Færøudvalget 2013-14
FÆU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1401412_0001.png
Rigsombudsmanden på Færøerne
Tórshavn, den 23. september 2014
J.nr. 323-1 - dmk
Indberetning nr. 5/2014
Emner:
Lagmandens møde i Moskva med den russiske viceminister for landbrug og fiskeri om han-
delsforhold har været et omdiskuteret emne på Færøerne. Der har fra politisk side været kri-
tik af, at lagmandens rejste til mødet på et tidspunkt, hvor bl.a. EU, Norge, USA og Canada
har indført handelsembargo mod Rusland som følge af situationen omkring Ukraine. Kritik-
ken går også på, at lagmanden i forbindelse med mødet har udtalt, at han ikke tror på boykot
som en løsning på problemerne, hvilket af nogen ses som manglende solidaritet med de vest-
lige lande.
Sea Shepherds kampagne mod grindedrab på Færøerne lakker mod enden. Der har under
kampagnen været et enkelt grindedrab på Sandø. I den forbindelse blev 14 aktivister arreste-
ret og tre både beslaglagt af politiet. Senere er tre aktivister blevet arresteret og bl.a. sigtet for
overtrædelse af dyreværnsloven, da de forsøgte at drive en flok springere/hvidskævinger læn-
gere til havs.
Færøernes Økonomiske Råd har fremlagt deres efterårsrapport. Rådet ser tydelige tegn på
stigende aktivitet og økonomisk vækst, mens underskuddet på de offentlige budgetter er på vej
ned. Rådet ser dog store udfordringer for den offentlige sektor på lidt længere sigt, hvor de-
mografiske ændringer vil lægge et stort pres på de offentlige udgifter.
Danmarks Nationalbank har netop offentliggjort en artikel om aktuelle tendenser i færøsk
økonomi. Nationalbanken ser samme økonomiske udvikling som Færøernes Økonomiske
Råd – og også de samme udfordringer som følge af de demografiske ændringer.
Flere gode regnskaber fra flere af de store aktører i færøsk erhvervsliv.
Den 9. efterforskningsboring ved Færøerne skuffede også. Der er ikke planlagt nye boringer
ved Færøerne, så efterforskningen er foreløbig sat i en venteposition.
Fiskedagene for fiskeåret 2014/2015 er fastlagt. Antallet af fiskedage er uændret i forhold til
det foregående fiskeår, selv om fiskeribiologerne gerne havde set en større reduktion i antal
fiskedage.
Lagmandens rejse til Rusland
De seneste par uger har en meget omtalt sag på Færøerne været lagmand Kaj Leo Holm Johanne-
sens tur til Moskva her i starten af september, hvor han mødtes med den russiske viceminister for
landbrug og fiskeri. Mødet har ligeledes har været omfattende omtalt i de danske medier. Hans be-
søg og møde i Rusland, i en tid hvor EU, Norge, USA og Canada har indført sanktioner mod Rus-
land i form af et handelsembargo, medførte en del kritiske bemærkninger fra politisk side på Færø-
erne.
Postboks 12
FO-110 Tórshavn
Telefon: +298 20 12 00
Telefax: +298 20 12 20
E-post: [email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
CVR–nr. 11-86-16-28
V-tal 3 4 4 3 3 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigsombudsmanden på Færøerne
Side 2
Lagmanden udtalte efter mødet, jf. avisen Sosialurin den 8. september, at der havde været tale om et
utrolig konstruktivt og givende møde – faktisk det bedste møde, som han nogensinde har deltaget i.
Rusland ønsker at øge samhandlen med Færøerne og købe færøske fisk og fiskeprodukter, hvilket
kom klart til syne på mødet, ifølge lagmanden. De russiske myndigheder gjorde det på mødet klart,
at de ville gøre en ekstra indsats for at få alle virksomheder af den ”røde liste”, så de kan blive god-
kendt til eksport til Rusland. Den ”røde liste” dækker over virksomheder, der af veterinære grunde
ikke kan eksportere til Rusland. Lagmanden fik samtidig bekræftet, at Færøerne ikke er omfattet af
det russiske importforbud, som Rusland har sat i kraft mod EU, Norge og andre vestlige lande. En-
delig nævnte lagmanden, at han efter mødet er optimistisk med hensyn til en færøsk frihandelsaftale
med Rusland, hvilket længe har været et stort færøsk ønske. Ifølge lagmanden gjorde man fra rus-
sisk side klart, at man ønsker et strategisk samarbejde med Færøerne, og lagmanden anser det efter
mødet for realistisk, at der kan underskrives en frihandelsaftale med Rusland inden for et års tid.
Trods den spændte situationen mellem Rusland og den vestlige verden som følge af situationen i
Ukraine havde lagmanden ingen betænkeligheder ved at rejse til Rusland, udtalte han til Sosialurin.
Lagmanden nævnte i samtalen med Sosialurin, at striden mellem Rusland og EU kort havde været
oppe på mødet, og at han havde nævnt Ukraine, hvor han samtidig havde redegjort for, at Færøerne
det sidste års tid havde oplevet en boykot fra EU, og at han ikke troede på boykot som et redskab til
at løse uenighed.
Formanden for Lagtingets Udlandsudvalg, der er Jákup Mikkelsen fra koalitionspartneren Folke-
flokken, kritiserede efterfølgende lagmanden. Jákup Mikkelsen udtalte til radioavisen den 9. sep-
tember, at det kan sende nogle uheldige signaler, at lagmanden selv rejste til mødet i Rusland. For
Jákup Mikkelsen har der været tale om dårlig timing af lagmanden, og han var bekymret for, at man
nu sendte et signal om, at Færøerne støtter Rusland. Ifølge Jákup Mikkelsen burde lagmanden have
sendt embedsmænd i stedet for, for man kunne sikkert være nået lige så langt på embedsmandsni-
veau. Under alle omstændigheder var det Jákup Mikkelsens helt klare opfattelse, at lagmanden un-
der alle omstændigheder burde have rådført sig med Lagtingets Udlandsudvalg om sagen.
Også et andet medlem af Lagtingets Udlandsudvalg, Poul Michelsen fra Framsókn, var fremme
med kritik i radioavisen. I en tid hvor den vestlige verden er i strid med Rusland og anvender hal-
delsboykot som våben, finder han det meget umoralsk, at Færøerne på den baggrund skaffer sig
nogle handelsmæssige fordele. Poul Michelsen mener ligeledes, at lagmanden burde have rådført
sig med Lagtingets Udlandsudvalg om sagen.
Den skarpeste kritik af lagmanden er kommet fra det færøske folketingsmedlem Sjúrður Skaale fra
Javnaðarflokkurin, der i et debatindlæg under overskriften ”Kaj Leo som Putins nyttige idiot” skri-
ver, at ”Kaj Leo har siddet i Moskva og stukket den vestlige verden og NATO i ryggen. Det er en
kolossal provokation, der kan koste os dyrt”. I debatindlægget skriver Sjúrður Skaale endvidere, at
der er stor forskel på fortsat at handle med Rusland og så at tage over på et officielt besøg om øget
samhandel. Dermed gør lagmanden, ifølge Sjúrður Skaale, den fejl, at man ikke holder handel for
sig og politik og diplomati for sig, men at man omfavner Rusland politisk, og det endda samtidig
med, at NATO gør sig klar til at forsvare visse medlemslande mod russiske angreb, og EU udvider
sine sanktioner. Sjúrður Skaale finder det også meget alvorligt og provokerende, at ”Kaj Leo sidder
på et møde i Moskva og meddeler, at han ikke tror på det, den vestlige verden gør – og taler samti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigsombudsmanden på Færøerne
Side 3
dig om strategisk samarbejde med Rusland”. Det er endelig Sjúrður Skaales opfattelse, at lagman-
den ikke blot opfører sig arrogant imod NATO, EU og USA, men også imod sin egen koalition ved
ikke at have rådført sig med Lagtingets Udlandsudvalg.
