Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
1356611_0001.png
1356611_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1304351Dok nr.: 1428699
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. april 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 18 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 18:’’Vil ministeren oplyse, hvordan ministeriet påtænker at udforme opgørelses-metoden i relation til forslaget om indberetningspligt ved erstatningsudbetalin-ger i patientskadesager?”Svar:Jeg kan henvise til bemærkningerne til L 126, afsnit 2.3.2.2., hvoraf det blandtandet fremgår, at der i Patienterstatningens Netservice vil blive etableret et sy-stem, der for hver enkelt behandlingsenhed og speciale-specifikt udregner dengennemsnitlige skadesfrekvens for den enkelte behandlingsenhed over desidste fem år (med løbende opdatering).Niveauet for udløsning af beskeden bestemmes således ud fra den enkeltebehandlingsenheds speciale-specifikke gennemsnitlige skadesfrekvens overde sidste fem år med et statistisk tillæg, der accepterer, at tætheden mellemafgørelser kan have en tilfældig variation. Således udløses beskeden først, nårtætheden overstiger gennemsnittet med en standard deviation.Når en behandlingsenhed har erstatningsudbetalinger i et omfang ud over detgennemsnitlige, vil systemet automatisk udløse en besked, der gør regionenog forsikringsselskabet opmærksom på, at niveauet for behandlingsenhedener overskredet.Herudover har Patienterstatningen oplyst, at opgørelsessystemet påtænkesudformet således, at der dannes en automatiseret reaktion. Opgørelsesmeto-den og den deraf følgende reaktion er baseret på 2 faktorer:1. Frekvensen af behandlinger og diagnosticeringer, der ikke lever op tilbedste specialiststandard, jf. klage- og erstatningslovens § 20, stk. 1.nr. 1, over en 5-årig periode. Årsagen til, at reaktionen begrænses tilskader omfatte jf. klage- og erstatningslovens § 20, stk. 1, nr. 1, er, atstort set alle afgørelser efter andre bestemmelser er baseret på, at derer tale om hændelige og uundgåelige skader.Det er nødvendigt at basere reaktionen på en matematisk formel, dertager hensyn til skadehistorikken for den enkelte behandlingsenhed,
Side 2
men enkelt sagt skal reaktionen følge af afvigelser i frekvensen af re-gistrerede skader for den enkelte behandlingsenhed.2. Reaktionen skal specialeafgrænses: Det er frekvensen af skader in-denfor samme skadevoldende speciale, der skal ”tælle”, når systemetreagerer. Formålet er at øge sandsynligheden for, at patientsvigtenebag de udløsende skader har fællestræk.Som det også fremgår af bemærkningerne til L 126 er triggermekanismen etlet administrerbart supplement til de oplysninger, som Sundhedsstyrelsen i øv-rigt modtager fra forskellige aktører til brug for deres tilsyn efter sundhedslo-ven.For så vidt angår oplysningspligten for de offentlige sygehuse kan jeg henvisetil mit svar på spørgsmål 4.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye