Kulturudvalget 2013-14
L 122 Bilag 1
Offentligt
1327745_0001.png
1327745_0002.png
1327745_0003.png
1327745_0004.png
1327745_0005.png
1327745_0006.png
1327745_0007.png
1327745_0008.png
1327745_0009.png
1327745_0010.png
1327745_0011.png
1327745_0012.png
Notat10. december 2013
Høringsnotat: Høring over forslag til lov om ændring af lov om scenekunstsamt udkast til bekendtgørelse om egnsteatreDen 5. september 2013 indgik regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, De Konser-vative og Liberal Alliance en tillægsaftale til aftale om en række ændringer påteaterområdet af 21. juni 2011. Tillægsaftalen vedrører dels nogle ændringer afegnsteaterrefusionsordningen, jf. scenekunstlovens § 15a, dels oprettelse af en pul-je til understøttelse af de frie grupper og teatre fra provinsens mulighed for at visederes forestillinger i København og på Frederiksberg. Lovforslaget udmønter aleneden del af aftalen, der vedrører egnsteaterrefusionsordningen.Ud over udmøntning af tillægsaftalens beslutninger om egnsteaterrefusionsord-ningen indeholder lovforslaget også en omstrukturering af lov om scenekunsts ka-pitel 7 om egnsteatre, idet kapitlet formuleres på et mere overordnet niveau, såle-des at de specifikke bestemmelser om forvaltningen af ordningerne på egnsteater-området fastlægges i en bekendtgørelse. Baggrunden herfor er primært at gørelovens struktur mere ensartet.Kulturministeriet sendte den 6. november 2013 et udkast til forslag til lov om æn-dring af lov om scenekunst samt udkast til bekendtgørelse om egnsteatre i høring.Høringsfristen var den 29. november 2013. Kulturministeriet sendte høringen til45 organisationer mv. samt Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet,Justitsministeriet og Undervisningsministeriet og har modtaget 15 svar inklusiveikke indkaldte høringsbidrag, jævnfør vedlagte oversigt over modtagne hørings-svar.Overordnede kommentarer:Det Københavnske Teatersamarbejde, Refusionsudvalget for børne- og opsøgendeteater, Erhvervs- og Vækstministeriet og Undervisningsministeriet har ingen be-mærkninger til lovforslag og bekendtgørelsesudkast.Brancherådet for Scenedans i Danmark og Danmarks Teaterforeninger ser positivtpå de foreslåede ændringer. De Frie Koreografer ser de foreslåede ændringer somreelle og gode initiativer og som et forsøg på at skabe bedre vilkår og mulighederfor egnsteatrene. Foreningen af Danske Dramaturger og Uafhængige Scenekunst-nere bakker op om en revision af egnsteaterloven og tiltag i retning af yderligereprofessionalisering af egnsteatre.Statens Kunstråds Scenekunstudvalg hilser den foreslåede ændring af lovforslagetog bekendtgørelsesudkastet om egnsteatre velkommen og peger på, at udvalget harværet inddraget i den proces, der førte frem til den politiske aftale om ændringerpå scenekunstområdet. Scenekunstudvalget ser med tilfredshed, at de ændringer,
Dok. nr. 2032634
Side 2
som udvalget var fortaler for, er afspejlet i den politiske aftale, som udmøntes i detnu fremsatte lovforslag og udkast til bekendtgørelse.Gentofte Kommune beklager, at de foreslåede regler får utilsigtede konsekvenser,der strider mod de overordnede hensyn, der var baggrunden for, at lovgrundlagetskulle justeres. Teatrenes Interesseorganisation (omtales i det følgende som TIO)udtrykker en vis betænkelighed, da det virker som om, det lovforberedende arbejdeikke er gennemskrevet og fremhæver i den forbindelse eksempler herpå.KL kan generelt tilslutte sig forslaget om indførelsen af samtidighed i aftaleperio-derne, men udtrykker forbehold og bekymring for de øvrige ændringer, som de ikkemener, er en tvingende nødvendighed. KL bemærker, at de allerede har fremførtdisse synspunkter tidligere i processen forud for høringen og indgåelsen af denpolitiske aftale.KL udtrykker derudover undren over arbejdsprocessen forud for lovforslaget ogpåpeger, at de mener, at der er skiftet fokus undervejs. KL pointerer, at hensynetoprindelig var at skabe mindre økonomisk usikkerhed blandt kommunerne og ikkeat indarbejde nye indviklede regler i ordningen, hvoraf resultatet bliver en afvik-ling af det lokalt forankrede egnsteater og usikkerhed om egnsteatrenes fremtidsom følge af øget smagsdommeri og øget fokus på vurderingen af egnsteatreneskvalitet.Kulturministeriets bemærkningerKulturministeriet bemærker, at