I forbindelse med mundtlige forespørgsler i Lagtinget den 10. september stillede Poul Michelsen og
Høgni Hoydal et par spørgsmål til lagmanden om hans rejse til Rusland. Lagmanden svarede, at der
efter hans mening ikke var tale om en sag af stor udenrigspolitisk betydning, når han tog et møde
med en russisk viceminister, og at han ikke plejede at orientere Udlandsudvalget, når han besøger
eller mødes med ministre. Han tilføjede, at han desuden ikke har skrevet under på en aftale, så der-
for havde det heller ikke været nødvendigt at rådføre sig med Udlandsudvalget. Lagmanden gentog
under debatten, at han ikke tro på boykot, og at han desuden ikke mener, at Færøerne har stukket
den vestlige verden i ryggen. Poul Michelsen bemærkede dertil, at lagmanden havde sagt, at Færø-
erne ikke er med i den vestlige verdens boykot, og derfor har han ikke overholdt forpligtelsen til at
rådføre sig med Udlandsudvalget.
Der er dog ikke kun kritik til lagmanden for hans rejse til Rusland. Hans egen partifælle Alfred Ol-
sen, der er formand for Lagtingets Erhvervsudvalg, skriver i et indlæg i Sosialurin den 19. septem-
ber, at lagmanden gjorde det rette ved at tage til Rusland – og at han endda scorede hattrick i Rus-
land. For det første fik han gang i arbejdet med en frihandelsaftale Rusland-Færøerne; for det andet
fik han bekræftet, at Færøerne ikke er omfattet af Ruslands boykot af EU m.fl., og for det tredje fik
han søret for, at færøske virksomheder kan blive fjernet fra den ”røde liste” over virksomheder, der
ikke kan eksportere til Rusland.
Afslutningsvis kan det nævnes, at Færøernes eksport til Rusland udgjorde 700 mio. kr. i 2013, sva-
rende til knap 11,5 pct. af Færøernes samlede eksport. Rusland er dermed det land, der er den stør-
ste aftager af færøsk eksport. Eksporten består helt overvejende af fisk og fiskeprodukter.
Sea Shepherd og grindedrab på Færøerne
Sea Shepherds kampagne mod grindedrab på Færøerne, der startede medio juni, lakker nu mod en-
den og forventes afsluttet omkring 1. oktober.
Som redegjort for i den foregående Indberetning har tilstedeværelsen af Sea Shepherd-aktivister og
organisationens kampagne mod grindedrab været en torn i øjet på mange færinger, men bortset fra
nogle få episoder, har der været tale om et ret fredeligt forløb frem til den 30. august, hvor der på
Sandø blev taget en mindre grindeflok på 35 hvaler. Det var første gang, der blev taget en grinde-
flok under Sea Shepherds tilstedeværelse denne sommer, og der var derfor stor spænding om, hvor-
dan det ville forløbe, når og hvis det kom til konfrontation mellem aktivisterne og politiet.
I forbindelse med grindedrabet blev 14 aktivister arresteret af politiet og siden anklaget for bl.a.
overtrædelse af grindebekendtgørelsen udstedt af landsstyret, der bl.a. regulerer selve grindedrabet
og hvordan hvalerne drives ind. Seks af aktivisterne blev arresteret fra stranden, da de forsøgte at
drive hvalerne ud, mens de resterende otte aktivister blev arresteret fra tre både, som de brugte un-
der aktionen. Samtidig blev bådene beslaglagt af politiet. Aktivisterne blev løsladt dagen efter. Si-
den er de seks aktivister, der blev arresteret fra stranden, den 8. september idømt en bøde på 1.000
kr. for overtrædelser af den lokale politivedtægt og overtrædelse af grindebekendtgørelsen. Efter-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigsombudsmanden på Færøerne
Side 4
følgende har Udlændingestyrelsen den 16. september truffet afgørelse om udvisning og indrejsefor-
bud i ét år for de seks personer. De øvrige otte aktivisters sag kommer for retten den 25. september,
hvor der også skal tages stilling til, om de tre beslaglagte både skal konfiskeres.
Ifølge Paul Watson fra Sea Shepherd var grindedrabet på Sandø lige netop det organisationen havde
håbet på, udtalte han den 2. september i et interview i færøsk TV. Sea Shepherds mål er at lægge
pres på Danmark og Færøerne, og med aktionen på Sandø, hvor forsvarets inspektionsskib bl.a. var
til stede, havde man nu fået dokumenteret, at det danske forsvar var involveret samt støttede og
samarbejdede med Færøerne. Det ville man bruge til at lægge internationalt pres på Danmark. Paul
Watson beklagede, at der var blevet dræbt grindehvaler på Sandø, men at deres kampagnes succes
skal måles på, hvad der sker internationalt.
Den 17. september blev der igen varslet grind på Færøerne – denne gang lige uden for Tórshavn. Da
det dog efterfølgende blev konstateret, at der ikke var tale om grindehvaler, men om springe-
re/hvidskævinger, besluttede sysselmanden, at man ikke skulle drive flokken ind. Der kom dog hur-
tigt, efter at der først var annonceret grind, en båd fra Sea Shepherd til flokken for at drive den ud
igen. Da båden stressede flokken ved at sejle hurtigt rundt om den, besluttede politiet at sejle ud for
at sigte aktivisterne for overtrædelse af dyreværnsloven. Da Sea Shepherd-aktivisterne så politiets
båd komme imod dem, forsøgte de i første omgang at sejle fra politiet, men opgav siden flugten. De
tre ombordværende aktivister blev efterfølgende anholdt og anklaget for overtrædelse af dyreværns-
loven, grindebekendtgørelsen og for ikke at efterkomme politiets ordrer. Da der ifølge politiets vur-
dering også er tale om en overtrædelse af grindebekendtgørelsen, er båden foreløbig blevet beslag-
lagt af politiet. Retten skal senere tage stilling til anklagerne mod aktivisterne og politiets beslutning
om at beslaglægge båden.
På nyhedsmedierne og på de sociale medier har der været en del debat vedrørende Sea Shepherds
tilstedeværelse på - og kampagne imod - Færøerne. En del færinger har svært ved at forstå, at Sea
Shepherd og Sea Shepherd i det hele taget kan få lov til at komme til Færøerne, når de kommet med
det erklærede mål at stoppe grindefangsten, der er en lovlig aktivitet og en bæredygtig udnyttelse af
havets ressourcer. Også fra politisk side er der en vis irritation over, at Sea Shepherd kan komme til
Færøerne og sprede løgne og usande historier om grindefangsten. Senest har Tjóðveldi (Republika-
nerne) den 12. september fremsat er beslutningsforslag, hvor man bl.a. anmoder landsstyret om at
”fremsætte de nødvendige lovændringer, der skal sikre, at enkeltpersoner, repræsentanter fra fælles-
skaber og udstyr, der har som erklæret mål at fremme ulovlig virksomhed eller at true lovlige ret-
tigheder på Færøerne, kan komme til landet eller kan udføre forberedelser til sådanne aktiviteter på
Færøerne”. I den forbindelse kan det nævnes, at lagmanden i radioavisen den 2. september advarede
imod at foregøgle befolkningen, at Sea Shepherd og lignende kan forbydes ved lov.
Færøernes Økonomiske Råd med ny rapport
Búskaparráðið, Færøernes Økonomiske Råd, har netop udsendt deres efterårsrapport. Rådet nævner
i rapporten, at der efter flere år med lav økonomisk vækst og store underskud på de offentlige bud-
getter er flere tegn på stigende aktivitet og økonomisk vækst, mens underskuddet på de offentlige
budgetter er på vej ned. For 2014 regner Rådet med en nominel stigning i BNP på 4,6 pct. og for
2015 en nominel stigning på 4,3 pct. For den offentlige sektor, hvor underskuddet var 488 mio. kr. i
2013, regner Rådet med et underskud i 2014 på 200 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401412_0005.png
Rigsombudsmanden på Færøerne
Side 5
Rådet har i rapporten et afsnit om de store demografiske ændringer, der kommer til at ske de kom-
mende 35 år. Antallet af personer over 70 år vil blive fordoblet og samtidig forventes antallet af
personer i den erhvervsaktive alder at falde. De demografiske ændringer vil lægge et stort pres på
den offentlige sektors udgifter; især inden for social- og sundhedsområdet, og samtidig vil den of-
fentlige sektor opleve faldende skatteindtægter. Rådet nævner, at Færøerne i den forbindelse står
over for store økonomiske udfordringer – udfordringer, der er større end nabolandenes; bl.a. som
følge af, at den store fraflytning under den økonomiske krise i 90’erne forvred alders- og kønsforde-
lingen betydeligt. Rådet nævner, at de demografiske ændringer vil stille meget store krav til den
offentlige sektors økonomistyring, hvis finanspolitikken skal være holdbar i længden. Rådet arbej-
det i øjeblikket på en analyse af den finanspolitiske holdbarhed, der vil blive offentliggjort senere.
