Udvalget til Valgs Prøvelse 2013-14
UVP Alm.del Bilag 43
Offentligt
1395132_0001.png
Enhed
Valgenheden-
/CPR-kontoret
Sagsbehandler
NNM/CLH/CG
Koordineret med
CSC Danmark og
Danmarks Statistik
Sagsnr.
2014 - 17916
Doknr.
162756
Dato
22-08-2014
Redegørelse om fejlbehæftet udtræk over herboende
ikke-danske EU-borgere med valgret til Europa-
Parlamentsvalget den 25. maj 2014
1.
Indledning og sammenfatning
I forbindelse med behandlingen af en borgerhenvendelse om manglende optagelse på
valglisten til Europa-Parlamentsvalget 2014 modtaget den 21. juni 2014 er Økonomi-
og Indenrigsministeriet den 11. august 2014 blevet bevidst om, at en fejl i CPR-
udtrækket over herboende ikke-danske EU-borgere med valgret til Europa-
Parlamentsvalget den 25. maj 2014 har medført, at en række herboende ikke-danske
EU-borgere ikke har indgået i det nævnte udtræk og dermed ikke har modtaget det
postkort fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, som indeholder information om mulig-
heden for at blive optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalget i Danmark.
Det kan efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse lægges til grund, at det
pågældende fejludtræk fra CPR ikke har haft indflydelse på opgørelsen af mandatfor-
delingen eller de valgte kandidater, idet det efter ministeriets opfattelse kan lægges til
grund, at det vil være under 100 herboende EU-borgere, der som en følge af fejl-
udtrækket fra CPR ikke har afgivet en stemme til Europa-Parlamentsvalget i Danmark.
Det bemærkes herved, at det laveste antal stemmer, som det ville kræve at flytte et
mandat mellem et af de to valgforbund eller et af de tre partier uden for valgforbund
ved Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014, er 17.788 stemmer.
Det laveste antal stemmer, som det ville kræve at flytte et mandat inden for de to valg-
forbund ved Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014, er 40.859 stemmer.
Det ville endelig kræve minimum 3.315 flere stemmer, for at et partis første stedfor-
træder blev valgt i stedet for den faktisk valgte kandidat med færrest stemmer.
Fejlen består i, at der er anvendt en forkert valgdato (datoen for det forrige Europa-
Parlamentsvalg den 7. juni 2009) som grundlag for udtrækket. Det bevirker, at de her-
boende ikke-danske EU-borgere, der endnu ikke var fyldt 18 år ved valget den 7. juni
2009, men som siden og senest den 25. maj 2014 er fyldt 18 år og dermed havde
valgret til Europa-Parlamentsvalget i 2014, ikke er indgået i udtrækket, og dermed ikke
fået tilsendt ministeriets postkort.
I praksis er det godt 1 pct. af de herboende EU-borgere, som modtager det pågæl-
dende postkort, og som ikke i forvejen står på valglisten, der søger om at komme på
valglisten til Europa-Parlamentsvalget i Danmark frem for i det land, hvor de er stats-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395132_0002.png
borgere. Da det drejer sig om 12.585
1
personer, som ikke indgik i udtrækket, kan det
lægges til grund, at ca. 128 personer af disse personer ville have søgt om at komme
på valglisten. Imidlertid er en række af dem, der fejlagtigt ikke modtog postkortet – 57
personer - alligevel efter ansøgning herom blevet optaget på valglisten. Samlet set
kan det således efter ministeriets opfattelse lægges til grund, at fejludtrækket i realite-
ten har berørt under 100 herboende EU-borgere.
Idet ministeriet skal beklage den skete fejl, skal ministeriet samtidig understrege, at
fejlen
ikke
har afskåret den pågældende gruppe af herboende ikke-danske EU-
borgere fra at søge om og blive optaget på valglisten, såfremt de ad anden vej har
erfaret, at de havde mulighed herfor samt selv har søgt oplysninger om den rette pro-
cedure, som bl.a. har været oplyst på ministeriets valghjemmeside valg.oim.dk samt
på borger.dk.
I det følgende gives en redegørelse for de relevante EU-regler og det danske rets-
grundlag samt en detaljeret redegørelse for det konkrete sagsforløb og de konsekven-
ser, som fejlen har medført.
2.
