Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
07-01-2014
[email protected] ([email protected]) Sendt af Monica Løland -
DH: [email protected]
Transportministeriet ([email protected])
Høringssvar fra DH: Forslag til lov om ændring af lov om 
trafikselskaber
401370
1
Høringssvar fra DH: Forslag til lov om ændring af lov om 
trafikselskaber
Høringssva-143518_(1)
Høringssva-120778_(1)
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
07-01-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337023_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337023_0003.png
-- AKT 401370 -- BILAG 2 -- [ Høringssva-143518_(1) ] --
Til
Transportministeriet,
e-mail:
[email protected],
c.c.:
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den7. januar 2014
Sag 19-2013-00878– Dok. 143518 SL/
mol/kft
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber
Danske Handicaporganisationer (DH) har modtaget ovenstående og har følgende
kommentarer:
§ 5 nyt, stk. 3
I forbindelse med ejerskab eller opsætning, driftsopsætning mv., samt finansiering af faste
anlæg, mener vi, at der skal tilføjes, hvem der har ansvaret for, at de pågældende anlæg,
stoppesteder mv. er tilgængelige for personer med handicap.
§ 5 nyt, stk. 5, der omhandler samarbejde mellem trafikselskaberne om bl.a.
handicapkørslen
I evaluering af lov om trafikselskaber og ved andre anledninger har DH efterlyst
muligheden for, at trafikselskaberne kan samarbejde og hermed sikre individuel
handicapkørsel på tværs af trafikselskabernes grænser. Mennesker med handicap har
problemer med at rejse på tværs af regionsgrænser, hvis der er behov for individuel
handicapkørsel i begge ender af rejsen. Vi synes derfor, det er meget positivt, at dette
indsættes i loven.
I forbindelse med evaluering af lov om trafikselskaber gjorde vi
i DH’s høringssvar
opmærksom på mange uhensigtsmæssigheder i loven vedr. individuel. Da kommentarerne
ikke er indarbejdet i dette udkast, vedlægger vi det tidligere høringssvar. Vi er desuden
meget interesserede i at høre yderligere om den særlige analyse af individuel
handicapkørsel, der ifølge evalueringen skulle igangsættes efterfølgende.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund • Danske Døvblindes
Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede
-
Strubeløse • Danske Døves
Landsforbund • Diabetesforeningen • Foreningen af Stammere i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen
Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU
- Landsforeningen af Polio-, Trafik-
og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337023_0004.png
Stig Langvad
Formand
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337023_0005.png
-- AKT 401370 -- BILAG 3 -- [ Høringssva-120778_(1) ] --
Til
Transportministeriet,
e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 31. maj 2013
Sag 19-2013-00336– Dok. 120778 SL/
mol/kft
Høringssvar: Evaluering af lov om trafikselskaber
Danske Handicaporganisationer (DH) har modtaget høring af evaluering af lov om
trafikselskaber og har følgende kommentarer:
Vedr. løsningsforslag i afsnit 3.2.3 og 3.2.4:
Vi mener, at det strategiske grundlag/planer skal indeholde tilgængelighed (fysisk såvel som
kommunikativt og kognitivt); at man herved kan tvinge til systematisk at forholde sig til
udfordringerne. Desuden bør disse planer indeholde bud på, hvordan man sikrer betjening af
yderområder (både på landet og i større provinsbyer). DH oplever, at der desværre
efterhånden er ved at blive etableret en del handicapghettoer (relativt store botilbud) i
byernes udkanter (industrikvarterer). Den gruppe borgere, som er tvunget til at bo i disse
ghettoer, har typisk ikke andre muligheder end kollektiv transport (eller dyr egen betalt
taxa), hvis de vil rejse på egen hånd
fx i aftentimerne til aktiviteter i bykernen.
DH mener, der i evalueringen også skal sikres øget tilgængelighed til og i de almindelige
busser, herunder ramper og hjælp til betjening af sådanne fra buschaufførernes side,
mulighed for fastspænding af kørestole, stoppestedsannoncering, gerne både visuelt og med
tale.