Rådet har i deres rapport en figur med en sammenligning af den disponible bruttonationalindkomst
(dBNI) pr. indbygger i henholdsvis Danmark og på Færøerne, jf. nedenfor. I forhold til BNP for
Færøerne indeholder dBNI bl.a. lønindkomsten fra fastboende på Færøerne som arbejder i
det
1
, samt ensidige overførsler fra udlandet til Færøerne, herunder bloktilskuddet fra Danmark.
Hvor BNP er et mål for produktionen i et land, er dBNI et mål for størrelsen af de indkomster, der
tilflyder landets husholdninger og er disponible til forbrug og opsparing.
Som det fremgår af figuren nedenfor, regner Rådet for 2014 med, at den dBNI pr. indbygger på
Færøerne bliver større end den dBNI pr. indbygger i Danmark. Her skal man dog være opmærksom
på, at tallene ikke er korrigeret for købekraften i de enkelte lande. Leveomkostningerne på Færøerne
er tidligere opgjort til at ligge 15-20 pct. over niveauet i Danmark. Efter sådan en regulering for
købekraften vil dBNI pr. indbygger på Færøerne ligge noget under dBNI pr. indbygger i Danmark –
også i 2014.
Disponibel bruttonationalindkomst pr. indbygger i Danmark og på Færøerne, 1998-2014
400 tusind kr.
Danmark
Færøerne
350
300
250
200
150
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
En engelsk udgave af rapportens sammenfatning er vedlagt denne Indberetning.
Nationalbankens årlige artikel vedr. Færøernes økonomi
1
Der er et meget stort antal færinger, der arbejder i udlandet, men bosiddende på Færøerne. Der er ca. 2.000 færinger,
svarende til ca. 8 pct. af arbejdsstyrken, hvis lønindkomst udgør ca. 13 pct. af de samlede lønninger optjent på Færøerne
og i udlandet, jf. Indberetning nr. 2/2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigsombudsmanden på Færøerne
Side 6
Nationalbanken har i deres 3. kvartalsoversigt fra den 23. september en artikel om ”Aktueller ten-
denser i færøsk økonomi”.
Nationalbanken ser ligesom Færøernes Økonomiske Råd tegn på økonomisk vækst på Færøerne.
Det nominelle bruttonationalprodukt, BNP, steg 5,1 pct. i 2013, mens forbrugerpriserne faldt 0,6
pct. Fremgangen i det nominelle BNP var drevet af fiskeeksporten, der steg som følge af øgede
fangster af makrel og sild samt høje priser på laks. Ifølge Færøernes Økonomiske Råd kan halvde-
len af væksten i det nominelle BNP henføres til prisstigninger på laks. Den private efterspørgsel er
også i fremgang efter nogle år, hvor husholdningerne har været tilbageholdende. Beskæftigelsen er
svagt stigende og ledigheden lav og faldende.
Nationalbanken ser også en forbedring af de offentlige finanser på kort sigt, men gør også opmærk-
som på fremtidige udfordringer, herunder de demografiske ændringer, der stiller krav til den førte
politik i årene der kommer. Nationalbanken anfører i artiklen bl.a. følgende: ”Fremgangen i øko-
nomien forbedrer de offentlige finanser. Det øger risikoen for, at landsstyret ikke gennemfører de
foranstaltninger, som er nødvendige for at sikre en holdbare offentlige finanser. Det gælder især, da
Færøerne – ligesom de øvrige vestlige økonomier – står over for en aldrende befolkning, hvilket
øger udgiftspresset. En uholdbar finanspolitik kan risikere at føre til lavere kreditværdighed og hø-
jere renter.”
Artiklen ”Aktuelle tendenser i færøske økonomi” er vedlagt denne Indberetning.
Flere positive regnskaber fra erhvervslivet
Den positive økonomiske udvikling afspejles i halvårsregnskaberne fra flere af de store selskaber.
Eik Banki
Eik Banki havde første halvår 2014 et overskud på 93,2 mio. kr. før skat og 76,4 mio. kr. efter skat.
Resultatet er bedre end forventet. Ultimo 2013 forventede banket et årsresultat på 60-90 mio. kr.
efter skat. På baggrund af den positive udvikling i første halvår 2014 vurderer banken nu, at resulta-
tet for 2014 bliver et overskud på mellem 110 og 140 mio. kr. før skat.
BankNordik-koncernen
BankNordik-koncernen har præsenteret et halvårsregnskab for første halvdel af 2014, der viser et
overskud på 85 mio. kr. før skat. Af de 85 mio. kr. stammer de 40 mio. kr. fra bankens aktiviteter
udenfor Færøerne. BankNordik har i dag 16 filialer i Danmark og én i Grønland efter overtagelsen
af dele af Sparbank i 2010 og Amagerbanken i 2011.
Bakkafrost
Bakkafrost-koncernen, der udover afdelingerne for lakseopdræt og forarbejdning også består af
Havsbrún, der producerer fiskemel, fiskeolie og laksefoder, oplever fortsat stor fremgang og er med
den seneste kursudvikling på fondsbørsen i Oslo ved at nærme sig en markedsværdi på 7 mia. kr.
medio september 2014. Siden juni/juli 2013 er kursen på Bakkafrost-aktierne ca. blevet fordoblet.
For første halvår 2014 har Bakkafrost et overskud på 398 mio. kr. før skat og 213 mio. kr. efter skat
sammenlignet med henholdsvis 274 mio. kr. og 252 mio. kr. i første halvår 2013. Højere skatter,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigsombudsmanden på Færøerne
Side 7
bl.a. en forhøjelse af skatten fra 2,5 pct. til 7 pct. på lakseopdrætsvirksomhedernes skattepligtige
indkomst, er baggrunden for det lavere resultat efter skat.
Bakkafrost sælger laks til alle de store markeder. Hovedparten bliver solgt til EU, mens USA og
Kina er henholdsvis næst- og tredjestørste marked. Hidtil har salg af laks til Rusland udgjort 6 pct.
af det samlede salg, men pga. den russiske fødevareboykot, der også rammer Norges eksport af laks
til Rusland, forventer Bakkafrost at øge lakseeksporten til Rusland, så den kommer til at udgøre 15-
20 pct. af selskabets omsætning. Norge har hidtil leveret ca. 80 pct. af laksen på det russiske mar-
ked, men det behov for laks til det russiske marked der nu opstår, vil Bakkafrost slet ikke kunne
dække, siger Regin Jacobsen, der er administrerende direktør i Bakkafrost. Bakkafrost vil eksporte-
re fersk laks til Rusland, mens andre lande, fx Chile, vil øge eksporten af frossen laks til Rusland.
Den øgede efterspørgsel efter fersk laks giver i øjeblikket meget høje priser på den ferske laks, som
Bakkafrost eksporterer til Rusland.
Med henblik på øget vækst og effektivisering af driften vil Bakkafrost investere 1,4 mia. kr. over de
næste fire år. Heraf skal 900 mio. kr. bruges på et nyt kombineret slagtnings- og forædlingsfabrik,
mens 500 mio. kr. skal investeres i produktion af lakseyngel/-smolt.
Den 9. efterforskningsboring efter olie/gas afsluttet
Efter den resultatløse 8. efterforskningsboring, der blev afsluttet sidst i juni, jf. Indberetning nr.
4/2014, gik man straks herefter i gang med den 9. boring sydøst for Færøerne tæt på britisk område.
