasse ove r-
tid, hvilket det skal være muligt at tage højde for. Det skal desuden fremhæ-
Den 7. januar 2014
Sags ID: SAG-2013-07913
Dok.ID: 1790583
[email protected]
Direkte
Mobil 2443 7906
Albertslund Kommune
Nordmarks Alle
2620 Albertslund
www.kl.dk/kkr-hovedstaden
Side 1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ves, at det er vigtigt at overdragelsen af busruter med regional karakter til
regionen sker efter grundig vurdering og ikke med baggrund i ønsket om at
få et DUT regnestykke til at gå op.
Som fremhævet i KKR Hovedstadens tidligere høringssvar betyder en øget
overdragelse af trafikkøberansvar til regionerne en adskillelse af trafikbestil-
ler og den ansvarlige myndighed for vejene
i dag kommunerne. Dermed
sker der en ændring i incitament til at investere i forbedret vejfremkomme-
lighed, da regionerne overtager flere af de buslinjer som er kandidater til
BRT eller anden højklasse busforbindelse. Det er en god ide at gøre det
muligt for regionerne at medfinansiere/finansiere faste anlæg, der relatere
sig til den offentlige servicetrafik. Det fremgår dog ikke af lovforslage, at
investeringen i så fald skal ske i samarbejde med kommunerne. Samtidig
skal det være klart, at det er vejmyndigheden der er ansvarlig og ikke regio-
nen.
KKR tager til efterretning, at der i lovforslaget lægges op til en ny
finansie-
ringsmodel for mellemkommunale ruter
baseret på en 80/20 fordeling (80 % fi-
nansieres direkte af kommuner ud fra samlede køreplanstimer i kommunen,
20 % dækkes af samtlige kommuner ud fra deres forholdsmæssige befolk-
ningstal).
KKR Hovedstaden er bekymret for hvilke økonomiske konsekvenser, den
forslåede justering af de organisatoriske og økonomiske forpligtelser får for
de enkelte kommuner. Der er potentielt tale om meget betydelig flytninger
af de økonomiske byrder. I lyset af de tidligere erfaringer med ændringer i
byrdefordelinger på dette felt, så bør dette være velbelyst, før en beslutning
herom træffes.
2) Forbedret samarbejde mellem aktørerne i den kollektive trafik
på Sjælland (paraplyen)
KKR Hovedstaden støtter op om etablering af en paraplyorganisation som
alle trafikselskaber skal deltage i. Styrket koordination og samarbejde mel-
lem selskaberne er en nødvendighed og det er positivt at der lægges op til at
samarbejde skal gælde hele Sjælland
der jo må ses som ét fælles arbejds-
markeds- og pendlerområde.
Lovforslagets beskrivelse af samarbejdets forpligtigelse og kompetencer er
dog meget vag og det står derfor ikke klart om en sådan organisation vil
være stærk nok til at løfte opgaven. Som fremhævet i KKR Hovedstadens
høringssvar om evalueringen er det afgørende, at paraplyorganisationen har
en stærk organisatorisk rolle og økonomi og dermed sikres den nødvendige
beslutningskraft og mulighed for at skabe et godt samspil med trafikselska-
berne.
Movia, DSB og Metroselskabet har i august 2013 udarbejdet et fælles oplæg
til en paraplyorganisation som KKR Hovedstaden støtter op om. Oplægget
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udgør et godt grundlag for det videre arbejde med etablering af en paraply-
organisation.
Med venlig hilsen
Steen Christiansen
Formand KKR Hovedstaden
Jannich Petersen
Næstformand KKR Hovedstaden
3