de af TIO fremhævede eksempler ikke er udtryk forfejl fra ministeriets side. Der er tale om tilsigtede ændringer.Hvad angår KL’s bemærkning om, at de tidligere har fremført forbehold for de fore-slåede ændringer i egnsteaterordningen, er det korrekt, at Kulturministeriet forudfor indgåelsen af den politiske aftale anmodede om KL’s holdninger til det oplæg tilændringer i egnsteaterordningen, der var udarbejdet af interessenter på egnsteater-området. Dette var netop med henblik på, at KL’s holdninger kunne indgå i detsamlede beslutningsgrundlag for den politiske aftale. Lovforslaget og udkastet tilbekendtgørelse er en udmøntning af denne aftale.Hvad angår KL’s undren over processen forud for lovforslaget og bemærkningen om,at den oprindelige hensigt med ændringerne i egnsteaterordningen har ændret ret-ning, kan Kulturministeriet ikke genkende beskrivelsen. KL har fra start været ind-draget i processen, og har ligeledes fra start været orienteret om arbejdets opmærk-somhedspunkter og hvilke udfordringer, der var blevet påpeget overfor ministeriet.Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunsts nye rolle og funktion:Flere høringssvar omhandler projektstøtteudvalget for scenekunsts nye funktionog rolle på egnsteaterområdet, hvor de fremover bl.a. skal foretage vurderinger afniveauet for de enkelte teatre, som ønsker at indgå i ordningen.
Side 3
Foreningen af Danske Dramaturger henviser til, at Statens Kunstfonds projekt-støtteudvalg for scenekunst med forslaget får en større opgave mht. kvalitetssik-ring af egnsteatrene. Foreningen af Danske Dramaturger peger på, at udvalgetudskiftes hvert fjerde år og opfordrer til, at der gøres en indsats for at forhindrevidenstab som følge af, at udvalgets medlemmer udskiftes efter en periode. Bran-cherådet for Scenedans i Danmark og De Frie Koreografer peger på, at StatensKunstfond ofte nævnes som beslutningstager, men ønsker af fortolkningshensyn,at det tydeliggøres, at det er projektstøtteudvalget for scenekunst, der henvises til.Gentofte Kommune finder det problematisk, at man overlader skøn om teatreskunstneriske kvalitet til Statens Kunstfond, hvilket ifølge Gentofte Kommunemindsker kommunalbestyrelsens og egnsteatrenes råderum, indfører bureaukratiog skaber utryghed.TIO påpeger, at det fortsat fremgår af udkastet til bekendtgørelsen, at StatensKunstfond skal have mulighed for at kommentere et udkast til en egnsteateraftaleog spørger, om dette er en fejl, i og med at Kunstfonden fremover skal godkende enaftale.Kulturministeriets kommentarer:For så vidt angår lovforslagets henvisning til Statens Kunstfond som generel termer det Kulturministeriet ønske at fastholde denne formulering. Dette skyldes, at detgenerelt i kunststøttelovgivningen er Statens Kunstfond, der er tillagt beføjelse til attræffe beslutning. Varetagelsen af opgaver eller ansvarsområder kan kun uddelege-res til et underliggende udvalg, hvilket vil være scenekunstudvalget i dette tilfælde,da der ikke vurderes at være andre relevante udvalg at henvise opgaven til. Endeliger der risiko for, at udvalget over tid ændrer navn, hvormed det foretrækkes at hen-vise til Statens Kunstfond som overordnet betegnelse.Hvad angår bestemmelsen om, at Statens Kunstfond fremover ikke kun skal vurde-re, om et teater opfylder en række objektive kriterier, men også skal vurdere, omteatrets faglige og kunstneriske niveau lever op til landets øvrige egnsteatre, følgerdette af Tillægsaftalen af 5. september 2013. Dertil er der udtrykt et klart ønskeherom blandt egnsteatermiljøets interessenter. Med indførelsen af kvalitative vurde-ringer i forbindelse med indgåelser af egnsteateraftaler sikres det, at der fremoverstilles samme objektive såvel som kvalitative krav til teatre, der er optaget i refusi-onsordningen, og teatre, som søger om optagelse. Skulle Statens Kunstfond beslutte,at et teater ikke kan modtage statslig refusion, forhindrer det ikke i sig selv kommu-nen i fortsat at støtte teatret.Kulturministeriet bemærker, at det er hensigten at fastholde muligheden for, atStatens Kunstfond kan kommentere på et udkast til en egnsteateraftale. Dette givermulighed for, at Statens Kunstfond kan kommentere på en aftale og have en dialogmed parterne forud for den endelige vurdering og godkendelse af egnsteateraftalen.
