Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1363678_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
30. april 2014

Besvarelse af spørgsmål 307 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 4. april 2014 efter ønske fra Lisbeth Bech Poul-

sen (SF).

Spørgsmål:

På Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man læse, atder den30. august 2013 blev offentliggjort en ny vejledning om socialeklausuler omuddannelses- og praktikpladser i udbud på styrelsens hjem-meside. Ministerenbedes oplyse, hvornår den første vejledning om socia-le klausuler omuddannelses- og praktikpladser, som udmøntning af følg-eller-forklar princippet frafinanslovsaftalen for 2013, blev tilgængelig påKonkurrence- ogForbrugerstyrelsens hjemmeside.

Svar:

Erhvervs- og Vækstministeriet sendte den 6. februar 2013 et brev tilsamtlige ministerier og gjorde dem opmærksomme på, at statslige ordre-givere fremover er forpligtet til at anvende ”følg eller forklar”-princippetom sociale klausuler om uddannelses- og praktikpladser i relevante ud-bud. Som bilag til dette brev var der vedlagt en vejledning til ministerier-ne, somblandt andet beskrev, hvad ”følg eller forklar”-princippet indebæ-rer, hvem der er omfattet af princippet, hvordan et relevant udbud er defi-neret,og hvilke overvejelser ordregiver skal gøre sig ved vurderingen af,om et konkret udbud er egnet til en social klausul om uddannelses- ogpraktikaftaler. De statslige myndigheder har således været orienteret om,hvad ”følg eller forklar”- princippetindebærer siden 6. februar 2013.Den 30. august 2013 offentliggjorde Konkurrence- og Forbrugerstyrelse-nen mere detaljeret vejledning om anvendelse af ”følg eller forklar”-princippet, der har været tilgængelig på styrelsens hjemmeside siden.Denne vejledning er både rettet mod statslige, regionale og kommunaleordregivere og er et praktisk redskab, som skal gøre det nemmere for or-dregivere at indsætte sociale klausuler i relevante udbud. For at opfyldedette formål indeholder vejledningen, foruden en beskrivelse af ”følgeller forklar- princippet, konkrete eksempler på, hvordan en social klausulkan formuleres og direkte indsættes i udbudsmateriale.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk