Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1353064_0001.png
Kort præsentation i billeder
Omsætning 2,1 mio. kr. - for ca. 215.000 m3 vand
Til ca. 2800 forbrugere (heraf godt 700 sommerhuse)
Knud Hede
Heraf ca. 130 vandværker under vandsektorloven
Suppleres af to medlemmer af ”Erfa-gruppe Øst” under FVD
Neel Ploug Olsen (CMA), vandværkschef Marielyst Vandværk
Jakob Borup Jakobsen, driftschef Greve Vandværk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353064_0002.png
Lokalsamfund
Vore 50 forbrugerejede vandværkers forsyningsområder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353064_0003.png
Landspolitikerne fra Hedensted Kommune
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353064_0004.png
Vandsektorloven
har længe været udsat for generel kritik
Skattereglerne
for vandsektoren vil fremover møde tilsvarende kritik
Mange skattesager på vej
til Landsskatteretten, Landsret og Højesteret
Link til FVD.dk
Link til FVD.dk
Se vedhæftet artikel fra KPMG
Pligtlæsning fro Skatteudvalget
Vi henviser også til vedlagte notat, hvori vandværkschef
Neel Ploug Olsen, cand.merc.aud. sammenholder Skats aktuelle
praksis med opr. intentioner ved Vandsektorslovens tilblivelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Skattesituation for Juelsminde Vand:
Indgangsværdi for anlægsaktiver iht. Vandsektorloven (POLKA-værdier)
Indgangsværdi ifølge Skats DCF-model (Discounted Cash Flow)
Faktiske anskaffelsessummer i årene 1995 -2009
Regnskabsmæssig værdi af anlægsaktiver pr. 01.01.2010
= 52 mio. kr.
= 4 mio. kr.
= 23 mio. kr.
= 14 mio. kr.
Værdiansættelses kriterium
Nedskreven genanskaffelsespris
Handelsværdi jf. SSL §5D
Kostpris
Driftsøkonomisk værdi
Konsekvens:
Vi kommer til at betale skat – selv i år med relativt store underskud på driften
Juelsminde Vands forslag til Folketingets Skatteudvalg:
Annullér skattepligten igen for almene vandforsyninger – kompensér evt. via vandafgiften.
Eller: Løs problemet (for os) ved at løfte private vandforsyninger ud af vandsektorlov og skattepligt samtidig.
Eller: Vedtag en ændring af SSL §5D så de skattemæssige indgangsværdier kobles op på POLKA-værdierne
Eller: Præcisér bestemmelsen om værdiansættelse til markedsværdi i SSL §5D,
så det eliminerer Skats mulighed for at basere værdiansættelsen på DCF-beregninger,
når der er tale om almene vandforsyninger, der pr. definition drives nonprofit på hvile i sig selv basis.