Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1309189_0001.png
1309189_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 29 (Alm. del):I brev af 12. november 2013 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 29:”Hvordan vil ministeren sikre, at der fortsat fokuseres på at oparbejdeforståelse af danske forhold i gymnasiets undervisning – og ikke kun denære, de europæiske og de globale forhold – efter at formuleringen igymnasielovens formålsparagraf (§1, stik 5) ikke længere udtrykker beho-vet for at videregive forståelse for danske forhold? ”Svar:Når formålsparagraffen i alle de fire gymnasiale uddannelser taler om”det nære”, så betyder det ikke mindst ”det danske”, eftersom det jo erdanske uddannelser for elever i Danmark.Konkret er det læreplanerne, som sikrer, at behovet for at videregiveforståelse for danske forhold dækkes. Jeg vil give nogle eksempler fra deobligatoriske fællesfag, dvs. fag, som alle elever skal have.Det gælder fx faget dansk på stx, hvor beskrivelsen af fagets identitet ogformål indledes således:Fagets kerne er dansk sprog og litteratur.Tilsvarendeformuleringer findes for de øvrige gymnasiale danskfag (hhx, htx og hf).Og vi har fortsat kravet om, at kanonforfatterne skal læses i alle de gym-nasiale uddannelser.Om kernestoffet hedder det i historie på stx:Historiefagets kernestof er cen-trale begivenheder, perioder og udviklingslinjer i såvel Danmarks historie som ver-denshistorie med særlig vægt på Europas historie.På hf hedder det:Kernestoffet er– dansk historie og identitet,og i samtidshistorie på hhx:Hovedlinjer i dan-markshistorien og verdenshistorien.Og i samfundsfag er kernestoffet på det obligatoriske C-niveau på stxbl.a.:
05-12-2013
2Politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme,liberalisme og socialismePolitiske beslutningsprocesser i DanmarkDemokrati og menneskerettigheder i en globaliseret verden, herunder betyd-ningen af retssystemetTilsvarende formuleringer indgår i kernestoffet i samfundsfag C på hhxog htx.Hertil kommer, at mange elever i deres arbejde med projekter i de for-skellige fag og på tværs af fag tager udgangspunkt i lokale danske for-hold, som de anvender deres faglighed på.Kulturelt, sprogligt, historisk og samfundsfagligt er det såledesi de obliga-toriske fagsikret, at eleverne, når de forlader de gymnasiale uddannelser,har fået en god forståelse for danske forhold. Dertil kommer, at elevernei mange af deøvrige fagogså får adgang til en god forståelse af konkretedanske forhold.Hensynet til elevernes forståelse for danske forhold giver derfor ikkeanledning til særlige initiativer fra min side. Det er allerede sikret i voreslæreplaner.Endelig skal jeg for god ordens skyld gøre opmærksom på, at der ikkevar eksplicitte krav i formålsparagraffen om det danske før reformen.Der stod ”Gymnasieskolengiver … en fortsat almendannende undervisning, somtillige giver det nødvendige grundlag for videregående studier og slutter med en prøve(studentereksamen). Undervisningen skal endvidere bidrage til elevernes personligeudvikling og til at udvikle deres interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokra-tisk samfund”.LBK nr. 178 af 15/3 2002 (historisk).
Med venlig hilsen
Christine Antorini