Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1396306_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. september 2014
Forvaltningsretskontoret
Katrin Thorsvig Hansen
2014-0030-2302
1243842
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1056 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juni 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1056 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvad EU-domstolens dom i
sagen mellem Google og en spansk borger, som omtales i ar-
tiklen Google tvinges til at give dig lov til at blive glemt”bragt
på www.politiken.dk den 13. maj 2014, vil betyde for dansk
lovgivning, og er ministeren enig med SF i, at der bør indføres
regulering, som sikrer danskerne ret til at blive glemt på nettet.
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE2288478/google-
tvinges-til-at-givedig-lov-til-at-blive-glemt/”
Svar:
1.
EU-Domstolen afsagde den 13. maj 2014 dom i den såkaldte Google-
sag (sag C-131/12). Baggrunden for sagen var en anmodning fra en spansk
domstol om præjudiciel afgørelse vedrørende fortolkningen af bestemmel-
ser i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995
om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af per-
sonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (persondata-
direktivet).
Om fortolkningen af persondatadirektivet anføres følgende i domskonklu-
sionen:
”Artikel 2, litra b) og d), i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv
95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i for-
bindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger skal fortolkes således, at en søgemaskines aktivi-
tet, der består i at finde oplysninger, der er offentliggjort eller lagt på
internettet af tredjemand, indeksere disse automatisk, lagre dem mid-
lertidigt og sluttelig gøre dem tilgængelige for internetbrugerne i en
vis prioriteret orden, for det første skal kvalificeres som »behandling
af personoplysninger« som omhandlet i artikel 2, litra b), når oplys-
ningerne indeholder personoplysninger, og for det andet skal udbyde-
ren af denne søgemaskine anses for at være »registeransvarlig« som
omhandlet i artikel 2, litra d).
Artikel 4, stk. 1, litra a), i direktiv 95/46 skal fortolkes således, at en
behandling af personoplysninger foretages som led i aktiviteter, der
inden for en medlemsstats område udføres af en registeransvarligs
virksomhed eller organ som omhandlet i bestemmelsen, når en søge-
maskineudbyder etablerer en filial eller et datterselskab i en medlems-
stat, der skal sørge for reklame og salg af reklameplads i søgemaski-
nen, og hvis aktivitet er rettet mod indbyggerne i denne medlemsstat.
Artikel 12, litra b), og artikel 14, stk. 1, litra a), i direktiv 95/46 skal
fortolkes således, at en søgemaskineudbyder med henblik på at over-
holde de rettigheder, der er fastsat i bestemmelserne, og for så vidt
som de betingelser, der er fastsat i direktivet, faktisk er opfyldt, er for-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pligtet til fra den resultatliste, der vises efter en søgning på en persons
navn, at fjerne link til websider, som er offentliggjort af tredjemand og
indeholder oplysninger vedrørende denne person, også i det tilfælde,
hvor dette navn eller disse oplysninger ikke forudgående eller samti-
dig slettes fra disse websider, og i givet fald selv når offentliggørelsen
på disse sider i sig selv er lovlig.
Artikel 12, litra b), og artikel 14, stk. 1, litra a), i direktiv 95/46 skal
fortolkes således, at det inden for rammerne af bedømmelsen af betin-
gelserne for disse bestemmelsers anvendelse bl.a. skal undersøges, om
den berørte person har ret til, at den pågældende oplysning vedrørende
personen på nuværende tidspunkt ikke længere knyttes til personens
navn på en resultatliste, der vises efter en søgning på dette navn, uden
at det med henblik på konstateringen af, at en sådan ret findes, dog
herved er et krav, at inklusionen af den pågældende oplysning på re-
sultatlisten skader den berørte person. Da den berørte person, henset
til den pågældendes grundlæggende rettigheder i medfør af artikel 7
og 8 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder,
kan anmode om, at den pågældende oplysning ikke længere stilles til
rådighed for den brede offentlighed ved sin inklusion på en sådan re-
sultatliste, går disse rettigheder i princippet forud for ikke blot søge-
maskineudbyderens økonomiske interesse, men også for offentlighe-
dens interesse i at få adgang til nævnte oplysning ved en søgning på
denne persons navn. Dette er imidlertid ikke tilfældet, såfremt det af
særlige grunde, såsom den rolle, som nævnte person har i det offentli-
ge liv, fremgår, at indgrebet i personens grundlæggende rettigheder er
begrundet i offentlighedens vægtige interesse i at have adgang til den
pågældende oplysning via inklusionen på resultatlisten.”
Persondatadirektivet er implementeret i dansk ret ved lov nr. 429 af 31.
maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer (per-
sondataloven).
Persondatadirektivets artikel 4, stk. 1, litra a, om direktivets geografiske
anvendelsesområde, artikel 12, litra b, om retten til at få personoplysninger
berigtiget, slettet eller blokeret, og artikel 14, stk. 1, litra a, om retten til at
gøre indsigelse mod behandling af personoplysninger om en selv, er im-
plementeret med persondatalovens § 4, § 35 og § 37.
2.
Det følger af fast praksis fra EU-Domstolen, at de nationale myndighe-
der ved anvendelsen af nationale retsforskrifter, der gennemfører et EU-
direktiv, i videst muligt omfang skal fortolke dem i lyset af det pågælden-
de direktivs ordlyd og formål, for at det med direktivet tilsigtede resultat
fremkaldes, og for dermed at handle i overensstemmelse med artikel 288,
stk. 3, i Traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, hvorefter et
direktiv med hensyn til det tilsigtede mål er bindende for enhver medlems-
stat, som det rettes til, jf. eksempelvis sag C-282/10, Dominguez, præmis
24.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette betyder, at danske myndigheder, herunder Datatilsynet, skal fortolke
og anvende persondataloven i overensstemmelse med persondatadirektivet
således som fortolket af EU-Domstolen, herunder i Google-sagen af 13.
maj 2014.
På baggrund heraf er det Justitsministeriets opfattelse, at der ikke er behov
for at ændre persondataloven med henblik på at sikre, at dansk ret er i
overensstemmelse med persondatadirektivet.
Det bemærkes i den anledning, at det følger af persondatalovens § 58, at
Datatilsynet af egen drift eller efter klage fra en registreret påser, at be-
handlingen finder sted i overensstemmelse med loven og regler udstedt i
medfør af loven. Det fremgår endvidere af § 59, at Datatilsynet bl.a. kan
påbyde en privat dataansvarlig at ophøre med en behandling, der ikke må
finde sted efter loven, og at berigtige, slette eller blokere bestemte oplys-
ninger, som er omfattet af en sådan behandling.
3.
Justitsministeriet kan til udvalgets orientering i øvrigt oplyse, at der i
forslaget til en generel forordning om persondatabeskyttelse, som i øje-
blikket forhandles i EU-regi, udtrykkeligt indgår en bestemmelse om den
registreredes ret til at blive glemt. Det bemærkes i den forbindelse, at EU-
Domstolens dom i Google-sagen inddrages i arbejdet med forordningsfor-
slaget.
4