Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
1357500_0001.png
1357500_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1304351Dok nr.: 1422656
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 4. marts 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 11 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 11:”Hvilke instanser kan bede om aktindsigt i en patientjournal?”Svar:Aktindsigtsreglerne i sundhedslovens kapitel 8 handler om patientens adgangtil indsigt i egen journal.For at helbredsoplysninger m.v. fra patientjournalen kan videregives til andre,skal der være hjemmel til videregivelsen i sundhedslovens kapitel 9, hvor detklare udgangspunkt er tavshedspligt og fortrolighed i behandlingsrelationen.Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 9 til L 126, kan sundhedspersonerefter en konkret vurdering og under strafferetligt ansvar i en række tilfælde vi-deregive helbredsoplysninger fra patientens journal uden patientens samtykke- uden at bryde sin tavshedspligt.I forbindelse med behandling af patienten kan videregivelse ske til andresundhedspersoner eller en særlig gruppe af sundhedspersoner i en rækkenærmere behandlingsrelaterede øjemed, jf. § 41. Patienten kan efter § 41, stk.3, frabede sig videregivelse i relation til behandling af patientens selv.Videregivelseshjemlen i § 43, stk. 2, nr. 2, indeholder ikke en specifik af-grænsning af modtageren, men er en værdispringsregel hvorefter videregivel-se kan ske, hvor hensynet til fortroligheden findes at måtte vige for meretungtvejende hensyn. Det kan fx være efterforskning af en alvorlig forbrydelse.§ 43, stk. 2, nr. 1 sigter på videregivelse til en myndighed, der efter lov harkrav på at modtage oplysningen. Det kan fx være til brug for en sag om syge-dagpenge eller arbejdsskadeerstatning. Tilsvarende sigter § 43, stk. 2, nr. 3 påmyndigheder, der skal gennemføre kontrol eller tilsyn, fx Sundhedsstyrelsen.Efter stk. 4 skal patienten som udgangspunkt oplyses om videregivelsen.L 126 indeholder forslag om ændring af adgangen til oplysninger efter § 41, §42 a og § 43 i en række afgrænsede tilfælde og med fornøden beskyttelse afhensynet til patienten. L 126 indebærer ikke ændringer i de øvrige regler omadgang til helbredsoplysninger.Herudover kan der under visse betingelser videregives helbredsoplysninger tilpårørende vedrørende afdøde patienter, jf. § 45. Der kan også videregives
Side 2
helbredsoplysninger fra patientjournaler til forskere, når der foreligger godken-delse fra en videnskabsetisk komité efter lov om videnskabsetisk behandlingaf sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter eller fra Sundhedsstyrelsen ef-ter reglerne i § 46. Ligeledes kan statistikere og personer med opgaver indenfor planlægning med Sundhedsstyrelsens godkendelse få videregivet hel-bredsoplysninger fra patientjournaler, jf. § 47.Pligten til at meddele oplysninger efter offentlighedslovens regler om aktindsigtbegrænses af særlige bestemmelser om tavshedspligt fastsat ved lov ellermed hjemmel i lov for personer, der virker i offentlig tjeneste eller hverv, jf. of-fentlighedslovens § 35.Sundhedslovens § 40 er et eksempel på en sådan bestemmelse om tavs-hedspligt fastsat af hensyn til at sikre fortroligheden i behandlingsrelationen.Retsvirkningen af, at der foreligger en særlig tavshedspligtbestemmelse, er, atde forhold, der er omfattet af bestemmelsen, ikke er undergivet aktindsigt efteroffentlighedsloven.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Irene Holm