EU’s regler for valgret for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat,
hvor de ikke er statsborgere
Ifølge artikel 22, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
har ”enhver unionsborger, der har bopæl i en medlemsstat, hvor han ikke er statsbor-
ger, valgret og er valgbar ved valg til Europa-Parlamentet i den medlemsstat, hvor han
har bopæl”. Gennemførelsesbestemmelserne for denne ret blev vedtaget ved Rådets
direktiv 93/109/EF af 6. december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bo-
pæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere.
I henhold til artikel 12 i det omtalte direktiv 93/109/EF skal bopælslandet
i tilstrækkelig
god tid på behørig vis underrette EU-vælgere og EU-valgbare
2
om de betingelser og
bestemmelser, der gælder for udøvelse af valgret og valgbarhed
i det pågældende
land.
Direktivet stiller ikke nærmere krav til, hvad underretning ”på behørig vis” indebærer.
Ved tidligere Europa-Parlamentsvalg har ca. 10 EU-lande, herunder Danmark, sendt
informationsmateriale ud individuelt til den enkelte vælger på dennes adresse, mens
andre EU-lande har valgt at give informationen ved mere generelle kampagner og
oplysning i forskellige medier, herunder aviser, TV og radio samt på myndighedernes
egne hjemmesider.
3.
Information til herboende ikke-danske EU-borgere om deres ret til at stem-
me og stille op til Europa-Parlamentsvalg
De nærmere regler om optagelse på valglisten af personer, der har valgret til Europa-
Parlamentet efter § 3, stk. 1, nr. 3, i Europa-Parlamentsvalgloven
3
(herboende ikke-
1
Tallet er fremkommet ved en simulation foretaget den13. august 2014, hvor den rigtige valgdato er indsat.
Tallet kan således afvige en smule fra det reelle antal herboende ikke-danske EU-borgere, som ikke indgik i
udtrækket foretaget den 24. februar 2014, da der er en række parametre, der ikke har kunnet genskabes i
forhold til ind/udrejse mv.
2
Dvs. unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, og som har opnået
alderen for valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i det pågældende bopælsland.
3
Lovbekendtgørelse nr. 368 af 10. april 2014.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395132_0003.png
danske EU-borgere) fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren, jf. Europa-
Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 4.
Ministeriet fastsatte reglerne om optagelse på valglisten til Europa-Parlamentsvalget
den 25. maj 2014 af herboende ikke-danske EU-borgere i bekendtgørelse nr. 89 af 23.
januar 2014 om optagelse på valglisten til Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014
af personer, der er statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske
Union og er bopælsregistreret i CPR (i det følgende omtalt som ”bekendtgørelsen”).
I henhold til bekendtgørelsens § 15, stk. 1, skulle ministeriet sende underretning til alle
ikke-danske EU-borgere, som var bopælsregistreret i CPR pr. 24. februar 2014, og
som senest på valgdagen ville være fyldt 18 år, og som dermed var stemmeberettiget
til Europa-Parlamentsvalget, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 3.
De ikke-danske EU-borgere, som indrejste senere end den 24. februar 2014, skulle
ifølge bekendtgørelsens § 15, stk. 2, modtage tilsvarende information fra tilflytnings-
kommunen om deres ret til at stemme og stille op til valget til og med den dag, hvor
fristen for at søge om at blive optaget på valglisten udløb (den 9. maj 2014).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har via en leverandør (Strålfors A/S)
4
indleveret
postkort den 28. februar 2014 til postbesørgelse med information om muligheden for
at stemme og stille op til valget i Danmark til de herboende ikke-danske EU-borgere,
som havde ret til at deltage i valget. Udsendelsen af informationen skete som led i
opfyldelsen af Danmarks forpligtelse efter artikel 12 i direktiv 93/109/EF som omtalt
ovenfor.
Som grundlag for udsendelse af ministeriets informationspostkort om det kommende
valg leverede CPR-kontoret i samarbejde med CSC Danmark et udtræk fra CPR. Ud-
trækket blev leveret til ministeriets leverandør, som forestod udsendelsen af postkor-
tene på ministeriets vegne.
Der blev udsendt to versioner af postkortet:
1)
én version blev udsendt til de herboende ikke-danske EU-borgere, som
ikke var op-
taget på valglisten
til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, fordi de enten ikke tidligere
har ansøgt herom eller siden har anmodet om at blive slettet af valglisten i Danmark.
