Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 6
Offentligt
1331412_0001.png
1331412_0002.png
1331412_0003.png
1331412_0004.png
1331412_0005.png
1331412_0006.png
1331412_0007.png
1331412_0008.png
1331412_0009.png
1331412_0010.png
1331412_0011.png
1331412_0012.png
1331412_0013.png
1331412_0014.png
1331412_0015.png
1331412_0016.png
1331412_0017.png
Frans Ørsted Andersen, lektor, ph.dSkoleforskning / DPU/IUP/ Aarhus Universitet
INTERNATIONALE –PRIMÆRTNORSKEOGFINSKE- ERFARINGERMED FORSKNING I OGUDVIKLING AFGRUNDSKOLENS FAG
Moderatnorsksucces medkundskabsløft og kompetence- ogkvalitetsudvikling i grundskolenSvagt forbedrede norske PIRLS (2012), TIMSS
(2012) og PISA (2013) kan fortolkes sombegyndende positive resultater af statsligsatsning på kundskabsløft,kompetenceudvikling og kvalitet i skolen.Stortingsmeldingen ”Kvalitet i skolen” (2008)var et grundlag for en sådan ny statsligsatsning på kompetenceudvikling ogvideruddannelse for lærere.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
2
Rapport: «Kompetanse for kvalitet– strategi for videreutdanning avlærere»” (2013)Rapporten er udarbejdet af Oxford Research ogSkoleforskning på AU /DPU, og handler omevalueringen afNorgesnationale strategi forefter- og videreuddannelse af lærere.Formålet var, at give et billede af uddannelsernesniveau, relevans og forskningsbasering.Resultaterne af evalueringen er overvejendepositive.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
3
Norge:statslig satsning påkompetenceudvikling fortsættesStrategien videreføres 2014-2015 med et
regionalt samarbejde mellem universiteter ogprofessionshøjskoler om bl.a. udvikling ogfordeling af studietilbud og om fortsatkortlægning af behovene.Satsningen har også medført mulighed foruniversitetsbaseret læreruddannelse og enslags autorisationsforløb for lærereFT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
4
Rapportens pointer vedr. lærerens rollei forhold til kvalitet inorskskole:Lærerens ekspertise og kapacitet er den mest
betydningsfulde enkeltfaktor for at forklareelevernes læringsudbytteLærerkvalitet korrelerer signifikant ogpositivt med elevresultaterSkolesystemets kvalitetsgrænse går vedkvaliteten af dets lærereEfter- og videreuddannelse af lærere skalforegå på universitetsniveau for at løftelærernes faglige fordybelse og kompetence.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
5
Den finske folkeskole er stadigblandt verdens allerbedste.I PISA 2000, 2003, 2006, 2009 og 2012 er de
finske resultater “best in the west” og blandtde allerbedste i verden i læsning, naturfag ogmatematik.Den finske skole er flere gange af OECDbetegnet som “verdens bedste” med både“high quality and high equity”
FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen
07-02-2014
6
Forskning i og udvikling af grundskolensfag sker iFINLANDpå universiteternespædagogiske institutter
I 1970’erne fusionerede professionshøjskolerne
(seminarierne) med universiteterne og dannedekernen i de nye pædagogiske institutter på 7regionale universiteter.Samtidig blev der på de pædagogiskeinstitutter oprettet nye stillnger i”undervisning i skolefagene” (fagdidaktik)Senere kom fagdidaktiske professorater og -forskningsprogrammer til.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
7
Fra grundskolelærer til professori fagdidaktik iFINLANDLæreruddannelse med minimum en bachelor
og en kandidat i et eller to skolefag påuniversitetetSærlige læringsteoretiske og didaktiskemoduler på det pædagogiske institut.Undervisningspraksis i pågældende skolefagEn ph.d på områdetNogle års forskningserfaringSå kan man ansøge om en professorstilling.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
8
Integration af teori og praksis påområdet ”forskning i og udvikling afgrundskolens fag” iFINLAND.Forskning i fagene, fagdidaktisk forskning og
læreruddannelse finder sted på sammeinstitution, nemlig på universiteterne, ogintegreres på de pædagogiske institutter.Samarbejde mellem de pædagogiskeinstitutter og faginstitutterne. En forsker ifysik kan således i perioder skifte mellemansættelse på institut for fysik og pålæreruddannelsen på institut for pædagogik. .FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
9
Eksempel på aktuelfinsklærerefter- og videreuddannelseUddannelse af lærere som vejledere/
mentorer indenfor fagene og faglige områdersom fx læse- og inklusionsvejledning.Vejleder- og mentoruddannelserne erforankrede på universiteterneUddannelserne ledes af en professor ididaktik for pågældende fag/område. De ersåledes forskningsbaseredeFT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
10
LUMA centre iFIN:synergi mellemskoler, læreruddannelse og forskningPå LUMA-centre arbejder grundskolelæreresammen med forskere fra universiteternesfagdidaktiske miljøerI LUMA projekterne formidles og udvikesuniversiteternes forskningsresultater i forhold tilfx:1. fagdidaktik. 2. medier og IT. 3. Hands-on og”DIY” aktiviteter for offentligheden.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
11
To læreruddannelser iFINLANDFinsk læreruddannelse har to grene i
forhold til grundskolens fag:1. klasselæreruddannelsen, som sigterbredt med undervisning i en række afgrundskolens fag i 1.-6. kl., dog medspecialisering i 2-3 fag2. faglæreruddannelsen til 7.-9. kl. og tilungdomsuddannelsesniveau (16-19 årige)med bachelor og kandidatuddannelse i 1-3skolefag.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
12
Læreruddannelse iFINLANDforegår på universitetetBegge finske læreruddannelser finder sted på
universitetets pædagogiske institut.Begge læreruddannelser er også 5 årige med enbachelor og en kandidatdel. Lærere i Finland ersåledes altid kandidater og ikke (som i DK)bachelorer.Lærerudd. er dermed forskningsbaseret.Alle skolefag har en fagdidaktisk enhed påuniversitetet med professorater i pågældendefags didaktik.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
13
FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen
07-02-2014
14
Teori og praksis hænger sammenifinsklæreruddannelseLærerne på øveskolerne er
universitetsansatte og medvirker ilæreruddannelse, pædagogiskudviklingsarbejde, forskning, og efter- ogvidereuddannelse af lærerne.En del af lærerne på disse øveskoler har ph.d ifagdidaktik indenfor grundskolens fag.Fagdidaktisk teori og praksis forenes således iøveskolelærerneFT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
15
Kun de bedste bliver lærereRekruttering tilfinsklæreruddannelse: kun
de mest velkvalificerede bliver optagetI 2012 var der 1783 ansøgere til 120studiepladser på klasselæreruddannelsen påHelsinki Universitet6,7% af ansøgerne blev optaget efteroptagelsesprøve og optagelsesinterview.På de øvrige universiteter og påfaglæreruddannelsen var situationentilsvarende.FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen07-02-2014
16
FT-høring 040214. Frans Ørsted Andersen
07-02-2014
17