Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 326
Offentligt
Vandsektorloven - KL og KTC
●
Kommunalbestyrelserne skal planlægge den overordnede forsyningsstruktur
af hensyn til byudvikling, miljø- og klimamål og forsyningssikkerhed
●
Planlægningen af de forskellige forsyningsområder (vand, spildevand,
klimatilpasning m.v.) skal fornyes og koordineres.
●
Det er afgørende, at kommunernes miljø- og klimamål kan sikres gennemført
af selskaberne
●
Den nuværende styringsmodel er bureaukratisk og meget omkostningstung
●
Kommunerne ønsker en anden takstgodkendelse
●
Vi støtter Hvile-i-sig-selv princippet og kommunalt ejerskab af selskaberne
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En ny vandsektorlov-
løsninger…
●
Vi sikrer kommunal koordinering af den overordnede forsyningsstruktur (vand,
spildevand, klima m.v.) ved at indføre et afsnit om ”forsyningsstruktur” i
kommuneplanstrategierne.
●
Vi får bindende sektorplaner, så vi har sikkerhed for at miljø- og klimamål bliver
fulgt op og ikke er afhængige af selskabernes egne prioriteringer
●
Kommunerne skal takstgodkende ved at gennemgå selskabernes tids- og
investeringsplan (sikre sammenhæng til sektorplanerne)
●
Vi opnår effektiviseringsmål ved at indføre regelforenkling og ny
benchmarkings-model. Der bruges i dag 60-100 mio. kr. om året i selskaber og
Forsyningssekretariat for at nå en gevinst på 1,3 mia. kr. om året
–
det kan
gøres bedre!
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mål i sektorplaner skal følges
●
Kommunen laver spildevandsplaner, klimatilpasningsplaner,
vandforsyningsplaner
●
Planerne skal gennemføres af selskaberne
●
Selskaberne skal have pligt til at gøre planerne til virkelighed
inden for det politisk besluttede serviceniveau og tidskrav
●
Kommunen har brug for hjemmel overfor selskaberne så miljø-
og klimamål følges
05-05-2014
FLS
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bedre model for takstfastsættelse
●
Selskaberne laver tids- og investeringsplan
●
Tids- og investeringsplan sendes til Kommunen
●
Kommunen tjekker indhold ift. sektorplaner
●
Kommunen godkender og sender videre til
forsyningssekretariatet
●
Forsyningssekretariatet afgør prisloft
●
Legalitetsgodkendelse kan afskaffes
05-05-2014
FLS
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Effektiviseringkrav
●
Nuværende effektiviseringskrav giver et forkert
incitamentsstruktur for selskaberne
●
Selskaberne skal måles på flere parametre
–
ikke kun
driftsøkonomi
●
Kommunale/statslige mål ift. f.eks. byudvikling, miljømål,
klimatilpasningsmål og forsyningssikkerhed skal indgå i
succeskriterierne
●
Effektiviseringspotentialet på 1,3 mia. kr. bliver udhulet af
administrative omkostninger til Forsyningssekretariatet,
advokater, revisorer, bestyrelser mv.
05-05-2014
FLS
5