Denne 9. boring, hvor Statoil var operatør, og de øvrige deltagere var OMV og DONG, blev afslut-
tet midt i august. Heller ikke denne gang gav boringen det ønskede resultat. Der blev boret på 1050
meters havdybde og boret ned til 3015 meter. Der blev konstateret spor af kulbrinter, men ikke i så
store mængder, at udvinding vil være rentabel. Der er ikke planlagt nye boringer ved Færøerne, så
efterforskningen er foreløbig sat i en venteposition.
Fiskedagene for fiskeåret 2014/2015 fastsat
Den 15. august 2014 fastsatte Lagtinget antal fiskedage for fiskeåret 2014/2015, der startede 1. sep-
tember 2014. Der blev ikke fastsat ændringer i forhold til det foregående fiskeår, så der er tale om
uændret antal fiskedage og samme fredning af bestemte områder. Ifølge landsstyremanden for fi-
skerianliggender skal de tiltag og foranstaltninger, man har sat i værk de senere år, have lov til at stå
sin prøve. Man tog således ikke hensyn til den biologiske rådgivning fra Havstovan (Fiskeriunder-
søgelserne).
Den biologiske rådgivning fra Havstovan (Fiskeriundersøgelserne), der ifølge lovgivningen skal
afgive sine anbefalinger til fiskeriet ved Færøerne, gik ellers på en reduktion af fiskedagene samt
andre tiltag vedr. fredning. Vedr. fiskedagene anbefalede Havstovan overordnet set, at fiskedagene
for alle fartøjsgrupper, der især fisker efter torsk, kuller og sej, blev reduceret med 25 pct. i forhold
til antallet af brugte fiskedage i det foregående fiskeår.
Med venlig hilsen
Dan M. Knudsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Executive Summary
Short Term Economic Outlook
Statistics Faroe Islands and The Economic Council have jointly evaluated
economic growth
in 2014
and 2015. To facilitate the evaluations, an economic model developed by the former Faroese
National Bank and Statistics Faroe Islands was used. For 2014, nominal economic growth was
estimated to be 4.6% in current prices, and for 2015 the nominal economic growth was estimated
to be 4.3% in current prices.
Wage payments
were anticipated to grow by 5.5% in 2014, and
4.0% in 2015.
Over the last few years, economic growth in the Faroe Islands has been low, while at the same
time a considerable deficit in the public sector accounts was present, which in the main was a
result of a deficit in the National Treasury. However, over the last half-year there have been some
significant changes in the trends expressed in most all the key economic indicators.
Most
indicators now suggest increasing economic activity and growth in the economy in current prices,
and there is also a hint that the deficit of the National Treasury is declining.
Faroese
fish products export
is much changed compared to the last few years during which there
has been little economic growth. Trends over the last few years have offered a new pattern in
exports. Exports are now composed of three groups of essentially equal value. These three
groups are
aquaculture (farmed fish), pelagic fisheries,
and the
demersal and other fisheries.
There has been considerable growth in the export of
farmed fish
since 2005 or so. There has also
been considerable growth in the export of
pelagic fish
since 2010. On the other hand, there has
been a decline in the export of
demersal and other fish
from around 2003.
At the same time as the Faroese
fish products export
has greatly changed over the last few years,
there have been major changes in our export markets. Exports to the EU market have declined,
while other markets have grown in its stead, such as China, Russia, the USA and Nigeria.
Price increases are characteristic of
farmed salmon
export in recent years. More than half of the
growth in GDP in current-prices in 2013 resulted from the price increases for
farmed salmon.
It is
anticipated that the price of
farmed salmon
will also increase in 2014 and 2015, but perhaps not
so much as in 2013. There is little, if any, growth in farmed salmon production, while demand
continues to accelerate.
The growth experienced in the export value of the
pelagic fisheries,
especially mackerel, is the
result of increases in the size of the fish stocks, i.e. the size of the mackerel stocks has increased
and therefore the Faroe Islands has unilaterally stipulated its quota accordingly. In 2014, a new
agreement on mackerel was negotiated between some of the coastal states. For the Faroe
Islands, the agreement represented higher prices, but not an increase in the quota, compared to
the years without an agreement. The anticipated increase in prices is a result of the access to
mackerel fishing in EU and Norwegian waters. Moreover, the rescinding of the EU boycott might
support increasing prices.
The third group is
demersal and other fisheries
caught in Faroese waters and subject to the Fishing
Days System, as well as other fisheries in other ocean sectors, e.g. the Barents Sea, under a
quota system. The demersal fisheries in Faroese waters subject to the Fishing Days System
remains in crisis. This export has remained constant or declined over a period of many years. On
the other hand, the export of fish from other fishing grounds has increased, but the price trends
have not been so advantageous. The Faroese fishing vessels that are under the quota system
would appear to be doing quite well based on their financial statements, while the opposite would
appear to be the case for the vessels under the Fishing Days System. This might indicate that the
quota system encourages the minimizing of costs, while the Fish Days System encourages the
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
maximizing of turnover (i.e. catch in tonnes). This maximizing of turnover could encourage
overfishing and diminished regard to costs and profitability.
Current year-on-year changes to June 2014 in all
imports
showed a decline of some 8%.
Exempting vessels and airplanes, imports held constant. Some of the import numbers indicate a
small increase in private consumption, and at the same time growth in domestic investment.
The trend in
wage payments
is generally indicative of economic growth. The latest wage figures
show an annual increase in wage payments upwards of 4%. The largest increase was seen in the
goods production industry sector, but this trend was also visible in the construction industry and in
the shipbuilding sector, while there was less wage-payment growth in the public sector.
Deflated by the consumer price index,
wage payments
have remained constant or decreased
between 2007 and 2013. In 2014, we see growth in deflated wage payments. The growth seen in
2014 in deflated wage payments could, however, also stem from the declining trend in the
consumer price index.
The
number of wage earners
has grown little between April 2011 and today (some 380 people).
On the other hand, the number of
full-time unemployed
fell from around 1900 in January 2011 to
some 1000 in April 2014. One explanation is that people in the Faroe Islands can more easily find
work abroad, while at the same time maintaining their residency in the Faroe Islands.
Within the
fishing industry sector,
the number of wage earners has declined considerably within
fishing operations
and
fish processing,
while the number of wage earners within the
fish farming
industry
has grown significantly. Within
fishing operations,
the number of wage earners declined
from 2731 in January 2004 to 1440 in April 2014. Within
fish processing,
the number of wage
earners declined from 2178 in March 2006 to 1171 in April 2014. On the other hand, the number
of wage earners in
fish farming
grew from 295 in March 2006 to 867 in April 2014.
The
fishing industry sector
has clearly been through a transformation. Catch capacity and the
landing capacity for the processing of the pelagic fisheries has grown significantly over the last few
years, and the new fishing vessels and processing facilities require a much smaller labour force
than older ships and fish processing plants. The loss in the number of wage earners can only be
regained by growth in other sectors within the industry or within other business sectors. The
danger is always that this growth will not occur in the Faroe Islands, but abroad, resulting in
emigration.
The Business Confidence Survey conducted by the Ministry of Finance indicates that the
construction industry has shown the greatest activity since the financial crisis, but at the same
time the construction industry expressed concern regarding recruitment and financing. Other
business sectors reveal a certain optimism.
The Consumer Confidence Survey of the Finance Ministry revealed that consumer
confidence
was
the highest since the financial crisis. Moreover, import, wage and VAT data suggest a small or
beginning growth in private consumption.
There has been very little growth in
public sector spending
since the financial crisis. Growth is
estimated to be 1.4% in 2013 and 1.5% in 2014. Data from 1998 indicate that changes in
public
sector spending
is pro-cyclical – when there was much in the treasury, much was used and vice-
versa – and this exacerbated rather than mitigated the swings in the economy. It is advisable that
the government not repeat the excessive spending policies adopted at the beginning of the 21
st
century and in 2007 and 2008, in the event that activity otherwise increases in the years ahead.