Side 4
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunsts øgede mængde arbejdsop-gaver, fastsættelse af vederlag og udgifter til transport:En række høringssvar har kommenteret på det kommende projektstøtteudvalgsarbejdsopgaver, vederlag og udgifter til transport.Brancherådet for Scenedans i Danmark, Danmarks Teaterforeninger, Foreningenaf Danske Dramaturger og Statens Kunstråds Scenekunstudvalg noterer sig, atdet foreslås at lægge flere opgaver til udvalget og finder det vigtigt, at udvalgettilføres de fornødne ressourcer til at løse opgaverne. Der udtrykkes tilfredshedmed, at der er taget højde for forøgede rejseomkostninger, men der stilles samtidigspørgsmål til, hvorfor vederlaget til udvalgets medlemmer nedsættes i forbindelsemed kunststøttereformen.Foreningen af Danske Dramaturger finder det positivt, at der med lovforslagetsforslag om projektstøtteudvalgets ændrede funktion og arbejdsopgaver lægges optil at fremme en yderligere professionalisering af de enkelte egnsteatre.TIO er tvivlende over for, at det vil indebære meromkostninger for Kulturstyrelsenat indhente materiale til brug for Projektstøtteudvalget for Scenekunsts udøvelseaf sine udvidede beføjelser, idet Kulturstyrelsen i forvejen indhenter materiale tilbrug for indgåelse af egnsteateraftalerne.Kulturministeriets kommentarer:Det kommende projektstøtteudvalgs vederlag er fastlagt på baggrund af en gennem-gang af vederlagsniveaet for alle udvalgsområder. Med afsæt i denne vederlagsbe-regning er der stilet mod ensartethed og sammenlignelighed på tværs af de forskel-lige udvalg ud fra et overslag over det forventede rimelige timeforbrug i forbindelsemed udvalgsmedlemmernes løsning af arbejdsopgaverne.Det er vurderingen, at de nye vederlagsniveauer er den rimeligste afspejling af op-gaveporteføljen for de enkelte udvalg. Dette gælder også for projektstøtteudvalget forscenekunst. For så vidt angår opgaveporteføljen for projektstøtteudvalget for scene-kunst, herunder opgaverne vedrørende egnsteatre, er det ligeledes vurderingen, atudvalgets arbejde vil kunne tilrettelægges således, at udvalgets timeforbrug vilmodsvare det fastlagte vederlag.Det er dog samtidig vurderingen, at tilrettelæggelsen af udvalgets arbejde vil forud-sætte et større administrativt forarbejde, således at projektstøtteudvalget får et kva-lificeret og veltilrettelagt beslutningsgrundlag, der afspejler de nye forhold, som skalindgå i projektstøtteudvalgets samlede vurdering af teatret. Som det fremgår aflovforslaget forventes dette at medføre administrative meromkostninger for statensvarende til 0,5 årsværk. Det skal i den forbindelse bemærkes, at man som følge afdet kommende projektstøtteudvalgs nye arbejdsopgaver ligeledes må forvente enstigning i udgifterne til transport for udvalget. Det skal dog også bemærkes, at ud-valgsmedlemmerne blandt andet udpeges på baggrund af deres i forvejen solide ogindgående kendskab til området, hvorfor der er tale om mindre udgifter, der aleneknytter sig til arbejdet med at holde sig orienteret på egnsteaterområdet.
Side 5
Øvre grænse for teatrets udgifter til huslejeDe Frie Koreografer bakker op om fastsættelse af et maksimum for, hvor megetegnsteatrenes udgifter til husleje må udgøre af teatrenes samlede offentlige til-skud.Gentofte Kommune kritiserer forslaget og peger på, at det kan betyde, at BellevueTeatret ikke kan godkendes som egnsteater, idet teatrets husleje udgør væsentligtmere end 15 % af det samlede offentlige tilskud, og kommunen håber på, at Belle-vue Teatret kan få dispensation. Gentofte Kommune foreslår konkret, at reglenom, at huslejen maksimalt må udgøre 15 % fjernes eller begrænses til alene at om-fatte de tilfælde, hvor kommunen er udlejer og ikke, når udlejer er privat eller uaf-hængig af teatret. Gentofte Kommune spørger desuden til, hvordan man sikrer defornødne kompetencer blandt et kommende projektstøtteudvalg i forhold til be-handlingen af dispensationsansøgninger. Dertil spørger kommunen, hvornår dergives svar på en dispensationsansøgning.Kommunernes Landsforening (KL) peger på Gentofte Kommunes eksempel medBellevue Teatret og oplyser at have været i kontakt med flere andre kommunermed egnsteatre, der har en husleje, der udgør mere end 15 % af det samlede offent-lige tilskud. Forslaget kan ifølge KL i sidste ende betyde, at kommunen er nødt tilat købe lokaliteten til egnsteatrene og leje ud til en lavere husleje for at sikre teat-rets overlevelse. Kommunernes landsforening vurderer på den baggrund, at forsla-get vil få økonomiske konsekvenser for kommunerne, hvis man vil beholde egnste-atre i kommunen.KL spørger, hvad Kulturministeriet forventer at gøre i ovennævnte tilfælde, hvorder samtidig foreligger en lejekontrakt med en lang løbetid. I disse tilfælde kankommunen risikere at skulle kompensere for manglende huslejeindtægter, hvis endispensationsansøgning ikke imødekommes.