Særlige hensyn ved udformning af stoppesteder
og ”perroner” med henblik på
niveaufri adgang og opmærksomhedsfelter
Klar ansvarsfordeling vedr. tilgængelighed mellem trafikselskab og kommune, jf. forslaget
om ændringer i ansvaret i øvrigt.
Adgang for el-scootere til de havnebusser, hvor der er niveaufri adgang
Som det er nu, har elektriske kørestole adgang, mens el-scootere ikke har. Helt uden grund.
(Alene fordi havnebusserne ligestilles med de almindelige busser, hvor el-scootere ikke har
adgang.)
Mulighed for at melde sig ud af trafikselskabet
Det foreslås, at kommuner/øer, der ikke har bro- eller anden fast forbindelse, kan melde sig
ud af trafikselskabet. Hvilken betydning har dette for den individuelle handicapkørsel, for
patientkørsel og de mange andre former for specialkørsel, som ofte leveres af de regionale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
trafikselskaber? Det er vigtigt, at en evt. ordning, hvor det er muligt at melde sig til/fra den
kollektive befordring, ikke må komme til at få negative konsekvenser for personer med
nedsat mobilitet.
Rejser over regionsgrænser, jf. afsnit 5.1.4
Der står: ”Trafikplanen skal have sammenhæng med den statslige trafikplan og sikre
sammenhæng mellem de forskellige transportformer.” Mennesker med bevægelseshandicap
har problemer med at rejse på tværs af regionsgrænser, hvis der er behov for individuel
handicapkørsel i begge ender af rejsen.
Eksempel: Hvis en person med vidtgående fysisk handicap skal rejse fra Region H til et sted
i Jylland, der ligger noget væk fra en station, er der problemer. Personen kan bestille
handicapkørsel hjemmefra til Hovedbanegården i København eller Taastrup, og hertil
bestille hjælp til togrejsen til en relevant (og mulig) station i Jylland. Hvis man kun kan
komme videre med en liftbus, så er den eneste mulighed, at man selv bestiller en lokal
vognmand. Det betyder også, at man skal betale en meget høj pris for at komme til sit
bestemmelsessted. Det er ikke muligt at benytte den individuelle handicapkørsel i den
pågældende region. Det burde være muligt at benytte handicapkørslen i andre regioner
under ferier.
Større taxi udstyret med handicaprelateret udstyr
Lov om Trafikselskaber har et overlap med Taxiloven, som indeholder tilladelse til at
opkræve højere takster ved behov for en større taxi udstyret med handicaprelateret udstyr
som f. eks. kørestolslift. Dermed udsættes passagerer med handicap for forskelsbehandling,
som er i strid med principperne i FN’s Handicapkonvention, og som nationalstaterne via
deres nuværende og under revision af lovene har påtaget sig at eliminere. I samspil med
revision af Lov om Trafikselskaber anbefaler DH derfor denne regel fjernet fra Taxiloven.
Uddrag af taxiloven:
”Der fastsættes endvidere typisk forhøjede takster for kørsel i taxier indrettet til mere end
fire passagerer eller for kørsel i større taxier med særlig indretninger og udstyr, f.eks. lift,
som er særligt indrettede til befordring af kørestole.
Loven omfatter et udtrykkeligt forbud mod fastsættelse af særlige maksimaltakster for brug
af lift for kørestole.
Loven omfatter derimod ikke et forbud mod højere maksimaltakster for kørsel i større taxier
med særlig indretninger og udstyr, f.eks. lift.”
Det må aldrig være sådan, at den enkelte person med et handicap bliver udsat for at skulle
betale mere end andre for den ”samme vare”, blot fordi vedkommende har behov for
særligt
udstyr. Det vil være i strid med FN’s Handicapkonventions artikel 2, 3, 9 med flere. Det er
ikke tilstrækkeligt at sige, at en taxa, der kan køre med flere personer, og som tilfældigvis
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
også har særligt udstyr til befordring for personer med handicap, også kan tillade sig at
koste mere!
