Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1311273_0001.png
1311273_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 26 (Alm. del):I brev af 11. november 2013 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem afudvalget (MFU) Hans Andersen (V) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 26:”Vil ministeren sikre, at AMU-kurserne kun udbydes, hvis der er doku-menteret behov for disse uddannelser? Altså stille krav om uddannelsermed effekt?”Svar:Arbejdsmarkedsuddannelsessystemet er i henhold til § 10 i lov om ar-bejdsmarkedsuddannelser m.v. opbygget således, at det er arbejdsmarke-dets parter i efteruddannelsesudvalgene, der udvikler nye uddannelser, såarbejdsmarkedets behov hurtigt kan imødekommes. Systemet sikrer des-uden, at uddannelser, der ikke anvendes bliver afviklet. Der er min opfat-telse, at denne opbygning gør, at der kun eksisterer uddannelser, der ertidssvarende, og som reelt efterspørges på arbejdsmarkedet.Når dette er sagt, interesserer jeg mig naturligvis også for, at uddannel-serne har effekt. Effektmåling af deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelserer dog en kompleks størrelse.AE-rådet har i en analyse fra 2012 med titlen ”Voksen- og efteruddan-nelse afspejles direkte på løn og beskæftigelse” bl.a. vist, at lønmodtage-re, der har deltaget i AMU gennemsnitligt har en højere beskæftigelses-grad end lønmodtagere, der ikke har deltaget i AMU. Desuden viser un-dersøgelsen, at deltagelse i AMU gennemsnitligt medfører en stigning itimelønnen samt øger jobmobiliteten. Til gengæld kunne en analyse fratænketanken DEA med titlen ”Analyse af industriens kompetenceevne –sammenhængen mellem danske industrivirksomheders produktivitet oguddannelsessammenhæng og deres forbrug af voksen- og efteruddannel-se” (2012) ikke påvise en klar sammenhæng mellem deltagelse i arbejds-markedsuddannelser og produktivitet.
09-12-2013
2LO og AKF har i analysen ”Effekter af efteruddannelse af faglærte ogufaglærte – Analyser af branchemobilitet og certifikater” fra 2011 sam-men undersøgt effekten af specifikke arbejdsmarkedsuddannelser. Afpraktiske grunde blev der kigget på 10 af de mest anvendte uddannelser.Her var resultatet, at certifikatuddannelser øger mobiliteten, mens kurseri samarbejde og teamwork øger fastholdelsen på samme arbejdssted.Pointen med denne kortfattede præsentation af udvalgte undersøgelserer, at effektkravet i AMU-systemet har flere facetter. Der kan dels væretale om mange forskellige typer af effekt, dels vil der med ca. 3.000 for-skellige arbejdsmarkedsuddannelser være tale om forskellige effekterafhængig af, hvilke uddannelser der undersøges.
Med venlig hilsen
Christine Antorini