Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337029_0001.png
KL høringssvar vedr. forslag til Lov om ændring af
Trafikselskaber
Den 10. januar 2014
Sags ID: SAG-2013-03140
Dok.ID: 1798983
KL har modtaget forslag til ændring af Lov om Trafikselskaber i høring
d.13. december 2013 med svarfrist d.7. januar 2014.
KL skal indledningsvist beklage, at Transportministeriet har valgt at give en
meget kort høringsfrist henover en juleferie, særligt lovændringernes
omfang og kompleksitet taget i betragtning.
[email protected]
Direkte 3370 3483
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
KL har af samme årsag ikke haft mulighed for at behandle forslaget til
lovændringen i sin bestyrelse og tager derfor i sit høringssvar forbehold for
evt. ændringer som følge af en senere politisk behandling.
KL skal ligeledes gøre opmærksom på, at da lovforslaget rummer en række
ændringer med særlig betydning for kommunerne navnlig i Hovedstaden og
på Sjælland, har KL fremsendt høringsmaterialet til de kommunale
kontaktråd (KKR) med henblik på at disse kan afgive høringssvar til
Transportministeriet vedr. lovforslaget.
Bemærkninger til lovforslagets hovedpunkter:
2.3 Trafikselskabets finansiering på Sjælland
Som en central del af lovforslaget forslås det:
At kommunerne på Sjælland og i Hovedstaden fremover
medfinansierer trafikselskabets administrationsomkostninger.
At regionerne i hhv. Hovedstaden og Sjælland overtager en række
busruter, der i dag varetages af kommunerne.
At finansieringsmodellen for mellemkommunale ruter ændres.
www.kl.dk
Side
1 /4
Af høringsbrevet fremgår det, at kommunernes medfinansiering af
trafikselskabets administration, jf. punkt 1, samlet set søges kompenseret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennem forslaget om, at regionerne overtager en række busruter, der i dag
drives af kommunerne jf. punkt 2.
Der er tale om to meget forskellige problemstillinger.
Det første forhold angår selve fordelingen af
administrationsomkostningerne i trafikselskabet i Hovedstaden og på
Sjælland, der hidtil har været anderledes end den måde
administrationsomkostningerne i resten af landet finansieres på, jf. punkt 1.
Det andet forhold angår rutenet i områder, hvor mange ruter går gennem
flere kommuner, dvs. primært i Hovedstadsområdet, jf. punkt 2 og 3.
KL finder det uheldigt, at de to problemstillinger kædes sammen i
lovforslaget. Det vil efter KL’s opfattelse være problematisk, hvis en
løsning af udfordringerne vedr. rutenettet i sidste ende bliver styret af,
hvilke ruter der kan få den samlede finansiering til at balancere.
KL skal derfor pege på muligheden for, at de to problemstillinger i
lovforslaget håndteres hver for sig.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at det er trafikselskabet, der efter
lovens vedtagelse skal forestå løsningen af finansieringsspørgsmålet
herunder i sidste instans beslutte hvilke ruter, der skal overgå til regional
drift.
Det betyder, at lovforslagets konsekvenser for så vidt angår ændringer i
byrdefordelingen mellem kommunerne, ikke foreligger belyst på forhånd.
Det er efter KL’s opfattelse en væsentlig mangel at de berørte kommuner
ikke er bekendt med de økonomiske konsekvenser af forbundet med
lovforslaget (Se i øvrigt KL’s økonomiske høringssvar).
Derfor bør Økonomi- og indenrigsministeriets finansieringsudvalg
behandle og belyse de byrdefordelingsmæssige effekter af lovforslaget. KL
skal derfor opfordre til, at Transportministeriet i det videre arbejde med
lovforslaget forelægger sagen for finansieringsudvalget, med henblik på en
kvalificeret belysning af de byrdefordelingsmæssige aspekter af de
foreslåede omlægninger af finansieringen.
2.4 Åben skolebuskørsel for alle passagerer
Det er særdeles positivt at der nu åbnes op for, at skolebuskørsel kan
medtage andre passagerer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.5 Regionens og trafikselskabets mulighed for varetagelse af ejerskab eller drift,
opsætning mv. samt finasiering af faste anlæg, der relaterer sig til offentlig servicetrafik.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at regionerne med lovforslaget gives
mulighed for, at kunne finansiere faste anlæg, der relaterer sig til offentlig
servicetrafik. Regionerne kan ligeledes lade trafikselskabet varetage
ejerskabet eller driften af sådanne faste anlæg. Af konkrete anlæg nævnes
busfremkommelighedsprojekter.
Der gives med lovforslaget endvidere mulighed for, at også
trafikselskaberne kan træffe beslutning om, at selskabet medfinansierer faste
anlæg der relaterer sig til offentlig trafik. Af konkret anlæg nævnes som
eksempel busstoppesteder samt forbedring af busterminaler.
Som udgangspunkt kan det være en fordel, at trafikselskaberne og
regionerne i højere grad får mulighed for, at forbedre faste anlæg med
relation til den offentlige servicetrafik, med det formål at optimere driften
og forbedre kundernes oplevelser.
Dog fremgår det ikke klart af lovforslaget, hvilke konsekvenser disse
bestemmelser har for kommunernes beslutningskompetence. Det bør
derfor fremgå eksplicit af lovforslaget, at regionen og trafikselskabets
medfinansiering af faste anlæg til offentlig servicetrafik forudsætter, at der
er indgået aftale med den/de berørte kommuner herom..
Kommunerne skal fortsat kunne varetage deres ansvar som vejmyndighed,
ligesom kommunerne forsat er planmyndighed og skal varetage hensynet til
sammenhæng med den øvrige arealadministration. Særligt
busfremkommelighedsprojekter kan påvirke arealadministrationen
væsentligt. Disse forhold bør derfor fremgå af lovforslagets bemærkninger
2.8 Forbedret samarbejde mellem aktører i den offentlige servicetrafik på Sjælland
KL kan tilslutte sig, at der findes en ny samarbejdsmodel.
2.9 Bedre planlægning af den offentlige trafik
KL finder det fornuftigt, at der fremover kan udarbejdes et strategisk
grundlag samt flerårligt budgetoverslag for at sikre en bedre planlægning og
sammenhæng i den kollektive servicetrafik.
Afslutningsvis skal KL påpege, at der i lovforslaget bør indarbejdes en
overgangsperiode på formentlig 1-2 år, alt efter hvor gennemgribende de
ændringer er, som følger af den lovgivning, der vedtages.
Med venlig hilsen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Berit Mathiesen
4