I denne version af postkortet blev de pågældende EU-borgere oplyst på dansk og på
engelsk om, at der var valg i Danmark til Europa-Parlamentet den 25. maj 2014, at de
pågældende borgere havde ret til at stemme og stille op til valget i Danmark, samt at
de skulle ansøge om at blive optaget på valglisten inden for en nærmere angivet frist,
hvis de ønskede at stemme til valget i Danmark. Der blev endvidere henvist til, at an-
søgningsskema og yderligere oplysninger kunne findes på ministeriets valghjemme-
side valg.oim.dk.
Den anden version af postkortet blev sendt til de herboende ikke-danske EU-
borgere, der
allerede var optaget på valglisten,
fordi de har anmodet om optagelse
på valglisten forud for et tidligere Europa-Parlamentsvalg. De pågældende blev op-
lyst om, at de ikke behøvede at foretage sig yderligere, hvis de fortsat ønskede at
2)
4
Økonomi- og Indenrigsministeriet havde indgået aftale med Strålfors A/S om fremstilling af postkort i to
varianter (i alt ca. 130.000 stk.), påtrykning af modtageroplysninger samt varsling og indlevering af postkor-
tene til Post Danmark som C-post. Økonomi- og Indenrigsministeriet har tidligere benyttet Strålfors som
leverandør ved udsendelse af ca. 100.000 breve til førstegangsvælgere ved kommunal- og regionalvalget i
2013.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395132_0004.png
stemme til valget i Danmark den 25. maj 2014, samt om, at de kunne anmode om at
blive slettet af valglisten samt fristen herfor.
Postkortene indeholdt derudover begge en kortere tekst på tysk, fransk og polsk om
indholdet af postkortet samt oplysning om, at man kunne finde yderligere information
på disse sprog om optagelse på valglisten på ministeriets valghjemmeside
valg.oim.dk. På postkortet til de herboende ikke-danske EU-borgere, som ikke var
optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, indeholdt den franske,
tyske og polske tekst endvidere oplysning om, at ansøgningsskemaet for ansøgning
om optagelse på valglisten kunne findes på ministeriets valghjemmeside valg.oim.dk.
Valghjemmesiden valg.oim.dk er ministeriets generelle informationskanal over for
borgere, partier, myndigheder m.v. om forskellige valgrelaterede emner. Ministeriet
havde på forsiden af valghjemmesiden i den periode, hvor herboende ikke-danske
EU-borgere kunne søge om optagelse på valglisten, et meget synligt link til mere de-
taljeret information om proceduren for optagelse på valglisten for herboende ikke-
danske EU-borgere samt til det relevante ansøgningsskema på dansk, engelsk, tysk,
fransk og polsk. Se vedlagte skærmprint fra ministeriets valghjemmeside (bilag 1).
Ministeriet besvarede endvidere et stort antal skriftlige og telefoniske henvendelser fra
herboende ikke-danske EU-borgere, der ønskede oplysning og nærmere vejledning
om ansøgningsproceduren.
4.
Folketingets godkendelse af valget
I henhold til Europa-Parlamentsvalglovens § 37, stk. 1, afgør Folketinget
endeligt,
om
økonomi- og indenrigsministerens beregninger og opgørelser vedrørende valget skal
godkendes, eller om der skal foretages nye beregninger og opgørelser. Rejses der
tvivl om gyldigheden af valget af et medlem, jf. § 5, stk. 2, eller om et medlems valg-
barhed, jf. § 6, træffer Folketinget endelig afgørelse herom.
Folketinget kan endvidere træffe afgørelse om, at afstemningen er helt eller delvis
ugyldig, jf. lovens § 39. I så fald bestemmer Folketinget endeligt, i hvilket omfang og
på hvilken måde omvalg skal afholdes.
Godkendelsen af valget sker i form af fremsættelse af et beslutningsforslag i folke-
tingssalen, som der stemmes om efter de almindelige afstemningsregler i Folketingets
forretningsorden. Beslutningsforslaget fremsættes af Udvalget til Valgs Prøvelse, der
forinden har behandlet klagerne over valget og gennemgået Økonomi- og Indenrigs-
ministeriets fremsendte beregninger og beretninger om valgets resultat og nærmere
forløb.
Efter Folketinget har godkendt valget, underretter Folketinget Europa-Parlamentet om
valgets resultat med henblik på prøvelsen af mandaterne i henhold til De Europæiske
Fællesskabers regler herom, jf. lovens § 40.
Ifølge lovens § 41 har Folketinget endvidere beføjelse til at træffe afgørelse i funkti-
onsperioden om valget af et medlem, hvis der rejses tvivl om gyldigheden heraf, jf. §
5, stk. 2
5
, eller om, hvorvidt et medlem har mistet sin valgbarhed, jf. § 6.