Derfor har DH denne opfattelse, at en person med handicap aldrig må kunne komme til at
betale mere for den samme ydelse på grund af handicap
heller ikke selvom vedkommende
har behov for særligt udstyr (lift, fastspænding eller andet).
Individuel handicapkørsel
DH støtter de specifikke bemærkninger fra Dansk Handicap Forbund vedrørende den
individuelle handicapkørsel, som for en god ordens skyld gentages her:
”På
side 10 i evalueringen fremgår det, at individuel handicapkørsel ikke er behandlet i
evalueringen, da denne indgår i en særlig analyse, der igangsættes efterfølgende. Da
handicapkørselsordningen er en af Dansk Handicap Forbunds mærkesager, vil vi med håb
om indflydelse på dette arbejde alligevel nævne forbedringer, der er behov for i den
individuelle handicapkørsel.
Dansk Handicap Forbunds 20 anbefalinger til revision af kørselsordningen:
1. Kørselsordningerne samles til ét samlet tilbud
på tværs af de nuværende
trafikselskabers geografiske grænser og på tværs af de forskellige paragraffer. Afregningen
til de forskellige kasser kan løses med moderne teknologi og ændrede bestillingsprocedurer.
2. De geografiske grænser for hvor vi kan bruge kørselsordningen ophæves. Der skal
således være mulighed for at kunne bruge sin kørselsordning på kurser eller ferie et andet
sted i landet, fx skal en sønderjyde kunne bruge sin handicapkørselsordning på sin ferie i
København eller på Bornholm.
3. Alle med et ledsagekort skal have adgang til den nye handicapkørsel. Derudover skal der
fortsat være mulighed for at blive visiteret til ordningen, som i dag.
4. Alle der ikke er berettiget til et ledsagekort skal også have adgang til ordningen, men mod
en højere (fuld) egenbetaling.
5. Der skal ikke være begrænsning på antallet af ture.
6. Der skal ikke være et årligt gebyr for at være tilknyttet kørselsordningen.
7. Prisen på handicapkørsel skal svare til prisen på ordinær offentlig transport
men der
skal også være mulighed for rabatordninger i form af fx klippekort og tidspunktet man rejser
på.
8. Flere muligheder for at betale for kørslen
udover kontant til chauffører.
9. Mulighed for handicapkørsel døgnet rundt.
10. Handicapkørsel fra entrédør til entrédør
inkl. hjælp til overtøj og låsen og mulighed
for at blive fulgt helt ind i lokalet for aktiviteten også ved offentlige bygninger.
11. Tilbud om trappemaskine til kørestol eller lånestol med løftekapacitet på op til 160 kg.
12. Mulighed for at medbringe hjælper/ledsager, service- eller førerhund alle nødvendige
hjælpemidler, bagage, børn under 12 år og et lille dyr i en taske/kurv.
13. Mulighed for mod betaling at medbringe yderligere børn i alderen 12-15 år til halv pris
samt voksne og større dyr til fuld pris.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. Mulighed for at bestille handicapkørsel via internettet og telefon døgnet rundt
samt
mulighed for at komme i kontakt med vagttelefon/kundeservice døgnet rundt.
15. Mulighed for at komme i kontakt med administrationen inden for ordinære kontortider.
16. Mulighed for at bestille handicapkørsel og kunne justere handicapkørslen, inkl. at
afbestille indtil 15 min før.
17. Mulighed for at bestille ud fra et ønsket ankomsttidspunkt og sikkerhed for at man
højest kommer 15 min før det ønskede tidspunkt og aldrig efter.
18. Afhentning op til 5 min før og 15 min efter det aftalte tidspunkt. Det skal være muligt at
få en opdateret besked om, hvornår handicapkørslen kommer, så man kan gøre sig klar og
gå ud, hvis man har mulighed for det.
19. Højst 30 minutters omvejskørsel.
20. Derudover skal man kunne tage sin handicapkørsel med til udlandet - i første omgang i
Europa. Samt europæiske borgere kan bruge den danske handicapkørsel.
Baggrund for Dansk Handicap Forbunds forslag til en revideret handicapkørsel
Dansk Handicap Forbund har været med til at skabe den landsdækkende handicapkørsel og
har i lige så lang tid, som handicapkørslen har eksisteret, sat fokus på de problemstillinger,
der også er ved et ellers godt tilbud.
For der er ingen tvivl om, at handicapkørslen er et godt tilbud. I den ideelle verden ville alle
offentlige transportmidler være tilgængelige for alle
og så ville det kun være de ganske
få, der havde brug for handicapkørslen. I dag er der flere, der har brug for den, fordi kun
ganske få af de offentlige transportmidler er helt tilgængelige.
I april 2013 samlede Dansk Handicap Forbunds Bygge- og Trafikpolitiske Udvalg
oplysninger fra de nuværende 6 trafikselskaber, oplysningerne er samlet fra
trafikselskabernes oplysninger på deres hjemmesider og kan dermed afvige, hvis
trafikselskaberne ikke har opdateret disse. Formålet med at indsamle disse oplysninger var
at gøre status og bruge det som udgangspunkt for vores bud på, hvordan den ideelle
handicapkørsel ville se ud. Her er vores bud:
I dag tilbydes handicapkørsel af 6 forskellige trafikselskaber, hvilket betyder, at der er stor
forskel i tilbuddene, og at det er problematisk eller nogle steder umuligt at færdes uden for
ens eget trafikselskabs område.
Dertil kommer, at handicapkørslen kun er et tilbud til befordring af bestemte mennesker
med handicap til fritidskørselsformål. Der findes andre tilbud til patientbefordring, transport
til skole eller dagtilbud
og dertil kommer, at der i flere områder
tilbydes ”teletaxaer” eller
lignende, der supplerer de ordinære offentlige transportmuligheder i yderområderne eller i
ydertidspunkterne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Helhedstænkning
uddybning af de enkelte anbefalinger:
Anbefaling 1 og 2:
Dansk Handicap Forbund mener, at det er spild af ressourcer hos både
den enkelte, trafikselskaberne og samfundet som helhed at have et system, der er så
kompliceret at finde rundt i, og hvor der bruges så mange ressourcer på administration. I
stedet anbefaler vi forenkling til ét samlet tilbud, hvor man kan bestille sin kørsel, uanset
hvilket formål der er med kørslen, og uanset hvor i landet kørslen skal finde sted.
Dansk Handicap Forbund foreslår også at blive inspireret af BAT (Bornholms busselskab),
hvor alle kan bestille denne kørsel, og hvor prisen sættes efter behov. Dvs. at lade den
centrale persongruppe køre billigt med, lade fx mennesker, der bor mere end 3 km fra et
offentligt transportmiddel, køre med til dobbelt takst og lade øvrige køre med til tredobbelt
takst.
Anbefaling 3:
Dansk Handicap Forbund foreslår i øvrigt at spare ressourcer på
visitationsprocessen i form af administrative timer og lægeerklæringer og i stedet lade den
centrale persongruppe være definerede som alle med et ledsagekort. Derudover skal der
fortsat være mulighed for at blive visiteret til ordningen, som i dag.
Anbefaling 4:
Da afgrænsningerne mellem de forskellige kørselsformer til fx
handicapkørsel, siddende patientbefordring og kommunalt visiteret kørsel udelukkende
bunder i, hvem der skal betale for kørslen, anbefaler Dansk Handicap Forbund en befriende
forenkling ved ophævelse af afgrænsningen mellem de forskellige typer kørsel, inkl.
ordinær kørsel, så der blot eksisterer én slags kørsel. Afregningen til de respektive kasser i
henholdsvis kommunalt og regionalt regi kan ikke være et problem, da afregningen til de
kommuner, regioner og operatører, som deltager i Flextrafik i dag, i forvejen varetages af
trafikselskaberne. Hvis der fortsat skal være brug for at kunne opdele udgifterne til en
handicapkørselsordning i forskellige kommunale og regionale kasser, kan opgørelse
simpelthen ske ved en ændret bestillingsprocedure.