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet noterer, at fastlæggelsen af en øvre grænse for teatrenes udgiftertil husleje var et udtalt ønske fra egnsteatrene og deres organisationer, som i for-længelse af indgåede politiske Tillægsaftale af 5. september 2013 er indarbejdet iudkastet til bekendtgørelse om egnsteatre.Der henvises endvidere til den dispensationsmulighed, der er indarbejdet i regelsæt-tet, som giver Statens Kunstfond mulighed for at dispensere fra kravet om, at etteaters udgifter til husleje maksimalt må udgøre 15 % af det samlede offentlige til-skud, i tilfælde hvor der er gode og saglige grunde til det.Hvad angår tilkendegivelsen af, at lovforslaget medfører ekstra udgifter for kom-munerne skal Kulturministeriet gøre opmærksom på, at det til hver en tid vil væreop til den enkelte kommune at beslutte, om man i den i høringssvarene beskrevnesituation vil tilføre nye midler til et teater eller ej – uanset hvilke konsekvenser, dettemåtte have for det pågældende teater. Der er derfor ikke tale om, at bestemmelsen
Side 6
pålægger kommuner i sådan en situation at kompensere for manglende indtægterfra teatret, og det er derfor ikke vurderingen, at lovforslaget pålægger kommunerneekstra udgifter. Det skal dertil bemærkes, at den samlede statslige refusion til kom-munerne forbliver på samme niveau. Dette betyder, at hvis en kommune skulle mistestatslig refusion som følge af bestemmelsen om de 15 %, vil dette i stedet tilfalde deandre kommuner gennem en højere refusionsprocent.Kulturministeriet har på den baggrund været i dialog med KL, og KL har hereftererklæret sig enig i, at lovforslaget er udgiftsneutralt for kommunerne.Kulturministeriet er dog opmærksom på, at et eventuelt afslag på en dispensations-ansøgning kan have potentielt meget indgribende virkninger, hvis der for eksempeler indgået en flerårig lejekontrakt mellem egnsteater og udlejer. For at afbøde herpåer der i udkastet til bekendtgørelsen indarbejdet en overgangsperiode, således atteatre, der har bindende lejeaftaler, og som har fået afslag på dispensation fra Pro-jektstøtteudvalget for Scenekunst, får den resterende tid af den indgåede lejeaftale –dog maksimalt fire år – til at få bragt deres huslejebetaling i overensstemmelse medreglerne. På denne måde har teater og kommune mulighed for at finde en alternativløsningsmodel i den mellemliggende periode.Hvad angår Gentofte Kommunes spørgsmål om Statens Kunstfonds kompetencer iforhold til at vurdere husleje skal det bemærkes, at udvalget udpeges af repræsen-tantskab og minister til at løse de opgaver, som de er tillagt. I denne udpegning erder opmærksomhed på, at de til opgaverne påkrævede kompetencer er til stede i ud-valget, herunder kompetencerne til en helhedsvurdering af institutioner, såvel for dekunstneriske som de mere driftsbetonede forhold, hvortil huslejevilkår må regnes.Hvad angår spørgsmålet om hvornår der gives svar på en dispensationsansøgningog problematiseringen heraf er Kulturministeriet blevet opmærksom på behovet forat præcisere denne bestemmelse, Det skal derfor præciseres, at indgåede egnsteater-aftaler fortsætter på gældende vilkår i aftaleperioden. Det betyder, at bestemmelsenførst får virkning med indgåelse af nye egnsteateraftaler. Dette vil blive præciseret ilovforslag og bekendtgørelsesudkastet.I den forbindelse er Kulturministeriet ligeledes blevet opmærksom på behovet fortilsvarende at præcisere to bestemmelser yderligere. Dette gælder bekendtgørelsens §5, hvori det fastsættes, at det alene er udgifter forbundet med teatrets primære op-gaver samt øvrige aktiviteter, som ligger i umiddelbar forlængelse heraf, som errefusionsberettigede. Her skal det præciseres, at eksisterende aftaler fortsætter pågældende vilkår, indtil aftalens udløb. Endelig gælder det bekendtgørelsens §2, stk. 5, hvoraf det fremgår, at Statens Kunstfond kan dispensere fra kravet om, atet teater minimum skal have to produktioner årligt. Det skal i den forbindelse lige-ledes præciseres, at eksisterende aftaler, hvori teatre er undtaget fra dette krav, fort-sætter på gældende vilkår, indtil aftalens udløb (jf. i øvrigt s. 12 for beslutning omindførelse af denne dispensationsmulighed). Disse forhold er indarbejdet i lovfors-lag og udkastet til bekendtgørelse.