§ 5, stk. 2: ”Ingen må lade sig opstille som kandidat både ved valget i Danmark og i en af de øvrige med-
lemsstater i Den Europæiske Union. Valg af en kandidat, der har handlet i strid hermed, er ugyldigt, jf. § 37,
stk. 3.”
5
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395132_0005.png
Efter valget til Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014 afgav Folketingets Udvalg
til Valgs Prøvelse den 4. juni 2014 betænkning over beslutningsforslag nr. B 121 ved-
rørende valgene til Europa-Parlamentet. I betænkningen indstillede et samlet udvalg,
at Folketinget godkendte det den 25. maj 2014 afholdte valg af 13 medlemmer til Eu-
ropa-Parlamentet, de af Økonomi- og Indenrigsministeriet foretagne beregninger og
opgørelser af dette valg samt de valgte kandidater. Udvalget udtalte endvidere i be-
tænkningen under afsnittet om
Udvalgets konklusion og indstilling,
at der trods fore-
komsten af en række fejl og mangler samt enkeltspørgsmål udvalget havde ønsket
nærmere belyst, efter udvalgets opfattelse ikke var tale om fejl eller mangler, der måt-
te antages at have kunnet influere på valgets gyldighed eller dets resultat.
Forud for afgivelse af betænkningen havde udvalget bl.a. behandlet et antal valgkla-
ger, herunder 10
6
klager der vedrørte optagelsen på valglisten af herboende ikke-
danske EU-borgere. Af disse klager vedrørte de 8 klager manglende optagelse på
valglisten, hvor de pågældende klagere bl.a. gjorde gældende, at de ikke havde mod-
taget information fra de danske myndigheder om proceduren for ansøgning om opta-
gelse på valglisten. Ved en nærmere undersøgelse kunne Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet imidlertid konstatere, at der i alle tilfælde undtagen ét var udsendt postkort til
de pågældende klagere. Det ene tilfælde, hvor det under klagesagsbehandlingen
kunne konstateres, at der ikke var udsendt information til de pågældende EU-borgere,
vedrørte klage fra Bernardus J. Van Gorp, hvis tre børn, som alle var fyldt 18 år efter
Europa-Parlamentsvalget den 7. juni 2009, ved en fejl ikke havde modtaget de om-
handlede postkort. Ministeriets skriftlige fremstilling af klagen, som blev fremsendt til
Folketingets Udvalg til Valgs Prøvelse som led i udvalgets behandling af klagerne, er
vedhæftet denne redegørelse som bilag 2.
5. Redegørelse for forløbet for fejlen i forbindelse med udtrækket
Den 24. februar 2014 igangsatte CPR-kontoret afviklingen af det udtræk, som danne-
de grundlag for udsendelse af ministeriets informationspostkort til herboende ikke-
danske EU-borgere.
Igangsættelse og afvikling af udtræk i forbindelsen med udtræk, som danner grundlag
for udsendelse af ministeriets informationspostkort til herboende ikke-danske EU-
borgere følger de særlige procedurer og kontroller, som CPR-kontoret har fastsat for
udtræk i tilknytning til valgopgaven. Heraf følger bl.a., at korrekt valgdato skal indsæt-
tes som parameter i CPR-kontorets kundesystem forud for afvikling af udtrækket.
Den 3. marts 2014 meddelte CPR-kontoret til ministeriets valgenhed, at 115.191 EU-
borgere, som ikke var optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalg, var udtrukket i
forbindelse med kørslen den 24. februar 2014.
I dagene fra den 28. maj til 2. juni 2014 anmodede Valgenheden CPR-kontoret om
nærmere oplysninger til brug for behandling af ovennævnte otte valgklager om mang-
lende modtagelse af ministeriets postkort.
I samme periode foretog CPR-kontoret nærmere undersøgelse af disse sager, hvoref-
ter ministeriet kunne konstatere, at der i alle tilfælde undtagen ét var udsendt postkort
til de pågældende klagere.
I sagen vedrørende Bernardus J. Van Gorps tre børn kunne CPR-kontorets undersø-
gelser ikke umiddelbart fastlægge, hvorfor de pågældende ikke havde modtaget et
postkort. Efter yderligere undersøgelser lagde CPR-kontoret til grund, at manglende
6
Antallet af klager vedrørende manglende optagelse på valglisten af herboende ikke-danske EU-borgere,
herunder vedrørende informationen herom og proceduren herfor, var reelt 11 klager, men den ene klager
viste sig ved nærmere undersøgelse at være amerikansk statsborger.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395132_0006.png
udsendelse af postkort måtte skyldes, at programafviklingen den 24. februar 2014 var
sket på grundlag af en forkert valgdato. CPR-kontoret var på dette tidspunkt ikke vi-
dende om, i hvilket omfang andre EU-statsborgere kunne være berørt af fejlen.
