Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
S 847
Offentligt
1206538_0001.png
1206538_0002.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
Folketingsmedlem Thomas Danielsen (V) har den 14. januar 2013 stillet mig følgen-de spørgsmål S 847, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren21. januar 2013J nr. 2013-195
Spørgsmål nr. S 847:"Kan ministeren bekræfte, at Energitilsynets ændrede metode til benchmarking affjernaflæste målere i sig selv medfører større effektivitetskrav til elnetselskaberne iforhold til hidtidig praksis, og i bekræftende fald hvorfor der netop i år sker en prak-sisændring på området, som udgør en betydelig barriere for opsætningen af fjernaf-læste målere og straffer selskaber, der allerede har foretaget investering i fjernaflæ-ste målere?"SvarJeg har bedt Energitilsynet redegøre for ændringer i benchmarkanalysen i relation tilfjernaflæste elmålere. Sekretariatet for Energitilsynet oplyser følgende:”Energitilsynet skal ifølge elforsyningsloven årligt fastsætte en indtægtsramme forhvert netselskab under hensyntagen til den enkelte virksomheds effektiviseringspo-tentiale. Derfor vurderer Energitilsynet årligt netselskabernes effektivitet (omkostnin-ger) via en benchmarkanalyse og pålægger de mindst effektive selskaber reduktioneraf deres indtægtsrammer. Benchmarkanalysen er baseret på tal fra netselskaberne. Ide hidtidige benchmarkinger har alene indgået omkostninger for ikke-fjernaflæstemålere. I forbindelse med benchmarkingen i 2012 af elnetselskabernes effektivitetfor året 2011 indgik for første gang en vurdering af netselskabernes omkostninger tilfjernaflæste målere. Effekten af inddragelsen af omkostningerne til fjernaflæste må-lere i effektivitetsvurderingen for netselskaberne under et kan ikke opgøres på for-hånd. Det kan således ikke bekræftes, at den ændrede metode til benchmarking affjernaflæste målere i sig selv medfører større effektivitetskrav til elnetselskaberne iforhold til hidtidig praksis set under ét. Nogle selskaber vil som konsekvens af æn-dringen få et højere krav mens andre selskaber vil få et lavere krav – alt afhængig afdet enkelte selskabs omkostninger til fjernaflæste målere. Inddragelsen af effektivi-tetsvurderingen af omkostningerne til fjernaflæste målere indebærer, at etableringenaf fjernaflæste målere nu behandles efter samme metode i benchmarkingen somnetselskabernes øvrige komponenter.Inddragelsen af omkostninger til fjernaflæste målere er foretaget, da det er Energitil-synets udgangspunkt, at alle investeringer og al drift af elnettet bør ske effektivt og
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
således underlægges en benchmarking. Energitilsynet gjorde i forbindelse medbenchmarkingafgørelsen i 2011 eksplicit opmærksom på, at Energitilsynet forventedeat ville ændre behandlingen af fjernaflæste målere til benchmarkingen i 2012.”
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard