Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337022_0001.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
Dato
7. januar 2014
Deres ref.
Vores ref. k-lr/
Vedr. Udkast til Lov om trafikselskaber
Transportministeriet har sendt udkast til Lov om trafikselskaber i høring.
Det fremgår, at en stor del af lovforslaget er udarbejdet på baggrund af evalueringen af lov om
trafikselskaber som udkom og blev sendt i høring i foråret 2013. Vi skal derfor indledningsvis
henvise til vores høringssvar på denne evaluering som vi fremsendte pr. mail den 31. maj
2013. Høringssvaret fra den 31. maj dækker i al væsentlighed, Danske Busvognmænds
holdning til det fremsendte lovforslag.
Danske Busvognmænd har følgende bemærkninger til lovforslagets hovedpunkter:
2.3 Trafikselskabets finansiering på Sjælland
Danske Busvognmænd bifalder den ændrede fordelings- og finansieringsmodel og herunder
det mere solidariske finansieringsprincip samt ambitionerne om, at lade regionerne spille en
større rolle i forhold bustrafikken af regional karakter.
Vi er enige i, at den ændrede finansieringsform bør være DUT-neutral for kommuner og
regioner som et hele. Vi skal dog opfordre Regeringen til at sikre, at de positive effekter, der
afledes af lovændringen ikke udebliver som følge af nye, finansieringsmæssige uenigheder
mellem kommuner, regioner og Staten.
2.4 Åben skolebuskørsel for alle passagerer
Isoleret set kan Danske Busvognmænd støtte den foreslåede ændring, men den er ikke desto
mindre mangelfuld og uambitiøs i forhold til de udfordringer, kommunerne står overfor, da den
er rettet mod et væsentligt men afgrænset behov i kommunerne – at kunne kombinere
skolebuskørslen med kørsel af almindelige passagerer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337022_0002.png
Kommunerne skal varetage en lang række specielle kørselsordninger for borgerne: Skolebørn,
børn til specialskoler- og institutioner, personer til ældrecentre og til genoptræning og
Transportministeren nævner selv på side 24 handicappede. ældre, handicappede og ældre
samt kørsel til kirke, læge, speciallæge og tandlæge mv.
Kørsel i bus (indrettet til 9 passagerer eller derover) af disse bestemte kategorier af personer
kræver i dag en tilladelse til speciel rutekørsel i henhold til lov om trafikselskaber (LoT § 19).
Trafikstyrelsen har overfor Danske Busvognmænd tilkendegivet, at man efter Trafikstyrelsens
opfattelse ikke kan befordre flere forskellige passagerkategorier på samme tid i samme bus –
uanset om, man er i besiddelse af tilladelser til speciel rutekørsel til befordring af de bestemte
kategorier af personer.
Den nuværende udformning og fortolkning af Lov om trafikselskaber er dermed en hindring
for, at transportvirksomhederne - når de udfører opgaver for kommunerne - kan planlægge,
koordinere og udføre kørslen på den mest effektive måde. Det er et stort problem – ikke
mindst i lyset af, at Regeringen og KL har indgået aftale om, at kommunerne skal opnå en
samlet besparelse på befordringsopgaverne på 430 mio. kr. om året gennem øget
konkurrenceudsættelse og effektiviseringer.
Det er Danske Busvognmænds opfattelse, at man i forbindelse med ændringen af lov om
trafikselskaber skal sikre, at lovgivningen ikke er en hindring for den mest effektive og
hensigtsmæssige organisering og udførelse af de specielle kørselsordninger. For at sikre, at lov
om trafikselskaber understøtter en optimal og hensigtsmæssig specialkørsel foreslås følgende
bestemmelse derfor indsat i Lov om trafikselskaber.
§ 20, stk. 2 (Ny)
Et motorkøretøj indrettet til befordring af mere end 9 personer, inkl. føreren kan
anvendes til befordring af flere forskellige, bestemte kategorier af personer
forudsat, at den der udfører kørslen er i besiddelse af de nødvendige tilladelser til
speciel rutekørsel (Alternativt skriftlige kørselskontrakter jf. punkt 2.10 nedenfor).
Den nuværende § 20, stk. 2 bliver herefter til § 20, stk. 3
2.8 Forbedret samarbejde mellem aktører i den offentlige servicetrafik på Sjælland
I udkastet til lovforlaget har man valgt at forsøge at sikre en klar hjemmel til et mere
forpligtende og mere omfattende samarbejde end det nuværende direktørsamarbejde (§ 17,
stk. 3). Ikke uvæsentligt er der herudover en bestemmelse om, at Transportministeren kan
fastsætte nærmere regler om samarbejdet (§ 17, stk. 4).