Den 21. juni 2014 modtog ministeriet en borgerhenvendelse om manglende optagelse
på valglisten til Europa-Parlamentsvalget 2014. Under behandlingen af henvendelsen
anmodede Valgenheden den 11. august 2014 ligesom ved behandlingen af valgkla-
gerne CPR-kontoret om nærmere oplysninger om, hvorvidt der var udsendt informati-
onspostkort til den pågældende borger. Det kunne konstateres, at den pågældende
borger ikke havde modtaget et postkort, og ministeriet blev i forbindelse hermed be-
vidst om, at fejlen med den forkerte valgdato ikke kun vedrørte Bernardus J. Van
Gorps tre børn, men at den kunne have et videre omfang end først antaget, og at fej-
len kunne have medført, at et større antal EU-statsborgere ikke har fået tilsendt mini-
steriets informationspostkort.
Ministeriet har derfor foranstaltet en nærmere undersøgelse af sagen og har i den
forbindelse indhentet bidrag fra CSC Danmark og Danmarks Statistik til brug for udar-
bejdelsen af nærværende redegørelse. CSC Danmark har således den 13. august
2014 foretaget en simulering, som har vist, at såfremt udtrækket den 24. februar 2014
var blevet afviklet på grundlag af en korrekt valgdato, ville yderligere 12.585 personer
have fået tilsendt ministeriets informationspostkort. Af disse 12.585 personer ses 57
personer at være blevet optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalget den 25. maj
2014, uanset at de ikke modtog et postkort. Undersøgelserne i sagen har endvidere
vist, at af de 115.191 personer, som fik tilsendt ministeriets informationspostkort, blev
1.175 personer efterfølgende optaget på valglisten.
6. Valgretlige konsekvenser af fejlen i udtrækket
Som følge af den fejl, der er konstateret i forbindelse med udtrækket fra CPR, fremgår
det som anført ovenfor af oplysninger fra CSC Danmark, at 12.585 ikke-danske EU-
borgere ikke modtog postkort med information om muligheden for at stemme i Dan-
mark, som de burde have gjort.
Af de 115.191 ikke-danske EU-borgere, som ikke var optaget på valglisten til Europa-
Parlamentsvalg, og som modtog et postkort, kan det konstateres, at 1.175 personer
blev optaget på valglisten efter ansøgning, hvilket svarer til 1,02 pct. Lægges det til
grund, at en tilsvarende procentdel af de resterende 12.585 ikke-danske EU-borgere
ville have søgt om optagelse på valglisten, såfremt de havde modtaget information
herom, vil det således dreje sig om omkring 128 personer. Det bemærkes i øvrigt, at
det er konstateret, at 57 personer ud af de i alt 12.585 personer, som ikke modtog et
postkort, blev optaget på valglisten efter ansøgning, og således ad anden vej har fået
den fornødne information om proceduren for at kunne stemme til Europa-
Parlamentsvalget i Danmark. Lægges disse forudsætninger til grund kan det konstate-
res, der er tale om et antal på under 100 personer, der som følge af den konstaterede
fejl ikke har afgivet stemme ved Europa-Parlamentsvalget.
Ministeriet har undersøgt, hvilken indflydelse de potentielle stemmer kunne have haft
på valgresultatet. På baggrund af den faktiske mandatfordeling og kandidatudvælgel-
se ved Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014 har ministeriet i samarbejde med
Danmarks Statistik, som forestår valgopgørelsen ved Europa-Parlamentsvalg, således
undersøgt følgende:
1)
Laveste antal stemmer, som det ville kræve for at flytte et mandat mellem et
af de to valgforbund eller et af de tre partier uden for valgforbund ved Europa-
Parlamentsvalget den 25. maj 2014.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395132_0007.png
2) Laveste antal stemmer, som det ville kræve for at flytte et mandat inden for de
to valgforbund, dvs. mellem partierne inden for det enkelte valgforbund, ved
Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014.
3) Laveste antal stemmer, som det ville kræve for at et partis første stedfortræ-
der blev valgt i stedet for den faktisk valgte kandidat med færrest stemmer
ved Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014.
