Til Folketingets Retsudvalg
Brancheforeningen Danske Advokater har taget temperaturen på danskernes
viden om deres rettigheder, og det står sløjt til. Rystende få danskere kender
deres juridiske rettigheder, viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse
for Danske Advokater.
89 advokatvagter og 45 retshjælpskontorer tilbyder forbrugerne gra-
tis, juridisk hjælp. Men mere end halvdelen af befolkningen (51 pct.)
aner ikke, om der er en advokatvagt eller retshjælp, hvor de bor, og
hver tredje (34 pct.) ved ikke, at de dér kan få gratis, juridisk hjælp.
Siden reformen af retshjælpsområdet i 2007 har det offentlige brugt
markant færre penge på offentlig retshjælp ved advokat. Ordningen,
der skal sikre, at borgere med begrænsede økonomiske midler, skal
kunne få advokatbistand, er faldet fra over 20 millioner kroner om
året til ca. 6 millioner kroner. Det har resulteret i en øget ulighed i ad-
gangen til retssikkerhed – specielt for de borgere, der bor i yderom-
råderne, hvor der ikke er retshjælpsinstitutioner, der yder fuld gratis
retshjælp.
Forskellen på en advokatvagt og retshjælpsinstitutioner er nemlig,
at en advokatvagt kun yder en begrænset retshjælp – den såkaldte
trin 1-rådgivning, mens retshjælpsinstitutionerne i de større byer yder
gratis retshjælp på alle tre trin i ordningen. Danske Advokater mener,
at retshjælpen bør forbedres, så alle – uanset postnummer og penge-
pung – kan få lige adgang til retssikkerhed.
Det markante fald i statens udgifter til advokatretshjælp er ikke ud-
tryk for, at de, der har brug for hjælp, alle finder hjælp andre steder.
Det viser en anden analyse, som Copenhagens Economics udarbejde-
de for Danske Advokater og Advokatsamfundet i 2012. Flere går til en
retshjælp, men kun hvis de kan finde én, og det kan man typisk kun i
de større byer. Analysen peger på et udækket behov – formentlig sær-
ligt uden for de større byer – som ikke dækkes af advokatretshjælp,
fordi ordningen er for bøvlet og for dårlig. Det giver ikke mening for
advokater at medvirke, som ordningen er skruet sammen i dag, hvor
man skal igennem et forsikringsselskab, tjekke indkomstpapirer og
oprette en sag, hvis man i det hele taget har lov til at tage sagen som
en retshjælpssag. Det må man som nævnt for eksempel ikke, hvis det
offentlige er modpart.
Et andet tankevækkende resultat af A&B-undersøgelsen er borger-
nes manglende viden om deres retshjælpsforsikring. Ca. 90 pct. af
danskerne har en retshjælpsforsikring, men selv om de betaler for-
sikringspræmien år efter år, så ved de færreste – mindre end 10 pct.
– hvilke sager retshjælpsforsikringen dækker, og hvor stort et beløb
forsikringsselskabet maksimalt dækker. Mange retshjælpsforsikrin-
ger risikerer at være en falsk tryghed, da de, ifølge Danske Advokater,
ikke dækker godt nok.
Når det kommer til fri proces ser Danske Advokater gerne, at politi-
kerne tager affære. Hver fjerde dansker ved ifølge brancheforenin-
gens undersøgelse ikke, hvad det betyder at få fri proces i en retssag,
nemlig at det offentlige dækker advokatudgifterne. Kun hver femte
dansker ved, at det er husstandsindkomsten, og hvor mange børn
under 18 år der er i husstanden, der afgør, om man kan få fri proces.
Undersøgelsen afslører også, at vi ved for lidt om vores muligheder,
når vi går til advokat: De fleste (55 pct.) ved ikke, at man som forbru-
ger har krav på et skriftligt prisoverslag, når man hyrer en advokat.
Det gælder uanset, hvor stor sagen er. Heller ikke advokatens pligt til
at tegne en ansvarsforsikring, der minimum dækker 2,5 millioner kro-
ner om året, kender forbrugerne til (60 pct. svarer, at de ikke kender
til advokatens ansvarsforsikring).
Såfremt retsudvalget ønsker det, stiller Danske Advokaters sig gerne
til rådighed for et foretræde for udvalget for at uddybe problematik-
ken for medlemmerne.
Yderligere information om undersøgelserne og vores holdning til of-
fentlig retshjælp kan fås hos adm. direktør Paul Mollerup på pmo@
danskeadvokater.dk eller på 33 43 70 10.
Paul Mollerup
Administrerende direktør
Danske Advokater