Anbefaling 5:
Denne nye tilgang til kørslen vil samtidigt gøre op med den rigide
begrænsning på antal ture, der er over det meste af landet. En begrænsning der for de fleste
er underordnet, fordi de rejser ganske få ture pr. år, men som for de få betyder, at deres
mulighed for at kunne leve et selvvalgt aktivt liv begrænses til, hvad der svarer til én tur ud
og hjem om ugen. En begrænsning der ikke findes for andre kundegrupper eller andre steder
i den kollektive trafik, og som vi mener er konventionsstridigt jf. principperne i FN’s
Handicapkonvention om retten til ikke-diskrimination.
Betaling for handicapkørsel
Anbefaling 6:
Ligesom ingen der kan benytte den almindelige kollektive trafik begrænses i,
hvor mange ture de må køre, er der heller ingen steder, man skal betale et årligt gebyr for
retten til
mod betaling
at måtte benytte fx bussen. Dansk Handicap Forbund ser det
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derfor som diskrimination, at 4 af de 6 trafikselskaber i dag opkræver et årligt gebyr på
mellem 300 og 455 kr. for retten til overhovedet at kunne bestille kørsel. Dette anbefaler vi
selvfølgelig også afskaffet fremover.
Anbefaling 7:
Udover at der flere steder opkræves et årligt transportgebyr, er den
nuværende handicapkørsel et noget dyrere alternativ til at kunne bruge de ordinære
offentlige transportmidler. Som udgangspunkt svarer prisen på en tur med handicapkørsel til
prisen for en ordinær billet på samme strækning, men i nogle tilfælde er billetprisen op til
flere gange dyrere end en ordinær billet. Men da det er de færreste, der bruger offentlig
transport, som vælger en ordinær billet frem for klippekort eller andre rabatordninger, bliver
ordningen et noget dyrere alternativ. I dag er det kun NT (Nordjyllands Trafikselskab) der
tilbyder en form for rabatordning.
Dansk Handicap Forbund anbefaler tiltag der sikrer, at prisen er den samme, som de
gældende lokale takster inklusiv mulighed for diverse rabatordninger.
Anbefaling 8:
I dag er der kun mulighed for at betale kontant til chaufføren ved rejsens
begyndelse hos 4 af de 6 trafikselskaber, og flere steder kan man ikke få nogen form for
kvittering (fx en billet) på købet. Denne udvikling er særlig uheldig samtidigt med, at der
lukkes flere og flere bankfilialer lokalt, så det bliver stadigt sværere at komme i banken og
hæve penge. Dansk Handicap Forbund anbefaler derfor, at det også skal være muligt at
betale med dankort, via betalingsservice, via rejsekort, med klippekort, via sin mobil, eller
hvilken andre betalingsmuligheder der ellers er gængse.
Hjælpens omfang
Anbefaling 9:
Da handicapkørslen skal erstatte al offentlig transport for mennesker med
handicap, og der er ganske få taxier med lift, der kan være et supplement, er det vigtigt, at
det er muligt at benytte tilbuddet hele døgnet.
Anbefaling 10:
Da tilbuddet gives til nogle af de svageste borgere i Danmark, er det også
vigtigt, at det som i MOVIA området (Østdanmark minus Bornholm) er et tilbud fra
entrédør-til-entrédør på privatadresser inklusiv at hjælpe borgeren med jakken og få låst
døren, hvor det er nødvendigt. Herudover anbefaler vi mulighed for en udvidet hjælp til
kunder, som ikke er selvhjulpne, så man kan blive fulgt helt frem til (og hentet fra) det
relevante lokale i offentligt tilgængelige bygninger som teatre, hospitaler, konferencesteder,
restauranter, festlokaler, kulturhuse, skoler, og lignende.