We see clear evidence of growth in total
public investment
during 2014 compared to 2013. We
anticipate that investment in 2015 will be at the same level as in 2014. The growth in
public
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
investment
from 2013 to 2014 stems, in the main, from central government investment, rather
than municipal investments. Central government investment is significantly impacted by the
school building construction at Marknagil. Municipal investment has remained constant since
2008, but grew considerably up to 2008. In the main, this investment stemmed from diminished
municipal investments during the 1990s. Healthier municipal finances up to 2008 also spurred
interest in investment projects.
Just as with
public sector spending,
public investment appears to be cyclical as well, both with
regard to the central government and the municipalities. As well, it is advisable for the public
sector not to repeat the policies regarding public sector investment that were implemented in 2007
and 2008, if activity otherwise increases in the years ahead. Reliance on a municipal debt ceiling
– i.e. that debt levels cannot exceed the annual tax revenue – clearly does not encourage
systematic fiscal policy planning that should encompass all public investment.
The deficit for all
public sectors
was around 488 million DKK in 2013. It is estimated that the
deficit for 2014 will be around 200 million DKK. For the most part, the deficits from both of these
years reflect central government deficits. It is estimated that the central government current,
investment and lending account (CIL) will be around 180 million DKK for 2014. Net assets of the
public sector were around 2.5 billion DKK in 2007, but in 2014 are near zero.
Demographic Changes
Over the next 35 years, there will be major demographic changes in the Faroes. Without much
doubt, the anticipated changes include, for example, that 1) both men and women will live longer;
2) the number of people over 80 years of age will more than double; 3) the number of people over
70 years of age will nearly double, and 4) quite probably, there will be a considerable reduction in
the number of people working and paying taxes.
These changes will weigh heavily on the expense side of the public treasury, especially the
expenses relative to health and human services. At the same time, lower tax revenue will have
unfortunate consequences for the revenue side of the public treasury. These demographic
changes, of course, will occur gradually and their individual consequences will be felt gradually,
but altogether they will have considerable economic and financial consequences. In the Faroe
Islands, these changes in the demographics of the country will be much more fiscally troubling
than in our neighbouring countries. Mass emigration from the Faroes in the 1990s radically
distorted the age and gender demographics. If it proves difficult in times of economic prosperity
to gain control of mounting government debt because of a continuing, structural deficit in the
National Treasury, then the anticipated demographic changes will increase the burden.
These demographic changes will thus create major challenges for public fiscal management to
ensure long-term financial stability. It is thus imperative that the fiscal policy in the years ahead,
and economic policy in general, address, to an even greater degree than before, the demographic
changes that await the country in the near future.
Above and beyond all these other challenges comes the relatively low pension savings by the
Faroese as one more drag on the long-term economic sustainability of the Faroe Islands. The
same can be said for the pre-taxing of pension savings instituted in 2012 in order to finance the
tax cut, which, given current demographic realities, makes achieving fiscal sustainability even
more difficult in the long term.
Economic Rent and Resource Rent in Fisheries
This report attempts to critically analyse and explain the idea of
Economic Rent
and related market
concepts, especially the economic conceptualization called
Resource Rent.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Economic Rent
is defined as the additional monetary value, which, given the demand, emerges as
a consequence of a limited availability of a production factor (e.g. natural resources, labour force,
capital or special skills and competency). Other concepts related to
Economic Rent
are
Resource
Rent, Intra-marginal Rent (Quasi-rent) and Monopoly Rent. Resource Rent
is an Economic Rent
that is derived from the limited supply of natural resources.
Intra-marginal Rent
is Economic Rent
that stems from the limited supply of human resources.
Monopoly Rent
is Economic Rent that is
derived from the exploitation of a monopoly position creating functional scarcity.
With regard to the actions or measures instituted by the government, the creation of a competition
board or commission addresses issues of
Monopoly Rent.
With regard to
Intra-marginal Rent
that
is derived from human resources, the government, on the other hand, cannot limit or control this
rent by applying fees or taxes. However,
Resource Rent
is a different matter altogether.
Resource
Rent
stems from the limited supply of natural resources. The government could demand to have
this “rent” paid, without, in principle, hindering the overall efficiency of an industry. The goal of
governmental management of
Resource Rent
should be to establish the
Resource Rent
at the
highest level possible, while at the same time addressing the issue of economic equality or the
distribution of economic wealth.
There are three categories of natural resources that could spin off
Resource Rent:
1) non-renewable resources, such as, e.g., oil and minerals;
2)
renewable resources, such as, e.g. fish stocks;
3)
permanent resources, but not unlimited, such as, e.g. water, wind, ocean energy and
aquaculture areas (conditioned as well on environmental factors).
Revenues from
Resource Rent
payments from, respectively, non-renewable and renewable
resources should be managed separately and individually. For non-renewable resources (e.g. oil),
economists have recommended that only the profit from financial investments funded by the
resource rent payments themselves should be designated for revenue/expenses within the public
sector, if the actual resource assets shall be preserved for coming generations. For renewable
resources (e.g. fish stocks), there is no such limitation.
It is clear that “Resource
Rent”
is not an empty, theoretical idea that can be dismissed as a mere
chimera. We have repeatedly affirmed that in the Faroes the resource rent in the fishing industry
is a tangible, economically empirical reality. At the same time, neither is it so simple and
straightforward to calculate the resource rent without taking into consideration intra-marginal rent.
The point is that the notion of “resource rent” is in reality collectively a concrete and empirical
concept; at the same time, however, it is less tangible than an explicitly calculated amount of
money.
The generally accepted practices or procedures relative to the calculation of resource rent (as a
specific amount) within the fisheries industry are the following:
Turnover
less all costs except wages and capital.
= Value added
less “normal” wages and less “normal” return on capital
= Resource Rent.
Such a calculation, however, is subject to considerable uncertainty. First, using the calculation
basis above, it is difficult to determine the size of any intra-marginal rent that will be incorporated
into such a calculation of resource rent. Second, it is difficult to determine what are “normal”
wages or what are “normal” return on capital. Strictly objective calculation methods simply do not
exist to differentiate intra-marginal rent from resource rent, using the procedures / methods
outlined above. If certain pre-conditions are in effect (e.g. the number of tendered offers), one
can then ascertain the resource rent (without the intra-marginal rent) in the fisheries industry by
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
selling the fishing permits via an auction. The resource rent is thus the value that the owner of
the fishing vessel in open competition is willing to pay for access to the input for the production
process (i.e., the fish).
Using procedures explained above, we calculated the resource rent for the Faroese fishing
industry, both the current and the optimal resource rent. The current resource rent is the
resource rent derived from calculations based on actual financial statements of the Faroese fishing
fleet. Optimal resource rent, on the other hand, is the resource rent that would be generated, if
the fishing effort were limited to the maximum economic yield. These calculations are described in
Section 5 and Sections 7-9 of this report.
The conclusion is, among others, that the resource rent has been large for the pelagic fisheries
fleet and the factory trawlers over the last few years. On the other hand, the demersal fisheries
would has had an insignificant resource rent over the last many years. Another estimate, among
others, is that the optimal resource rent for 2012 would have been between 850 and 1050 million
DKK, while the actual current resource rent for 2012 has been calculated to be 472 million DKK.
Section 8 and 9 of the report outlines the effort to estimate the optimal size of the Faroese fishing
fleet and the crew requirements of the demersal fisheries in Faroese waters. The result suggests a
considerable reduction in the number of vessels and crew. We also confirm that the Faroese
administration of the fisheries resources has not been consistent with the biologic advice for many
years. A comparative study was carried out to ascertain the actual catch landings compared to the
biologic advisories. The findings indicate that the actual landings have been much greater than
the recommended catch limits.
Section 6 of the report contains some estimates of the public costs and revenue relative to the
natural resources industry. The costs are conditional catch-related costs set out in the national
budget and revenue relates to tax and payments of the resource rent.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401412_0013.png
AKTUELLE TENDENSER
I FÆRØSK ØKONOMI
Morten Hedegaard Rasmussen, Økonomisk Afdeling
INDLEDNING OG SAMMENFATNING
I 2013 voksede færøsk økonomi efter et par år
præget af stilstand. Det nominelle bruttonational-
produkt, BNP, steg 5,1 pct., mens forbrugerpriser-
ne faldt 0,6 pct. Fremgangen i det nominelle BNP
var drevet af fiskeeksporten, der steg som følge af
øgede fangster af makrel og sild samt høje priser
på laks. Den private efterspørgsel er også på vej
frem efter nogle år, hvor husholdningerne har
været tilbageholdende. Beskæftigelsen er svagt
stigende, og ledigheden er lav og faldende.