Danske Busvognmænd anbefaler fortsat, at Folketinget med lovgivningen etablerer en
enhedsorganisation, der varetager planlægningen og bestillingen af den kollektive trafik i
Hovedstadsområdet i stedet for de nuværende tre trafikselskaber. Det omfatter vi som en
mere rationel måde at organisere, prioritere de samlede ressourcer og sikre den langsigtede
strategiske planlægning i den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337022_0003.png
Vi foreslår, at den ny Lov om trafikselskaber evalueres efter tre år med særligt fokus netop på
paraplyorganisationens evne til at skabe sammenhæng i den kollektive trafik og sikre den
langsigtede, strategiske planlægning på tværs af trafikselskaber og transportformer.
I den forbindelse henviser vi også til Trængselskommissionens anbefalinger på området, hvor
det klart tilkendegives, at Lov om trafikselskaber bør evalueres efter tre år og en ny
organisation etableres, hvis ikke paraplyorganisationen lever op til målsætningerne (Mobilitet
og fremkommelighed i Hovedstaden, Betænkning 1539: Side 169ff).
2.10 Tilladelse til rutekørsel
Danske Busvognmænd er positive overfor den foreslåede bestemmelse, der giver
Transportministeren bemyndigelse til at lette det administrative arbejde, der i dag er forbundet
med administration og udstedelse af rutetilladelser.
Det er umiddelbart vores opfattelse, at de nuværende tilladelser til almindelig rutekørsel jf.
LoT § 19, stk. 2 samt tilladelse til fjernbuskørsel, der udføres som almindelig rutekørsel (Lot §
22) fortsat bør være omfattet af et tilladelsessystem. Derimod vil de nuværende tilladelser til
speciel rutekørsel jf. LoT § 19, stk. 3 med få undtagelser kunne erstattes af en skriftlig
kørselskontrakt indeholdende de relevante oplysninger på samme måde, som det er tilfældet i
den relevante EU-lovgivning. Det er også den type tilladelser, der efter vores formodning
udgør størstedelen af de tilladelser, Trafikstyrelsen behandler i dag.
Da rutetilladelserne i dag benyttes som dokumentation overfor Rigspolitiet i forbindelse med
kontrol af køre- og hviletidsbestemmelserne og overfor Skat i forhold til den afgiftsmæssige
behandling af køretøjerne og kørslen, er det væsentligt, at branchen og de to nævnte
myndigheder inddrages tæt i udmøntningen af lovgivningen i bekendtgørelse om rutekørsel
(Bekendtgørelse nr. 1736 af 22. december 2006).
Som nævnt i bemærkningerne til punkt 2.4 bør lovgivningen og bekendtgørelsen efter vores
opfattelse udformes, så der ikke hersker tvivl om, at flere forskellige, bestemte kategorier af
personer kan befordres i samme bus på samme tid forudsat, at den der udfører kørslen er i
besiddelse af de nødvendige tilladelser eller – under forudsætning af ny lovgivning – de
nødvendige, skriftlige kørselskontrakter.
Danske Busvognmænd vil også gentage opfordringen til eventuelt at indføre et krav om, at
rutekørsel og de eventuelle kørselskontrakter anmeldes til Trafikstyrelsen.
Danske Busvognmænd har ingen bemærkninger til øvrige hovedpunkter:
-
-
-
2.1 Tilladelse til at melde sig ud af trafikselskabet for ø-kommuner uden bro eller
landfast forbindelse
2.2 Godkendelse af trafikselskabets vedtægter
2.5 Regionens og trafikselskabets mulighed for varetagelse af ejerskab eller drift,
opsætning mv. samt finansiering af faste anlæg, der relaterer sig til offentlig
servicetrafik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337022_0004.png
-
-
-
2.6 Udvidet mulighed for samarbejde mellem trafikselskaberne i hele landet
2.7 Trafikselskabet i Region Nordjyllands overtagelse af statens trafikkøberansvar for
lokaltogstrafik mellem Hobro og Frederikshavn.
2.11 Passagerrettigheder og EU-forhold generelt
Vi står naturligvis til rådighed, hvis Transportministeren ønsker præcisering eller uddybning af
det ovenstående.
Med venlig hilsen
Lasse Repsholt
Chefkonsulent