Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 104
Offentligt
1336002_0001.png
1336002_0002.png
1336002_0003.png
1336002_0004.png

Ændringsforslag

til

Forslag

tilLov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sentdiagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion[af beskæftigelsesministeren Mette Frederiksen]AfTil titlen

1)

Ititlenændres »tidligere udsendte soldater og andre statsansatte« til: »personer«.[Udvidelse af den sikrede personkreds]Til § 1

2)

Paragraffen affattes således:»§

1.

Denne lov omfatter personer, der er omfattet af §§ 2 - 5 i lov om arbejdsskadesikring,med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion og deres efterladte.«[Udvidelse af den sikrede personkreds]Til § 2

3)

I§ 2, stk. 1, nr. 3,udgår », og at sygdommen er opstået i tilknytning til og som følge af ud-sendelse som nævnt i § 1, stk. 2«.[Konsekvens af ændringen af den sikrede personkreds samt at der ikke længere stilles krav omudstationering]Til § 4

4)

Paragraffen affattes således:»§

4.

Afgørelser efter denne lov kan af tilskadekomne, efterladte, den ansættende myndighedog af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring vedrørende andre personer end statsansatteindbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 8 i lov om arbejdsskadesikring.«[Flere klageberettigede som følge af den udvidede personkreds]Til § 6

5)

I2. pkt.indsættes efter »ansættende statsmyndighed«: »og Arbejdsmarkedets Erhvervssyg-domssikring, jf. stk. 2«.[Ændret finansiering som følge af den udvidede personkreds]

6)

Somstk. 2indsættes:
»Stk.2.Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan til finansieringen af udgifter efterstk. 1 opkræve et tillæg til bidraget efter § 58 i arbejdsskadesikringsloven hos alle arbejdsgiverebortset fra statslige arbejdsgivere.«[Ændret finansiering som følge af den udvidede personkreds]Til § 8

7)

Det under nr. 3 foreslåede § 14, stk. 3, nr. 4 affattes således:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sent diagnosticeret posttraumatisk be-lastningsreaktion.«.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]

8)

I den under nr. 4 foreslåede ændring af § 59, stk. 1, 1. pkt. ændres »lov om erstatning oggodtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret post-traumatisk belastningsreaktion« til: »lov om erstatning og godtgørelse til personer med sentdiagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion«.[Konsekvens af den udvidede personkreds]

9)

Det under nr. 7 foreslåede § 94, stk. 3, nr. 4 affattes således:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sent diagnosticeret posttraumatisk be-lastningsreaktion.«.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]Til § 9

10)

Det under nr. 1 foreslåede § 14c, stk. 1, nr. 4, affattes således:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sent diagnosticeret posttraumatisk be-lastningsreaktion,«.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]Til § 10

11)

Det under nr. 1 foreslåede § 20, stk. 1, nr. 4 affattes således:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sent diagnosticeret posttraumatisk be-lastningsreaktion,«.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]Til § 11

12)

Det under nr. 2 foreslåede § 7, nr. 20, 2. pkt. affattes således:»Det samme gælder for kapitalbeløb, der udbetales i henhold til § 17, stk. 7, 4. og 5. pkt., og§ 27 i lov om arbejdsskadesikring, når erstatningen er tilkendt efter lov om erstatning og godt-gørelse til personer med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]
BemærkningerTil nr. 1Lovforslagets titel ændres som konsekvens af den udvidede personkreds, der indføres ved for-slag nr. 2.Til nr. 2Det foreslås, at lovforslaget udvides til at omfatte alle personer, der er omfattet af den sikredepersonkreds i § 2 - 5 i arbejdsskadesikringsloven.Ved forslaget ligestilles alle tilskadekomne, uanset om de mindst en gang har været udsendteller i øvrigt i tjenstligt medfør har opholdt sig i udlandet i områder, hvor danske statsansattedeltager i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignendeopgaver, eller om de har pådraget sig PTSD under arbejde i Danmark. Samtidig ligestilles pri-vatansatte, andre offentligt ansatte end statsansatte med soldater og andre statsansatte efter lo-ven.Det vurderes, at udvidelsen vil få betydning for privatansatte, der udsendes af en arbejdsgiver tilkonfliktområder m.v. samt for fængselsfunktionærer og socialrådgivere samt andre, der som ledi deres tjeneste udsættes for exceptionelle påvirkninger.Det er fortsat en betingelse efter loven, at sygdommen først diagnosticeres sent.Den udvidede personkreds indebærer en udvidelse af Folketingets Vedtagelse nr. V 57.Til nr. 3Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 2 om den udvidede personkreds. Der stilles ikkelængere krav om, at sygdommen skal være opstået i tilknytning og som følge af en udsendelse.Det forudsættes fortsat, at øvrige betingelser i arbejdsskadesikringsloven er opfyldt, herunderkravet om, at der er årsagssammenhæng mellem den arbejdsmæssige belastning og sygdommen.
Til nr. 4Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 2 om den udvidede personkreds. Det foreslås, atArbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring varetager retten til at indbringe Arbejdsskadestyrel-sens afgørelser for Ankestyrelsen i sager, der ikke vedrører statsansatte.Til nr. 5 og 6Den udvidede personkreds, der foreslås i nr. 2, indebærer ændringer af forslaget til § 6 om fi-nansiering af udgifterne til erstatning og godtgørelse, sagsoplysning samt administration.Efter arbejdsskadesikringsloven finansieres udgifter ved erhvervssygdomme af arbejdsgiverneved betaling af bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Dette gælder udgifter tilerstatning m.v. og til administration m.v.Sent diagnosticeret PTSD er ikke omfattet af arbejdsskadesikringsloven og kan derfor ikke fi-nansieres af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring uden særskilt hjemmel.De væsentligste udgifter efter lovforslaget til erstatning m.v. påhviler Forsvarsministeriet.Det foreslås på denne baggrund, at staten udbetaler erstatning m.v. til tilskadekomne statsansat-te. Det foreslås, at det er de enkelte statsinstitutioner, der finansierer udgifterne vedrørende de-res ansatte. Dette svarer til princippet i L 104.
For andre personer end statsansatte foreslås det, at udgifterne også betales af staten, der får refu-sion fra Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring for udgifterne. Arbejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikring får i den forbindelse adgang til at indbringe Arbejdsskadestyrelsens afgørelserfor Ankestyrelsen, efter forslaget i nr. 4.Det foreslås videre, at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring får hjemmel til at opkræve ettillæg til bidraget efter § 58 i arbejdsskadesikringsloven hos arbejdsgiverne dog ikke hos statsli-ge arbejdsgivere.Det bemærkes, at det ikke er muligt at skønne over de økonomiske konsekvenser af udvidelse afden sikrede personkreds.
Til nr. 7 - 12Forslagene er konsekvenser af forslaget i nr. 2 om den udvidede personkreds.