Side 7
Indførelse af samtidighed i aftaleperioder:DATS og De Frie Koreografer glæder sig over, at statens refusionsprocent bliverfastlagt i fireårige perioder, idet det ifølge De Frie Koreografer giver god mening atprøve at skabe ro og overblik over den økonomiske ramme for både kommunerne ogegnsteatrene. Foreningen af Danske Dramaturger finder det positivt, at året forindgåelse af samtlige egnsteateraftaler og udskiftning af projektstøtteudvalget forscenekunst ikke falder sammen.KL kan tilslutte sig samtidigheden i aftaleperioderne ud fra hensynet til kommu-nernes og egnsteatrenes budgetsikkerhed, om end dette kun giver mulighed for atblive egnsteater hvert fjerde år. En sådan ændring vil skabe sikkerhed om refusio-nen til egnsteatrene, og netop den manglende budgetsikkerhed er en udfordring imange kommuner.Kulturministeriets kommentarerKulturministeriet noterer sig høringssvarenes positive tilkendegivelser om indførel-sen af samtidighed i aftaleperioderne.Som egnsteateraftalerne er udformet, har Justitsministeriet i forbindelse med denlovtekniske gennemgang imidlertid vurderet, at det ikke er muligt for staten at opsi-ge eksisterende aftaler med henblik på omlægning til samtidighed i aftaleperiodernefra 1. januar 2017. Hvad angår indførelsen af samtidighed i aftaleperioderne erlovforslaget derfor korrigeret således, at det fremgår, at samtidigheden fortsat træ-der i kraft 1. januar 2017, men at aftaler, som løber længere end 1. januar 2017,fortsætter på gældende vilkår. Når disse aftaler udløber, kan der indgås kortereva-rende aftaler for den resterende del af den fastlagte aftaleperiode. Da alle aftalerdermed ikke kan træde i kraft og udløbe samtidig betyder det, at der ikke kan opnåsen flerårig sikkerhed for den statslige refusionsprocent fra aftaleperiodens start,men først når sidste aftale, der strækker sig længere end 1. januar 2017, udløber,hvilket vil være fra 1. juli 2018.Med henblik på at skabe størst mulig sikkerhed for den statslige refusionsprocentallerede fra 1. januar 2017 vil Kulturministeriet derudover rette henvendelse til dekommuner og teatre, som måtte have aftaler, der varer længere end 1. januar 2017,og foreslå dem, at aftalen opsiges og genforhandles med virkning pr. 1. januar 2017.Afgrænsning af refusionsberettigede aktiviteter og egnsteatres forpligtelse i forholdtil lokalmiljøetDanmarks Teaterforeninger finder det vigtigt at få afgrænset og præciseret, at dendel af egnsteatrets udgifter, der vedrører indkøb og forevisning af turnéforestillin-ger ikke er berettiget til refusion. Ellers vil det ifølge Danmarks Teaterforeningerbetyde en urimelig konkurrence fra egnsteatrenes side i forhold til de vilkår, somde frivilligt arbejdende teaterforeninger er underlagt.