Anbefaling 11:
I dag tilbyder 3 ud af de 6 trafikselskaber en trappemaskine/trappetjener,
der kan hjælpe en manuel kørestol op ad trapperne. Sydtrafik tilbyder det derudover i nogle
kommuner og NT mod en egenbetaling på 250 kr. En trappemaskine/trappetjener til en
manuel kørestol eller en lånestol, der kan klare op til 160 kg, er en afgørende hjælp for
mennesker, der ikke kan gå på trapper permanent eller i en midlertidig periode, fx efter en
operation. En hjælp der modvirker isolation, og som fx var uundværlig i den periode, hvor
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der var oversvømmelse i København i 2011, hvor mange af de ældre elevatorer
efterfølgende var ude af drift i månedsvis.
De forskellige trafikselskaber har i dag vidt forskellige regler om, hvad man må medbringe
på rejsen. I dag er der eksempler på, at man end ikke må medbringe en kuffert, men skal
sende den med en fragtmand. Der er eksempler på, at man skal betale dobbelt takst, hvis
man har været på indkøbstur og ikke kan have indkøbsposerne på skødet på turen hjem.
Men der er også eksempler på regler, der svarer til dem, der findes i den øvrige offentlige
transport
inklusiv i flytrafikken.
Anbefaling 12:
Dansk Handicap Forbund finder det rimeligt, at man må medbringe en
hjælper/ledsager, en service- eller førerhund og de nødvendige hjælpemidler og bagage
uden ekstraomkostninger. Som i øvrige offentlige transportmidler bør man også uden ekstra
betaling kunne medtage børn under 12 år og et lille dyr i taske/kurv.
Anbefaling 13:
Derudover bør man til halv pris kunne medbringe øvrige børn i alderen 12-
15 år og til fuld pris øvrige voksne og evt. større dyr.
Anbefaling 14:
Det skal være muligt at bestille handicapkørslen døgnet rundt via internet
og telefon, ligesom det også skal være muligt at få fat i en driftsvagt/kundeservice døgnet
rundt.
Anbefaling 15:
Administrationen skal bare være mulig at kontakte inden for de ordinære
kontortider.
Anbefaling 16:
Handicapkørslen skal være mulig at bestille og justere bestillingen, inklusiv
at afbestille, indtil 15 min før det aftalte afgangstidspunkt.
Anbefaling 17:
Det er vigtigt, at man kan melde, hvornår man har brug for at være fremme,
og at man ikke risikerer at være fremme før 15 minutter før det aftalte tidspunkt. Hvis man
ikke har mulighed for at komme ind i bygningen, kan man nå at blive meget kold eller våd,
hvis man er fremme lang tid før det aftalte tidspunkt.
Anbefaling 18:
Afhentning bør finde sted op til 5 min før og 15 min efter det aftalte
tidspunkt. Det skal være muligt at få besked om, hvornår handicapkørslen kommer via sms,
så man kan gøre sig klar og gå ud, hvis man har mulighed for det.
Anbefaling 19:
Da handicapkørslen bygger på at flere kører sammen, er omvejskørsel
uundgåelig, men der bør højst være en omvejskørsel på 30 min.
Anbefaling 20:
Derudover ønsker vi, at man fremover kan tage sin handicapkørsel med til
udlandet
i første omgang i Europa. Og at andre europæiske statsborgere kan bruge den
danske handicapkørsel.”
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337023_0012.png
DH’s holdninger vedr. individuel handicapkørsel fremgår som sagt af ovenstående
høringssvar fra Dansk Handicap Forbund. Desuden henviser vi til Dansk Handicap
Forbunds bilag om
”Handicapkørsel i de 6 trafikselskaber”. Oplysningerne er samlet fra
trafikselskabernes oplysninger på deres hjemmesider og kan dermed afvige, hvis
trafikselskaberne ikke har opdateret disse.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Stig Langvad
Formand
8