Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1292258_0001.png
1292258_0002.png
Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass LarsenErhvervs- og VækstministerietSlotsholmsgade 10-121216 København K[email protected]cc/ medlemmerne af Folketingets Erhvervs-, Vækst-, og Eksportudvalg
22. oktober 20133.J.1

Maritim montørordning

Kære Henrik Sass LarsenVækstteamet for Det Blå Danmark, som regeringen nedsatte i foråret 2012, anbefalede ideres rapport fra oktober 2012, at der indføres en maritim montørordning. Det var medbeklagelse, at vi efterfølgende konstaterede, at selvom regeringen anerkendte problem-stillingen, fandt den ikke, at problemet kunne løses inden for de daværende finansiellerammer.Danske maritime udstyrs- og servicevirksomheder arbejder i en global industri med glo-bal konkurrence. Disse virksomheder bruger montører i et stort omfang til at foretageinstallation, servicering og vedligeholdelse af deres produkter og udstyr om bord på ski-bene.Disse virksomheder er i dag stærkt afhængige af den viden og erfaring, som montørerneopnår gennem deres arbejde om bord på skibene. Denne viden og erfaring indgår somet vigtigt input i produktionsprocessen og i videreudviklingen af produkterne i virksomhe-derne herhjemme.Danske maritime udstyrs- og servicevirksomheder arbejder på at udvikle mere intelligen-te og teknologisk avancerede maritime produkter, således at de kvalitetsmæssigt ogmiljømæssigt fortsat kan være betragteligt bedre end de produkter, som deres uden-landske konkurrenter producerer. Hvis danske maritime leverandørvirksomheder fortsatskal være på forkant med udviklingen, kræves viden indhentet om bord på skibene, dérhvor disse befinder sig, dvs. primært i Asien og i øvrigt uden for europæiske farvande.Produktservicesystemer til brug for skibe samt klima- og miljøvenlig opgradering af skibe(retrofitting) er områder i hastig vækst, og der ligger her et væsentligt omsætnings- ogbeskæftigelsespotentiale, hvis virksomhederne herhjemme får bedre og mere konkur-rencedygtige vilkår for at kunne udsende medarbejdere til arbejde om bord på skibeuden for landets grænser.
Der er betydelige omkostninger forbundet med at udsende montører fra Danmark tilskibene rundt omkring i verden. Den betydelige rejseaktivitet er en belastning for denenkelte danske montørs privatliv, og virksomhederne er derfor nødt til at kompenseremed en højere løn. Endvidere skal der tages højde for et højere skattetryk herhjemme,som gør det vanskeligere at konkurrere med udenlandske montørydelser.Virksomhederne kan i princippet vælge at hyre montører i udlandet til at foretage mon-tørarbejde om bord på skibene. Det sparer typisk virksomhederne mange penge at hyreen montør i f.eks. Kina eller Korea. Nogle virksomheder har valgt denne løsning, og dehar dermed sikret sig ordrer og opgaver, som de ellers ikke ville have opnået, hvis deskulle medregne omkostninger ved at sende montører ud fra Danmark. Men det er enkortsigtet løsning, som ikke sikrer fortsat beskæftigelse i den maritime industri i Dan-mark. Hvis virksomheder, der arbejder med at udvikle og sælge produkter og udstyrsamt installations- og vedligeholdelsesopgaver til skibe, skal fastholde deres positionsom førende i verden, kræver det, at viden og erfaring indhentes af montører med base iDanmark. Lokalansatte montører ude omkring i verden kan ikke i samme grad føre videnog knowhow tilbage til danske virksomheder - en viden og knowhow, der ellers risikererat blive forankret i udlandet.Der er stor risiko for, at virksomhederne mister opgaver, og der tabes arbejdspladserherhjemme, hvis virksomhederne ikke får mulighed for at få nedsat omkostningerne for-bundet med at udsende montører til skibene.Selvom der kan opstå et kortsigtet provenutab for staten ved indførelse af en maritimmontørordning, vil en sådan ordning efter vores opfattelse på længere sigt give en bety-delig samfundsmæssig gevinst i form af fastholdelse og skabelse af nye arbejdspladser iDanmark og dermed et merprovenu for statskassen, der overstiger et eventuelt kortsigtettab.I det lys ser vi et stort behov for at få indført en maritim montørordning, og vi skal på denbaggrund opfordre regeringen til at tage initiativ til en sådan ordning snarest muligt. Viforestiller os, at udviklingen af en konkret maritim montørordning vil kunne medtages idet igangværende arbejde i regeringen med at udvikle en dansk industristrategi.Vi ser frem til at høre fra dig, og vi deltager gerne i arbejdet med at udarbejde en konkretmodel for en maritim montørordning.Med venlig hilsenDansk MetalDanske Maritime
Claus Jensenforbundsformand
Thomas S. Knudsenformand
Dansk MetalNyropsgade 381780 København V[email protected]
Danske MaritimeAmaliegade 33B, 4.1256 København K[email protected]