Side 8
DATS – Landsforeningen for dramatisk virksomhed (omtales i det følgende somDATS) finder, at lovforslaget økonomisk straffer de egnsteatre, som har samar-bejdsprojekter med det øvrige lokale teaterliv. DATS finder det problematisk, atteatret kunkanog ikkeskalbidrage til at udvikle scenekunsten i deres lokalområ-de. For DATS er det vigtigt at tænke på fødekæden mellem skoler, uddannelse,amatørteatrene og professionelle teatre og peger på, at lovforslaget trækker i denstik modsatte retning. DATS spørger endvidere til, hvordan man vil afgrænse ud-gifter til primære refusionsgodkendte og andre ikke-refusionsgodkendte aktivite-ter.Kulturministeriets kommentarer:Den indførte afgrænsning af de refusionsberettigede aktiviteter er et udtryk for denindgåede politiske tillægsaftale af 5. september 2013.Hvad angår lovforslagest afgræsning af refusionsberettigede aktiviteter tager detteafsæt i et ønske om, at egnsteaterrefusionen fremover i højere grad målrettes udgif-ter, der knytter sig til teatrets primære aktiviteter, såsom produktion af scenekunst,og der som udgangspunkt ikke længere ydes refusion af udgifter til andre former foraktiviteter. Dette har ligeledes været et klart ønske fra egnsteatermiljøets interessen-ter.I og med der som udgangspunkt ikke længere ydes refusion af udgifter til andreformer for aktiviteter, som ikke knytter sig til teatrets primære opgaver, er det ikkehensigten fortsat at stille krav om, at teatret medvirker til at udvikle scenekunsten ilokalområdet, idet der i disse tilfælde ofte vil være tale om ikke-refusionsberettigedeaktiviteter. Det er med denne begrundelse, at ordet ”skal” ændres til ”kan” hvadangår egnsteatrets medvirken til at udvikle scenekunsten i lokalområdet.Det skal dog bemærkes, at projektstøtteudvalget for scenekunst kan beslutte, at ud-gifter til andre typer aktiviteter er refusionsberettigede, hvis det aftales i forbindelsemed indgåelse af en egnsteateraftale. På baggrund af politisk ønske og som følge afaftalen af 7. juni 2013 om et fagligt løft af folkeskolen er lovforslagets bemærkningerblevet præciseret, idet det nu nævnes, at samarbejdsaktiviteter med folkeskolen kanvære et eksempel på andre former for aktiviteter, der kan eventuelt kan betragtessom refusionsberettigede.Hvad angår Danmarks Teaterforeningers forslag om at afgrænse de refusionsberet-tigede aktiviteter, således at dette også omfatter indkøb og fremvisning af turnéfore-stillinger, fastholder Kulturministeriet bekendtgørelsens nuværende ordlyd. Detteskyldes, at det af den politiske aftale fremgår, at der ydes refusion af aktiviteterforbundet med produktion og opførelse af forestillinger samt aktiviteter, som ligger iumiddelbar tilknytning hertil. Det kan ikke udelukkes, at forevisning af turnéfore-stillinger kan ligge i umiddelbar tilknytning til teatrets primære aktiviteter. Derud-over skal det bemærkes, at den af Danmarks Teaterforeninger foreslåede afgræns-ning ville være særdeles vanskelig at administrere i praksis, bl.a. fordi det vil kræ-ve, at der skal aflægges separat regnskab for den del af egnsteatrets virksomhed,som knytter sig til egenproduktion og co-produktioner.
Side 9
Valg af ordlyden ”særlige aktiviteter” i forhold til refusionsberettigelseTIO henviser til bestemmelsen om, at Statens Kunstfond i forbindelse med indgå-else af en egnsteateraftale i særlige tilfælde kan godkende aktiviteter, der ikkeanses som primære, som refusionsberettigede. TIO mener, at betegnelsen ”sekun-dære aktiviteter” skal anvendes, så bestemmelsen svarer til ordlyden i den politi-ske aftale, ligesom ordet ”særlig” signalerer, at det kun er i helt særegne tilfælde,at sekundære aktiviteter kan godkendes som refusionsberettigede.TIO anbefaler, at man gør det mere konkret, hvilke parametre, det præcis er, Sta-tens Kunstfond skal forholde sig til i vurderingen af om sekundære aktiviteter kangodkendes som refusionsberettigede i forbindelse med indgåelse af egnsteaterafta-ler.Kulturministeriets kommentarer:Hvad angår forslaget om at ændre bestemmelsen, hvori det fastlægges, at StatensKunstfond kan godkende, at aktiviteter, som ikke ligger i tilknytning til teatretsprimære aktiviteter, er refusionsberettigede, noterer Kulturministeriet sig synspunk-terne men fastholder den nuværende formulering. Dette skyldes, at det af bekendt-gørelsen direkte fremgår, hvad der er teatrets primære aktiviteter, mens ordet se-kundære aktiviteter ikke anvendes som begreb eller defineres nærmere. Kulturmini-steriet ønsker derfor alene at skelne mellem primære aktiviteter eller aktiviteter, derligger i umiddelbar tilknytning hertil, og øvrige former for aktiviteter, der falderherudenfor.Kulturministeriet er dog enig i, at bestemmelsen ikke både behøver at