EU ophævede i august 2014 handelssankti-
onerne over for Færøerne, som EU iværksatte i
slutningen af august 2013, efter politisk forståelse
mellem de to parter om sildefangsterne. Desuden
er der indgået en 5-årig aftale med de øvrige
kyststater i Nordatlanten om makrelkvoterne.
Det mindsker usikkerheden i fiskeriet og kan øge
indtjeningen.
Den økonomiske fremgang og øgede indtæg-
ter fra ressourceafgifter mindsker landskasse-
underskuddet. Der er således tale om en cyklisk
forbedring, og holdbarheden af de offentlige
finanser er ikke forbedret trods det lavere un-
derskud. Foranstaltninger, der kan forbedre den
underliggende stilling på de offentlige finanser,
udestår dermed fortsat.
NATIONALREGNSKAB OG
HANDELSBALANCE
Det nominelle BNP steg 5,1 pct. i 2013 efter en
vækst på 3 pct. året før, jf. tabel 1. Fremgangen
i den færøske økonomi har de senere år været
drevet af eksporten af fisk, mens den indenland-
ske efterspørgsel har været afdæmpet. I 2012 steg
investeringerne imidlertid kraftigt, især i skibe og
fly, der i høj grad importeres og derfor ikke umid-
delbart påvirker aktiviteten.
Fremgangen i fiskeeksporten gjorde, at værdi-
en af eksporten ekskl. skibe og fly steg knap 15
pct. i 2013, jf. tabel 2. Importen ekskl. skibe og fly
voksede knap 2 pct., primært som følge af øget
import af køretøjer samt varer til husholdninger-
ne og byggeriet. De foreløbige opgørelser for 1.
halvår 2014 viser, at både eksport og import eks-
kl. skibe og fly ligger højere end i samme periode
året før.
Fakta om Færøerne
Folketal (primo 2014)
heraf i Tórshavn kommune
heraf 18-66 år
Antal lønmodtagere (fuldtid, årsgns., 2013)
Ledighed (fuldtid, årsgns., 2013)
Bruttonationalprodukt, BNP (mio. kr., 2013)
BNP pr. indbygger (1.000 kr., 2013)
1
Disp. bruttonationalindkomst pr. indb.
(1.000 kr., 2012)
48.219
19.945
29.067
23.703
1.214
14.344
297,8
318,6
Kilde: Hagstova Føroya.
1.
Til sammenligning var BNP pr. indbygger i Danmark
330.900 kr. i 2013.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2014
103
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401412_0014.png
Nationalregnskab, nominelle vækstrater
Andel af BNP
i 2012, pct.
55,2
30,9
28,9
48,7
163,7
63,7
100,0
111,7
Tabel 1
Pct., år-år
Privat forbrug
Offentligt forbrug
Bruttoinvesteringer i alt
Eksport af varer og tjenester
Endelig anvendelse lig samlet tilgang
Import af varer og tjenester
Bruttonationalprodukt
Disp. bruttonationalindkomst
Memo: Forbrugerpriser
2006
8,0
3,3
42,1
11,2
12,5
11,9
12,9
12,3
1,5
2007
5,8
8,2
28,4
6,5
10,3
18,7
5,9
7,3
3,6
2008
-0,2
10,5
-34,6
7,8
-3,0
-6,8
-0,8
-5,1
6,3
2009
-1,4
1,8
-17,4
-11,0
-5,7
-13,2
-1,7
-3,3
-1,0
2010
-1,6
3,7
20,7
15,2
6,8
6,6
7,0
11,0
0,4
2011
9,6
1,9
-3,3
12,9
7,2
17,2
2,4
5,0
2,3
2012
1,2
0,9
61,1
2,2
8,6
18,8
3,0
2,0
2,2
2013
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
5,1
n.a.
-0,6
Anm.: Disponibel bruttonationalindkomst er BNP tillagt løn- og formueindkomst, netto, og overførsler fra udland, netto.
Kilde: Hagstova Føroya.
Handels- og betalingsbalance
Mio. kr.
Eksport
Eksport ekskl. skibe og fly
Import
Import ekskl. skibe og fly
Handelsbalance
Handelsbalance, ekskl. skibe og fly
Betalingsbalancens løbende poster
2011
2012
Tabel 2
SENESTE KONJUNKTURTENDENSER
Antallet af lønmodtagere er steget svagt siden
foråret 2013 efter at have ligget stort set fladt i
det foregående år, jf. figur 1.
1
Beskæftigelsen er
dog fortsat betydeligt lavere end før den kraftige
stigning i 2006-08. Den seneste tids stigning i an-
tallet af lønmodtagere afspejles også i de samlede
lønudbetalinger, som i juli 2014 var øget med 5,3
pct. år til år efter i nogle år kun at være steget lidt
mere end forbrugerpriserne.
Stigningen i beskæftigelsen har bl.a. fundet
sted inden for byggeriet, jf. figur 2 (venstre). Det
skyldes i høj grad, at det offentlige har sat store
anlægsprojekter i gang, men også at enkelte virk-
somheder har bygget nye fabrikker eller kontorer.
Beskæftigelsen i byggeriet ligger på samme niveau
som i 2002, dvs. før højkonjunkturen med kraftigt
stigende boligpriser satte ind på Færøerne.
De private tjenesteerhverv har i 2013 og be-
gyndelsen af 2014 øget antallet af lønmodtagere
beskedent. Det følger efter et par år med stilstand
efter en betydelig tilpasning i 2009-10. Fremgan-
gen er bl.a. sket i virksomheder inden for handel
2013
5.407 5.515 6.085
4.778 5.209 5.981
5.279 6.683 6.271
4.556 5.355 5.446
128 -1.167
222
884
-145
-447
-186
535
n.a.
Kilde: Hagstova Føroya.
Betalingsbalancens løbende poster er endnu ikke
opgjort for 2013. Underskuddet på handelsbalan-
cen var 186 mio. kr., svarende til 1,3 pct. af BNP,
og vil blive mere end opvejet af lønindkomster
fra personer, der bor på Færøerne, men arbejder
i udlandet. Overskuddet på betalingsbalancen i
2013 ventes at blive omkring 500 mio. kr.
1
En konjunkturvurdering af færøsk økonomi er udfordret af, at det
statistiske materiale er begrænset. Fx opgøres BNP kun nominelt,
årligt og med betydelig forsinkelse. I stedet må andre mål anvendes,
fx lønudbetalingerne og antal lønmodtagere, som opgøres med
relativt kort forsinkelse og normalt giver en udmærket indikation af
udviklingen i færøsk økonomi.
104
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401412_0015.png
Lønudbetalinger og antal lønmodtagere
Mio. kr.
Figur 1
1.000 personer
Tusinde
600
26
550
25
500
24
450
04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14
23
Lønudbetalinger
Antal lønmodtagere (højre akse)
Anm.: Sæsonkorrigerede månedsdata. 3 måneders glidende gen-
nemsnit for lønudbetalinger. Seneste observation er maj
2014 for antal lønmodtagere og juli 2014 for lønudbetalin-
ger.
Kilde: Hagstova Føroya.
og vedligeholdelse samt transport, især søtrans-
port. Også hoteller og restauranter har fået flere
ansatte, hvilket skal ses i sammenhæng med, at
turismen er begyndt at gå frem. Den finansielle
sektor har derimod fortsat mindsket antallet af
medarbejdere, ligesom beskæftigelsen inden for
kommunikation også er faldet.
Trods fremgangen i fiskeriet er beskæftigelsen
faldet, jf. figur 2 (højre). Beskæftigelsen i fiskein-
dustrien er også faldet trods de øgede fangster.