Det kan konstateres, at det laveste antal stemmer, som det ville kræve at flytte et
mandat mellem et af de to valgforbund eller et af de tre partier uden for valgforbund
ved Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014, er 17.788 stemmer. Havde valgfor-
bundet Det Konservative Folkeparti og Venstre, Danmarks Liberale Parti således fået
yderligere 17.788 stemmer, ville det 13. mandat være tilfaldet dette valgforbund i ste-
det for Dansk Folkeparti.
Det laveste antal stemmer, som det ville kræve at flytte et mandat inden for de to valg-
forbund ved Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014, er 40.859 stemmer. Havde
SF – Socialistisk Folkeparti fået 40.859 flere stemmer, ville det resultere i, at det 5.
mandat inden for valgforbundet tilfaldt SF – Socialistisk Folkeparti i stedet for Social-
demokratiet.
Det ville endelig kræve minimum 3.315 flere stemmer, for at et partis første stedfor-
træder blev valgt i stedet for den faktisk valgte kandidat med færrest stemmer. Havde
Dansk Folkepartis første stedfortræder således fået yderligere 3.315 stemmer, ville
vedkommende være blevet valgt i stedet for den faktisk valgte kandidat med færrest
stemmer inden for partiet.
På baggrund af ovenstående kan det konstateres, at det ikke vil ændre på resultatet af
Europa-Parlamentsvalget den 25. maj 2014, herunder mandatfordelingen og kandi-
datudvælgelsen, hvis de op til 100 personer, som det forudsættes ville have søgt om
optagelse på valglisten, såfremt de havde modtaget information herom, havde afgivet
stemme ved valget.
7. Ministeriets fremadrettede sikring mod lignende fejl
Det har ikke været muligt for CPR-kontoret med sikkerhed at fastslå, hvorfor program-
afviklingen den 24. februar 2014 er sket på grundlag af en forkert valgdato, men CPR-
kontoret må fortsat lægge til grund, at der er sket en manuel fejl.
I forlængelse af det passerede vil CPR-kontoret indføre yderligere kontroller i CPR-
kontoret i forbindelse med dannelse og afvikling af valgudtræk samt de udtræk, der
afvikles forud for valgudtrækkene. CPR-kontoret har endvidere besluttet, at kontoret
fremover også ved dannelse og afvikling af de udtræk, der har tilknytning til valgopga-
ven, vil rekvirere ekstra kontrol hos CSC Danmark.
8. Konklusion
Efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse på grundlag af de foreliggende
oplysninger har fejlen i udtrækket, der har betydet, at 12.585 herboende ikke-danske
EU-borgere mellem 18 og 22 år ikke har modtaget informationspostkortet fra ministe-
riet om deres ret til at stemme og stille op til Europa-Parlamentsvalget den 25. maj
2014, ud fra de givne forudsætninger i forhold til det antal blandt denne population,
der ville have søgt om at blive optaget på valglisten (ca. 1,02 pct.), ikke haft nogen
betydning for valgresultatet, herunder for mandatfordelingen og kandidatudvælgelsen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395132_0008.png
Fejlen har endvidere alene haft den konsekvens, at et mindre antal vælgere ikke mod-
tog den personligt adresserede
information
om, at de havde valgret til og var valgbare
til Europa-Parlamentsvalget, samt om den nærmere procedure for at blive optaget på
valglisten, såfremt de ønskede at stemme til valget i Danmark. Fejlen har derimod
ikke
haft betydning for de pågældendes
mulighed for at blive optaget på valglisten
i tilfæl-
de, hvor de ad anden vej har erfaret, at de havde mulighed herfor samt har søgt op-
lysninger om den rette procedure, som bl.a. har været oplyst på ministeriets valg-
hjemmeside samt på borger.dk.
Ministeriet er dog fuldt bevidst om, at det er vigtigt for overholdelsen af Danmarks
forpligtelser i henhold til EU-retten, herunder informationsforpligtelsen over for herbo-
ende ikke-danske EU-borgere, at udtrækkene fremover er fyldestgørende, pålidelige
og fejlfri. Ministeriet vil derfor som nævnt tage initiativ til at indføre de nødvendige
sikkerheds- og kontrolprocedurer både internt og over for eksterne dataleverandører
for at sikre, at en lignende fejl ikke kan forekomme ved fremtidige udtræk over de
valgberettigede til Europa-Parlamentsvalg.
Afslutningsvis skal ministeriet endnu en gang beklage den skete fejl.
8