henvise til, atdet skal være et særligt tilfælde, og der samtidig skal være tale om særlige forhold,der taler for refusionsgodkendelse, for at andre former for aktiviteter kan anses somrefusionsberettigede. Det vurderes at være tilstrækkeligt, at der blot er tale om sær-lige forhold, og udkastet til bekendtgørelsen er blevet rettet på dette punkt.Der stilles i den politiske tillægsaftale af 5. september 2013 krav om en nærmerefastlæggelse af, hvilke parametre, der lægger til grund for scenekunstudvalgets be-dømmelse, og Kulturministeriet skal derfor henvise til, at dette sker på baggrund afudvalgets generelle faglige kendskab til området og indsigt i teatrets virke.Kulturministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler:Med lovforslaget gives bemyndigelse til, at kulturministeren kan fastsætte nærme-re regler på en række områder. Brancherådet for Scenedans i Danmark, De FrieKoreografer og Uafhængige Scenekunstnere, foreslår at det præciseres, hvordankulturministeren skal fastsætte nærmere regler. De Frie Koreografer ser i denforbindelse gerne, at det i loven bliver fastlagt, at fastsættelse af regler og kriterierskal ske i samråd med eksempelvis scenekunstudvalget eller en anden part, dermåtte sidde inde med konkret viden om området.Kulturministeriets kommentarer:
Side 10
Den indarbejdede bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte nærmere regler påen række områder skyldes lovforslagets hensigt om en generel omstrukturering afloven og om, at bestemmelser, som tidligere var fastlagt i lov fremover fastlægges ibekendtgørelsesform.Ministeren vil derfor fastsætte nærmere regler i bekendtgørelsen om egnsteatre.Fastsættelsen af regler og bestemmelser i bekendtgørelsen om egnsteatre følger nor-mal praksis for, hvordan bekendtgørelser revideres. Dette betyder, at forslag til æn-drede eller tilføjede bestemmelser i bekendtgørelsen bliver sendt i høring, således atparter og interessenter har mulighed for at kommentere på ændringsforslagene for-ud for den endelig beslutning om, hvordan regelsættet skal fastlægges.Krav om aftale om fast spillested:TIO finder, at det er overflødigt, at regelsættet fastsætter, at lokalefaciliteter, somteatret råder over, skal være aftalt på forhånd i forbindelse med indgåelse af egns-teateraftalen, når det samtidig fastlægges, at egnsteateraftalen skal indeholdeoplysninger om fast spillested.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet fastholder bestemmelsen, i det de to bestemmelser vedrører toforskellige forhold. Hvor førstnævnte bestemmelse fastlægger, at der skal være ind-gået aftale mellem teatret og udlejer om lokalefaciliteter, fastlægger anden bestem-melse, hvad der skal fremgå af egnsteateraftalen.Omstrukturering af loven:Danmarks Teaterforeninger er positive overfor de foreslåede ændringer til loven,samt det forhold, at fremtidige justeringer af egnsteaterordningen skal forelæggesforligskredsen bag aftalerne. TIO ønsker, at kravet om forelæggelse for forligskred-sen indarbejdes i lovteksten.Kulturministeriets kommentarer:I lovforslagets bemærkninger fremgår det flere steder, at kommende ændringer ibekendtgørelsen om egnsteatre, som måtte være omfattet af den politiske Tillægsaf-tale af 5. september 2013 eller andre tidligere aftaler, forinden skal drøftes medforligskredsen. Kulturministeriet anser det derfor ikke nødvendigt, at det ligeledesfremgår af selve lovteksten.Særlige statslige tilskud:TIO har bemærket en ændring i udkastet til bekendtgørelsen vedrørende Kultur-styrelsens offentliggørelse af listen over hvilke teatre, som kan modtage et særligtstatsligt tilskud. TIO er bekymrede for at der i den forbindelse er risiko for, at teat-re kan blive slettet fra listen. TIO kritiserer ligeledes, at det ikke beskrives, hvor-dan det særlige statslige driftstilskud skal pristalsreguleres.Kulturministeriets kommentarer
Side 11
Hvad angår ændringen i formuleringen om Kulturstyrelsens offentliggørelse af enliste over teatre, som modtager et særligt statsligt tilskud, er der alene tale om enændring i bestemmelsens ordlyd og ikke indhold.I regelsættet er det indføjet, at det særlige statslige driftstilskud fastsættes på deårlige finanslove. Dette betyder implicit, at prisreguleringen af tilskuddet følgerfinanslovens prisregulering. Kulturministeriet vurderer ikke, at der er behov for enyderligere præcisering af dette.Fireårige strategi- og kunstneriske aktivitetsplanerGentofte Kommune mener ikke at det er muligt at lave fireårige strategi- ogkunstneriske aktivitetsplaner. Det kan mindske mulighed for eksperimenterendeog højaktuelt teater og det mindsker selvbestemmelse. Kommunen foreslår, at derikke stilles krav om dette, og at godkendelsen af egnsteateraftalen sker på