Ændring i antal lønmodtagere i udvalgte brancher
Pct.
9
6
3
0
-3
-6
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Off. sektor mv. (40 pct.)
Byggeri (7 pct.)
Priv. tj.erhverv (31 pct.)
Pct.
15
10
5
0
-5
-10
Tusinde
650
27
Det skyldes, at langt størstedelen eksporteres
uforarbejdet. Der er dog de seneste par år blevet
investeret i nye fabrikker til forarbejdning og frys-
ning af fisk, men det har ikke kunnet opveje den
generelle beskæftigelsestilbagegang i branchen.
Fiskeopdræt, som har klaret sig særdeles godt
de senere år, har haft stigende beskæftigelse.
Produktionen kræver imidlertid meget lidt ar-
bejdskraft, så det har kun begrænset effekt på
den samlede beskæftigelse.
Både virksomhederne og forbrugerne ser gan-
ske positivt på den økonomiske situation ifølge
de halvårlige konjunkturbarometre. Således lå
begge barometre i klart positivt territorium og på
samme pæne niveauer som i 2007, før det økono-
miske tilbageslag.
Sammenlignet med de tidligere målinger vurde-
rer husholdningerne deres egen og landets øko-
nomi til at være bedre end for et år siden, ligesom
de nu har mere positive forventninger til fremtiden.
Det kan tyde på, at det private forbrug vil stige
efter flere års stilstand, hvor husholdningerne har
konsolideret sig. At det private forbrug er ved at
løfte sig understøttes af, at momsindbetalinger og
import af forbrugsvarer er steget i 1. halvår 2014,
ligesom importen af personbiler også har været i
klar fremgang.
Boligmarkedet understøttes af rentefald, lige-
som pengeinstitutterne det seneste år har mind-
sket deres rentemarginaler. Handelsaktiviteten er
opadgående og ligger nu på omtrent samme ni-
veau som i midten af 2000’erne. I Tórshavn er der
Figur 2
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Fiskeri (6 pct.)
Fiskeopdræt (3 pct.)
Fiskeindustri (6 pct.)
Anm.: Tal for 2014 viser ændringen for perioden januar-juni 2014 i forhold til samme periode i 2013. Tal i parentes i figurforklaringen angiver
sektorens andel af den samlede lønmodtagerbeskæftigelse i 2013.
Kilde: Hagstova Føroya.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2014
105
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401412_0016.png
Stigninger i forbrugerpriserne og bidrag fra underkomponenter
Procentpoint
3
2
1
0
-1
-2
-3
2010
Mad, drikkevarer og tobak
Brændsel, el, gas og varme
Fritid og kultur
2011
2012
Beklædning og fodtøj
Boligudstyr og husholdningstj.
Øvrige, inkl. afrunding
2013
2014
Figur 3
Pct., år-år
3
2
1
0
-1
-2
-3
Husleje, renter og vedligehold
Transport
Forbrugerpriser (højre akse)
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
tegn på, at prisen på de handlede boliger stiger,
mens udviklingen på Færøerne som helhed synes
at være stort set flad.
Boligejernes renteudgifter indgår i indekset
for forbrugerpriserne. De lavere renteudgifter
for et lån til ejerboliger trækker indekset ned, og
forbrugerpriserne er faldet siden foråret 2013, jf.
figur 3. I 2. kvartal 2014 lå forbrugerpriserne 1,2
pct. lavere end i samme kvartal året før, men hvis
man ser bort fra renteudgifter til ejerboliger, var
inflationen 0,4 pct. De lave forbrugerprisstigninger
understøtter husholdningernes realindkomst og
derigennem det private forbrug. Lønudbetalinger-
ne i de første syv måneder af 2014 steg nominelt
med knap 4 pct.
ARBEJDSMARKED
Ledigheden er faldet jævnt siden begyndelsen af
2011 og udgjorde i juli 2014 sæsonkorrigeret 3,9
pct. af arbejdsstyrken, jf. figur 4 (venstre). Det er
samme niveau som i 2004-05. Niveauet er svært at
sammenligne med andre landes, da befolkningen
på Færøerne er meget mobil og reagerer på en
høj ledighed. Således skyldes kun en mindre del af
ledighedsfaldet, at beskæftigelsen er øget. I ste-
det har der været nettoudvandring, hvilket følger
de tidligere års tendens, når ledigheden er relativt
høj, jf. figur 4 (højre). Nettoudvandringen har i
2009-12 overskygget, at demografien umiddelbart
indebærer en lille stigning i både befolkningstallet
og antallet af personer i den erhvervsaktive alder.
Desuden har stadig flere personer med bopæl
på Færøerne fået arbejde i udlandet, for største-
delens vedkommende inden for skibsfart, fiskeri,
offshore-aktiviteter og byggeri.
At et stort antal færinger arbejder i udlandet
vidner om en velkvalificeret og meget mobil
arbejdsstyrke. Det er positivt, men øger samtidig
risikoen for, at der nemmere opstår mangel på
arbejdskraft på Færøerne. Det er aktuelt et pro-
blem inden for byggeriet, hvor en del håndvær-
kere, især elektrikere, har fundet arbejde i Norge,
hvor lønnen er højere, især efter skat. Der er
således tegn på flaskehalse på Færøerne, og det
har medført ny lovgivning, som siden juli 2014
har gjort det nemmere at bruge udenlandsk
arbejdskraft inden for byggeriet. Det er særlig
vigtigt, da der er planlagt flere store anlægspro-
jekter i de kommende år.
106
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401412_0017.png
Ledighed og nettoindvandring
Pct.
16
14
12
10
8
6
4
2
0
95
97
99
01
03 05 07 09
Ledighedsprocent
11
13
Figur 4
Personer
1.000
500
0
-500
-1.000
-1.500
-2.000
85 87 89 91 93 95 97 99 01 03 05 07 09 11 13
Nettoindvandring
Anm.: Sæsonkorrigerede månedsdata for ledighedsprocenten.
Kilde: Hagstova Føroya.
FISKERI OG HAVBRUG
Fisk har de seneste år udgjort knap en sjettedel
af den samlede bruttoværditilvækst på Færøerne
og ca. 95 pct. af vareeksporten ekskl. skibe og fly.
Færøsk økonomi er dermed meget afhængig af
udviklingen i fangstmængderne og fiskepriserne.
Begge svinger en del over tid, men for de forskel-
lige fiskearter ikke nødvendigvis i samme retning.
Da indtjeningen i de senere år i stigende grad har
fordelt sig på flere forskellige slags fisk, jf. figur
5, mindsker det sårbarheden i økonomien som
helhed.
Værdi af fiskeeksport
Mia. kr.
6
Figur 5
5
4
3
2
1
0
93
94
95
96
Bundfisk
97
98
99
00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
Andet
11
12
13
Pelagisk
Havbrug
Anm.: Pelagiske fisk lever i de åbne vandmasser og ikke på bunden eller i kystfarvande. Det er bl.a. makrel, sild, hvilling, lodde og brisling.
Bundfisk dækker bl.a. torsk, sej og kuller. Havbrug inkluderer laks og ørred. Andet indeholder bl.a. skaldyr.
Kilde: Hagstova Føroya.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2014
107
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401412_0018.png
I de senere år er indtjeningen fra fisk steget bety-
deligt. Fremgangen er sket i havbrugene og det
pelagiske fiskeri ved Færøerne, især sild og ma-
krel. Omvendt har det traditionelle lokale bund-
fiskeri, som består af torsk, sej og kuller, været
økonomisk svagt.
Havbrugene fortsatte i 2013 med at øge ind-
tægterne og stod for 44 pct. af den samlede
fiskeeksport. De opdrætter altovervejende laks,
som de senere år har været begunstiget af høje
priser. Færøerne har fortsat adgang til det russiske
marked efter Ruslands handelsembargo vedrø-
rende visse fødevarer fra EU. Det giver mulighed
for at afsætte laks til det russiske marked til høje
priser, mens priserne omvendt er faldet betydeligt
på det europæiske marked. Den samlede effekt for
færøsk økonomi er derfor ikke entydig. Omfanget
af havbrug er højt og tæt på kapacitetsgrænsen,
hvis sygdomsepidemier med store omkostninger
til følge skal undgås.
Indtjeningen i det pelagiske fiskeri er også ste-
get betragteligt de senere år. Det skyldes primært
øgede fangster, hvilket bl.a. afspejler, at Færøerne
i 2010-13 fastsatte sin egen kvote for makrel efter
resultatløse forhandlinger med EU, Norge og Is-
land om en anden fordeling af den samlede kvote.
I 2013 fastsatte Færøerne også sin egen kvote for
nordhavssild. Kvoten for makrel var 158.000 tons
og for nordhavssild 105.000 tons. Havde man
overholdt de gamle aftaler, havde kvoten været
ca. 30.000 tons for hver af de to fiskearter.
I marts 2014 indgik Færøerne, Norge og EU en
5-årig aftale om makrelkvoterne, som i år gør det
muligt, at fangsten af makrel bliver på omtrent
samme niveau som sidste år. I juni 2014 indgik
Færøerne og EU en politisk aftale om at afslutte
uenighederne om sildefiskeriet. På den baggrund
har Færøerne fastsat en sildekvote på 40.000 tons
i år, og EU ophævede i august 2014 sine handels-
sanktioner over for Færøerne. De blev indført
i august 2013 som reaktion på, at de færøske
sildekvoter fastsat for 2013 ikke vurderedes bio-
logisk bæredygtige. Sanktionerne indebar bl.a. et
import- og transitforbud i EU for sild og makrel
fra Færøerne, men de blev indført på et tidspunkt,
hvor størstedelen af fangsten og salget af makrel
og sild allerede havde fundet sted.
Enigheden om makrelkvoterne har også haft
betydning for andre dele af fiskeriet, da det der-
med atter blev muligt at indgå bilaterale aftaler
med Norge og EU om andre fiskearter. Færøske
skibe må nu igen fiske i Barentshavet, som er vig-
tig for bundfiskeriet, især efter torsk og kuller. Det
er specielt vigtigt, da fangsterne i færøsk farvand
af de to slags fisk er meget lave, og udsigterne
ifølge Færøernes Fiskeriundersøgelser ikke er
gode de kommende år.
OFFENTLIGE FINANSER
Der har været underskud på de offentlige finanser
siden 2008, men det er faldende. Det afspejler
bl.a., at udbetalingerne fra den obligatoriske
arbejdsløshedskasse er faldet som følge af den
faldende ledighed og stramningerne i 2012.
Kommunerne har set under ét været i økonomisk
balance de senere år, mens pensionskasserne,
som er i opbygningsfasen, har kørt med overskud.
Størstedelen af underskuddet på de offentlige
finanser kan derfor henføres til landskassen, som
i 2013 havde et underskud på 413 mio. kr., sva-
rende til 2,9 pct. af BNP, jf. tabel 3. Vurderet ud
fra landskassens indtægter i 1. halvår 2014 bliver
underskuddet mindre end budgetteret i finanslo-
ven for 2014.
Landsstyret har aftalt, at landskassen skal
have overskud fra 2016. Med fremgang i konjunk-
Landskassens hovedposter
Mio. kr.
Skatter og
afgifter m.m.
Andre indtægter
Bloktilskud
Indtægter i alt
Driftsudgifter
Anlægsinvesteringer
Renteudgifter, netto
Udgifter i alt
Saldo
Landskassens
bruttogæld, ultimo
2010
2011
2012
Tabel 3
2013 2014
1
3.489 3.705 3.610 3.686 3.965
40
616
113
616
33
624
63
632
92
635
4.145 4.433 4.268 4.381 4.692
4.500 4.541 4.375 4.463 4.558
169
57
150
65
182
45
237
94
277
80
4.726 4.756 4.602 4.794 4.915
-581
-322
-335
-413
-223
4.954 5.604 5.417 6.102
n.a.
Kilde: Rigsombudsmanden på Færøerne.
1.
Tal for 2014 er fra finanslov 2014, mens tal for de øvrige år er
regnskabstal.
108
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
turerne og mulighed for betydelige indtægter
fra ressourceafgifterne, kan det ikke afvises, at
målet kan nås. Indtægterne fra ressourceafgif-
terne er imidlertid knyttet til, hvor godt det går i
fiskeriet, og de kan derfor svinge meget over tid.
Aktuelt går det usædvanligt godt for både det
pelagiske fiskeri og havbrugene, så de offentli-
ge indtægter er større end normalt. Hvis der er
overskud i 2016, vil det dermed ikke afspejle den
underliggende stilling på de offentlige finanser.
Der bør derfor foretages yderligere tiltag, som
strukturelt kan styrke landskassens finanser. Det
gælder især, da landsstyret fra 2012 har ændret
beskatningen af pensioner, så de beskattes ved
indbetaling i stedet for ved udbetaling. Det
øger indtægterne i disse år, men mindsker dem
senere. Underskuddet er derfor lavere nu, uden
at holdbarheden af de offentlige finanser er for-
bedret. Det understreger, at det er vigtigt at tage
højde for den strukturelle saldo, når finanspoli-
tikken planlægges.
ØKONOMISKE UDSIGTER
Udsigterne for færøsk økonomi er tæt knyttet
til udviklingen i fiskeriet og havbrugene; både
mængderne og priserne kan svinge betydeligt
over tid. Det er et grundvilkår i en økonomi, som
er så afhængig af fisk, men det øger robustheden,
at fiskeeksporten er spredt på flere forskellige
slags fisk.
Enigheden med de andre parter om makrel og
sild bevirker, at færøske fiskere ikke længere kun
må fange fiskene i den periode, hvor de er i fær-
øsk farvand. I stedet kan de fange dem, når kva-
liteten er bedst, og den højeste pris kan opnås.
Fiskerikapaciteten kan også bedre udnyttes. Det
giver et betydeligt potentiale for øget indtjening i
det pelagiske fiskeri, ligesom ophøret af EU’s han-
delssanktioner atter giver adgang til det lukrative
europæiske marked.
Usikkerheden i fiskeriet er mindsket efter, at
der er opnået enighed om makrel og sild. Ifølge
erhvervet giver det dog fortsat betydelig usik-
kerhed, at alle fiskelicenser på Færøerne i 2018
i princippet bliver inddraget og derefter politisk
kan blive reallokeret. Det gør det mindre attraktivt
at investere, da det ikke er sikkert, hvilke kvo-
teadgange, der er efter 2018. Ekstern finansiering
bliver af samme grund også sværere.
Den indenlandske efterspørgsel vil formentligt
løfte sig. Husholdningerne har således i de senere
år konsolideret sig, hvilket sammen med de lave
renter giver et godt afsæt for øget privat forbrug,
som ifølge de nyeste opgørelser tyder på at stige
efter en årrække med stilstand. Byggeriet er også
på vej op efter nogle svage år og understøttes
bl.a. af, at der er planlagt store anlægsprojekter
de kommende år.
Fremgangen i økonomien forbedrer de offent-
lige finanser. Det øger risikoen for, at landsstyret
ikke gennemfører de foranstaltninger, som er nød-
vendige for at sikre holdbare offentlige finanser.
Det gælder især, da Færøerne – ligesom de øvrige
vestlige økonomier – står over for en aldrende be-
folkning, hvilket øger udgiftspresset. En uholdbar
finanspolitik kan risikere at føre til lavere kredit-
værdighed og højere renter.
Et betydeligt antal færinger har bopæl på Fær-
øerne, men arbejder i udlandet. I takt med at den
økonomiske aktivitet bedres på Færøerne, kan der
hurtigt opstå mangel på arbejdskraft, specielt hvis
antallet med arbejde i udlandet stiger. Udviklin-
gen kan blive svær at vende, bl.a. fordi færinger
kan opnå højere løn ved at arbejde i udlandet.
Landsstyret kan dog mindske de skattefordele,
som er knyttet hertil. Ud over at mindske risikoen
for overophedning vil det også øge skatteindtæg-
terne, hvilket kan bidrage til, at den underliggen-
de stilling på de offentlige finanser forbedres.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2014
109