bag-grund af objektive kriterier. Alternativt, at bestemmelsen kun gælder for nye teat-re, der ansøger om at blive egnsteatre.Kulturministeriets kommentarerSom følge af Tillægsaftalen af 5. september 2013 er det hensigten, at der stillessamme krav til egnsteatre, som allerede er en del af refusionsordningen, og teatre,som enten ønsker at indgå i ordningen eller hvis aftale indgås på ny. Der er derforbehov for, at Statens Kunstfond i alle disse tilfælde kan foretage en kvalitetsvurde-ring af teatret, og til brug herfor er der behov for materiale, der kan udgøre et be-slutningsgrundlag. Det er dog ikke hensigten, at en fremsendt aktivitetsplan aldrigkan afviges eller ændres, men den skal kunne give Kunstfonden en fornemmelse afog indsigt i teatrets kunstneriske ambitionsniveau og strategiske planer.Kulturstyrelsens offentliggørelse af minimumsrefusionsprocentTIO spørger til, om Kulturstyrelsen hvert år skal udmelde en refusionsprocent,som det fremgår af bekendtgørelsesudkastet, når refusionsprocenten ligger fast forfireårige perioder som følge af indførelsen af samtidighed i aftaleperioderne.Kulturministeriets kommentarerKulturministeriet fastholder bestemmelsen. Det er fortsat hensigten, at Kulturstyrel-sen hvert år offentliggør en minimumsrefusionsprocent. Om end der indføres samti-dighed i aftaleperioderne, og den statslige refusionsprocent dermed bliver mere sta-bil, vil der fortsat kunne forekomme uforudsete udsving i refusionsprocenten, i ogmed bevillingen fastsættes finansloven, som alene gælder et enkelt år ad gangen.Evalueringer:Foreningen af Danske Dramaturger opfordrer til, at evalueringer af teatre ogsåudarbejdes for, at andre teatre kan lære af dem og ikke kun som grundlag for atfratage et teater refusion. Foreningen af Danske Dramaturger spørger til, hvemder vil forestå evalueringerne.Kulturministeriets kommentarer:
Side 12
Som det fremgår af bekendtgørelsen om egnsteatre, vil evalueringer gennemføres afkonsulenter, som engageres til opgaven. Evalueringerne er tilgængelige på Kultur-styrelsens hjemmeside, således at andre teatre kan få indblik heri.Anvendelse af scenekunst som samlebetegnelseUafhængige Scenekunstnere ønsker, at den oprindelige formulering i lov om sce-nekunst, hvori det defineres nærmere, hvad der betragtes som ”teaterforestillin-ger”, fastholdes, idet formuleringen fastholder en forpligtelse til et alsidigt teater-syn og en virksomhed for en bred målgruppe.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet fastholder bestemmelsen og henvisningen til scenekunst som sam-lebetegnelse. Af hensyn til ønsket om omstrukturering af loven vil den nærmere præ-cisering af begrebet i stedet blive fastsat i bekendtgørelsen om egnsteatre.Korrekturrettelser:Danmarks Teaterforeninger og TIO finder, at ”Statens Kunstråd” lovforslagets § 15c og § 15 d skal ændres til ”Statens Kunstfond”.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet bemærker, at ordet ”Kunstråd” tidligere er ændret til ”Kunstfond”som følge af vedtagelsen af lov om Statens Kunstfond. Dette var dog ved en fejl ikkeafspejlet i den udgave af lovforslagets paralleltekst, som var sendt i høring.Anmodning om kommentarer til kravet om minimum to årlige produktionerI forbindelse med høringen over lovforslag og udkast til bekendtgørelse er hørings-parterne blevet bedt om at tilkendegive deres holdning til, om bekendtgørelsens §2, stk. 5, hvoraf det fremgår, at visse egnsteatre er undtaget fra bekendtgørelsenskrav om minimum to årlige produktioner, skal ændres således at undtagelsesbe-stemmelsen fremadrettet er en dispensationsmulighed. Gennemføres denne æn-dring, vil det fremover være Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for scene-kunst, der træffer beslutning om, hvorvidt der kan gives dispensation til, at et tea-ter fraviger kravet om minimum to årlige produktioner.Det er alene TIO, som har kommenteret på dette forhold. Ifølge TIO bør det væreScenekunstudvalgets opgave at vurdere, om der skal gives dispensation, således atbeslutningen træffes af et kunstfagligt armslængdeorgan. Samtidig understregesdet, at alle egnsteatre bør være omfattet af denne dispensationsmulighed.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet noterer sig dette synspunkt og har viderebragt det i de efterføl-gende politiske drøftelser om lovforslaget og bekendtgørelsesudkastet. Udkastet tilbekendtgørelsen er på den baggrund blevet ændret, således at det fremgår, at Sta-tens Kunstfond fremover kan dispensere fra kravet om, at et teater minimum skalhave to produktioner årligt. Jf. s. 6 ovenfor er det ligeledes præciseret i bekendtgø-relsen, at eksisterende aftaler, hvori teatre er undtaget fra dette krav, fortsætter pågældende vilkår, indtil aftalens udløb.